VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kun farkku on tallissa niin tämä on nyt käyttöautona. Tänään sitten tuli pieniä ongelmia tämän kanssa. Olin menossa Biltemaan niin vähän ennen sitä liikennevaloissa alkoi kuulumaan kauhea nakutus moottorista. Ajoinbilteman pihaan ja vähän ihmettelin että mistä se tulee, aattelin että siellä on venttiilin nostimissa jotain häikkää tai sitte mutterit löystyneet tai jotain. Olin sitten uhkarohkea ja lähin ajamaan kotiin ja tuolta matkaa oli se joku 40 kilsaa, hyvin kesti auto. Kotona ajoin sitten talliin ja huomasin että laahain on hajonnut. Ongin sen pois sieltä ja huomasin että molemmat kiinnityskorvakkeet ovat irronneet itse laahaimesta. Semmoisella magneetti teleskooppi varrella sain sitten ne kiinnityskorvakkeet ongittua pois kun otti pultin samalla pois. Tulipahan jotain käyttöä tuollekkin työkalulle :lol: Samalla huomasin että nelospytyn imuventtiili oli löystynyt ja siitä varmaan se nakutus johtuikin. Sitä en tiedä meniko tuo laahain juuri tänään rikki vai löystyikö tuo itsekseen vaiko mistä nämä johtui. No nyt on sentään nämä korjattu ja taas toimii

Kuva
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Surullisen tuttu näky tuo. Ketju jos on löysällä niin hakkaa tuon hyvin äkkiä palasiksi. Aika monta olen noita vaihdellut niin omaan kuin muidenkin autoihin.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Meillä meni 1200 79 combista 80 tuhannen kieppeillä.. vaikken saakkaan neuvvoa.. Niin jos epäilee ettei osaa kiristää ketjua jossa vielä varat on niin ottaa pultin/mutterin pois ja painaa sormella tappia niin hyvin tuntee milloin tappi menee pohjaan,kun avaimella pyörittää moottoria. ja mutteri kiinni, niin se on siinä... tämä vain niille joille se on vaikeeta..
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli tämä otettua eilen käyttöön ja tänään jo joutui huoltohommia tekemään. Kun ryypyn vetää päälle niin silloin normaalisti tuossa on tuommoinen tanko joka avaa kaasuläppää hieman. Tästä oli eilisen testiajelun jälkeen lähtenyt se irti kun se kaasuttimessa oleva kiinnitys rauta ja itse tangon nypykät olivat kuluneet loppuun asti. Vähän luulen että tämä sama vika aiheutti aikaisemmin tuon kaasun hirttämisen kiinni ja siinä samalla laahaimen hajoamisen. Tuli sitten yhdestä romukaasuttimesta napattua tarvittavat osat ja heitin ne kiinni.

Ja nyt kun minulla on tuommoinen seosmittari niin hitsasin putkeen lambdan kiinnitys mutterin ja siihen sitten lambda kiinni ja se tuohon mittariin ja seoksia katsomaan. Eka luulin että mittari on ahajlla kun mitään valoa ei syty. Kaasua sitten reilusti painamalla jotain tapahtui ja sitten hoksasin että tämä käy niin laihalla ettei edes mittari sitä tajua. Kaasuttimessa siis alunperin ne suuttimet jotka siellä on tehtaalla laitettu. Siinä sitten suuttimian kanssa vaihteli ja vähän kokeili että miltä näyttää ja vielä vähän suuttimien vaihtamista ja loppujen lopuksi sain autosta sellaisen että se ei nytkyttele missään nopeudessa ja kaasua painaessa tapahtuukin jotain. Tämän paremmaksi ei voi vakio Ozonia enää saada.

