Sivu 36/46

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 21.11.2007 23:57
Kirjoittaja mower
pappa- igor kirjoitti:
iigorr kirjoitti:
kangsta kirjoitti:tämäkin asia on tällä palstalla käyty varmaan sata kertaa läpi,mutta paljonko kannataa varata rahaa jos meinaa tehdä tosta 1.6 koneesta kestävän ja tehoa pitäs olla semmoinen n.150hp.. tulisi maantie käytöön :lol: mitä siihen kannataisi hommata,kelpaako vakio männät?
300-4000 euroa :)
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona :?
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa! :D eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta. 8)

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 22.11.2007 6:13
Kirjoittaja iigorr
300-4000 euroa :)[/quote]
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona :?[/quote]
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa! :D eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta. 8)[/quote]

kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 22.11.2007 7:19
Kirjoittaja pappa- igor
iigorr kirjoitti:kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
saa kai sitä menemään.. mulla oli männät+renkaat 360€, koneistukset lohkolle, kampiakselille ja kangille n.500€, kansi ja nokka n.300€ sitten siihen kaasarit 300€+paineensäädin+bensabumppu+suutinsälät 200€, ahdin 500€+muutostyö 300€.. repullinen tuubi mutkia n.100€. tiiviste sälää 50€, pakoputki rojuja 150€... +v*tusti aikaa viitseliäisyyttä :?

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 22.11.2007 7:25
Kirjoittaja Lada-Jussi
julle-sedän 1600 turbossa 80-luvulla oli noin 150hv ja ei ollut kuin turbo ja siihen sopiva kaasutin, öljynlauhdutin ja paksu kansipahvi, kone kesti ajoa 60tkm ja ehjänä se vielä myytiin eteenpäinkin.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 22.11.2007 14:10
Kirjoittaja START
kyllä sen 1000euroo saa menemään melkein miten päin vaan
vakio alakerta kestää yleensä just niin kauan kunnes menee rikki (siis 1-100000km tai enemmän)
kaikki riippuu siitä mitä tekee ja miten tekee (ja silti se aina lopulta hajoo)

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 22.11.2007 22:41
Kirjoittaja mower
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 23.11.2007 7:20
Kirjoittaja pappa- igor
mower kirjoitti:
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineita :( ....paskat minä mistään mitään tiedä...

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 7:37
Kirjoittaja Aku
kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 7:43
Kirjoittaja onte
eihän -88 ladan pitäis edes olla vähäpäästöinen? eiks raja mee -91 ylöspäin?

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 7:51
Kirjoittaja ralli lada
Mutta minusta myös -87 vuonna päästörajat muuttuivat hiukan, ja varsinaiset vähäpäästöiset tuli joskus -91.
-78 tai 79 niin tarvitse ollenkaan mitata päästöjä.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 8:23
Kirjoittaja hartsa
Höpö höpö.

Päästömittaus

Päästömittaus tulee tehdä bensiini- (vm. 1978 alkaen) ja diesel (vm. 1980 alkaen) -käyttöisille ajoneuvoille.

Liekö Ladoille omat säännöt, kun Ake kerran on tuota mieltä. Niitä ei luultavasti lasketa autoiksi.

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 13:59
Kirjoittaja Larssoni
pappa- igor kirjoitti:
mower kirjoitti:
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineita :( ....paskat minä mistään mitään tiedä...
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 14:14
Kirjoittaja pappa- igor
Larssoni kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
Joo nakutushan ne männät yleensä rikkoo.. mutta kyllä kasvaneen lämpökuorman myötä männät joutuvat kovemmalle rasitukselle... muistaakseni turbiini kertoi joskus että hänen ensimmäisestä koneesta mäntä suorastaan mureni pyttyyn... ja eikös iigorillakin käynyt jotain vastaavaa :? ---Edelleenkään en tiedä näistä rikkimenemisstä p*skaakaan---

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 14:35
Kirjoittaja iigorr
juu mulla hajos öljyrenkaan yläpuolelta kaikki männät samalla tavalla ku kännipäissää säädettii sytkää ja pääs nakuttaa :D Kyllä kaasarilla ja vakio sytkällä sinne 12-13 aikoihi päästää.

mitenköhä hyvin mahtaa nuo s40 turbo volvon männät kestää? ei ois kamalan kalliitkaa..

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Lähetetty: 26.11.2007 14:40
Kirjoittaja -Kärki
Aku kirjoitti:kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?
88 ei ole vähäpäästöinen jos ei ole mutoskatasastetu semmoiseksi. joudut pistämään katin putkseen jos turbotat mutta päästö arvot ei muutu.