SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

JouluLahjaksi minulla joku Nappasi NeitiHauHaun lähes pihasta. Neiti oli todettu hyvin käyttäytyväksi, kiltiksi, hyväkuntoiseksi, kaulapannalliseksi ja heijastimelliseksi. Oltiin vaan ihmetelty kun ei suostu tulemaan autoon :shock: On se ihme, että Koira on niin Hankala, ettei suostu tulemaan riemulla Vieraaseen Autoon!

Kaulapannassakaan ei ollut kuin puhelinnumero x3 ja nimi NeitiKevät x2.

Sitten veivät Neitin Koppiautolla Tarhalle. No, siellä se on ollut ennenkin ja Äitinsä, MiraVainaa, sieltä aikanaan haettiinkin meille. No, en minä muiden toimieni ohessa etsinyt Neitiä kun 5tuntia. Ihmettelin kun kukaan ei soita, jos on väärässä paikassa Elukka.

JouluPäivänä sitten sain hakea Neitin, vaikka Hoitola ei ollutkaan auki. Koska siellä tunnettiin Neiti ja Minut he joustivat aukioloista.

Piuhatin SÄMPYn ja läksin todella väsyneenä hakemaan Neitiä. No, lämmitysjärjestelmä oli kai tyhjentynyt niin paljon, että kone kuumeni yli. Pakkasta oli 23astetta. No, siinähän ajelit ja jäähdyttelit.

Lopulta nilkutimme Neitin kanssa Kännykkätielle lasit aivan jäässä sisältä. Käännyttäessä meille aura oli jättänyt keskelle melkoisen kovan penkan, johon tietenkin osuin. Sisälokari irtosi ja jäi kanittamaan. No, sen 100m nilkutettiin vielä vammaisempana kotiin.

Ei paljon kiinnostanut muuta kuin syödä ja käydä makaamaan. Ja sitten me makasimme kuin JouluPukki konsanaan viimeisen keikkansa jälkeen.

Lelut on jälleen kerran kasattu.

Letkuja vaihdeltu, lemmareita laitettu paremmin ja vaihdettu. Jäähdytysnestekin on nyt miksattu n. -30astetta kestäväksi. Enempi ei lie tarve. Sisälokarikin on entrattu.

Josko taas uskaltaisi kokeilla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siellähän tuo SÄMPY taas on kasattuna ja toimintakuntoisena. Toimintakuntoisena ainakin sen hetken, kun se taas keksii jotain uutta.

Ei vuoda jäähdytysjärjestelmä enää. Pissapoikasysteemi on asennettu taas paikalleen. Ilmansuodatin vaihdettu. Ja jäähdytysnesteen sekoitussuhde 40% eli pitäisi olla jotakin 25 - 30 astetta pakkasta kestävää. Lie sitten mitä se taas käytännössä on. Ei tuota voi tarkasti määritellä, koska lohkoon tietenkin tällaisessa tyhjennyksessä jää Mehua. Samarassa lohkon tyhjennys ei ole aivan yhtä helppoa kun TakaPotkussa. Tai sitten en vain ole jaksanut etsiä sitä helppoa proppua.

No, nyt olkoon tuolla rauhassa. Huomennakaan ei ajeta, koska lupasi järjetöntä pakkasta. Katsotaan jos ylihuomenna. Niin ja sinne Venäjälle pitäisi päästä. Yksinkertaisesti en Jaksa ja Uskalla huomenna lähteä suoraan Venäjälle kokeilemaan, miten sitten tällä kertaa toimittaisiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Koettelee, vaan ei hylkää Herra.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja 1500i »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Samarassa lohkon tyhjennys ei ole aivan yhtä helppoa kun TakaPotkussa. Tai sitten en vain ole jaksanut etsiä sitä helppoa proppua.
Tuossa näytästäs olevan roppu http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 9_2_02.jpg Kaasari versiossahan tuo on näkyvillä mutta ruiskussa syttyboksi edessä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllähän siinä proppu on, kuten tuolla mainostin vaan kun on Lohkolämppäri pikkuisen siinä samoilla kohdin. No, itsehän sen lohkolämppärin sinne laitoin. Ja olisinhan voinut Propulle könytä alakautta, mutta jotenkin vaan ei millään huvittanut. Ei huvittanut vaikka vekotin oli ylhäällä vasemmalta puoleltaan, pohjalevy oli samalta puolelta pois ja ... Sellaista se totaalinen huvittamattomuus teettää.

No, olen minä niin monta kertaa taas tämänkin vekottimen jäähdytyksiä Sählännyt, että jo saisi riittä. Enkä KIEHAUTELLUT. Tuo on kiehahtanut itsestään niin monta kertaa eri syistä, että jos se kaihauttamisesta hajoaisi niin olisi jo Pannu lentänyt taivaan tuuliin 100kertaa.

Lohkolämppäriä ei saa muualle kuin tuohon, koska kampikammiohuohottimen lähtö on toisen propun edessä.

