Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
300-500ccmower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Millaisia ahtopaineita ajattelit käyttää? Laitatko läppärungot vai yks piste ruiskun?mower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Ei ahdettu moottori tarvii mitään läppärunkoja, S******n Urpo! Yksi kaasuläppä riittää vallan mainiosti.Mäntä kirjoitti:Millaisia ahtopaineita ajattelit käyttää? Laitatko läppärungot vai yks piste ruiskun?mower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
No niin tulipas heti asiallinen vastaus ja juuri häneltä jolta asiaa kysyin!?!
Eihän se ahdettu moottori tarvi läppärunkoja, mutta meinaatko ettei pysty läppärungoilla tekemään ahdettua moottoria? Imusarja läppärungot ja siihen päähän painekotelo? Ajattelin vain kun tuntuu aika harvassa olevan nuo ladan nelipisteruiskun imusarjat, tietysti voihan sen tehdä itsekkin..
Asiallisia vastauksia täältä viritys ja modifiointi puolelta on turha odottaa mihinkään.
Eihän se ahdettu moottori tarvi läppärunkoja, mutta meinaatko ettei pysty läppärungoilla tekemään ahdettua moottoria? Imusarja läppärungot ja siihen päähän painekotelo? Ajattelin vain kun tuntuu aika harvassa olevan nuo ladan nelipisteruiskun imusarjat, tietysti voihan sen tehdä itsekkin..
Asiallisia vastauksia täältä viritys ja modifiointi puolelta on turha odottaa mihinkään.
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
ahtoja varmaan jossain kilon paikkeilla. se on vähän auki vielä että tuleeko läppärungot vai yksi kaasuläppä. mutta nelipisteruisku tulee.Mäntä kirjoitti:Millaisia ahtopaineita ajattelit käyttää? Laitatko läppärungot vai yks piste ruiskun?mower kirjoitti:nyt taitaa tulla sellainen tilanne että toi 1.7 ahdetaan ja ruiskuksi tulee Megasquirt. minkälaisilla suuttimilla kannattais lähtee liikkeelle?
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Nyt maalaisjärki käyttöön! Mietihän jos imuilma tulee 1bar:in paineella esim. 4X40mm reijistä, ni miten paljon sinne pitää saada bensaa?Mäntä kirjoitti:No niin tulipas heti asiallinen vastaus ja juuri häneltä jolta asiaa kysyin!?!
Eihän se ahdettu moottori tarvi läppärunkoja, mutta meinaatko ettei pysty läppärungoilla tekemään ahdettua moottoria? Imusarja läppärungot ja siihen päähän painekotelo? Ajattelin vain kun tuntuu aika harvassa olevan nuo ladan nelipisteruiskun imusarjat, tietysti voihan sen tehdä itsekkin..
Asiallisia vastauksia täältä viritys ja modifiointi puolelta on turha odottaa mihinkään.
Ja minä tein ite ton nelipiste imusarja vanhasta tuplakaasareiden imusarjasta. Siinä on suuttimen paikatkin valmiina ei tarvinnut muutakun porata reijät suutimia varten. Ja sit tein painekotelon sen perään yhdellä 60mm kaasuläpällä.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Ootko nyt ihan tosissasi ton bensajutun kanssa?miksu kirjoitti:Nyt maalaisjärki käyttöön! Mietihän jos imuilma tulee 1bar:in paineella esim. 4X40mm reijistä, ni miten paljon sinne pitää saada bensaa?
Ja minä tein ite ton nelipiste imusarja vanhasta tuplakaasareiden imusarjasta. Siinä on suuttimen paikatkin valmiina ei tarvinnut muutakun porata reijät suutimia varten. Ja sit tein painekotelon sen perään yhdellä 60mm kaasuläpällä.

Ja minkäs kokoset ne sun imusarjan kanavat sitten oikein on, jos 40mm reikä on iso?
Läppärungoilla kyllä kaasuun reagointi voi olla pienillä kierroksilla herkempää, muttei se seoksiin mun mielestä vaikuta.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Koska se olisi rouhea, eihän näitä aina järjellä ajatellaiigorr kirjoitti:opelissa 265Stefa kirjoitti:Sport-getrag olisi kyllä rouhea, olikos tuo ny volvomaisesti 262.
miksi ostaa 1000 euron sportti loota kun tehon kestossa ei ole juurikaan eroa.. ja vielä ladaan


Vauhdin tae - alamäki
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Listaatkos vaikka plussat ja miinukset molempien toteutuksien osalta? Eli siis läppärungoista ja yhdestä läpästä? Kyllä se yksikin riittää, mutta onkos sillä sitten mitään väliä mihin se laitetaan?miksu kirjoitti:Ei ahdettu moottori tarvii mitään läppärunkoja, S******n Urpo! Yksi kaasuläppä riittää vallan mainiosti.
