VAZ-21051 - 1986 - 1200s - Mrkz Ladan laittoa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja joumään »

Ittelläni on tällä hetkellä alla juurikin tuollaiset 165/55R13 kokoiset gummit, jotku Nankangit tais olla. Edessä ja takana on n.2-3cm vanteesta kaareen. Takavanteethan saisi helposti sukeltamaan, mutta se vaatisi kardaanille lisätilaa rungossa, ei jaksa sellaiseen taas ruveta. Konetta pitäisi jonkun verran koittaa nostaa, ettei öljypohja taas sano sopimusta irti.
Täytyy varmaan jatkaa tosiaan tuolla madallus-topicissa.
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja Stuba »

joumään kirjoitti:Ittelläni on tällä hetkellä alla juurikin tuollaiset 165/55R13 kokoiset gummit, jotku Nankangit tais olla. Edessä ja takana on n.2-3cm vanteesta kaareen. Takavanteethan saisi helposti sukeltamaan, mutta se vaatisi kardaanille lisätilaa rungossa, ei jaksa sellaiseen taas ruveta. Konetta pitäisi jonkun verran koittaa nostaa, ettei öljypohja taas sano sopimusta irti.
Täytyy varmaan jatkaa tosiaan tuolla madallus-topicissa.
Näinhän se on jos haluaa todella ladan todella kenttään. Mulle kyllä riittää jos ei ihan älytön rako jää renkaan ja kaaren väliin noilla kumeilla. :)
Jatketaan siellä madallustopicissa sitten lisää.
Lada kardan...??? Njet... Volga
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Mitähä sitä on aatellu ku nuita renkaita laittanu :D:D jotenki sekottanu ku oletin että nuo on 155/65R13 munkit.. noh,tossa rengaspaineta kahtelin nii le fú?! takarengas 155/70?! ja eturenkaat 155/80.. äkkiä pikapika eturenkaat taakse ja päinvastoin,kierrokset putos 700rpm 100km/h ajossa ja ihan eri tuntuma.. on se jännä :D

Ja finaly! Osat tuli haettua matkahuollosta ja lauantaina aamulla alkaa osien vaihto,keulaan vaihtuu puslat,iskarit ja pallonivelet :)

ja tulihan sieltä kaikkee muutaki nippeliä nappelia..
Lada 21044 1700i -96
Avatar
pressa
Viestit: 10523
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

MrKz kirjoitti:ja rengastus tosiaan se 165/65 r13.. et en usko että se 155/65 tosta hirveesti heittää
MrKz kirjoitti:155/70?! ja eturenkaat 155/80.. äkkiä pikapika eturenkaat taakse ja päinvastoin,kierrokset putos 700rpm 100km/h ajossa ja ihan eri tuntuma.. on se jännä
Onhan tätä jo ihmeteltykin kun lankarullan kokoisilla renkailla ajellaan...
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Jospa sitä sitte ku kyllästyy lankarulliin nii nakata heinäpaalirullat alle :)
Lada 21044 1700i -96
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Päivitellääs taas..

Lauantaina oli tallipäivä ja tuli siinä Lada levitettyä ja kasattua.. Nyt on tukivarsissa uudet puslat, uudet pallonivelet, uudet kaasuiskarit, kallistuksen vakaajan puslatki tuli vaihdettua ja pyöränlaakerit ja samalla kuskinpuolen pyörännapa vaihtui kun oli parista reiästä oli mennyt kierteet sileeks,hyvinhän tuo vanne pysyi 2 pultilla 2 viikkoa kiinni :D niin ja kaikki pultit/mutterit mitkä otettiin irti,vaihtuivat uusiin..

Ajotuntuma parani huomattavasti ja jotenkin tuli täsmällisempi.. ilmankos kun puslat huonossa hapessa, vänkärin alapallonivel entinen ja kuskinpuolen etuiskarista nesteet pihalla..

Seuraava jopi olis takaiskareiden vaihto koska toinen on poissa pelistä,kaverilta pitäis 240 vulvan takaiskut löytyä,samalla perää vähän alemmas että saa kaaren renkaan tasalle kun semmonen muutaman sentin rako välissä vaikka oikeastaan näyttää häijyltä tuo hyökkäävän näköinen etukeno :D

Ps. Saattas olla tiiossa takavetosen takalasinritilä a.k.a vosun rappuset ;) innolla tarkempaa tietoa ootellessa..
Kaavaillut myös etulippaa ja sitä takaspoileria mut ee,kaverilla kävin kahtomassa yhtä BMW takaspoikkaa mut sehä oli iha väärän mallinen mitä olen hakemassa...
Lada 21044 1700i -96
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Aamuja

Yes tuli käytyä serkkupojan luona kahtomassa liiterit ja ladot läpi,mutta ei sitä ladan takalasin ritilää löytyny.. tai oli siellä 1 mutta sekin oli isäntä vainaan 2107 ladassa paikoillaan ja se saa olla siinä koska se on ollut siinä uudesta asti..

Omalla iigorilla tullut taas satoja kilometrejä lissää lasiin ja hyvin toimii.. viime vkl säätelin camberit ja auraukset koska auto nakkeli mihin sattuu.. ilmankos kun renkaat on näin \--/,camberit oli kummallakin puolella n.10mm positiivisen puolella eli not good.. ja renkaat sojotti mihi sattuu mut nyt kulkee suoraan ja on hyvä ajaa,vaikka iha itte säätelin :D

Spoileria tullut metsästettyä mutta tuloksetta.. ja myös muita visioita tullut suunniteltua ja pohdittua ja serkun samaran konepellin alle käyty kahtomassa oikein ajatuksen ja kahvikupin kanssa ja nyt tuntus että ostoslistalle tulee samaran 1500i.. kyseisen voimanlähteen saatavuus ja mitä itsellä on kokemusta ja myös muilta kuullut pelkästään positiivista palautetta kyseisestä koneesta,olen alkanut kallistumaan kyseisen koneen puoleen perinteisen 1500-1700 koneen vaihtamisesta,koska itsellä on ollut aina että haluan että oma auto on erilainen kuin muilla :D

Joku vkl on luvassa imu/pakosarjan tiivisteen vaihto/ imu-ja pakosarjojen kohdistus,kaasarin huolto ja öljyjen ja ö-tiivisteen vaihtaminen..

näillä eväillä mennään,kahtottaan vaihtuuko ne ensviikolla uusiin :D
Lada 21044 1700i -96
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Itse voin antaa samaran 1500i koneesta huonoa "palautetta". Tyhmästi suunniteltu moottoriohjauksen tiedonkeruu, jos sattuu mittarin vaijeri menemään poikki, tai irtoamaan niin auto sammuu seuraavaan risteykseen. Kokemuksella voinen sanoa että hengenvaarallinen vika(Ei ollut kaukana rekan alle jääminen). Ja muitakin heikosti suunniteltuja yksityiskohtia koneesta (omasta mielestäni) löytyy.

Ilmeisesti ajateltu laittaa kaasarilla toimimaan? Ite ainakin laittasin, tai sitten megan kanssa. Vakio kopiop*skalla lähtisi ainakaan rakentamaan. Ahtamista taitaa jotenkuten kuitenkin kestää, jos olen oikein lukenut/katsonut ja ymmärtänyt.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

veli samara kirjoitti:Itse voin antaa samaran 1500i koneesta huonoa "palautetta". Tyhmästi suunniteltu moottoriohjauksen tiedonkeruu, jos sattuu mittarin vaijeri menemään poikki, tai irtoamaan niin auto sammuu seuraavaan risteykseen. Kokemuksella voinen sanoa että hengenvaarallinen vika(Ei ollut kaukana rekan alle jääminen). Ja muitakin heikosti suunniteltuja yksityiskohtia koneesta (omasta mielestäni) löytyy.

Ilmeisesti ajateltu laittaa kaasarilla toimimaan? Ite ainakin laittasin, tai sitten megan kanssa. Vakio kopiop*skalla lähtisi ainakaan rakentamaan. Ahtamista taitaa jotenkuten kuitenkin kestää, jos olen oikein lukenut/katsonut ja ymmärtänyt.
No tänään kuulemani 150tkm ja 2 vuoden ajokokemuksesta kuulemani tarinat eivät sisältäneet kyllä yhtään hengenvaarallisia vikoja.. eikä kyllä muitakaan sellaisia isompia vikoja. ainoat huonot kokemukset kuulin kaverin 110 jolla se ajelee vieläkin kun siinä on sähköjen kanssa jotain ongelmaa ja jättänyt sen takia pari kertaa välille,fb:ssä monesti uhannut jonku manaajan soittaa karkottamaan ne demonit pois kun koko ajan jotaki henkimaailman vikoja :D:D

Kaasariahan tähän ei tule sen jälkeen kun syksyllä otetaan vakiotekniikka pois.
Nelipisteruiskutekniikka tarkoituksena rakentaa ja jos se sen vaatii niin mega ohjaamaan konetta ja samalla kyllä siirretään paineet takakontista konehuoneeseen :D
Kuitenkin tavoitteena kaikinpuolin luotettava ja toimiva tekniikka ja tehot on vain plussaa,jos löytyy.
Viime kesänä oli kaverilta monesti lainassa 2002 vuoden 1500i samara koska kanttilamppu oli seisonnassa intin takia niin tykkäsin paljon autosta koska oli pikku ruokanen ja pirteä kampe,eikä siinä ollut ikinä mtn vikaa mutta meni sitten myymään ja osti ooppelin,jossa oli sitten vikoja senkin eestä :D
Ja tuota ahtamistakin olen kahtellut että kone kestää vakionakin mutta kyllä konetta pitää vahvistella ettei se heti ensimmäisten ajojen jälkeen hajoa..
Mutta ainakun olen ajatellut jonkun perus 1500 tai sitten 1600 tai 1700 laittoa niin aina rupee tökkimään se että muutkin ovat sen jo tehneet.. nuita etuvetoisten koneilla olevia takapotkuja ei paljon tule kylillä vastaan,onko kenties yhtäkään liikenteessä olevaa? ja se yksikin 2107 lada jossa oli ahdettu 110 kone,niin siitäkin otettiin kone pois ja tilalle oltiin sovittamassa saksalaista tekniikkaa.

Tietysti onhan se nivan 4-pisteruisku imusarja aina olemassa mutta mitä olen siitä täällä foorumilla lueskellut sovittamisesta takapotkun koneeseen niin ollut ristiriitaista tietoa että en tiiä prkl,tietää vasta varmaksi ennenkuin itse hommaa sen 1700 ja rupee siihen sovittamaan imusarjaa.. ja sitten se samaran/110 imusarjan sovituskin nii eih,menee liian äsväämiseksi ainakin kaiken aiheestani lukemani tekstin mukaan.. mutta myöskään tee-se-itse-imusarjakaan ei ole poisluettu vaihtoehto,etenkin jos suunnitteilla turbotekniikka.. semmostakin olen jo suunnitellut ja oikein piirustuksenkin kerran tein,missähän kyseisen tuherrus lieneekään :lol:
Kaverilta löytyy nimimerkin TuningVaz:in turbopaketti mikä hänellä oli 1200 koneessa,ennenkuin suunnitelmat muuttui ja vaihtoi nappikseen sen 2.0TC turbokoneen ja rupes driftailemaan.. siinä on juuri se kyseisen itsetehty imusarja ja meqasquirt 1500 koneeseen asennettuna,turbo on vaan vaihdettu isompaan,ellen väärin muista niin Garretin T3:seen..

Löysin vielä kuvankin:
http://i75.photobucket.com/albums/i290/ ... G_2979.jpg

Juuri tuo turbopaketti löytyy kaverin 1500tic "mustan surman" konehuoneesta ja hyvin pelittää :D kytkin vaan petti viime kesänä ja täksi kesäksi uhkasi laittaa iskuun..

Monesti myös kaveripiiri ehotellut että fiatin TC tai vastaava mutta sekään ei ole tuntunut sopivalta vaihtoehdolta..

Eli tuossa 1200s oleva kaasari on viimeinen kaasari mikä siihen laitetaan ja ruiskutekniikkaa tilalle.. Oon jo tossa budjettia tälle projektille kaavaillut ja ollaan kovastikki jo yli 1500e puolella,ja seki on tekniikkaa ajatellen vasta mietitty :D

Voi myös kertoa lisää tuosta samaran/110 ladan 1500i 8v koneesta jos jollakulla on enemmänkin kokemusta kyseisestä vehkeestä että kannattaako sen kanssa ruveta leikkimään,kaikki tieto on tervetullutta,tulee aina vaan viisaammaksi
Lada 21044 1700i -96
aleksiyy

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Ihan vaan pakkaa sekoittaakseni kerron nyt mitä itsellä suunnitteilla. Eli yksinkertaisesti tonnarisaabin 2.0t ja siihen perään GM R28 loota. Etanolisoftalla ja isommalla putkistolla palloillaan +200hp paikkeilla. Tekniikalle tulee kaikkiaan hintaa 1000-1500e riippuen kanta-auton hinnasta josta konr puretaan. Sovitus työ oysessään on iso operaatio ja kaikkien yöimääräisten sähköjen poistaminen työlästä sillä ovat yhtä johtonippua moottorin ohjaimen kanssa. Hinnaltaa halpa, mutta työmäärältä suuri ja varmasti kestävämpi aihio kuin yksikään ladan kone.
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

aleksiyy kirjoitti:Ihan vaan pakkaa sekoittaakseni kerron nyt mitä itsellä suunnitteilla. Eli yksinkertaisesti tonnarisaabin 2.0t ja siihen perään GM R28 loota. Etanolisoftalla ja isommalla putkistolla palloillaan +200hp paikkeilla. Tekniikalle tulee kaikkiaan hintaa 1000-1500e riippuen kanta-auton hinnasta josta konr puretaan. Sovitus työ oysessään on iso operaatio ja kaikkien yöimääräisten sähköjen poistaminen työlästä sillä ovat yhtä johtonippua moottorin ohjaimen kanssa. Hinnaltaa halpa, mutta työmäärältä suuri ja varmasti kestävämpi aihio kuin yksikään ladan kone.

Itsellä kans mielessä monesti käynyt vierasmoottorin laitto juurikin kestävyyden ynnä muiden takia mutta siinä tosiaan on suuri työ mutta ei mahdoton ja kun lähtee sillä periaatteella että se työ minkä teet sen eteen,se palkitsee kun onnistuu tavoitteessa. Etenkin kun tekee kerralla sen hyvin
Lada 21044 1700i -96
aleksiyy

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Juu ja kun on harrastuksesta kuitenkin kyse, niin en itse laske ikinä työlle hintaa. Toi laatikko kestää viellä ton potkunkin ihan kohtalaisesti ja noita on saatavilla hyvin. Hinnat 30-100e.
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

aleksiyy kirjoitti:Juu ja kun on harrastuksesta kuitenkin kyse, niin en itse laske ikinä työlle hintaa. Toi laatikko kestää viellä ton potkunkin ihan kohtalaisesti ja noita on saatavilla hyvin. Hinnat 30-100e.
Kaverihan se aina sanookin että harrastukseen käytettäviä rahoja ei lasketa.. ja olen myös itse huomannut että ei kannatakkaan.. tulee vaan paha mieli :lol: ja se työkin mitä tekee niin on vaan mukavaa ajanvietettä :D mukavemmin mulla menee aika auton kanssa tapellessa kuin jotaki pihaa haravoidessa :lol:
Lada 21044 1700i -96
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja START »

aleksiyy kirjoitti:Ihan vaan pakkaa sekoittaakseni kerron nyt mitä itsellä suunnitteilla. Eli yksinkertaisesti tonnarisaabin 2.0t ja siihen perään GM R28 loota. Etanolisoftalla ja isommalla putkistolla palloillaan +200hp paikkeilla. Tekniikalle tulee kaikkiaan hintaa 1000-1500e riippuen kanta-auton hinnasta josta konr puretaan. Sovitus työ oysessään on iso operaatio ja kaikkien yöimääräisten sähköjen poistaminen työlästä sillä ovat yhtä johtonippua moottorin ohjaimen kanssa. Hinnaltaa halpa, mutta työmäärältä suuri ja varmasti kestävämpi aihio kuin yksikään ladan kone.
bingo täällä bingo!
tosin 2,3t. ens talvena pitäs päästä ajamaan
ja ei se ole harrastus eikä mikään mikä ei kaikkia rahoja vie. oma siviili ladakin on haukannut toistaseks jotain tuhansia euroja eikä se edes käy vielä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lada 1200s -86 käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Tästä voimme tehdä yhteenvedon = mikään ei ole ilmaista.. mutta eikös se paras tapa ehkäistä lamaa ole pistää raha kiertämään :D
Onhan tuo omaanki saanu upottaa rahaa jo varmasti enemmän kuin tonnin ja seki on vielä iha vakio lussu koko vehe :lol:

niiin,oishan tuolla ladossa 900 2.0 16v turbosaabbi...
Viimeksi muokannut MrKz, 11.5.2013 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 21044 1700i -96
Vastaa Viestiin