kangsta kirjoitti:tämäkin asia on tällä palstalla käyty varmaan sata kertaa läpi,mutta paljonko kannataa varata rahaa jos meinaa tehdä tosta 1.6 koneesta kestävän ja tehoa pitäs olla semmoinen n.150hp.. tulisi maantie käytöön mitä siihen kannataisi hommata,kelpaako vakio männät?
300-4000 euroa
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa! eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta.
300-4000 euroa [/quote]
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona [/quote]
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa! eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta. [/quote]
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
iigorr kirjoitti:kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
saa kai sitä menemään.. mulla oli männät+renkaat 360€, koneistukset lohkolle, kampiakselille ja kangille n.500€, kansi ja nokka n.300€ sitten siihen kaasarit 300€+paineensäädin+bensabumppu+suutinsälät 200€, ahdin 500€+muutostyö 300€.. repullinen tuubi mutkia n.100€. tiiviste sälää 50€, pakoputki rojuja 150€... +v*tusti aikaa viitseliäisyyttä
julle-sedän 1600 turbossa 80-luvulla oli noin 150hv ja ei ollut kuin turbo ja siihen sopiva kaasutin, öljynlauhdutin ja paksu kansipahvi, kone kesti ajoa 60tkm ja ehjänä se vielä myytiin eteenpäinkin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
kyllä sen 1000euroo saa menemään melkein miten päin vaan
vakio alakerta kestää yleensä just niin kauan kunnes menee rikki (siis 1-100000km tai enemmän)
kaikki riippuu siitä mitä tekee ja miten tekee (ja silti se aina lopulta hajoo)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineita ....paskat minä mistään mitään tiedä...
Mutta minusta myös -87 vuonna päästörajat muuttuivat hiukan, ja varsinaiset vähäpäästöiset tuli joskus -91.
-78 tai 79 niin tarvitse ollenkaan mitata päästöjä.
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineita ....paskat minä mistään mitään tiedä...
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
Larssoni kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
Joo nakutushan ne männät yleensä rikkoo.. mutta kyllä kasvaneen lämpökuorman myötä männät joutuvat kovemmalle rasitukselle... muistaakseni turbiini kertoi joskus että hänen ensimmäisestä koneesta mäntä suorastaan mureni pyttyyn... ja eikös iigorillakin käynyt jotain vastaavaa ---Edelleenkään en tiedä näistä rikkimenemisstä p*skaakaan---
juu mulla hajos öljyrenkaan yläpuolelta kaikki männät samalla tavalla ku kännipäissää säädettii sytkää ja pääs nakuttaa Kyllä kaasarilla ja vakio sytkällä sinne 12-13 aikoihi päästää.
mitenköhä hyvin mahtaa nuo s40 turbo volvon männät kestää? ei ois kamalan kalliitkaa..