Sivu 4/13

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 15.5.2015 22:48
Kirjoittaja Lattarauta
Josta tuli mieleen Kummelin Ladojen kokoontumisajot.. jätetään nyt kuitenkin linkittämättä kun saattaa olla jo aika kulunut vitsi.

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 16.5.2015 14:16
Kirjoittaja Jarkko_I
Akulle tuli viriteltyä systeemi jolla se pysyy paikoillaan. Kaksi kierretankoa hitsasin räkäsaumalla akku telineen reunalle ja päälle rälläkällä vedin pellistä sopivan palasen jolla painaa akku paikoilleen. Yksinkertainen ja toimiva systeemi.

Kohtahan tää on siinä kunnossa että voisi käydä rekisteröintikatsastuksessa. Yläpallonivelissä on kumit hajonneet ja ne pitäisi vielä vaihtaa. Samalla myös ehkä alapallojen vaihto. Yks päivä tutkiskelin miten ne saisi pois ja se tulee olemaan melko iso homma. Vähän tekisi mieli viedä jonnekkin pajalle, mutta katsotaan nyt miten innostusta riittää

Kuva
Kuva
Kuva

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 17.5.2015 0:47
Kirjoittaja ö..speed?
Pallojen vaihto nurtsi pokana on tehtävissä mutta ei se kivaa ole.
Nosturilla jo vähän inhimillisempää puuhaa :)

Jos kiinnostaa ni mä voin vaihtaa ne.
Palkaks en pyydä sen kummempaa ku ton auton :lol: :lol:
Nooh..ei vains..saa siittä jonkusen lantin vaihtorahaa takastenkii :lol:

Näin tän kapineen nastolas äitienpäivänä..on se kyllä hieno :)

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 17.5.2015 10:03
Kirjoittaja Jarkko_I
Joo en mä tätä myymässä oo, nii paljon käyttäny jo työtunteja tän kanssa ettei mitää järkeä myydä :lol:

Meinasin jos tänään yrittäis vaihtaa ainakin noi pallonivelet missä on kumi hajonnut. Alapallonivelissä olikin vielä ehjät kumit ja se ainakin näin äkkiseltään katsottuna näyttää hankalammalta hommalta kuin yläpallonivelen vaihto. Eiköhän se vasaralla ja irroitushaarukalla pitäisi irrota

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 17.5.2015 10:27
Kirjoittaja pressa
Helpoin palloniveline irrotus tapahtuu lada mallin ulostyöntäjällä. Sellaisen voi toki valmistaa itsekin pyöränpultista ja mutterista. kun nyt ei ole kenelläkään näkynyt myynnissä aitoja alkuperäisiä...
KuvaKuva

Toimii siten että avaat sen mutterin jonka pallonivelen haluat irrottaa, sitten laitat tuon ulostyöntäjän sinne pallonivelten väliin ja ruuvaat aukipäin, silloin tulee irrotettavaan niveleen ulostyöntävää voimaa ja pienellä napautuksella irtoaa, Tällä menetelmällä nivel ja kumi säilyy varmasti ehjänä. Irrotushaarukka vääntää helposti niveleen välystä ja normaalit ulosvetäjät ei tahdo mahtua ja nekin yleensä kumia vaurioittavat.
Kuva

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 17.5.2015 18:50
Kirjoittaja Jarkko_I
Kävin renkaat hakemassa Hyvinkäältä ja ihan hyvin meni meno matka ja paluu matka meni aluksi ihan hyvin, mutta sitten Mäntsälässä kävi näin

Kuva

Petti se vesiletku joka on tuonne lisätty. Vesipumpulta lähtevä putki pitäisi olla yhtenäinen tulipeltiin asti, mutta tässä oli jostain syystä vedetty poikki se ja pistetty letku väliin. Mäntsälän keskustan kohilla alkoi konepellin alta nousta höyryä. Ajattelin että kyllä se kestää tuohon Shellin pihaan asti. Sinne ajoin ja siellä ajoin auton kaikkein kaummissa ettei kukaan vain tuli neuvoja antelemaan. Siinä sitten purin lämpösuojat pois ja letku vain ihan vähän tiputti nestettä. Sitten kun koskin letkuun niin se lähti irti ja tulikuumat jäähdytysnesteet tuli sormille ja loput maahan. No siinä sitten vähän paperilla kuivasin asfalttia ja kävin katsomassa olisi shellillä ollut letkua. No ei ollut, oishan se pitänyt arvata. No sitten kun auto oli vähän viilentynyt niin revin letkun irti ja tungin sen voimalla takaisin kiinni ja sitten klemmarit kireelle ja vettä syyläri täytee ja vettä mukaa jos vielä pamahtaa. No ei se enää loppumatkasta alkanut vuotamaan, mutta jotain sille oli pakko tehdä.