Eli Lohkolämmittimettömässä Samarankoneessa Lohkon tyhjennysproppu on vielä helpommassa paikassa kuin TakaPotkussa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Helpotus! Tarkistin jäähdytysnestevuodot ja niitä ei ole.

Tapanahan on ollut kirjata kilometrimäärä kun luulee vekottimen taas hetken olevan kunnossa: 121 870km.

Tyhjäkäyntisolenoidin minä vaihdan ennen kuin rupean tyhjäkäyntiseoksia säätämään.

Jos kerran auto ei käy pitkään tyhjäkäyntiä hyvin kuumana, niin luulisi silloin tyhjäkäyntipiirissä olevan vikaa. Kun puoliautomaattinen kylmäkäynnistyslaite on mukana, niin silloinhan se ruokkii tyhjäkäyntiä kunnes poistuu pelistä.

Tyhjäkäynnin säätöruuvi on ihan hemmetin kireällä eli on avaamassa kaasuläppää vaikka kuinka.

Eli kun tyhjäkäynti on huono ja heikkenee koko ajan, näyttää siltä ettei kone polta enää kunnolla. Tai siis vekotin pörpöttää, röpöttää, alkaa köhiä, pätkii, paukuttaa ja lopulta Tukehtuu.

Siis joko se saa liikaa polttoainetta, sytytykseen tulee ongelmia tai sitten se ei saa tarpeeksi ilmaa. Onhan noita solenoideja. Miksen ole vaihtanut aikaisemmin? No, täytyy yrittää aina kaikenlaista ja sulkea pois vaihtoehtoja. Nyt on tultu siihen, että itse tyhjäkäyntipiiriä pitää alkaa tutkia.

Purkasin tänään yhden Axtec -harjoituskaasarin taas vähän pienempiin osiin. Jalka, kansi, puoliautomaattinen kylmäkäynnistyslaite, kiihdytyspumppu ja alipainevaaja sekä joitakin irto-osia on nyt pilkottuna.

Alipainevaajaa ei sitten helpolla irrotetakkaan. Se on kai niin mahtavassa paikassa, että aina joku ruuvi on umpiruosteessa eikä lähde viikkojenkaan liuottamisella. Ja on siinä muutenkin vekotin. Eipä ole paljon tullut juttua eteen moisesta. Tai sitten olen taas huonosti katsellut. Täytyypä kokeilla täsmäetsintää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei löydy puhetta Alipainevaajasta kuin minun viesteissäni. Siis melkoisen outo kapistus. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Katselin rompulta Axtec -räjäytyskuvia. On muutaman härpäke, jotka noin periaatteessa pitäisi saada Räjäytettyä! Mutta käytännössä kaikki on toisin.

Esim. Puoliautomaattisen kylmäkäynnistinlaitteen Nestekammio, kiinnityspanta ja Bi -metallijousen runko pitäisi saada irrotettua. Vaan eipä saa. Yksi kiinnitysruuveista on pallokantainen. Lienee niin tarkoituksella, jottei sinne kovin kevein eväin mentäisi sorkkimaan. Mutta kun on tarve sorkkia niin joutuu hieman vääntämään kiristyspantaa, jotta se liukuu muiden ulokkeiden ohi sivuun ja näin saadaan kaikki sisällä oleva kauneus esiin.

Toinen on Alipainevaajan kalvo. Kalvo on kiinni kylmäkäynnistinlaitteen työntötangossa 7mm mutterilla. Mutta milläs otat mutterin pois, kun tanko on varmaan 1mm paksuinen ja ainoa, mistä sitä voidaan pitää kiinni on tosessa päässä olevasta lipsuttimesta, jolla siis tankoa voidaan käyttää mekaanisesti. No, kun alat sitten varovasti pyöritellä mutteria ja tankoa pidät toisesta päästä StändStill niin ei kai vain 1mm paksuinen tanko ala mennä korkkiruuville. Ei tietenkään.

Kohon tai uimurin akselikaan ei juuri liikahtele noin niin kuin meikäläisen älyllä tai välineillä eli kohoakin vaihtaessa saattaisi ainakin minulle tulla vähän pientä onkelmaa eli lähinnä sitä, että taittaisin pilalle ne kohon kevytmetalliset taitteet, jota pitävät kohon kiinni akselissaan. Mutta täytyy tuota kohoa vielä vähän opetella ja katsella paremmalla ajalla.

Eli jos tässä taas jotakin aletaan räpeltää niin ensin tarkastetaan Kylmäkäynnistyslaitteen Termostaattiventtiili Ilmanpuhdistajan kotelossa. Irrotetaan ja puhdistetaan. Tarkastetaan että alipaineletku on liitetty venttiiliin oikein.

Seuraavaksi tyhjäkäyntisolenoidisuuttimen vaihto.

Kolmanneksi kokeillaan tyhjäkäyntiseoksen säätöä.

Ja tuossahan on jo taas niin paljon, että voi mennä metikköön tai suoraan suohon jo monessa mutkassa. Mutta kun on Suuntansa valinnut niin suunnassa on pysyttävä, vaikka välillä mentäisiin suorilla ja välillä kurvailtaisiin kuraojatkin. Suot nyt taitavat kohta jo kantaa, lammet ovat jäässä ja penkat pehmeät (paitsi JouluPäivänä :shock: ).

Eli hei Hulinaa SÄMPYn tiimoilta. Eikä naureta siellä :-x Jos minä kerran olen näin kauan jaksanut niin miksi nyt Pyyhkeellä Phärssiin Pyyhkinsin, kun sitä kerran tarvitaan vielä hien kuivaamiseen. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taidetaanpa tästä pakkaspäivän kunniaksi lähteä sittenkin kokeilemaan Venäjän matkaa.

Toinen pohjapelti vaan vielä tarvitsee kiinnittää kunnolla. Muutenhan keli on mitä parhain automatkailuun. Nyt kun vielä on letkut entrattu niin josko nuo nesteetkin pysyisivät sisällä. Taisi vuotaa ainakin Ylävesiletkun syylärin puoleisesta päästä ja suoraan lohkoon menevästä liitoksesta. Katalia tällaiset vuodot. Pikku noroja voi valua ihme paikoista ja vaikka kuinka glykolia maistelet ja haistelet et silti aina aivan varmasti vo tietää mistä se noro lähtee.

No, tässä ehtii vielä vaikka mitä ennen kuin lähtee. Antaa lämmetä kunnolla.

Ai niin! Ne lootaöljyt ovat tosiaan jäykät. Ihan kun ajaisi jarru päällä kun lähtee liikkelle. Ei ole pelkästään jarrujumia se etenemisongelma. Joulupäivänä tuntui kuin joku olisi painanut jarrua kun minä painoin kaasua tai sitten että olisi ollut hinauksessa totaali jäätynyt TakaPotku, joka jurnuttaa kolmosvaihteella konetta käyntiin. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Saamarin Syyläri! Taas tihkuu kun on yli 20raatia pakkasta. Paitsi jos...

Jospa siellä sulavat aikaisemmat tuiskujen jäämät, kun nyt on laitos kunnon lohkolämmityksessä ja konepelti mattojen peitossa.

No, tihkutus on niin paljon pienempää kuin aiemmin vähän pienemmilläkin pakkasilla, joten eiköhän tuolla pärjätä tämän talven lisäilemällä nesteitä tarvittaessa.

Mutta se Vaihdelooton jäykkyys. Aivan karmea!!!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mitähän öljyä siellä laatikossa on? 80/90:piä vai moottoriöljyä ja minkähän ikäistä :roll: ?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuollahan kerroin 1000viestiä sitten, vaihtaneeni ne lootaöljyt lootaöljyihin, mutta vähän jähmeämpään versioon.

Eli vaihdettu 2kuukautta sitten liian jähmeisiin uusiin lootaöljyihin. Siellä jo sitä jäykkyyttä aprikoin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei TOIVOAKAAN käynnistymisestä. :-x

Alkaa olla tilanne se, että SÄMPY haluaa näemmä TalviLepoon. :roll:

Se merkitsisi sitä että minua uhkaa tai houkuttelee LataLakko :oops:

Kaksi edellistä talveahan olen ollut kiltisti LataLakossa. Ja hyvin on mennyt. Onkohan nytkin oikea aika sellaiseeen. :?

Mikäs siinä, jos kerran sellaista minulle lähes väkisin tarjotaan niin LataLakkohan on aina houkutteleva vaihtoehto. 8)

Antaahan tässä vähän aikaa hautua. Mutta Läheltä pitää että Vähältä käy :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja 1500i »

:(
Sekö ei siis vieläkään tarttaa avaimesta vaikka rele on uusittu? Mikähän siinä sitten ois :?
Jaa että lata lakkoa meinaat :roll:
Tuota :roll: et oo tuolta katellu mitä oisi tarjolla http://www.nettiauto.com/lada/kaikki/ :) Ainut asia mikä tulee mieleen on että ottaa joko vanhemman tai sitten uudemman.
Jättää tuon ikäset keksinnöt pois katselusta :wink: Hirveissä hinnoissakaan ei näy Samarat olevan jos niissä pysytään. Ei juuri eroa toisien hinnoissa onko 10 vai 20 vuotta ikää korroosiota voi löytyä molemmista.
Toki uudenpiakin kuten 11x mallia näkyy olevan suht. edullisesti toisinaan.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI

Viesti Kirjoittaja markku »

Oikein LATALAKKO on poikaa on ne vaan sellaisia MAAILMANLOPUNVEHKEITÄ ...... J suositus laita PAALIIN ja osta yksi parempi kärry niin loppuu jatkuva rassaus .........niin minä teen 8)
Vastaa Viestiin