VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viikonloppuna uusin jarrutehostimen ja jarrupääsylinterin. Samalla vaihdoin pääsylinterin ja paineensäätimen välisen pitkän jarruputken, koska se oli melkoisen lahon oloinen säätimen luota. Ei olisi enää ehkä ens talvee kestäny. Kaikista ennakkoluuloistani huolimatta toi pitkä putki oli melko helppo vaihtaa. Ainoastaan katalysaattorin lämpöpelti piti irrottaa ja muuten putkeen pääsikin käsiksi hyvin. Lisäksi yksikään sen putkirykelmän kiinnike ei hajonnut. Jouduin vielä uusimaan oikean puolen jarrusatulalle menevän jarruputkilinjan, koska se oli juuttunut vanhaan sylinteriin kiinni. Ilmasin yksinäni letkun ja nesteastian kanssa ja hyvin onnistui. Olen nyt toiveikas sen suhteen että tuo operaatio korjasi vaivan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ajettu on remontin jälkeen semmoset 600 km. Juuttumista ei ole tapahtunut. Taisi onnistua korjaus. Nyt jarrupolkimen tuntumakin on säännönmukainen eikö vaihtele jatkuvasti niin kuin ennen. Ajettu 132988 km, josta itse 51 000 ja risat päälle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hienoa että remontti onnistui...
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Lauantaina meni Ladasta sytytyksen ohjauslaite sekaisin. Auto nyki ja rötäsi sekä kierroslukumittari alkoi näyttää häränpyllyä aina välillä. Hajonnut yksikkö oli REMIX-merkkinen. Kokeilin ensin autossa aina matkassa olevaa Unipoint-varapoksia. Se osoittautui sekin sököksi. Auto ei edes käynnistynyt sillä. Toisella yrittämällä kaivoin romulaatikosta jostain samarasta puretun alkuperäisen valkoisen huiman näkösen laitteen ja jo tärähti tulille. 200 km ajelun aikana Lada on pelannut ongelmitta. Vika löytyi siis. Tuo remixin laite oli kolme vuotta vanha ja ajettu sillä noin 40000 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10538
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

degen kirjoitti:Hajonnut yksikkö oli REMIX-merkkinen, Tuo remixin laite oli kolme vuotta vanha... romulaatikosta jostain samarasta puretun alkuperäisen valkoisen huiman näkösen laitteen ja jo tärähti tulille...
Sehän menee niinkuin musiikissa, ensin joku remix kuulostaa kivalta mutta parin kerran jälkeen toteaa että alkuperäinen on parempi.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Hommasin ManseMotorsista uuden sytkäyksikön, joka on nyt mallia "OEM" eli alkuperäistä lähinnä oleva. Sen valmistusmaa on Venäjä.
Saapa nähdä, kuinka kauan tuo kestää. Alkuperäisyksikkö jää varalle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Hommasin tähän Calixin uuden elementtijohdon ja samalla jouduin ostamaan pienellä päällä varustetun seinäjohdon, koska isolla liitännällä olevaa johtoa ei löytytyt eikä taida enää saadakaan mistään. Vanha elementtijohto oli rikki. Tähän hujahti 54 euroa ja sentit päälle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Perjantaina räjähti ladasta Hakkepeliitta 8 -nastarengas. Viiden sentin repeämä oli kyljessä. Varapyörän virkaa toimitti alkuperäinen Rosava -kesärengas ja orkkisvanne -yhdistelmä. Tänään kävin ostamassa uuden nastarenkaan ja laitatan nuo nykyset talvirenkaat melberin orkkisaluille. Huomenna pistän ne kiinni kun saan pyörät rengasliikkeestä.
Muuten ei ole ollut teknisiä ongelmia. Ajettu on 136960 km eikä loppua ole näköpiirissä. Tallinnan keikkaakin pukkaa jälleen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

139500 km takana eikä mitään ongelmia ole ollut. Eilen tuli vaihdettua rikkoutunut takapöntön taimmainen kannake uuteen (joka kestänee ehkä pari kuukautta) mutta onpahan kunnossa. Pakkastakaan ei ole lada pelästynyt. Keväämmällä saattaisin kumminkin tutkistella startin ja sen johtojen kuntoa, sillä starttaaminen on jo 15 asteen pakkasilla jossain määrin vaivalloista.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

TAAS meni sytkäboksi sekaisin. Tällä kertaa kesti peräti 4000 km. Virta päällä kiekkamittari alkoi näyttää ihan omiaan eikä auto tankkauksen jälkeen enää käynnistynytkään ennen kuin pitkän sahauksen jälkeen. Josko hommaisi BOSCHIN siihen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään iltapäivällä kun yritin liikkeelle, virrat tuli päälle mutta startti ei edes naksahtanut. Viaksi osoittautui startin apurele, joka oli selkeästi alkuperäinen made in Yogoslavia -rele. Kähvelsin flektin releen siihen tilapäisesti ja lähti toimimaan. Kokeilin vielä piruuttani uudelleen tota jugoslaavirelettä ja ei taaskaan naksahtanut. Sille oli siis tullut tunnit täyteen. Pitää hakea uusi jossain vaiheessa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään päivällä iski kombiin ihan ensimmäinen atsteekkiin liittyvä vika. Auto nyki melko paljon eikä paikallakaan kaasutellessa ollut kaasuvastetta ennen kuin viiveellä. Tutkin asiaa ja aluksi huomasin kaasarin olevan hivenen löysällä imusarjaan nähden. Alunperin näissä ei vissiinkään ole kaasarin kiinnitysmutteiden alla kuin tavallinen aluslevy. Uudelleen löystymisen estämiseksi laitoin vielä jousiprikat sinne. Kiristin kaasarin ja kokosin releet, mutta vika oli edelleen olemassa. Seuraavaksi testasin pääsuutipiirin solenoidisuuttimen toimintaa siten, että irrotin tyhjäkäyntisolenoidin johdon ja käynnistin auton ja annoin sammua. Naksutusta ei kuulunut, joten diagnoosiksi tuli sökö solenoidisuutin. Uusin sen ja testasin uudelleen: taas toimii hyvin. Tuli ihan mukavaan saumaan tuokin, sillä jos solenoidi ei olisi hajonnut, en olisi edes kajonnut kaasariin ja siten tuo löysällä oleminen olisi jäänyt huomaamatta. Se ei aiheuttanut juurikaan sellaisia käyntihäiriöitä, joihin olisin reagoinut välittömästi. Kumminkin aavistuksenomainen nykiminen joissain ajo-olosuhteissa on nyt kadonnut. 59 000 km kerkesin siis ajaa ilman vikoja. Ei tuo nyt epäluotettavan oloinen ole edelleenkään. Ajettu on 140 500 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Laitoin merkille eilen, että takaoikeasta pyörästä tyhjenee rengas hissukseen. Paineet putoaa noin 0,5 bar/kaksi viikkoa. Muissa pyörissä paineet pysyy. Kunhan saan heitettyä kesäläskit taas alle, käytän nuokin melberit pulverimaalaamossa, jotta saadaan pitäväksi. Muutenkin ne on aika kulahtaneet. Mitään muuta vikaa ei ole esiintynyt. Ajettu on 142500.
Talvella ei karmeesti tule kilsoja.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Samza »

degen kirjoitti:Laitoin merkille eilen, että takaoikeasta pyörästä tyhjenee rengas hissukseen.
Onkohan tämä joku leviävä tauti, sillä minun sedanistakin juuri saman puolen takarengas tyhjenee hissukseen :shock:
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

4.4. pyöräytin kesäkiekot alle. Dunlop SP Streetresponse -renkaissa on jäljellä vielä 4,5 mm kulutuspintaa. Noilla ajelee vielä kesän ja eiköhän sitten saa ostaa uudet rengassetin.
Kaikissa muissa oli talvisäilytyksen jäljiltä 2 bar painetta jäljellä, mutta yhdessä vain 1 bar, joten tota pyörää on pidettävä silmällä.
Tänään varasin myös ajan päästömittaukseen, joka on 13.4. Combilla ajettu on 143 000 km, joka tarkoittaa myös sitä, että olen ajanut takavetoisilla ladoilla yhteensä täydet 100 000 ratkiriemukasta kilometriä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin