Ihan tuore uutinen kertoo, (ladavesta.net) että maakaasulla toimiva Vesta CNG esitelty Pietarin viidensillä kaasumessuilla 6.10-9.10.2015. Auto on kehitelty yhdessä Gazpromin kanssa ja autossa on sekä bensiinitankki, että kaksi kaasusylinteriä. Erityistä huomiota on kiinnitetty auton kolariturvallisuuteen ja kaasusäiliöiden kestävyyteen kolaritilanteessa. Auto on vasta koeversio ja se menee seuraavaksi testeihin. Tavoitteena on ollut kehittää henkilökuljetukseen sopiva "kaasu-auto", mutta myös kehittää Venäjälle jonkinmoista kaasuntankkaus järjestelmää nyt ja tulevaisuudessa jotta Gazpromin kaasuille saadaan lisää kysyntää.
Muistutetaan tässä vielä, että Vestasta on myös sähköinen versio kehitteillä. Kyllähän tuollainen minullekin kelpaisi.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
samarai kirjoitti:
Tuo vähän hämää tässä, että tuleekohan näihin kaikkiin Vestoihin pelkästään vaihteistovaihdoehdoksi se 5-portainen saksalaisen ZF:n tekemä - "robot" vaihteisto? Silloinhan näitä ei sitten olisi ollenkaan ns. manuaalivaihteisena saatavana?
Tähän löytyi jo vastaus (sivulla 3.)
samarai kirjoitti:
Onhan tuo "kotimaisuusaste" kuitenkin aika suhteellista jos katsotaan tuota komponenttien toimittajien listaa ja oliko sillä Rostehilla enää joku 13% AvtoVazin osakkeista, loput on Renault-Nissanin. Pääjohtaja + tärkeimmät johtajat ja pääsuunnittelija ovat lisäksi ulkomaalaisia. Mutta ei anneta sen silti tätä autoa himmentää "kotimaisena venäläisenä", tuli vain nyt tuosta "kotimaisuusasteesta" mieleen. Päätarkoitushan tuossa kuitenkin on, että verot jää maahan, ihmiset saa töitä ja samallahan omakin teknologia varmaan kehittyy.
Juuri näin. Jossain venäläisessä artikkelissa Vestaa pidetään Venäläisen insinööritaidon mestariteoksena. Ainakin heillä lienee maailman nykyaikaisin autotehdas ja välineet. Unohdetaan kokonaan ulkomaalainen suunnittelu apu ja tietotaito. Johtuukohan se tavallaan tästä Ukrainan kriisistä ja isänmaallisuuden korostamisesta yleensä?
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Viikolla oli Hesarissa? juttua, että Togliatti konsernin svenski-piällikkö 'sunnittelee aloittavansa viennin Pohjoismaihin!' Onkohan vientituote tämä "Vesta"?
Niinhän se Aderssoni uhoaa. Vestan lisäksi vielä ei ole kuin uuden malliset Kalinat ja miksei Grantakin. Mutta ostaisiko niitä ruotsalaiset kun taitavat olla hieman vanhahtavia ja kilpailijoita tuossa luokassa on paljon? Hyviä perusautoja tottakai ovat. Ehkä vielä liian aikaista aloittaa maahantuontia, mutta parin vuoden päästä tilanne on jo täysin toinen. Eiköhän sieltä ole tulossa vielä uusi Niva 4x4 parin vuoden päästä.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
samarai kirjoitti:
Tuo vähän hämää tässä, että tuleekohan näihin kaikkiin Vestoihin pelkästään vaihteistovaihdoehdoksi se 5-portainen saksalaisen ZF:n tekemä - "robot" vaihteisto? Silloinhan näitä ei sitten olisi ollenkaan ns. manuaalivaihteisena saatavana?
Juuri näin. 1,8 litrainen tulee myöhemmin tuotantoon. Nyt käytetään Rellun manuaalilaatikkoa. Viimeisin arvaus Vestan hinnaksi Venäjällä on noin 500 000 ruplaa. Saman verran maksaa VW Polo.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Hienot äänet ja huimaa menoa. Menestystä on ollut kisoissa yhden palkintopalli sijoituksen verran.
Onhan toi Rob Huff (12) ollut 2 kertaa korokkeella Venäjällä toinen ja Japanissa kolmas, aikaajoissakin kohtuullisen lähellä kärkeä , mutta yleensä Vestojen kisat on kärsineet tekniikka murheista ja jääneet radan varteen, tästä WTCC sarjastahan piti tulla "Maailman suurin ja paras" autoilu sarja mutta jotenkin on vaan jäänyt huomioitta?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
No niin, se on vähän mistä perspektiivistä katsellaan. Paras Lada kuski on pisteitä kun lasketaan kahdeksas vaiko yhdeksäs. Ettei kuitenkaan ihan kärjessä olla. Mutta todella hyvin kun ajatellaan että täysin uusi auto.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avto-Vazin ruotsalaisjohtaja Inge Andersson on täyttänyt 60 vuotta. Onnea vaan näin kerhonkin puolesta.
Vapaasti kääntäen:
Arvottu 20 ihmisen "joukko" uuden Lada merkkisen auton tilanneita pääsivät palkintona tutustumaan Togliatin autotehtaalle, sekä koe ajamaan uutta Lada Vestaa siellä, ja kertomaan mielipiteensä siitä.
Vesta sai yleisesti kehuja muotoilusta ja sisustuksesta.
Dmitri kokeili Vestaa sekä manuaali-, että robotti/automaattilaatikolla (AMT). Dmitri piti enemmän automaatista koska kaikki tärinät ja vapinat olivat poissa ja vaihteen vaihto sujui pehmeästi. Hän piti myös auton pienestä kääntösäteestä, ohjausvasteesta, auton hiljaisuudesta ajettaessa. Lisäksi kiitosta saivat takaistuinten väljät jalkatilat.
(Ihan niin kuin Lada tehdas kuuntelisi ensimmäisen kerran asiakkaitaan )
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
(Ihan niin kuin Lada tehdas kuuntelisi ensimmäisen kerran asiakkaitaan )
Jos kuunnellaan niinkuin -90Luvulla olin yhdessä auto puljussa töissä ja rakensivat uuden myymälä/korjaamo hallin, niin pyysivät kaikilta vapaa muotoisen ehdotuksen nosturien ynm, paikoista? niin kaikki oli tehty juurikin päin vastoin kuin ehdotettiin
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
(Ihan niin kuin Lada tehdas kuuntelisi ensimmäisen kerran asiakkaitaan )
Jos kuunnellaan niinkuin -90Luvulla olin yhdessä auto puljussa töissä ja rakensivat uuden myymälä/korjaamo hallin, niin pyysivät kaikilta vapaa muotoisen ehdotuksen nosturien ynm, paikoista? niin kaikki oli tehty juurikin päin vastoin kuin ehdotettiin
Moi,
Toisin taisi käydä sille isolle yritykselle, mikä se nyt olikaan. Ai niin, ex-kännykkäjätti Nokialle. Ei kuunneltu asiakkaita tai suunnittelijoita, vaan johto päätti mitä ihmiset oikein tarvitsevat. Suunnttelijat kyllä toivat ideoitaan ja protojaan, mutta mikään ei kelvannut Ollilalle.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.