VAZ-21013 - 1987 - Redbull - Isolohko kesäharraste

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Riippuu siitä onko kärjetön vai kärjellinen jakaja, todistetusti nuo kärjettömät ottaa liki 40 astetta ennakkoa kierroksilla jos perusennakko on yhtään lähempänä kymmentä.
Kärjelliset ei tunnu ottavan vajaan kympän perusennakollakaan kuin hätäiseen 30 astetta joten niissä voi yleensä kympin tienoille säätää perusennakon.

Sopivan käytöksen kannalta olisi suotavaa saada perusennakko noin kymppiin ja maksimit 36, ei yhtään enempää.

Itsellä tällä hetkellä modaamaton kärjetön jakaja, perusennakko noin 5-6 ja maksimit huitoo muistaakseni 35. Tuosta jos kääntää yhtään lisää ennakkoa niin koneen ääni muuttuu todella rumaksi ja teräväksi kierroksilla, taitaa olla esinakutusta ilmassa 98 bensallakin :lol: Dynossakin sai katoamaan 1,5 hp kierroksilla kun väänti perusennakon sinne kympin tienoille.

Näillä setupeilla kelaa sen 6000 tarvittaessa ja ärjyy vielä nätisti niilläkin jengoilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja START »

juu näin mullekkin ohjeistettiin että maks ennakko 35 pintaan (olisko se 36 ollu ihan maksimi?)
ja sillon se perus ennakko jää tosiaan kärjettömällä alle kympin.
onkos muilla se alipainekello käytössä?
mulla meinaan karkas ihan mahottomaks ennakko kun oli letku kiinni :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt on mehumaija kiinni ja ensimmäiset ajot ajettu. Vaikuttaa hyvältä, ei nyi eikä pätki ja kulkeekin kivasti.

Käännin hiukan sytkäennakkoa lisää. Oli ennestään 5 astetta. Kyseessä siis kärjellinen jakaja (Ja joo sais kyllä modattua ton pitkäiskuisen järjettömäjakajan tohonkin, mutta ei nyt jaksa)

Piru kun meinas olla tyhjäkäynnin säätö vaikeeta. 45 oli lopulta oikea suutin. Ongelmana kierroksia ei saanut tippumaan sitten millään alle 1800, jos kääni seosruuvin siihen kohtaan missä käy parhaiten :D Kiristin kaasarin huolella ennen mittauksia, mutta olikin piru ruuvit löystyny siinä konetta käyttäes ja touhutes. Sillä sain jo 400 kierrosta, pois mutta viimeinen silaus saatiin lisäämällä puuttunut tiiviste imusarjan ja kaasarin väliin (kevyt pikku ajatuskatkos...) :oops: Nyt on tyhjäkäynti todella hyvä kierroksia karvan alle tuhat ja seosruuvi 2 kierrosta auki. Ens viikolla sitten mittarille!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja Jokari »

START kirjoitti:juu näin mullekkin ohjeistettiin että maks ennakko 35 pintaan (olisko se 36 ollu ihan maksimi?)
ja sillon se perus ennakko jää tosiaan kärjettömällä alle kympin.
onkos muilla se alipainekello käytössä?
mulla meinaan karkas ihan mahottomaks ennakko kun oli letku kiinni :?
Ennakothan mitataan aina alipaineletku irroitettuna. Siis jos paikallaan kierrättämällä olet mitannut maks. ennakoita (no miten muutenkaan, ajossa aika vaikeaa :lol:) niin letku kytkettynä tulos vääristyy ja näyttää ihan älyttömiä ennakoita vaikka todellisuus on toinen. Ajossa läpät selällään pelkkä keskipakoennakko vetää sen mitä letku irroitettuna.

Ainakin minun rottelo kulkee paljon herkemmin alipainekellon kanssa, kun vähän kaasua painaessa sitä ennakkoa tarvitaan kuitenkin sen verran ettei sitä pelkkä mekaaninen ennakko voi heti tuoda.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja START »

elikkä se ei maksimi ennakkoon vaikuta ajossa millään lailla?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niinkuin edellä sanoin. Ajossa läpät selällään alipainetta ei ole mikä vedättäisi alipainekelloa. Ennakoita mitattaessa ykkösen läppä on vain hieman raollaan ja alipainetta kertyy sen verran että kello kiskoo ne älyttömät ennakot.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kun nyt tuosta alipaineesta tuli puhetta noin yleensä, niin miksi vakioladassa sitten alipainemittarilla kun katsoo niin alipaine häviää siitä putkesta joka menee alipainekellolle kun kone käy tyhjäkäyntiä?

EDIT: siis tiedän kyllä miksi se paine häviää, mutta mikä sen funktio on?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Laitoin eilen uudet tulpat ja johdot. Vanhat oli NGK BP6E ja uusiksi laitoin BP6ES. Mikähän ero niissä on. Oikein hyvin toimii vaihdoin jälkeenkin toki, ehkä hieaman keveämmällä kaasulla kulkee tasanopeuksia.

