Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
mower

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja mower »

pappa- igor kirjoitti:
iigorr kirjoitti:
kangsta kirjoitti:tämäkin asia on tällä palstalla käyty varmaan sata kertaa läpi,mutta paljonko kannataa varata rahaa jos meinaa tehdä tosta 1.6 koneesta kestävän ja tehoa pitäs olla semmoinen n.150hp.. tulisi maantie käytöön :lol: mitä siihen kannataisi hommata,kelpaako vakio männät?
300-4000 euroa :)
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona :?
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa! :D eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta. 8)
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja iigorr »

300-4000 euroa :)[/quote]
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona :?[/quote]
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa! :D eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta. 8)[/quote]

kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

iigorr kirjoitti:kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
saa kai sitä menemään.. mulla oli männät+renkaat 360€, koneistukset lohkolle, kampiakselille ja kangille n.500€, kansi ja nokka n.300€ sitten siihen kaasarit 300€+paineensäädin+bensabumppu+suutinsälät 200€, ahdin 500€+muutostyö 300€.. repullinen tuubi mutkia n.100€. tiiviste sälää 50€, pakoputki rojuja 150€... +v*tusti aikaa viitseliäisyyttä :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

julle-sedän 1600 turbossa 80-luvulla oli noin 150hv ja ei ollut kuin turbo ja siihen sopiva kaasutin, öljynlauhdutin ja paksu kansipahvi, kone kesti ajoa 60tkm ja ehjänä se vielä myytiin eteenpäinkin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä sen 1000euroo saa menemään melkein miten päin vaan
vakio alakerta kestää yleensä just niin kauan kunnes menee rikki (siis 1-100000km tai enemmän)
kaikki riippuu siitä mitä tekee ja miten tekee (ja silti se aina lopulta hajoo)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
mower

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja mower »

kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

mower kirjoitti:
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineita :( ....paskat minä mistään mitään tiedä...
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Aku

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Aku »

kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?
onte

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja onte »

eihän -88 ladan pitäis edes olla vähäpäästöinen? eiks raja mee -91 ylöspäin?
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Mutta minusta myös -87 vuonna päästörajat muuttuivat hiukan, ja varsinaiset vähäpäästöiset tuli joskus -91.
-78 tai 79 niin tarvitse ollenkaan mitata päästöjä.
21013 2300tic
hartsa

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja hartsa »

Höpö höpö.

Päästömittaus

Päästömittaus tulee tehdä bensiini- (vm. 1978 alkaen) ja diesel (vm. 1980 alkaen) -käyttöisille ajoneuvoille.

Liekö Ladoille omat säännöt, kun Ake kerran on tuota mieltä. Niitä ei luultavasti lasketa autoiksi.
Larssoni

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Larssoni »

pappa- igor kirjoitti:
mower kirjoitti:
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineita :( ....paskat minä mistään mitään tiedä...
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Larssoni kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
Joo nakutushan ne männät yleensä rikkoo.. mutta kyllä kasvaneen lämpökuorman myötä männät joutuvat kovemmalle rasitukselle... muistaakseni turbiini kertoi joskus että hänen ensimmäisestä koneesta mäntä suorastaan mureni pyttyyn... ja eikös iigorillakin käynyt jotain vastaavaa :? ---Edelleenkään en tiedä näistä rikkimenemisstä p*skaakaan---
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja iigorr »

juu mulla hajos öljyrenkaan yläpuolelta kaikki männät samalla tavalla ku kännipäissää säädettii sytkää ja pääs nakuttaa :D Kyllä kaasarilla ja vakio sytkällä sinne 12-13 aikoihi päästää.

mitenköhä hyvin mahtaa nuo s40 turbo volvon männät kestää? ei ois kamalan kalliitkaa..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
-Kärki

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja -Kärki »

Aku kirjoitti:kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?
88 ei ole vähäpäästöinen jos ei ole mutoskatasastetu semmoiseksi. joudut pistämään katin putkseen jos turbotat mutta päästö arvot ei muutu.
Vastaa Viestiin