Sivu 4/7
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 15.2.2017 18:43
Kirjoittaja jta
Tulpat ei tosiaan ole suojattua mallia kun olen nuo ilmeisesti nappikseen ostanut. Eipä tuolla taida olla kuitenkaan isompaa merkitystä mutta äkkiäpäs tuohon ärräläisetkin tulpat ostaa. Kampi-akselin tunnistinta en irti käyttänyt mutta kattelin että hyvin lähellä se hammaskehää on eli tuon puolesta ei onkelmia pitäisi olla.
Sen verran tänään kerkesin käydä samaraa kiusaamassa että käytin lukijan nokassa. Vahvasti viittais että tps-anturissa vika piilee kun hitaasti kaasua painaissa ensin käppyrä putoaa nollaan ja nousee hetken aikaa jonka jälkeen tekee sahaavaa liikettä ja putoaa jyrkästi alas ja sen jälkeen nousee tasaisesti ylös. En saanut noita lokeja tallennettua mutta jos huomenna yrittäisi uusiksi kun menee vielä opetellessa tuon torque liten kanssa. Auton käydessä käppyrä sahaa aika mielenkiintosen näköisesti kun pitää tasakaasua siinä vaiheessa kun alkaa kierrokset heitteleen. Heittelee siinä 8-30% välillä.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 16.2.2017 22:14
Kirjoittaja jta
Eipä muistanut tänään tuota käppyrää yrittää saada esille kun innostuin muuta tekeen. Jarrunesteet vaihtelin. Oli aika mustat nuo alkuperäiset nesteet jo. Ihme että lähti kaikki ilmausnipat auki niinkuin ois eilen viimeksi käytetty auki eli eivät olleet tehtaalla laittanu ylikireyteen niitä.

Parani poljintuntuma kummasti uusien nesteiden myötä kun vanhoilla oli jo sen tuntonen niinkuin ois antanu vähän perään tuo poljin.
Vänkärin puolelta käytin jarrurummun takaata auki kun pyöri epäilyttävän helposti ilman kihinöitä. En tiedä mitä tuolla rummussa oli kun ikäänkuin vaseliinin ja jarrupölyn muodostama jankki joka peitti joka paikan. Yritin katella että oisko työsylinteri vuotanut mutta ainakaan suojakumeja raottamalla ei viitteitä siihen ollut eikä tuo kuitenkaan ollu siten märkäkään miten yleensä on vuodon sattuessa. Oli melkonen työ pestä rumpu edes suunnilleen puhtaaksi ja jarrukengistäkin sai tovin hinkata tinnerillä että lähti jankki irti. Samalla pyyhkäsin hiekkapaperilla rummun ja kengät puhtaaksi. Siitäkin päättelisin ettei ole jarrunestettä tuonne vuotanu kun kengissä kitkapinta oli kova ja kuiva.
Pitää vielä käyttää tuo kuskin puolen takajarru auki kun se taas tuntui vastaavasti laahaavan.

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 17.2.2017 22:39
Kirjoittaja jta
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 18.2.2017 8:22
Kirjoittaja pressa
Laita sitten nuo vetonivelen kumin pannat oikeinpäin, toki ei kuulemma ole suurta merkitystä mutta itse katson aina pyörimis suunan. (siis siten että pää on myötä sukaan kun pyörii, ei irtoa vaikka joku oksa metsätiellä raapaisee)
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 19.2.2017 21:58
Kirjoittaja jta
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 19.2.2017 22:15
Kirjoittaja jta
Tuossa vielä uudelleen kattelin tuolla torquella noita käppyröitä tuosta tps-anturista niin kyllähän tuossa aika selkeästi se vika oli. Uudessa oli aikalailla erilainen käppyrä. Ilmeisen rikkaalla käynyt tuon torquen mukaan kun lambdan jännitettä kattoo ja nyt ei enää kierroksetkaan takertele ja vastaa kaasuunkin erilailla. Myöskin hävisi se putkessa paukuttelu. Käykin paljon sievemmin nyt eikä silleen raskaan kuulosesti.
Vanha anturi painallus ja löysäys
Uudella anturilla sama
Arvojen vertailua vanha/uusi anturi. Tunnistaa kaasun asennon pienemmäksi ja lambdakin näyttää järkevämpää lukemaa tyhjäkäynnille.

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 20.2.2017 17:04
Kirjoittaja Liikanen123
On mukava seurata tätä sinun projektia, kun itsellä kiinnostanut jo pidemmän aikaa että minkälainen projektina on tuo Boschin ruiskulla oleva Samara.
Kun sattuu olemaan juuri se vanhempi GM:än ruiskulla oleva Samara ympärivuotisessa käytössä todella luotettavaksi huomattu.

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 20.2.2017 23:02
Kirjoittaja t tulppu
Ukin Samarasta ei ole 16 vuoteen tarvinnut vikakoodia poistaa ja on Bossilainen 2001..
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 21.2.2017 16:25
Kirjoittaja jta
Edelllinen omistaja tästä oli välillä vikakoodeja poistellut kun sytytyskatkoksista oli alkanut herjaileen. Puolan olivat tuolloin vaihtaneet ja oli ainakin silloin hävinnyt ongelmat. Eikös näissäkin ole ollut sitä valmistusvikaista puolaa kun 110 sarjan puolahan näissä on? Oli vain alkanut jonkun ajan päästä uudelleen tekeen katkoksia mutta vikavaloa tää ei kuitenkaan sytytellyt. Syyllinenkinhän tuolle löytyi eli tuo tps-anturi.
Nyt kun pääsisi vielä tekeen muutamat asiat niin voisi kokeilla tarjota leimalle tätä. Ei vain oikein innosta lähteä tuonne -12 asteen pakkaseen värkkään kun ei ole pakko.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 21.2.2017 20:44
Kirjoittaja t tulppu
Kohtapuoliin Soivapeli..ootahan 22astetta ja sitten hommiin.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 8.3.2017 22:02
Kirjoittaja jta
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 8.3.2017 22:41
Kirjoittaja t tulppu
Käytähän jo leimalla, siellä ne sitten sanoo jos tarvitsee lisää rakennella. Luulen että mitään ei löydy...
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 9.3.2017 17:00
Kirjoittaja jta
Todennäköisesti ei pitäis olla juu sanomista. Saattaa vaan käydä että jää hipistelyt pian tekemättä jos leimaa liian aikasten.

Ens viikolle tuo joka tapauksessa menee ennenkuin pystyy tuota leimalle viemään niin yrittää tässä kelien salliessa vielä pikku värkkäyksiä tehdä.
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 9.3.2017 21:46
Kirjoittaja jta
Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"
Lähetetty: 10.3.2017 8:29
Kirjoittaja t tulppu
Varmaan uutena ollut hienon näköinen Punikki.. Kun on ollut kirkas.. Aika vähän on Punaisia Ladoja Kuopiossa näkynyt. 90 luvulla oli yks kanttilada joka oli kuin pakasta vedetty omistaja piti sitä kuin kukkaa kämmennellä..