Kolareita ja muita vaaratilanteita
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Olimme tulossa puutarhamökiltä sunnuntaipiknikiltä illansuussa Wartburg Touristilla kun kolmion takaa tullessani annoin tilaa juuri suojatietä ylittämässä olleelle naiselle.Takana tuli taksimersu,joka liian pienen etäisyyden johdosta ei saanut pysäytettyä,vaan ajoi perääni.Puskuri meni kasaan,peräpeili vekille ja lasikuitu luukku osaksi halkesi.Taksikuski kysyi:"Miksi sinä siihen pysähdyit?",johon vastasin"Kun en viitsinyt tuo naisen ylikään ajaa!"Taksikuski myönsi syyllisyytensä ja kysyi:"Paljonko?",johon vastasin :"Anna 800mk."Lopuksi taksari sanoi:"Eipä olisi tänäänkään kannattanut töihin tulla!",johon minä lohdutin:"Eihän sitä koskaan tiedä,milloin kannattaa ja milloin ei."
Meni pari viikkoa edellisestä kun Kontulan ostarilla joku nainen peruutti oikean takaoven lommolle.Sovimme hinnaksi 700mk.Vaikka olin kahdessa viikossa saanut lommoista puolet auton hinnasta,niin kyllä harmitti kun auto oli kuin perunasäkki.
Meni pari viikkoa edellisestä kun Kontulan ostarilla joku nainen peruutti oikean takaoven lommolle.Sovimme hinnaksi 700mk.Vaikka olin kahdessa viikossa saanut lommoista puolet auton hinnasta,niin kyllä harmitti kun auto oli kuin perunasäkki.
Olimme tulossa Turun moottoritietä Helsinkiä kohti Wartburg Sedanilla kun moottori alkoi käydä yhä enenevässä määrin omituisesti.Kone menetti tehojaan ja heilui niin,että pitkää vaihdekeppiä sai oikein varoa.Koko auto heilui.Pudotin vauhdin noin kuuteenkymppiin ja ajoin oikeassa reunassa kun pysähtymispaikkaakaan ei ollut näkyvillä.Näin mentiin ehkä viitisen kilometriä kunnes moottori rauhoittui ja kesti taas kaasun painamista.Iskin nastan lautaan ja tulimme sataa kahtakymppiä(kaasu pohjassa rikastinläppä kilisten) moottoritien loppuun asti.Vika ei sen koomin toistunut.
Samana kesänä pysähtyi liikennevaloissa rinnalleni samanlainen Warre ja ennen valojen vaihtumista nuori poika ryntäsi kysymään:"Onko sinulla koskaan ajaessa kone alkanut vatkata niin,että ajaminen on lähes mahdotonta ja mikä on sen syy?"Vastasin,että on enkä syytä saanut koskaan selville.Valot vaihtuivat,joku painoi äänimerkkiä ja tiemme erosivat kummankaan sen koomin viisastumatta.
Samana kesänä pysähtyi liikennevaloissa rinnalleni samanlainen Warre ja ennen valojen vaihtumista nuori poika ryntäsi kysymään:"Onko sinulla koskaan ajaessa kone alkanut vatkata niin,että ajaminen on lähes mahdotonta ja mikä on sen syy?"Vastasin,että on enkä syytä saanut koskaan selville.Valot vaihtuivat,joku painoi äänimerkkiä ja tiemme erosivat kummankaan sen koomin viisastumatta.
Olin tulossa töistä ja kiihdytin Toyota Tercelillä ylämäkeen Kulosaaren sillalle samalla vaihtaen kaistaa.Työkaverini seurasi perässä omalla autollaan,koska hän asui samalla suunnalla.Suraavana päivänä töissä hän kertoi nähneensä seuraavaa:Kaistan vaihdon yhteydessä oli tullut auton takaa bensiinisumua ryöpyten renkaasta täyttöputken luota.Tarkistin putken ja havaitsin sen olevan Hassisen Koneen kappaletta mukaillen "harsoinen teräs".Jos ryöppyävä,kaasuntunut bensiini olisi saanut kipinän,olisi varmaan koko auton takapää syttynyt tuleen.Korvasin täyttöputken kovalla kumiletkulla,jonka päähän laitoin puusta korkin.Korkki jäi kätevästi lukittavan täyttöaukon suojaan uteliailta katseilta.Ajoin Toyotalla vielä yhden lomareissun 2500km.Lomalta palatessamme se kulki Lahden moottoritiellä enää 80km/t.Kotipihalle sammutettuani se ei enää käynnistynyt.Se hinattiin romikselle kun siinä oli mittarissa 285 000km.
Olin menossa aamuhämärässä talvella töihin VW-Passatilla kun eräässä risteyksessä toinen auto tuli oikealta kolmion takaa ja ajoi apukuskin puoleisen oven kasaan.Osuma oli napakymppi-keskelle ovea.Koska auto oli jo 15 vuotta vanha ja vastapuoli tunnusti syyllisyytensä sovimme korvaukseksi 800mk.Hän antoi puhelinnumeron,mihin voi soittaa koska hän sanoi olevan myöhästymässä töistä.Myöhemmin hukkasin koko lapun ja löysin sen uudelleen vajaan viikon kuluttua.Annoin tilitietoni ja rahat olivat myöhemmin ilmestyneet tililleni.Romikselta löytyi ovi 400mk:lla.Sähkönsininen ovi myrkynvihreässä autossa-ei mikään kaunis yhdistelmä.En alkanut ovea maalaamaan koska auto oli jo muutenkin "saattohoiodossa."Risteys,jossa vahinko tapahtui on sattunut useita kolareita,koska kolmion takaa tulevilla on nk.psykologinen etuajo-oikeus.
Olin hoitamassa asioita Herttoniemen teollisuusalueella illalla klo16 aikaan.Oli pahin hässäkkä,koska satoja autoja oli yhtä-äkkiä kaduilla ihmisten lähdettyä töistä kotiinsa.Havaitsin jonkun maastoauton tunkevan oikealta suojatietä pitkin ajoväylälle! Nopea väistöliike vasempaan ,jarrutus ja pysähtyminen.Maastoauton kuljettaja tuli tutkimaan vaurioita.Karjapuskuri oli sorvannut molempien puskureiden päästä muovinauhaa ja kylkeen oli tullut juuri havaittava pitkä naarmu.Vaurioiden vähäisyyden ja Toyotan korkean iän takia en pyytänyt mitään.Sanoin jotain:"Kun seuraavan kerran ajelet suojateitä pitkin,niin kannattaa olla vähän varovaisempi!"
Olin tulossa kaupasta Toyota Corollalleni.Olin pysäköinyt auton erään betonitolpan viereen.Halli oli aika tyhjä,joten oli tilaa kääntyä muttei tässä tapauksessa.Olin unohtanut hämärässä hallissa auton oikealla puolella olleen tolpan.Kuului kova rusahdus,kun auton kääntyvä keula osui peruutettaessa tolppaan.Puskurin muovipää irtosi,lokasuoja meni lommolle ja ajovalo(ehjä kylläkin )osoitti taivaalle.Myöhemmin betonitolppiin tuli värikkäitä raitoja.Liekö muutkin kolhineet autojaan samassa hallissa.
Olimme tulossa kesälomareissulta Helsinkiä kohti.Olin ajanut sinä päivänä 600km kun tulimme Keravalla moottoritielle.Alla oli viritetty Farmari Warre,autossa oli viisi henkeä ja peräkontti kattoa myöten tavaraa.Nostin vauhdin 135km:iin tunnissa.Muutaman kilometrin jälkeen alkoi takaa kuulua:Bang,BAng,BANg,BANG;BANG;BANG........kunnes yhtä-äkkiä ääni hävisi.Ajelin vähän hiljaisemmin loppumatkan.Unohdin koko asian kunnes parkkipaikalla parin päivän kuluttua huomasin,että takarenkaan pinnoitteesta puuttui kämmenen kokoinen pala!
Nyt tiesin äänen aiheuttajan.Irtoamassa ollut pinnoite oli hakannut lokasuojan reunaan.Tulopäivänä oli kova helle ja matkan rasitus ja nopeus oli renkaalle liikaa.Renkaan kyljessä oli pinnoitusliikkeen nimi-se sijaitsi Tattarisulla ja kävin mankumassa sieltä vastaavan pinnoitetun renkaan.
Nyt tiesin äänen aiheuttajan.Irtoamassa ollut pinnoite oli hakannut lokasuojan reunaan.Tulopäivänä oli kova helle ja matkan rasitus ja nopeus oli renkaalle liikaa.Renkaan kyljessä oli pinnoitusliikkeen nimi-se sijaitsi Tattarisulla ja kävin mankumassa sieltä vastaavan pinnoitetun renkaan.
Joskus kun lähdin työmaalta ajelemaan kotio huomasin kevyttä bensan hajua kabiinissa. Seuraavaksi havaitsin taustapeilistä bensavanan tiellä takanani. Ihmettelin tuliko vana tosiaan MINUN autostani ja kurvailin hieman jolloin bensavanaan tuli mutkia. Sitten bensaa alkoi valua rintapellin rei'istä sisällekin jolloin pysäköin tien laitaan. Bensaletku oli puoliksi revennyt ja bensaa ruiskunnut pihalle kahden pumpun ja 4 barin voimalla. Hetki sitten ohittamani pyöräilijät hoksasivat vielä mainita bensavuodosta 

Olin iltaruuhkan aikaan liikkeellä VW-Passatilla kun liikennevaloissa oli tömäyttää erään auton perään jarrujen häipymisen takia.Oma moka,sillä olin takajarruista kuullut jo pidemmän aikaa metallista vaikerrusta jarrukenkien kuluneisuuden takia.Takajarrusylinterit pääsi pullahtamaan ja jarrupaineet laski.Asiaa ei yhtään mukavoittanut se kun kaasarissa oli automaattirikastimen jousi poikki,mikä jumiutti kaasuvivuston siten,että kone huusi 3000-4000 kierrosta minuutissa.Sen sai palautumaan painamalla hetkeksi kaasun pohjaan,mikä herätti huomiota kanssa-autoilijoissa.
Olimme tulossa lähes 300 000 km ajetulla DX-corollalla lomareissulta.Jo menomatkalla oli koneesta hävinnyt jäähdytysvettä koneen käydessä lämpiöisenä.Syynä varmaan oli se,että jäähdyttimen kennon rivat olivat huonossa kunnossa.Kuopion ohitustiellä räjähti takarengas,mikä tiesi peräkontin täydellistä tyhjentämistä ja jälleenpakkaamista.Viimeinen ruokailutauko 650km:n paluumatkalla oli Lahden jälkeen Helsinkiä kohti huoltoasemalla,missä auto ei suostunut lähtemään kuin työntämällä käyntiin.Koneesta hävisi välillä tehot ja välillä se taas halusi kulkea.Olin juuri ohittanut rekan ,kun menohalut jälleen hiipuivat ja yksi pojistani sanoi:"Hei-kato taakse,sieltä tulee savua!Rekka painoi äänimerkkiä ja minä nuolin moottoritien oikeaa reunaa.Vaihdekeppi vatkasi-kone kävi varmaan kolmella pytyllä.Onneksi taas sattui kohdalla olemaan liittymä,siinä luki:"Haarajoki".Rullasin bussipyskille koneen juuri sammuttua.Tässä sitä oltiin:Sunnuntai-iltana Järvenpään kohdalla.Rautatieasemalle varmaan 6 kilometriä ja tavaraa niin paljon,ettei jaksa kantaa.Sitten huomasin konepellin alta tupruavan savua.Komensin kaikki ulos peräkonttia tyhjentämään.Itse avasin konepellin ja havaitsin kuuman öljyn palavan pakosarjan päällä.Mitään ei ollut tehtävissä ilman sammutinta ja pamautin luukun kiinni.Parinkymmenen metrin päästä seurasimme ehkä viitisen minuuttia auton savuamista.Savunmuodostuksen lakattua menin autolle ja totesin palon sammuneeksi.Viittoilin ohi ajavalle autoilijalle ja hän pysähtyi lainaamaan kännykkää hinausauton tilaamiseksi.Samalla tilasin taksin,koska lavalla ei saa matkustaa,eikä hinausauton koppiin koko perhe mahdu.Pääsimme Helsinkiin.
Seuraavana päivänä menin autolle.Se lähti ensi yrittämällä käyntiin.Päätin ajaa sen Tattarisuolle,missä on autohajoittamoita.Vasta kolmas otti auton vastaan.En tiedä oliko se erikoistunut Japanilaisiin kun sen pihalla oli omistaja juuri irroittamassa kilpiä samanlaisesta autosta.Pitkin hampain omistaja maksoi autostani 250mk.Täysin palaneesta hiiltyneestä rungosta olisin varmaan vakuutusyhtiöltä saanut 3000mk! Tulin bussilla kotiin.Maanantaina menin kimppakyydillä töihin loman jälkeen.Kotiin tultua vanhin poika sanoi:"Miliisit soitti ja käski ottaa yhteyttä."Soitin poliisille joka uteliaana tiedusteli,missä olin ollut maanantain välisenä yönä,johon vastasin:"Tietysti nukkumassa,kun maanantaina oli ensimmäinen työpäivä kesäloman jälkeen.",johon poliisi sanoi,että autolla oli tehty joku rikoskeikka Inkoossa! Otin luovutustodistuksesta valokopion,jonka kävin viemässä poliisilaitokselle.Siihen päättyi Toyotan Taru.Vajaan viikon kuluttua olin 2200mk:n farmari Regatan omistaja.Sain sen edullisesti ruostevaurioiden ja huligaanien rikkomien kolhujen takia.
Seuraavana päivänä menin autolle.Se lähti ensi yrittämällä käyntiin.Päätin ajaa sen Tattarisuolle,missä on autohajoittamoita.Vasta kolmas otti auton vastaan.En tiedä oliko se erikoistunut Japanilaisiin kun sen pihalla oli omistaja juuri irroittamassa kilpiä samanlaisesta autosta.Pitkin hampain omistaja maksoi autostani 250mk.Täysin palaneesta hiiltyneestä rungosta olisin varmaan vakuutusyhtiöltä saanut 3000mk! Tulin bussilla kotiin.Maanantaina menin kimppakyydillä töihin loman jälkeen.Kotiin tultua vanhin poika sanoi:"Miliisit soitti ja käski ottaa yhteyttä."Soitin poliisille joka uteliaana tiedusteli,missä olin ollut maanantain välisenä yönä,johon vastasin:"Tietysti nukkumassa,kun maanantaina oli ensimmäinen työpäivä kesäloman jälkeen.",johon poliisi sanoi,että autolla oli tehty joku rikoskeikka Inkoossa! Otin luovutustodistuksesta valokopion,jonka kävin viemässä poliisilaitokselle.Siihen päättyi Toyotan Taru.Vajaan viikon kuluttua olin 2200mk:n farmari Regatan omistaja.Sain sen edullisesti ruostevaurioiden ja huligaanien rikkomien kolhujen takia.
Pikkuveli tuli käymään kylässä.Hänellä oli silloin Lada 1200S.Minä olin juuri saanut ajokortin ja pitihän sitä päästä kokeilemaan kun omaa autoa ei vielä ollut.Ajelimme merenrantaa kohti eräällä niemellä.Minun olisi pitänyt muistaa tiellä oleva käännettävä sulkupuomi.Liekö vastavalo häikäissyt,mutta havaitsin sen liian myöhään.Neliöputken pää iski tuulilasiin pienen reiän.Oma moka.Maksaahan se täytyi.Pikkuveli sanoi vaihtavansa lasin itse.Hän myöhemmin ilmoitti lasin hinnan ja laitoin hänen tililleen 50mk "kipurahaa" lasin hinnan lisäksi.Koko summa oli muistaakseni 500mk.Tietysti tapaus vähän harmitti kun autokoulukin oli syönyt finanssipuolen vähän kuralle.
Olin tehnyt Warrelleni jotakin remonttia takapäässä ja unohtanut kiristää pyöränpultit.Olin ajellut jo muutaman kilometrin kun kuulin takaa jyrinää.Ajattelin,että näissä itäautoissa aina ääntä piisaa,mutta kun meteli oli käynyt sietämättömäksi oli pakko pysähtyä.Vasemmasta takapyörästä oli kaksi pulttia tipahtanut tielle ja kaksi törrötti aika ulkona.Pulttien kierteitäkin oli vanne syönyt.Lainasin edestä yhden pultin taakse.Kaksi pulttia ostin romikselta kun niitä oli hyvin vielä saatavilla.
Se oli sitä aikaa kun bussit olivat juuri saaneet etuajo-oikeuden pysäkiltä lähtiessään.Ajelin läpiajokatua Mellunmäessä kesäaikaan kun bussi lähti pysäkiltä vilkkua näyttämättä.Onneksi olin sen verran valpas,että lukkojarrutuksella selvitin tilanteen.Asfalttiin jäi useiden metrien pituiset mustat rannut.Havaitsin niiden pikkuhiljaa vaalenevan kesän myötä,kun ajoin samaa katua viikoittain.Auto oli Lada 1200L.
Olin tulossa kotiin autolla,jonka merkkiä en jaksa muistaa.Kotikadulla ohitin miespyöräilijän,ennenkuin käännyin parkkipaikalleni.Kadun varsi oli parkeerattu autoja täyteen ennen taloliittymää.Jalkakäytävää ylittäessäni oikeaan oveen törmäsi poika pyörällään.Hän kaatui asfalttiin ja pyörän ohjaustanko meni vinoon ja hän alkoi itkeä.Äsken ohittamani miespyöräilijä tuli myös paikalle ja hän esittäyti pojan isäksi.Annoin yhteystiedot,jos jotain vammoja olisi pojalle tullut.Vika oli minun koska en havainnut autojonon takaa nopeasti tulevaa pyöräilijää,joka ajoi jalkakäytävällä.Tässä tapauksessa pyörilyn ikäraja jalkakäytävällä on muistaakseni 12 vuotta.Asiasta ei kuulunut mitään tapauksen jälkeen,joten poika selvisi säikähdyksellä.
- Mosse-Aksu
Vuonna 1975 tapahtui ensimmäinen. Riihimäellä tuli Vauxhal Viva vasempaan etulokasuojaan tasa-arvoisessa risteyksessä. Sitten minua kokematonta vielä kusetettiin ja käsrsin tappion itse. Ja ns. asiantuntijat väittivät, ettei minun romuani kannata korjata. Kuvitelkaa nyt, vasta 12 vuotta nuori Moskvitsh 430. Mutta en minä Mosseani hylännyt. Kyllä helpotti, kun Vivan keula kääntyi aivan lintalleen.
Toinen ryhmähdys tapahtui Kuusankoskella 80-luvun lopulla. Olin juuri hakenut Polle avolavani korjauksesta. Vain puolen kilometrin päässä kääntyi auto valo-ohjatussa risteyksessä eteeni. Minä tuli vihreällä. Nyt osasin pitää puoleni täysin selvässä tapauksessa. Hinausautoa tarvittiin, mutta vakuutusyhtiö korjasi Polleni.
Joskus 90-luvun alussa olin menossa aamuvuoroon töihin pikkutiellä Iitin Radansuussa vaimoni Cliolla. Perä irtosi aivan varoittamatta mäen töppyrässä kurvissa. Muutama vastaheilahdus ja lopulta perä edellä hankeen. Etupyörät jäivät kyllä tielle, mutta maha hankeen kiinni. Oli jonkun juhlapyhän aamu, kello vähän jälkeen kuuden ja lähimpään taloon ainkin kaksi kilometriä. Kuin ihmeen kaupalla tielle sattui toinenkin varhainen kulkija jonka avustuksella saimme auton tielle takaisin ja taas matka jatkui.
Viimeinen on tapahtunut joskus 90-luvun puolivälissä. Olin menossa kesäkuun alussa Lada 1500 S:llä yövuoroon. Iitin ja Kuusankosken rajamailla tuli ylivuotinen hirvenvasa kysymään, että pääsiskös Ladan kyytiin. Huonostihan siinä kävi. Ei raukka tiennyt, ettei kannata työntää päätä liikkuvan Ladan tuulilasista sisään. Lada selvisi melko vähäisillä vauriolla. Ajoin sen takaisin kotiin kaikkien selvittelyjen jälkeen, ja lähdin sitten Lada 2107:lla uudelleen 45 km:n työmatkalle. Täytyy myöntää, että myöhästyin kyllä jonkun verran. HirvikolariLada oli noin viikon päästä taas tienpäällä. Vakuutus korvasi.

Toinen ryhmähdys tapahtui Kuusankoskella 80-luvun lopulla. Olin juuri hakenut Polle avolavani korjauksesta. Vain puolen kilometrin päässä kääntyi auto valo-ohjatussa risteyksessä eteeni. Minä tuli vihreällä. Nyt osasin pitää puoleni täysin selvässä tapauksessa. Hinausautoa tarvittiin, mutta vakuutusyhtiö korjasi Polleni.
Joskus 90-luvun alussa olin menossa aamuvuoroon töihin pikkutiellä Iitin Radansuussa vaimoni Cliolla. Perä irtosi aivan varoittamatta mäen töppyrässä kurvissa. Muutama vastaheilahdus ja lopulta perä edellä hankeen. Etupyörät jäivät kyllä tielle, mutta maha hankeen kiinni. Oli jonkun juhlapyhän aamu, kello vähän jälkeen kuuden ja lähimpään taloon ainkin kaksi kilometriä. Kuin ihmeen kaupalla tielle sattui toinenkin varhainen kulkija jonka avustuksella saimme auton tielle takaisin ja taas matka jatkui.
Viimeinen on tapahtunut joskus 90-luvun puolivälissä. Olin menossa kesäkuun alussa Lada 1500 S:llä yövuoroon. Iitin ja Kuusankosken rajamailla tuli ylivuotinen hirvenvasa kysymään, että pääsiskös Ladan kyytiin. Huonostihan siinä kävi. Ei raukka tiennyt, ettei kannata työntää päätä liikkuvan Ladan tuulilasista sisään. Lada selvisi melko vähäisillä vauriolla. Ajoin sen takaisin kotiin kaikkien selvittelyjen jälkeen, ja lähdin sitten Lada 2107:lla uudelleen 45 km:n työmatkalle. Täytyy myöntää, että myöhästyin kyllä jonkun verran. HirvikolariLada oli noin viikon päästä taas tienpäällä. Vakuutus korvasi.

Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone