Sivu 32/218

Lähetetty: 10.1.2005 21:26
Kirjoittaja Jaska HKI
Auto (90hevosvoimaa) kiihtyy riitävästi,kulkee riittävästi ajo-ominaisuuksien muuttumatta neljän hengen kuormalla huonollakin tiellä.Sitä minä arvostan.Tilavuutta riittää,alustassa,ohjauksessa ja jarruissa ei ole ollut mitään ongelmia.Pikkuvikoja ja vesiletkuongelmia sitäkin useammin,mutta eiköhän se aurinko joskus paista risukasaankin.Sanompahan tähän lopuksi,että jos tädillä olisi "gelekset",niin se olisi setä! :shock: :shock:

Lähetetty: 12.1.2005 19:27
Kirjoittaja Jaska HKI
Seuraavassa http://www.carsurvey.org/model_Lada_112.html kokemuksia satakympistä suomennettuna.

-paljon pieniä sähköongelmia
-sähköikkunat vikaantuneet kahdesti vasemmalta puolelta
-sähkölukot toimivat epävarmasti.Myyntiliike korjasi niitä neljä kertaa ja edelleen ne voivat jättää omistajan seisomaan auton ulkopuolelle.Lisäksi ne voivat avautua itsestään.Enää en lukitse ovia ollenkaan-onhan se vain Lada,eikä kukaan halua murtautua sisälle.
-useita polttimoita palanut kojelaudassa.Niiden vaihtamisen jälkeen kojelaudasta alkoi kuulua nitinää.
-puskurin maali alkoi irrota lastuina.
Niin kauan kuin autossa on takuu ja korjaukset ilmaisia (viat saa korjattua)mutta maahantuojan huoltoon olen tyytymätön kuten keskuslukkojen toimimattomuuteen ja nitinään.Auto vaikuttaa laadultaan heikommalta kuin edellinen Samara 1994.

Yleisiä kommentteja:
-en odottanut autolta paljon ja olen omistanut 3 Ladaa aiemmin,mutta nykyinen vaikuttaa huonommalta kuin 1500 farkku ja on varmasti viimeinen Lada.
-käsiteltävyys kohtuullista ja hallintalaitteet kevyempiä käsitellä kuin aikaisemmissa Ladoissa.
-muotoilu paljon nykyaikaisempi
-se on kohtalaisen tilava,mutta sisustuksessa on käytetty huonoimpia mahdolisia muoveja ja viimeistely on heikkoa.
-polttoainetalous ja suorituskyky riittävä.

Oma kommentti:
-jos keskuslukitus ei toimi niin sisälle pääsee toisestakin ovesta.Esteenä voi olla lihavuus tai pieni älykkyysosamäärä.Kojelaudan merkkivaloja vaihtaessa voi olla tapahtunut virhe kasauksessa,josta nitinä kuuluu.Kuitenkin pidän esitettyjä asioita uskottavina.

Lähetetty: 13.1.2005 19:00
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänä iltana kaupassa käydessä ensijarrutus risteykseen antoi karhean ja liian ottavan vaikutelman.Ajoin jonkin matkaa jarrut päällä ja jarrut muuttuivat normaaliksi.Auto oli seissyt neljä päivää vesisateessa.Olisikohan jarrulevyissä ollut ruostetta?Havaitsin että ajotietokoneen kello on jätättänyt pari minuuttia kolmen kuukauden aikana.Haitaneeko tuo kun kelloa kuitenkin siirretään kaksi kertaa vuodessa.Ajasta on tullut niukkuushyödyke,mutta Ladan omistajallahan sitä sentään on :wink: .

Lähetetty: 13.1.2005 20:14
Kirjoittaja Misha
Jaska HKI kirjoitti:Tänä iltana kaupassa käydessä ensijarrutus risteykseen antoi karhean ja liian ottavan vaikutelman.Ajoin jonkin matkaa jarrut päällä ja jarrut muuttuivat normaaliksi.Auto oli seissyt neljä päivää vesisateessa.Olisikohan jarrulevyissä ollut ruostetta?Havaitsin että ajotietokoneen kello on jätättänyt pari minuuttia kolmen kuukauden aikana.Haitaneeko tuo kun kelloa kuitenkin siirretään kaksi kertaa vuodessa.Ajasta on tullut niukkuushyödyke,mutta Ladan omistajallahan sitä sentään on :wink: .
Ostin Ladaan halvimman mahdollisen digikellon mitä halpahallista löytyi. Siis semmonen simppeli joka teipataan kojelautaan.