Romu kanttilamppusesta nappasin sitten putken. Hieman on erilaisessa paikkaa tuo toinen letkun paikka kuin tässä vanhassa. Nyt jätin kokonaan pois sen vedenkierron kaasuttimen jalan kautta, kun eihän sitä ole edes niissä uudemmissakaan ladoissa niin turha se on tässäkin. Kaikki kiinni ja vedet sisään. Alkoi vuotamaan putken alkupäästä kun ei siinäå mitään tiivistettä ollut. No purkasin sitten uudestaan ja leikkasin lattiamatosta kumin palasen johon leikkasin sopivat reijät ja sitten putki takaisin kiinni. Enään ei vuoda ja hyvin toimii.

Jäi sitten pallonivelten vaihdot johonkin muuhun päivään kun ei enää oikein kerennyt kun tuli tämmöinen pikku ongelma :lol:

Kuva
Kuva

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 17.5.2015 19:45
Kirjoittaja JohnDoe
Ovat kyllä tosimiesten autoja tällaiset, hatunnosto taas päivän koettelemuksesta selviämisestä.

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 19.5.2015 20:43
Kirjoittaja Jarkko_I
Nyt on yläpallonivelet vaihdettu molemmille puolille. Kuskin puolella mutteri oli tosi tiukassa kiinni, mutta ite nivel lähti irti varmaan minuutissa. Uusi paikoilleen ja repsikan puolelle kun kuskin puoli meni niin helposti. Repsikan puolella mutteri ei ollut aivan niin tiukassa ja ajattelin että ei se nivelkään tiukassa voi olla. Väärässä olin ja sitä sai hakataa oikeen voimalla ennen kuin antautui. Irroitushaarukasta ei ollut mitään hyötyä, kilon pajavasaralla hakkaamalla kaikki voimia käyttäen sen sai irti. Varmaan yli puoli tuntia tuli hakattua sitä ennen kuin se antautui. Uusi meni heittämällä paikoilleen.

Alapalloniveliä en alkanut vaihtamaan kun niissä on kumit ehjät ja eikä niissä väljyyttä tunnu. Vaihdetaan sitten joskus :lol:

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 19.5.2015 20:55
Kirjoittaja jta
Tämmöinen http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keittio/V ... 000033700/ pikkunen kaasutoho kannattaa ostaa. Tuollasella kun antaa lämpöä silmukkaan ja tohauttaa Jorma Terästä (tai jotain jolla saa jäähdytettyä) nivelen pulttiin niin tarvi kuin pari kertaa kopasta ja todeta että eihän se ollu edes lujassa.

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 19.5.2015 21:37
Kirjoittaja Jarkko_I
Kävi tossakin mielessä kun hakkasin irti että pakko kyllä tommoinen tohotin ostaa niin luulisi lähtevän helposti irti nivelet

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 26.5.2015 18:01
Kirjoittaja Jarkko_I
Rekisteröintikatsastuksessa kävin. Muuten auto on hyvä, paitsi että repsikan puolen takajarru on tehoton ja se johtuu siitä että stefa vuotaa öljyä jolloin palat ovat aivan öljyiset eivätkä toimi. Stefa vaihtoon.

Mutta sitten iski hieman suurempi ongelma ensirekisteröitymispäivän kanssa. Eestiläisessä otteessa lukee rekisteröitymispäiväksi 31.10.1993, mutta tämä ei voi todellakaan olla ensirekisteröitymispäivä, tämähän on todennäkoisesti juuri se päivä kun Neuvostoliitto hajosi ja Eesti itsenäistyi jonka jälkeen autot on pitänyt rekisteröidä uudelleen. No eipä kelvannut minun selitys millään katsastusmiehelle. Ei voi mitenkään olla mahdollista että auto on seissyt autoliikkeen varastossa 20 vuotta ennen kuin se on myyty ja rekisteröity. Pistin jo Trafille sähköpostia tästä, jos ei mitään vastausta kuulu niin pitää ruveta soittelemaan. Toivottavasti ei nyt joudu Eestin autorekisterikeskukseen ruveta sähköpostia laittamaan.

No kotona hieman tutkin noita lappuja tarkemmin ja sieltä löytyi tämmöinen http://i.imgur.com/qC2xRyR.png
Tuon mukaan ensirekisteröimis päivä on "Ma 1973" eli toukokuu 1973. Pistin tuostakin liitteen trafille ja pakkohan tuon on käydä todisteeksi, kun se kerran lukee 10 vuotta vanhoissa lapuissa.

Kyllä menee vaikeaksi tämä homma, mutta toivotaan nyt että auton saa rekisteriin jollain lailla. Tietty tämän saisi jos tästä tekee vuoden 1993 määräysten mukaisen, mutta siinä nyt ei ole yhtään mitään järkeä

Ehkä käyn huomenna ottamassa tuon kanttilampun käyttöön ja odottelen että saan tuon stefan vaihdettua ja että saa trafilta jonkin selityksen tuosta rekisteröimisvuodesta

Kuva

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 27.5.2015 18:10
Kirjoittaja Jarkko_I
Katsotaan mitä tästä nyt tulee. Tuo yksi lappu mikä on ilmeisesti jonkun autoliikkeen lappu on tällä hetkellä lähimpänä kun siinä lukee "Esmane registr: Ma 1973" eli ensimmäinen rekisteröinti: Toukokuu 1973. Voisin varmaan huomenna käydä katsastuskonttorilla kysymässä että kelpaako tuo. Trafiin soitin tänään, mutta se kuka sieltä vastasi ei osannut neuvoa sen enempään kuin että soita sinne Viroon. Sanoi myös että soita Trafin vaiheeseen ja sieltä sitten rekisteröintipäätöksiin niin sieltä osaa kuulemma neuvoa paremmin. Pistin myös Trafiin sähköpostia johon laitoin liitteeksi nuo laput. Laitoin myös sähköpostia Viron "Trafiin" ja kyselin tuolla aikaisemmalla rekisterinumerolla tietoja.