Lisäksi maalasin venttiilikopan punaiseki (melkoista racinkia...) ja katsoin venttiilivälykset. Siis kirjaimellisesti katsoin. Joku näpistelijä oli vienyt juuri ne liuskat rakotulkista jota olis tarvinnu. Katoin siis että 0,1mm menee joka välistä ja että 0,4mm ei mene :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kaasuttimen setup on nyt asettunut kohdilleen. Vetää kivasti ja kulkee mallikkaan tasaisesti niinkuin weberillä kuuluukin. Tämmöiset on säädöt:

1puoli/2puoli
seosputket F50/F6
hajottimet 3,5/4,5
tk:t 45/55
pääsuuttimet 125/140
ilmat 170/155

Alkusäädöistä jouduin muuttamaan lopulta ainoastaan ykkösen tyhjäkäynnin 50 => 45 ja ilmat päikseen. Tyhjäkäynnin seosruuvi on noin 3,5 kierrosta auki ja CO arvo oli mittarissa 1,9%.

Ainut mikä tässä vähän saa veret seisahtumaan on korkeahko HC. Tyhjäkäynnillä mittauksessa alin arvo mihin päästiin hieman alle 400. Kierroksilla (ihan kokeeksi vain katsoin) ei tahnut tulla alle 700 millään. Mun mielestä se on liikaa? Mutta missä on vika. Sytytys on säädetty, uudet tulpat + johdot, jakaja kunnollinen ja kärkien välys kunnollinen ja venttiilit säädetty. Kaikkihan viittaisi mahdolliseen venttiilivikaan, mutta toisaalta kun tein puristuspainemittauksen, niin kaikki paineet oli välillä 11,8-12 kiloa... Eli senkin puoleen pitäis olla ok. Ei jummarra, ei.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Sulla on liian pieni tyhjäkäyntisuutin ykkösellä jos seosruuvi on 3,5 kierrosta auki. Vaikka testeri olisi mitä mieltä, niin se ei muuta sitä asiaa että seossäätöruuvi on suunniteltu toimimaan välilä NOIN 0,5 -2 kierrosta. Eli liian pientä suutinta ei voi kompensoida kääntämällä ruuvia loputtomasti auki ja toisinpäin.
Paljonko sulla on se kaasuläpän rajoitinruuvi auki kosketuskohdasta? 1,5 kierrosta max, muuten tulee progressireiät näkyviin ja sotkee tyhjäkäynnin säädön.

Noista suuttimista voidaan olla montaa mieltä, en kyseenalaista persdynoasi mutta sen sanon 100% varmuudella että jos haluat saada sen pikkulohkon kiekaisemaan parhaiten niin kakkoskurkun puoli on metsässä. Noilla menee TÖYKEÄN rikkaalle jossain 4000 rpm jälkeen. Se on vaan ikävä asia tuo ylirikas seos kun sitä meinaa olla vaikea huomata.
Pikku vinkkinä yksi 1500cc kone halusi 140/200 kakkosen puolelle jotta sai jotain järkeä seoksiin 4000- 6000 rpm välillä. Pikkulohkon virallisessa korvaus-weberissä on muistaakseni 130/180 vakiona.

Eli ainakin kakkosen ilmaa voi suurentaa huoletta, muuten ok.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jokari kirjoitti:3,5 kierrosta auki
No kuuntelemalla konetta käynti on parhaimmillaan jossain 1,5-5 kierroksen välillä (ruuvi melkein putoaa pois) niin ajettelin sitten laittaa ruuvin jonnekkin sinne välille. Vanhempi mekaaniikko oli muuten samaa mieltä, että ei sitä ny noin paljo saa avata :D Tarkistetaan vielä...
Jokari kirjoitti:Paljonko sulla on se kaasuläpän rajoitinruuvi auki kosketuskohdasta? 1,5 kierrosta max, muuten tulee progressireiät näkyviin ja sotkee tyhjäkäynnin säädön.
Se on jotakuinkin niin että juuri koskettaa. Jos vähänkin kääntää auki niin (yllätys yllätys) nousee kierrokset liian korkealle. Nyt tk kierrosluku on noin 950, kun laittaa valot päälle. Ilman valoja nousee yli 1000. Mun mielestä saastelapun luku oli 920.
Jokari kirjoitti:jossain 4000 rpm jälkeen
Sehän ei meitä haittaa kun missään olosuhteissa ei juuri tartte tota kierroslukua ylittää. Rupee sattuun ääni korvaan... Joskus ehkä tulee vetäistyä sinne 4,5krpm:n kohdille kolmosella kun tulee motarille. Mutta helppohan tonne on suurempi ilmasuutin laittaa, tänään vain juuri kaasarin kannen noin 5 kertaa irroittaneena (ja myös sen stanan ryyppymekanismin) ei vain just kiinnosta :D

Mutta edelleen se HC?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Toi kaasuläpän rajoitinruuvi on ok, jos kaikki on kunnossa niin aivan minimaalisella läpän avautumalla toimii. Lähinnä estää sen ettei se läppä jumitu kurkun seinään.
Tyhjäkäynti vajaa 800 meilläpäin valot päällä, jotain vikaa tai imuvuotoa jossain jossei alle 900 saa säädettyä.

HC:sta voisin sanoa että melko normaalia isopäästöistä. Muistaakseni kerran nostelin kierroksia analysaattorissa ja useita satkuja oli HC @ 2000 jotain.

Nyt taas tyhmä kysymys, jos niin pitkälle menee että laittaa weberin ja puljaa suuttimien kanssa niin miksi jätetään homma aina puolitiehen tai vähintään kyseenalaistetaan kokeneempien opit ja neuvot? En minäkään v*ttuilakseni neuvo, vaan haluan vaan että kaikilla Weberit pelittää yhtä hyvin, koska se on minusta minimi vaatimustaso.
Ei meilläkään ajeta aina lappu lattiassa mutta silti seokset katotaan aina tyhjäkäynti - täydet kierrokset-väliltä, TIETENKIN, siinähän se homman suola on että vehkeet vetää aina parhaalla mahdollisella tavalla kaikilla kierrosalueilla.
Jos säädön jättää puolitiehen niin minun mielestäni on aivan turha edes laittaa weberiä.

Eikä kyllä minulla korvaan satu edes 5500-6000 satunnaisissa repäisyissä, ei tipu seuraava vaihde kovin pahasti vetoalueelta. Sääli on sairautta näiden kanssa, ei näitä kierrättämällä vielä yhtään rikki ole saatu kovasta yrityksestä huolimatta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Siis kyllä ihmisellä voi joskus olla vaikeaa... Tyhjäkäyntinen seosruuvi on auki hieman vajaa 2 kierrosta. Tarkistin asian kun tulin tossa töistä kotiin. Jostain kumman syystä tällä kertaa olin laskenut puolet kierrokset koko kierroksiksi. Ei voi käsittää... No kuitenkin voidaan siis sanoa että sekin arvo on liki oikeaa.
Jokari kirjoitti:HC:sta voisin sanoa että melko normaalia isopäästöistä. Muistaakseni kerran nostelin kierroksia analysaattorissa ja useita satkuja oli HC @ 2000 jotain.
Ehkä se sitten on näissä 60-luvun koneissa, niin että HC vain on isompi. Siinä surullisen kuuluisessa Ibizassa, josta täälläkin kirjoitin joskus oli HC arvo sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä reilusti alle 150 (vm. 85, ykskurkkuinen Pierburg & original säädöillä). Myös emännän 88 1,8 GT golf 32/34 DMTL Webrulla antoi selvästi alle 200 HC lukemia sekä kierroksilla että tk:lla. Mutta jos kerran on ok, niin sitten se on ok. En mä siihen mitään sano.
Jokari kirjoitti:Nyt taas tyhmä kysymys, jos niin pitkälle menee että laittaa weberin ja puljaa suuttimien kanssa niin miksi jätetään homma aina puolitiehen tai vähintään kyseenalaistetaan kokeneempien opit ja neuvot? En minäkään v*ttuilakseni neuvo, vaan haluan vaan että kaikilla Weberit pelittää yhtä hyvin, koska se on minusta minimi vaatimustaso.
Ei meilläkään ajeta aina lappu lattiassa mutta silti seokset katotaan aina tyhjäkäynti - täydet kierrokset-väliltä, TIETENKIN, siinähän se homman suola on että vehkeet vetää aina parhaalla mahdollisella tavalla kaikilla kierrosalueilla.
Jos säädön jättää puolitiehen niin minun mielestäni on aivan turha edes laittaa weberiä.
Eräästä topicikista itseäsi lainatakseni, ei se kumin poltto snakarin kulmalla oo enää se pääasia. Tärkeintä on, että kone käy hienosti, ja sillä voi ajaa tasakaasulla sivistyneesti ilman pienintäkään nykimistä ja pikkukierroksilla kun runttaa kaasua lattii kohden niin ei nyi. Ja nyt tuo mun kotteri toimii juurikin niin se mulle riittää. jahka kyllä ite sen verran perfektionisti olen, että laitan kyllä isomman ilmasuuttimen tonne kakkoselle kun jaksan. :)
Jokari kirjoitti:Eikä kyllä minulla korvaan satu edes 5500-6000 satunnaisissa repäisyissä, ei tipu seuraava vaihde kovin pahasti vetoalueelta. Sääli on sairautta näiden kanssa, ei näitä kierrättämällä vielä yhtään rikki ole saatu kovasta yrityksestä huolimatta.
Isompaa konetta voi vähän kierrättääkkin, mutta pikkulohkolla se tuntuu niin turhauttavalta kun mun mielestä vaikka se olis säädetty miten, se kiihtyy niin toivottoman hitaasti...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin niin, kohta 2 vuotta topikin aloituksesta ja kuutiotilavuus vielä sama, heh heh :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Pikkulohko & Weber DGV]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jokari kirjoitti:Niin niin, kohta 2 vuotta topikin aloituksesta ja kuutiotilavuus vielä sama, heh heh :lol:
Mutta kone on sentään jo ostettuna... :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin