Pientä välipäivitystä.
Nyt on hitsailtu etunurkkiin puuttuvat palat. Melko konstikkaan muotoinen käikäle on kyseessä, eli ihan uuden veroinen ei tullut. Pitänee hiukan pakkeloida.
Samalla hitsasin etulokasuojaan konepellin viereen palasen, aikaisemmin olin joskus hionut sen reikäiselle pellille ja vetänyt pakkelit ja maalit päälle. Ei kestänyt

En tiedä kestääkö nytkään ikuisesti, mutta jos nyt edes jonkun vuoden. Huonot suoritukset uusitaan... Lisäksi hioin lokasuojan kukkivan kohdan pellille ja totesin siinä pienenpienen läpireiän ja melkoista kuoppautumista. En tiedä riittääkö nyt paukut alkaa hitsaamaan enää siihen, vai vedänkö vain paksun sinkkimaalikerroksen päälle ja kotelonsuojat taakse ja palaan asiaan paremmalla ajalla. Jos sen ilmatiiviiksi saisi niin voisi se kai kestääkin.
Ostin Motonetistä punaista pohjamaalia ja punaista sprayta, että saisin auton edes jonkinlaisen näköiseksi ennen ylimaalausta, jonka kanssa ei ehkä kannata kiirehtiä. Jumankauta, osuikin väri aika hyvin kohdilleen. Esimerkiksi toisen puolen takalokasuojan maalausta ei juuri erota vaikka katsoisikin. Ongelmia hiukan aiheuttaa se, että auto on maalattu joskus puolestavälistä alaspäin uusiksi, ja sävy on juuri sen verran erilainen että sen huomaa, mutta paremmin sopivaa maaliakaan en löytänyt eli molemmat osat menevät samalla sävyllä. No, ei voi mitään, ei se kuitenkaan kovin pahalta näytä. Alaosaan tuo väri tuntuisi paremmin passaavan kuitenkin.
Linjasin korkealentoisiksi tavoitteiksi tälle kesälle seuraavanlaista. Auton pitäisi olla ennen talviunia kolmea asiaa:
-suhteellisen ruosteeton
-katsastettu
-punainen.
Suhteellisen ruosteeton tarkoittaa, että varastossa odottavia ruosteettomampia mutta väärän värisiä takaluukkua ja kuskin ovea en ala tänä syksynä vaihtamaan, koska silloin tavoite 3 epäonnistuu. Nuo ruosteiset ja lommoiset saavat siis välttää tämän syksyn, katsotaan sitten ylimaalauksen yhteydessä uudestaan. Kuitenkin tavoite olisi että autossa ei olisi muuten mätiä kohtia eikä kukintaa. No sen verran tingin että yhden kohdan pohjasta hitsaan tai hitsautan jossain, missä auton saa nosturille. En *erkele ala pihalla sieltä työstämään. Tuo etulokasuoja saattaa olla toinen missä joudun tinkimään ruosteettomuudesta, mutta sen korjaaminen on myöhemminkin pikkujuttu.
Katsastus on kunnianhimoinen tavoite, mutta en kyllä tällä hetkellä tiedä miksi tuo ei menisi läpi. Tuskin se menee, mutta hylkäyksen aiheuttavia vikoja ei ole tiedossa. Haetaan vikalista ja katsotaan tilannetta uudestaan.
Punainen tarkoittaa sitä, että autosta maalataan nuo harmaat pohjamaaliläiskät punaiseksi, jotta sillä kehtaa ajaa muutenkin kuin yöllä naamari päässä maaseudulla.
Talveksi kosla näillä näkymin joutuu taas ulos taivasalle. Voisi viritellä jonkinlaisen peitteen sille päälle, ettei aivan säiden armoilla ole. Tallipaikkaa kun ei oikein taida vieläkään olla tiedossa...
Jos kaikki menee hyvin, ensi keväänä olisi ajokuntoinen Lada 2107 parkkipaikalla odottamassa ja voisi tehdä vielä pientä meikkailua ja ehkä sen ylimaalauksen. Tekniikan kanssakin varmaan pientä tekemistä vielä riittää, mutta kyllä se nytkin käynnistyy, toimii, kulkee ja pysähtyy kuitenkin.
Mutta nyt jatkamaan maalauksia... ettei ihan haaveiluksi mene
Ai niin, kierroslukumittari pimeni. En ole yhtään tutustunut aiheeseen, joten viasta ei ole mitään tietoa. En edes tiedä minkälainen systeemi on kyseessä.