Viron "trafin" sivuilta löysin myös hieman historiaa ja vudoen 1993 vuoden kohdalla lukee näin "1993 - Vabariigi Valitsus kehtestas korra, mille kohaselt peab edaspidi rahvusvahelises teeliikluses osaleval Eestis registreeritud sõidukil olema EV standardile vastav riiklik registreerimismärk ja 1968. Aasta Viini rahvusvahelise teeliikluse konventsioonile vastav registreerimistunnistus."
Ja mikäli oikein käsitin niin tuossa lukee että vuonna 1993 on alettu rekisteröimään autoja Eestin omaan rekisteriin. Suomentakoot joku paremmin joka viroa osaa. http://www.mnt.ee/index.php?id=11080

No katsotaan nyt miten tässä käy. Jätin auton nyt pois ajosta kun ei viitsi kerätä mittariin kilometrejä kun tällä ei katsastusasemalta saadun lapun kanssa saa ajaa, mutta siirtokilpi lapun mukaan siirtokilvillä saa ajaa Heinäkuun loppuun asti. En sitten tiedä kumpi oikeessa, mutta en viitsi ottaa riskiä

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 27.5.2015 21:43
Kirjoittaja Jarkko_I
No nyt selkeni jo asiat. Netistähän sai selville tuolta Viron "trafista" tämän auton kaikki rekisteritiedot. Pitää tulostella nuo kaikki tiedot ylös ja käydä katsastuskonttorilla niin saa sen oikean ensirekisteröitymispäivän selville. Tuolta myös selvisi vähän lisätietoja tästä autosta. Vuonna 2004 tällä on ajettu kolari vuoden 2003 Opel Astran kanssa. Vakuutus on korvannut Opelista 2000 euroa ja Ladasta ei yhtään. Ei ihmekkään kun tässä on kuskin puolen etulokari vaihdettu ja konepellissä on lommo.

Täähän helpotti hommaa kummasti, turha mun on enää trafiinkaan soitella sen enempää. Enää pitää vain se stefa vaihtaa kun vuotaa öljyä jarrurumpuun. Tuli myös mieleen että vuoto voi johtua myös siitä että huohtin on tukossa, pitää sekin tutkia tarkasti

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 28.5.2015 2:52
Kirjoittaja samarai
Jarkko_I kirjoitti:
Viron "trafin" sivuilta löysin myös hieman historiaa ja vudoen 1993 vuoden kohdalla lukee näin "1993 - Vabariigi Valitsus kehtestas korra, mille kohaselt peab edaspidi rahvusvahelises teeliikluses osaleval Eestis registreeritud sõidukil olema EV standardile vastav riiklik registreerimismärk ja 1968. Aasta Viini rahvusvahelise teeliikluse konventsioonile vastav registreerimistunnistus."
Ja mikäli oikein käsitin niin tuossa lukee että vuonna 1993 on alettu rekisteröimään autoja Eestin omaan rekisteriin. Suomentakoot joku paremmin joka viroa osaa. http://www.mnt.ee/index.php?id=11080
Siinä lukee tarkemmin, että v.1993 tuli määräys jolloin kansainvälisessä tieliikenteessä tulee Virossa rekisterissä olevalla ajoneuvolla olla Viron valtion rekisterikilpi ja kansainvälistä tieliikennettä koskevan sopimuksen mukainen rekisteröintitodistus.

Tuo rekisteröinti "Viron kilpiin" alkoi jo v. 1991 - kohta vuodelta 1991 "ARK väljastas Eesti standardile vastava riikliku registreerimismärgi esimesele sõidukile".

Vuodelta 2002 on kohta: "Kõik mootorsõidukid mis omasid Nõukogude Liidu aegseid tehnilisi dokumente kustutati liiklusregistrist."
Eli silloin kaikki moottoriajoneuvot joilla oli vielä "neuvostopaperit" poistettiin ajoneuvorekisteristä. Yllättävän pitkään siis Virossa sai ajella "neuvostokilvillä" jos pysyi maan rajojen sisäpuolella.

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Lähetetty: 29.5.2015 16:31
Kirjoittaja Jarkko_I
Tänään kotiin tullessa lattialla odotti Tullilta tullut kirje. Innoissaan jo avasin sen ja järkytyin kuinka paljon joutuu autoveroa maksamaan. 14,74 € joudun köyhtymään, pitäisköhän vielä valittaa että on liian iso summa :lol:

Ja nyt oikeastaan en edes tarvitse noita eestiläisiä rekisteritietoja kun näissä tullin papereissa lukee ensimmäiseksi käyttöönottopäiväksi 31.12.1973

Kuva