Vauhdin tae - alamäki
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Tottakai sillä kaasuläpän paikalla on merkitystä. Se täytyy olla sellasessa paikassa että ilma sekoittuu tasasesti jokaiseen sylinteriin. Eli ei missään nimessä päädyissä.Stefa kirjoitti:Listaatkos vaikka plussat ja miinukset molempien toteutuksien osalta? Eli siis läppärungoista ja yhdestä läpästä? Kyllä se yksikin riittää, mutta onkos sillä sitten mitään väliä mihin se laitetaan?miksu kirjoitti:Ei ahdettu moottori tarvii mitään läppärunkoja, S******n Urpo! Yksi kaasuläppä riittää vallan mainiosti.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Vähän jäi vielä tuon yhden läpän paremmuuden/riittävyyden perustelut uupumaan..? Onkos tuolla painekoteloon tulolla sitten väliä, jos onkin jokaiselle sylinterille oma läppänsä? Mites, kun näkyy esimerkiksi kiihdytyspuolella melkoisen tehokkaita vehkeitä, joissa tuo läppä on juuri päädyssä? Toisekseen, mites nämä jutut eroavat vapareiden ja ahdettujen kohdalla? Kun noissa vapareissa enempi näkee niitä läppärunkoja?miksu kirjoitti: Tottakai sillä kaasuläpän paikalla on merkitystä. Se täytyy olla sellasessa paikassa että ilma sekoittuu tasasesti jokaiseen sylinteriin. Eli ei missään nimessä päädyissä.
Vauhdin tae - alamäki
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Yhdellä läpällä saadaan paljon käyttö ystävällinen moottorista. Ja jos on liian iso kaasuläppä ni se aiheuttaa alakieroksilla ongelmia ja sit taas nykimistä. Noi kiihdytys ukot yleensä tekevät noi painekotelot virtauspenkissä sillein että sinne hitsaillaa levyjä sisälle, että joka pytylle tulee sama teho! Ja sit ne käyttävät yli 2bar ahtopaineita.Stefa kirjoitti:Vähän jäi vielä tuon yhden läpän paremmuuden/riittävyyden perustelut uupumaan..? Onkos tuolla painekoteloon tulolla sitten väliä, jos onkin jokaiselle sylinterille oma läppänsä? Mites, kun näkyy esimerkiksi kiihdytyspuolella melkoisen tehokkaita vehkeitä, joissa tuo läppä on juuri päädyssä? Toisekseen, mites nämä jutut eroavat vapareiden ja ahdettujen kohdalla? Kun noissa vapareissa enempi näkee niitä läppärunkoja?miksu kirjoitti: Tottakai sillä kaasuläpän paikalla on merkitystä. Se täytyy olla sellasessa paikassa että ilma sekoittuu tasasesti jokaiseen sylinteriin. Eli ei missään nimessä päädyissä.
Vaikka moottori olisikin läppärungoilla ni silti ahtoputksen sijainilla on merkitystä. Eli nyt jos laitetaan etureunaan: Ni Se ilmahan menee nyt suoraan 3 ja 4 pyttyyn ja ne saa helvetisti ilmaa ja 1 ja 2 pytyt jää ilman painetta. Eikös näin ole jos ajatellaan maalaisjärjellä?
Vapari moottoreissa käytettän läppärunkoja sen takia koska sinnehän ilma ei tule painella.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Väittäisin juuri päinvastoin. Monella läpällä saadaan ajettava moottori. Kun läpät ovat jokaisessa imukanavassa, ne jarruttavat venttiilin sulkeutumisesta aiheutuvan pulssin, joka ei näin mene plenumiin sotkemaan muiden sylinterien täytöstä. Saadaan siististi käyvä moottori myös pienillä kaasun avautumilla. Luonnollisesti myös, jos käytetään kireää nokkaa, niin läppä joka imukanavassa mahdollistaa siistimmät päästöt leimalla. Juuri koska nuo heijastelevat pulssit sotkevat hengityksen pienillä kierroksilla, tämä vain korostuu kireämmällä nokalla. Yhden läpän koko ei vaikuta tähän ilmiöön. Tuo yhden läpän koon vaikutus syntyy siitä, että jo pienellä kulmalla se aukeaa prosentuaalisesti paljon. Eli vaikka kaasua olisi painettu vaikka puoleen väliin, niin läppä läpäiseekin jo noin 80% maksimista. Tosin ihan sama ilmiö on normaaleilla läppärungoilla mutta pienempänä johtuen pienemmästä läppien halkaisijasta, mistä päästäänkin progressiivisiin kaasuvivustoihin, giljotiineihin ja muihin spesiaalisovelluksiin joilla saavutetaan lineaarisempi avauma.miksu kirjoitti:Yhdellä läpällä saadaan paljon käyttö ystävällinen moottorista. Ja jos on liian iso kaasuläppä ni se aiheuttaa alakieroksilla ongelmia ja sit taas nykimistä.
miksu kirjoitti:Noi kiihdytys ukot yleensä tekevät noi painekotelot virtauspenkissä sillein että sinne hitsaillaa levyjä sisälle, että joka pytylle tulee sama teho! Ja sit ne käyttävät yli 2bar ahtopaineita.
Eipä noita läheskään aina tehdä virtauspenkeissä. Levyjen käyttökin on aika mennyttä, joskus noita on kyllä tehty. Noissa levyissä kun on se ongelma, että ne rajoittavat virtausta ja siten myös tehoa. Ilma tuolla imusarjassa virtaa, ei teho... Nykyään juju on monasti tuoda ilma plenumiin sivuilta imutorvien alle, muttei aina. Toisekseen ilman paineenalaisuus ei vaikuta virtauksen ominaisuuksiin, se ainoastaan tavallaan korostaa niitä. On melkoisen väärä tapa tehdä huono imupuoli miettien, että kyllä se paineella menee... Vanha viisaus: "Miten tehdään tehokas turbomoottori? -Tehdään tehokas vapari ja ahdetaan se"
miksu kirjoitti:Vaikka moottori olisikin läppärungoilla ni silti ahtoputksen sijainilla on merkitystä. Eli nyt jos laitetaan etureunaan: Ni Se ilmahan menee nyt suoraan 3 ja 4 pyttyyn ja ne saa helvetisti ilmaa ja 1 ja 2 pytyt jää ilman painetta. Eikös näin ole jos ajatellaan maalaisjärjellä?
Toisinaan noin. Ja jos se laitetaan sivusta keskelle, niin 2 ja 3 saa enempi ilmaa ja taas sulaa paikat. Siksi nuo plenumit joihin ilma tuodaan päästä, ovat yleensä kartioita supistuen viimeistä sylinteriä kohti. Tuosta keskelle tuotavasta ilmasta taas hyvä esimerkki voisi juurikin olla tuo eräs murtoluku.
Ilman paine ei vaikuta millään tavalla. Vapareissa nuo ovat yleisempiä, koska vapareissa on yleensä rajummat nokat ja tuo pulssitus ongelma. Tehoa saadaan molemmilla ratkaisuilla ihan yhtä lailla, siksi noissa kiihdytysvehkeissä monasti on yhden läpän ratkaisuja.miksu kirjoitti:Vapari moottoreissa käytettän läppärunkoja sen takia koska sinnehän ilma ei tule painella.
Ja koska kuvat vievät enempi kaistaa mitä tuhat sanaa, niin laitetaan jokunen:
Erhomäki liikkuu yhdellä läpällä.
Lehtimäki luottaa useampaan.
Audin B-ryhmäläinen. Huomaa, että ilma tuodaan niin ylä-, kuin alapuolellekkin plenumia. Näkyy kuvassa hieman huonosti.
Dahlbäckin virisarja VAG:in 1,8T:hen.
Ja sama RS2:een.
Foordin esitys RS500:sta.
Äksyn nykyinen ja toimimaton wanha.
Omasta mielestä nämä on aika mielenkiintoisia juttuja, etenkin sitten kun aletaan menemään noiden pulssien hyväksikäyttöön. Noin saadaan muuten vaparistakin tavallaan ahdettu


Vauhdin tae - alamäki
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
En ehkä lähtisi väittelemään tällaisista aiheista Stefan kanssa
Ja kyllä, näitä jaksaa lukea ennemmin kuin jotain höpöhöpöjuttuja.

Ja kyllä, näitä jaksaa lukea ennemmin kuin jotain höpöhöpöjuttuja.
.