Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.9.2007 14:51
nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
300-500ccmower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Millaisia ahtopaineita ajattelit käyttää? Laitatko läppärungot vai yks piste ruiskun?mower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Ei ahdettu moottori tarvii mitään läppärunkoja, S******n Urpo! Yksi kaasuläppä riittää vallan mainiosti.Mäntä kirjoitti:Millaisia ahtopaineita ajattelit käyttää? Laitatko läppärungot vai yks piste ruiskun?mower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
ahtoja varmaan jossain kilon paikkeilla. se on vähän auki vielä että tuleeko läppärungot vai yksi kaasuläppä. mutta nelipisteruisku tulee.Mäntä kirjoitti:Millaisia ahtopaineita ajattelit käyttää? Laitatko läppärungot vai yks piste ruiskun?mower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Nyt maalaisjärki käyttöön! Mietihän jos imuilma tulee 1bar:in paineella esim. 4X40mm reijistä, ni miten paljon sinne pitää saada bensaa?Mäntä kirjoitti:No niin tulipas heti asiallinen vastaus ja juuri häneltä jolta asiaa kysyin!?!
Eihän se ahdettu moottori tarvi läppärunkoja, mutta meinaatko ettei pysty läppärungoilla tekemään ahdettua moottoria? Imusarja läppärungot ja siihen päähän painekotelo? Ajattelin vain kun tuntuu aika harvassa olevan nuo ladan nelipisteruiskun imusarjat, tietysti voihan sen tehdä itsekkin..
Asiallisia vastauksia täältä viritys ja modifiointi puolelta on turha odottaa mihinkään.
Ootko nyt ihan tosissasi ton bensajutun kanssa?miksu kirjoitti:Nyt maalaisjärki käyttöön! Mietihän jos imuilma tulee 1bar:in paineella esim. 4X40mm reijistä, ni miten paljon sinne pitää saada bensaa?
Ja minä tein ite ton nelipiste imusarja vanhasta tuplakaasareiden imusarjasta. Siinä on suuttimen paikatkin valmiina ei tarvinnut muutakun porata reijät suutimia varten. Ja sit tein painekotelon sen perään yhdellä 60mm kaasuläpällä.
Koska se olisi rouhea, eihän näitä aina järjellä ajatellaiigorr kirjoitti:opelissa 265Stefa kirjoitti:Sport-getrag olisi kyllä rouhea, olikos tuo ny volvomaisesti 262.
miksi ostaa 1000 euron sportti loota kun tehon kestossa ei ole juurikaan eroa.. ja vielä ladaan
Listaatkos vaikka plussat ja miinukset molempien toteutuksien osalta? Eli siis läppärungoista ja yhdestä läpästä? Kyllä se yksikin riittää, mutta onkos sillä sitten mitään väliä mihin se laitetaan?miksu kirjoitti:Ei ahdettu moottori tarvii mitään läppärunkoja, S******n Urpo! Yksi kaasuläppä riittää vallan mainiosti.
Tottakai sillä kaasuläpän paikalla on merkitystä. Se täytyy olla sellasessa paikassa että ilma sekoittuu tasasesti jokaiseen sylinteriin. Eli ei missään nimessä päädyissä.Stefa kirjoitti:Listaatkos vaikka plussat ja miinukset molempien toteutuksien osalta? Eli siis läppärungoista ja yhdestä läpästä? Kyllä se yksikin riittää, mutta onkos sillä sitten mitään väliä mihin se laitetaan?miksu kirjoitti:Ei ahdettu moottori tarvii mitään läppärunkoja, S******n Urpo! Yksi kaasuläppä riittää vallan mainiosti.
Vähän jäi vielä tuon yhden läpän paremmuuden/riittävyyden perustelut uupumaan..? Onkos tuolla painekoteloon tulolla sitten väliä, jos onkin jokaiselle sylinterille oma läppänsä? Mites, kun näkyy esimerkiksi kiihdytyspuolella melkoisen tehokkaita vehkeitä, joissa tuo läppä on juuri päädyssä? Toisekseen, mites nämä jutut eroavat vapareiden ja ahdettujen kohdalla? Kun noissa vapareissa enempi näkee niitä läppärunkoja?miksu kirjoitti: Tottakai sillä kaasuläpän paikalla on merkitystä. Se täytyy olla sellasessa paikassa että ilma sekoittuu tasasesti jokaiseen sylinteriin. Eli ei missään nimessä päädyissä.
Yhdellä läpällä saadaan paljon käyttö ystävällinen moottorista. Ja jos on liian iso kaasuläppä ni se aiheuttaa alakieroksilla ongelmia ja sit taas nykimistä. Noi kiihdytys ukot yleensä tekevät noi painekotelot virtauspenkissä sillein että sinne hitsaillaa levyjä sisälle, että joka pytylle tulee sama teho! Ja sit ne käyttävät yli 2bar ahtopaineita.Stefa kirjoitti:Vähän jäi vielä tuon yhden läpän paremmuuden/riittävyyden perustelut uupumaan..? Onkos tuolla painekoteloon tulolla sitten väliä, jos onkin jokaiselle sylinterille oma läppänsä? Mites, kun näkyy esimerkiksi kiihdytyspuolella melkoisen tehokkaita vehkeitä, joissa tuo läppä on juuri päädyssä? Toisekseen, mites nämä jutut eroavat vapareiden ja ahdettujen kohdalla? Kun noissa vapareissa enempi näkee niitä läppärunkoja?miksu kirjoitti: Tottakai sillä kaasuläpän paikalla on merkitystä. Se täytyy olla sellasessa paikassa että ilma sekoittuu tasasesti jokaiseen sylinteriin. Eli ei missään nimessä päädyissä.
Väittäisin juuri päinvastoin. Monella läpällä saadaan ajettava moottori. Kun läpät ovat jokaisessa imukanavassa, ne jarruttavat venttiilin sulkeutumisesta aiheutuvan pulssin, joka ei näin mene plenumiin sotkemaan muiden sylinterien täytöstä. Saadaan siististi käyvä moottori myös pienillä kaasun avautumilla. Luonnollisesti myös, jos käytetään kireää nokkaa, niin läppä joka imukanavassa mahdollistaa siistimmät päästöt leimalla. Juuri koska nuo heijastelevat pulssit sotkevat hengityksen pienillä kierroksilla, tämä vain korostuu kireämmällä nokalla. Yhden läpän koko ei vaikuta tähän ilmiöön. Tuo yhden läpän koon vaikutus syntyy siitä, että jo pienellä kulmalla se aukeaa prosentuaalisesti paljon. Eli vaikka kaasua olisi painettu vaikka puoleen väliin, niin läppä läpäiseekin jo noin 80% maksimista. Tosin ihan sama ilmiö on normaaleilla läppärungoilla mutta pienempänä johtuen pienemmästä läppien halkaisijasta, mistä päästäänkin progressiivisiin kaasuvivustoihin, giljotiineihin ja muihin spesiaalisovelluksiin joilla saavutetaan lineaarisempi avauma.miksu kirjoitti:Yhdellä läpällä saadaan paljon käyttö ystävällinen moottorista. Ja jos on liian iso kaasuläppä ni se aiheuttaa alakieroksilla ongelmia ja sit taas nykimistä.
miksu kirjoitti:Noi kiihdytys ukot yleensä tekevät noi painekotelot virtauspenkissä sillein että sinne hitsaillaa levyjä sisälle, että joka pytylle tulee sama teho! Ja sit ne käyttävät yli 2bar ahtopaineita.
miksu kirjoitti:Vaikka moottori olisikin läppärungoilla ni silti ahtoputksen sijainilla on merkitystä. Eli nyt jos laitetaan etureunaan: Ni Se ilmahan menee nyt suoraan 3 ja 4 pyttyyn ja ne saa helvetisti ilmaa ja 1 ja 2 pytyt jää ilman painetta. Eikös näin ole jos ajatellaan maalaisjärjellä?
Ilman paine ei vaikuta millään tavalla. Vapareissa nuo ovat yleisempiä, koska vapareissa on yleensä rajummat nokat ja tuo pulssitus ongelma. Tehoa saadaan molemmilla ratkaisuilla ihan yhtä lailla, siksi noissa kiihdytysvehkeissä monasti on yhden läpän ratkaisuja.miksu kirjoitti:Vapari moottoreissa käytettän läppärunkoja sen takia koska sinnehän ilma ei tule painella.