VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

1972 Kaunottareen sain sen oikean takalampun paikoileen, porasin katkenneen ruuvin pois ja laitoin tilalle ruosteisen peltiruuvin, parempaa kun ei varastosta sopivan kokoista löytynyt, uudet olivat liian lyhyitä. Pitäisi jostain muistaa ostaa pidempiä varastoon. Sähköjä vähän tutkiskelin, vaikuttaa pahalta. Irrallisia piuhoja joiden abikot on teipattu umpeen, muutama katkaistu johto ja läjä uusia johtoja joista osa ei johda mihinkään. Ainakin tuulilasinpyyhkiöille on katkaisimelle vedetty uusi johto ohi releen ja niissä ei mitään tihkuasentoa ole. Vilkut sain toimimaan osittain, vasemmalle toimii paitsi etulokarissa oleva sivuvilkku. Eikös jos yksi lamppu on pimeänä vilkkujen pitäisi toimia nopeaan tahtiin? Nyt ne toimii normaalisti eli onkohan tuo sivuvilkku kytketty jotenkin pois päältä? Oikealle ei vilkut toimi. Tuulilasinpesulaitteesta löysin vian, moottori surisee mutta ei pumppaa vettä, pitää ostaa uusi.

OY-Ladaan (1972) vaihdoin öljyt kun tuntuu kone olevan sen verran hyvässä kunnossa ettei jäteöljyjen kanssa tarvitse pelleillä. Paikoillaan ollut Teho-merkkinen öljynsuodatin oli sisältä ihan tyhjä. Töissä varastolla havaitsin että kone vuotaa öljyä, näkyy tihkuvan ympäriinsä öljypohjan tiivisteestä, pitäisi kai kiristää pultteja. Vuoto ei ole kovin paha mutta pisti silmään puhtaalta lattialta, nyt alla onkin ollut pahvi kun olen sen sisään pysäköinyt ettei kukaan pääse asiasta valittamaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

audiq kirjoitti:kone vuotaa öljyä, näkyy tihkuvan ympäriinsä öljypohjan tiivisteestä, pitäisi kai kiristää pultteja.

Kannattaa irroittaa se öljypohja ja vaihtaa tiiviste.Kiristäminen tuskin auttaa tuohon.Öljypohjan pultit pitää muutenkin kiristää maltillisesti.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Jep helposti menee kierteet.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos omaa kätilön kädet ja lukee muutenkin mielipuolen näpertelyopasta, niin sellaiselle henkilölle sopii takavedon öljypohjan tiivisteen vaihto moottorin ollessa paikoillaan.

Kone nousee pihalle välittömästi jos moista ikinä tarvitsee tehdä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mutta toiset taas tulevat Mielipuoliksi yrittäessään konetta ulos nokalta. Ei se nyt ihan tuosta vaan käy. Vai onko se nyt niin peruskauraa että heti ekalla pääsee Pesälle. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vaihtoehdot on aika vähissä jos haluaa vaihtaa tuon tiivisteen. Öljypohja on oikeasti käsittämättömän hankala irroittaa moottorin ollessa autossa. Saati muljuttaa takaisin, siinä se hankaluus vielä lisääntyy. Nämä on varmasti taas niitä juttuja joita ei tajua ennenkuin on kokopäivän kiroillut sitä turhaa työtä tehdessään...

Ja kyllä Ladan kone irtoaa helposti amatööriltäkin. Piste.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
JussiG7

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja JussiG7 »

Taisi olla vuosi 1982, kun vaihdoin Ladaan liukulaakerit kampiakseliin. Öljypohjan irrotus sujui, kun hölläsin moottorin kiinnityspultteja ja nostin n. 20 mm taljalla. Ei tarvinu se kummemmin irottaa moottoria mistään:-) Oli lähes eka ladaremppa eikä jääny raumoja. Yst. Terv. JG
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja audiq »

Warreossi kirjoitti:
audiq kirjoitti:kone vuotaa öljyä, näkyy tihkuvan ympäriinsä öljypohjan tiivisteestä, pitäisi kai kiristää pultteja.

Kannattaa irroittaa se öljypohja ja vaihtaa tiiviste.Kiristäminen tuskin auttaa tuohon.Öljypohjan pultit pitää muutenkin kiristää maltillisesti.
audiqin koneet ei vuoda öljyä. Että sikäli hieman epäonnistunut lainausyritys sinulla. AI:n kirjoittama taisi tuo lainaamasi viesti olla. :D
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

audiq kirjoitti:
Warreossi kirjoitti:
audiq kirjoitti:kone vuotaa öljyä, näkyy tihkuvan ympäriinsä öljypohjan tiivisteestä, pitäisi kai kiristää pultteja.