Se kautta profeetan parran jättää varmaan viis minuuttia viikossa!

En oo koskaan kuullukkaan digikellosta joka jättäis, varsinkaan noin paljon!

Lähetetty: 16.1.2005 9:03
Kirjoittaja Jaska HKI
Ajovalon korkeudensäätimen nuppi on irronnut pari kertaa.Mietin millä se oikeastaan on kiinni? Se vaan lepää säätimen akselilla.Yrittäisköhän laittaa se pitävämmäksi vaikka sinitarralla niin sen saa vielä irti jos säädintä tarvitsee joskus irroittaa.Olen muistanut ruuvailla säädintä aina silloin tällöin,ettei säätösylintereiden männissä olevat tiivisteet jämähdä paikoilleen.

Lähetetty: 16.1.2005 9:15
Kirjoittaja mam
Ladoihin saa Venäjältä sähkötoimisia ajovalojen korkeudensäätäjiä.
http://jora.by.ru/html/auto/korrector/
Hinta lienee 500 - 1500 Ruplaa.
Asennus lienee helpompi kuin hydraulisen? Hydraulisen säätimen hinta lienee 150 - 300 ruplaa.

Itseltäni meni ajonestolaite kuukausi sitten. Delta veloitti osasta 150 Euroa. Hinta Venäjällä on 15 Euroa!

Lähetetty: 16.1.2005 14:51
Kirjoittaja Jaska HKI
Ajovalojen sähköisessä korkeudensäätäjässä säädinyksikkö syöttää jännitettä valojen korkeudensäätö servomoottoreille.Koska moottorit ovat samanlaisia ja molemmilla samanlainen säädinpiiri lamput säätyvät "tandemina ".Näin ollen jonkinlainen vianhakukin ilman mittalaitteita on mahdollista.Moottoreiden yhteydessä on säätyvät potentiometrit,jotka antavat takaisinkytkentätietoa servon asennosta,joten mitään rajakytkimiä ei tarvita ja lamput asettuvat automaattisesti balansiin kun jännite säätöyksikölle kytketään.Säädin on kytkettävä oikeanapaisesti 12b tatkoitaa 12voltin +-napaa.Väärä napaisuus estää säätimen toiminnan.Jos jompi kumpi lamppu ei säädy,niin säätöyksiköille menevät liittimet voi vaihtaa keskenään.Jos vika siirtyy toiseen lampppuun on säätöyksikössä vikaa.Liitokset kannattaa tarkistaa varsinkin servojen luota,jossa ne joutuvat kosteudelle alttiiksi.Vianhaku syöttämällä jännitettä yksinomaan servomoottorille voi tuhota säätöyksikön,koska pysähtymistä ei tapahdu takaisinkytkennän puuttumisen takia kuten täydellisessä kytkennässä tapahtuu.

Lähetetty: 18.1.2005 20:34
Kirjoittaja samara88
Jaahas, jos vaihteeksi kertoisi kuulumisia oman 110:n kohdalta. Autolla ajettu 68000 tässä vaiheessa, eli itse olen ajanut ostopäivän (31.03.2004) jälkeen noin 22500. Viimeisimmän viestin, mistä on jo aikaa, ei ole autossa ollut mitään suurempaa. Tosin minulta murtui lohkon ja lämppärin kennon välinen vesiletku, olipahan vain melkoisen kelju vaihdettava. Letku vuoti aina välillä, muttei kuitenkaan suuremmissa määrin milloinkaan. Tosin joulukuun alussa letku intoutui vuotamaan juoksemalla, mikä pakotti korjaustoimenpiteisiin.

Muuten tyypillisiä vikoja on ollut, eli polttimoissa kosketushäiriöitä yms. mitkä eivät suinkaan ajamista haittaa. Ei vain ole saanut niin paljoa aikaan, että alkaisi tekemään asialle mitään. Lukkojen kanssa EI ole ollut ongelmia, kiitos VDO:n kauko-ohjaimen. Jää nähtäväksi, kuinka kauan tämä auto on vielä itselläni, koska sille tuntuisi olevan innokas ostaja. Jos tulee kaupat, on todennäköistä, ettei seuraava auto ole Lada.

Lähetetty: 22.1.2005 21:50
Kirjoittaja Jaska HKI
Ajotietokoneen kellosta on hävineet seuraavat pisteet:
-seitsemän,kahdeksan,yhdeksän,kymmenen,yksitoista ja kaksitoista.
Moottorilämpötilamittari tietokoneessa vastaa täysin analogisen mittarin lukemaa arvioituna,joten mittariston viisariin voi luottaa.Takajarruvalon varoitusvalo on vilkutellut silloin tällöin ja merkkiääni on kuulunut.Sisälämmittimen vastukset ovat alkaneet kolista jälleen,vaikka sain sen kerran hiljaiseksi työntämällä rautanaulan lämmityslaitteen rungon ja vastuspaketin väliin.Että voi olla ärsyttävä tuo kitinä lämmityslaiteesta.Viimeksimainittu vika on ruåttalaisten,eikä venäläisten kun lämmmitin on Defa.

Lähetetty: 25.1.2005 19:45
Kirjoittaja Jaska HKI
Tarkistin rengaspaineet.Rengaspaine oli laskenut 2,0kpm/cm2-1,8kpm/cm2.Auton hallinnassa oli havaittavissa tietynlaista löysyyttä.Paineiden noston jälkeen meno tasaantui normaaliksi ja ote tiehen oli tarkempi ja hallittavampi.Yleisohjeena on rengaspaineiden tarkastus kahden viikon välein,eikä kahden ja puolen kuukauden välein kuten tässä tapauksessa lipsahti.Renkaina on Pirellin talvirenkaat uusilla teräsvanteilla.

Lähetetty: 25.1.2005 19:46
Kirjoittaja Stefa
Myönnän syyllistyväni siihen mihin varmaan moni muukin, että tarkastan paineet aina renkaita vaihtaessani :oops:

Lähetetty: 25.1.2005 22:49
Kirjoittaja R-J
Stefa kirjoitti:Myönnän syyllistyväni siihen mihin varmaan moni muukin, että tarkastan paineet aina renkaita vaihtaessani :oops:
Ja sillon kun rengas ihan oikeesti tuntuu/vaikuttaa vajaalta. Vaan eipä juuri muuten... :roll:

Lähetetty: 26.1.2005 16:47
Kirjoittaja Misha
Jaska HKI kirjoitti:Ajovalojen sähköisessä korkeudensäätäjässä säädinyksikkö syöttää jännitettä valojen korkeudensäätö servomoottoreilleblablablablabla.
Onkos tossa 110ssa automaattinen ajovalojen korkeudensäätö?

Jos on, niin voi asentaa kai xenonit laillisesti...

Lähetetty: 26.1.2005 18:58
Kirjoittaja Jaska HKI
Venäjältä saatavassa sähköisessä ajovalojen korkeudensäätöyksikössä ei ole (jos nyt sähkökaaviota osasin lukea oikein) automaattista korkeudensäätöyksikköä.Mutta kun se on sähköinen servo,niin siihen on periaatteessa helppo lisätä sellainen jos jostakin saisi korkeusanturin ja sen kytkennän.

Lähetetty: 26.1.2005 19:23
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänään oikeasta takaovesta kuului ihmeellistä hälyääntä.Kokeilin ajon aikana avata lasia ja suljin sen.Ääni ei heti loppunut vaan vasta kun auto oli lämminnyt sisältä kunnolla.Tuulilasinpyyhkijä jätti keskelle näkökenttää suuren pyyhkimättömän alueen.Parkkipaikalla havaitsin,että sulka ei olut kunnolla pidikkeessään.Se oli varmaan hieman irronnut kun viimeksi irroitin jäätyneitä sulkia tuulilasista.