Kyllä muuten huomaa että tässä on laatikossa 10 euron öljyt. Farmariin tuli ostettua kalliit Redlinen öljyt, niihin meni se 50 euroa mutta yhtään en ole vielä katunut. Tässä sen sijaan on halvinta mahollista ja sen huomaa vaihtaessa kun varsinkin välillä vaihteet rusahtaa ja välillä paikoillaan oltaessa saa voimalla rykiä vaihteita. Pitää tähänkin ostaa jossain vaiheessa kunnon öljyt niin muuttuu taas aivan eri autoksi :lol:

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tämä kun nyt on ollut käyttöautona niin tähän ilmestyi täysin sama vika kuin tuossa Nivassa oli. Epäilin aluksi juuri sitä jarrutehostimen letkua ja sen vaihdoin uuteen, mutta mitään vaikutusta siitä ei ollut. Sunnuntaina vaihdoin myös kaikki sytkäosat eikä mitään auttanut. No tänään sitten rupesin miettimään että mitä yhteistä näillä on niin tuli mieleen että molempiin autoihin tankkasin peräkkäisinä päivinä samalta bensa-asemalta samasta letkusta ja mittarilta 98 bensaa. Tai niin ainakin luulin tankkaavani. Äskettäin sitten tyhjentelin tämän tankin ja kävin tankkaamassa kilpailevalla yrityksellä ja johan ongelma katosi kokonaan. En tiedä mitä moskaa tuolta 98 letkusta tuli, mutta bensaa se ei ainakaan ollut kun ei kerta auto toiminut kuin kaasupohjassa ajaessa. Pisin jo sähköpostia tuonne asemalla ja saa nyt nähä miten tästä edetään
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Jarkko_I kirjoitti: Kyllä muuten huomaa että tässä on laatikossa 10 euron öljyt. Farmariin tuli ostettua kalliit Redlinen öljyt, niihin meni se 50 euroa mutta yhtään en ole vielä katunut. Tässä sen sijaan on halvinta mahollista ja sen huomaa vaihtaessa kun varsinkin välillä vaihteet rusahtaa ja välillä paikoillaan oltaessa saa voimalla rykiä vaihteita.
Huomasin itse saman omassa kombissa. Aikasemmilla Mobil 80w-90 gl-4 -täyssynteettisillä eivät synkronit pelanneet kunnolla kylmänä. Redlinen MT-90 sisään ja jo toimii. Mielestäni tuo öljy on siihen sijoitetun summan arvoinen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Reilu kuukausi sitten tallissa yks takajarruputkista alkoi vuotamaan. Sen jälkeen en oo autolla ajanut yhtään ennen kuin korjaan tuon. Tässä sitten joulun pyhinä tuli tuota remonttia aloitettua ja se meni lopulta siihen että kaikki putket mitä tuolla takana on niin piti uusiksi tehdä. Jarrupaineensäädin oli ainoa joka pysyi ehjänä, sekin tuli herkisteltyä ja heitettyä rasvaa täyteen sinne kumisuojan alle. Edestä taakse menevä putki on kyllä mukava vaihtaa tallissa pukkien päällä. Välillä sitä toivoo että olisipa nosturi :lol:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

joo kun putkea ei kehtaisi väännellä. nosturilta ei ehkä niin jyrkkiä mutkia putkiinkaan tulisi...
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Meinasin että tämän ottaisi nyt käyttöön kun talvikin alkoi :lol: Niva on kyllä ylivoimainen kun siinä ei kyllä pito lopu renkaista, mutta suuri polttoaineenkulutus on huono puoli ja varsinkin kun nyt joutuu ajelemaan pitkiä matkoja.

Eilen yritin jo starttailla, mutta eihän se lähtenyt ollenkaan, hyvä että startti jaksoi pyöriä. Tänään aamulla sitten pistin auton roikan päähän ja akun samalla lataukseen. Yritin starttailla, mutta ei lähtenyt käyntiin kun startti ei jaksa pyörittää. Ajoin sitten nivan tuohon viereen ja siitä otin apuvirtaa, mutta silti tuo startti ei meinaa jaksaa pyörittää konetta ollenkaan. Sain kyllä sitten tämän käymään ja kävin jo ottamassa vähän tuntumaa. Pitää tänään tai huomenna vaihtaa tähän tuollainen pikkustartti kun tuo orkkis on näköjään tullut tiensä päähän
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Viikko tällä tuli tuossa ajettua tuon edellisen postauksen jälkeen ja sen jälkeen nivalla muutama viikko. Nyt ajattelin että ajetaan tällä lopputalvi, kun ei tuo Niva oikein kovin mukava ole pitkää matkaa ajaessa. Bensaa kuluu 5 litraa enemmän sadalla kuin tällä ja ajomukavuutta ei juuri ole :lol:

Tähänkin on tullut pieniä muutoksia tehtyä. Kaasutin on vaihtunut Weberiin ja sytytys kärjettömään. Sytytyksen kanssa on hieman ollut ongelmia kun kylmällä koneella startatessa ei meinaa kunnolla lähteä käymään kun hörähtää vain yhdellä tai kahdella pytyllä käymään. Joutuu starttia pyörittää jonkun aikaa ennen kuin hörähtää normaalisti neljällä pytyl. Vähän epäilin että tulpissa vika, mutta ei niissä ollutkaan kun kokeilin toisilla tulpilla. Sytytysboksia sitten epäilin seuraavaksi ja tänään vaihdoin toisen tilalle ja huomenna aamulla sitten näkee että toimiiko vai ei. Pitää varmaan jostain joku länsimaalainen sytkäboksi hommata kun ryssäläiset on vähä mitä on :lol:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Mietin vaan että kun Ryssäläiset osat ovat mitä ovat. Niin sitten voisi varmaan Suositella Toyota Corollaa 91- 99 kun niihin vain Bensaa tarvitsee laittaa. Mutta Vanha auto on osiensa summa.. Oma 111 on toiminut tämänkin talven helkutin hyvin. Paremmin kuin Viime talvena jolloin kanssa toimi hyvin. Tänä talvena ei edes Saksalaiset osat ole temppuileet..
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Meinasin sitä että ryssäläiset sähköosat on vähä mitä on. Sytkäboksien laatu voi olla iha mitä tahansa.

Tosin eipä tuo toiminut länsimaisellakaan sytkäboksilla joten siinä se vika ei todennäköisesti ole. En nyt kerkiä sen enempää alkaa tutkimaan joten heitin perus kärjellinen jakajan tuonne kiinni ja heti alkoi toimimaan normaalisti
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Onkos sitä kärjetttömän virranjakajaa tutkittu? Ettei ole vaikkapa kannessa vikaa. Mitä tulee noihin venäläisiin sytkäpokseihin, itsellä on kaikki toimineet uutena ongelmitta, mutta kaksi on mennyt sekaisin eri ajomäärillä (4000 ja 40000 km) ja yksi saksalainenkin kerkesi kosahtaa täysin. Sille tuli semmoset 10 000 km ajoa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 588
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

En mä oo tota sen kummemmin kerenny tutkimaan enkä kerkeäkkään kun työt haittaa harrastusta :lol:

Ongelmahan on vaan kylmäkäynnistyksessä. Joutuu konetta pyörittää kauan aikaa ja vähäsen pumpata jalalla kaasua. Sitten se käy yhelle tai kahdella pytyllä pari sekunttia kunnes hörähtää kaikki peliin. Lämpöisellä koneella ei mitään ongelmaa eikä ajossakaan ole mitään ongelmaa. Tulpat on pistetty pois jo pelistä kun niissä ei ole vika kun kokeiltu eri tulpilla. Pitää sitten joskus keväämmällä tutkia kun vapaa-aikaa on edes jonkin verran.

Ja nyt siis autossa kärjellinen sytytys ja lähtee käyntiin niinkuin ladat yleensä lähtevät. Ainoa ongelma tämän kärjellisen kanssa on että auto vähän väliä ylilataa kun kärjettömän kanssa tätä ongelmaa ei ollu. On hieman mystisiä juttuja :lol:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Oiskoon Virran saanti ongelmaa ollut boksissa jos kärellisellä ladaa liikaa.. Mutta talvella pieni ylilataus ei niin vaarallinen kuin Kesällä.
Vastaa Viestiin