Kannattaa irroittaa se öljypohja ja vaihtaa tiiviste.Kiristäminen tuskin auttaa tuohon.Öljypohjan pultit pitää muutenkin kiristää maltillisesti.
audiqin koneet ei vuoda öljyä. Että sikäli hieman epäonnistunut lainausyritys sinulla. AI:n kirjoittama taisi tuo lainaamasi viesti olla. :D

Hups..Sorry.. :oops:
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja audiq »

Warreossi kirjoitti:
Hups..Sorry.. :oops:
Ei mitään. Piti vain oikaista, ettei luulla, että minun koneet vuotaisivat öljyä. :D
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Menetin tässä KoneenPudotus neitsyyteni vasta vähän aikaa sitten ja en kyllä öljypohjatiivisteen takia ihan äkkiä alkaisi uudelleen moiseen.

No, minulla olisi mahdollisuus ajaa vuotava öljypohja Venäjälle ja laitattaa se siellä. Eli leikitään ettei minun parane sanoa mitään siitä, miten se pitäisi ja kannattaa tehdä. Paitsi: Ajakaa RajanTaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Onnistuuhan se öljynpohjan taikinointi tietenkin alakauttakin kun päästää koneen irti etupalkista ja tunkkaa niin ylös kun loota ja koppa antaa myöten. Mutta on víttumainen homma silti.

Varsinkin takaisin pujotellessa siinä tiivisteen paikallaanpitämisessä on tekeminen, toki sen voisi jollain tiivisteliisterillä liimata ensin siihen öljypohjaan kiinni ettei luistele helevettiin sieltä välistä pultteja ruuvaillessa.
Ja liian tiukkaan ei tosiaan kannata kiristää, öljypohjan tiivistepinta menee helposti kieroksi ja tiiviste tahtoo pursuta pois välistä ja mänee koko savotta uusiksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

1972 Kaunotar

Katsastus on taas pykälää lähempänä. Sivupeili asennettu. Auton mukana tulleessa laatikossa oli alkuperäinen neliskulmainen (ikävä kyllä ei pyöreä) kolmella ruuvilla kiinnitettävä peili josta itse peili puuttui. Sen sain lähes puolen tunnin ähertämisellä uudemman mallisesta mustasta peilistä vaihdettua. Aikaa meni kun uusi peili oli vähän isompi kuin vanhaan mahtui ja oli niin pirun kovaa peltiä että sai ihan tosissaan vääntää. Samalla peili kiillottui ja näyttää kyllä vähän liian hyvältä tuossa. Pyöreä peili on edelleen haussa, mielellään hyväkuntoinen jolloin voin OY:stä ottaa huonokuntoisen tähän.

1972 OY

Combista otin tähän Formuling-puuratin ja tämän osin rikkinäisen orkkisratin lykkäsin combiin. Töissä varaston lattialle laitettuun pahviin oli valunut huomattavasti vähemmän öljyä kuin aikaisemmin, vain tiivisteen etureunasta kolme tippaa viiden tunnin aikana. Öljyksi vaihdoin Teboil 10W30 mineraaliöljyn joka sitten taitaa pysyä paremmin sisällä. Vilkku alkoi taas tempuilemaan kun oli 24 astetta lämmintä eli ilmeisesti näyttää siltä ettei rele tykkää lämpimästä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Ai niin, melkein unohtui, 1971 lähti tiistaina Kouvolaan hitsattavaksi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

OY-Ladaan vaihdoin kaasuttimeen kiihdytyspumpun kalvon. Eipä moista remonttia ennen olekaan tarvinnut tehdä. Uutta kalvoa ei suosiolla löytynyt joten otin romukaasuttimesta vastaavan osan, ei se ehjänä varmaan irronnut olisi joten vaihdoin koko mötikän. Nyt toimii kaasutin hienosti kun kävin parinkymmenen kilometrin lenkin heittämässä. Täytyykin pari kaasuttimen korjaussatsia hommata varastoon. Kaasutin näkyy olevan alkuperäinen ryssäntekele, mitä vikaa siinä lie kun toimii nykimättä ja lähtee lämpimänäkin sahaamatta käymään. Samalla korjasin kuskin puoleisen tupakkaikkunan joka suhisi ikävästi, nyt pysyy kiinni!
Kuva
Pari päivää sitten ei kerran ensimmäisellä yrityksellä lähtenyt käymään vaan pölläytti pellin alta kunnon siniset savut. Onneksi eivät kuitenkaan toimintasavut olleet kun toisella yrityksellä lähti ja toimi ihan normaalisti, mitä nyt hetken palaneen öljynkäryä nenään tunki. Outo juttu!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin