Sivu 4/9

Re: 1500 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 16.10.2011 21:26
Kirjoittaja Anttuu
Taas on hetki menny ja ei oo tullu foorumille kirjotettua, mutta nyt pitää parantaa tavat ja yrittää ruveta rustaamaan vähän useammin tarinaa Ladasta :D

Joo, elikkä nyt on ladaan moottoripuolelle tulossa:

- Nivan 1.6 lohko. (Lohko lähtee koneistukseen)
- 1300 remmikoneen lovimännät.
- Weeberin 40 DCOE tuplat.
- Vakionokka lähti GT Motorille hiottavaksi. (GT89B1 nokka tulossa, n. 300° taisi olla.)
- Imusarja,peltipakosarja yhdistelmä tulossa.

Kansi on paraikaa koneistuksessa. Ja venttiilit sorvauksessa.

Huomenna lähen viemään lohkon koneistukseen ja katsomaan samalla mitä on kannelle tehty! =)

Kyllä tästä varmaan vielä talveksi menopeli tuleepi.. :DD

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 18.10.2011 12:30
Kirjoittaja Anttuu
Jees.

Eilen tuli vietyä lohko ja kansi madallettavaksi ja venttiilit sorvattavaksi.

Eli lohkosta otetaan 2 milliä pois, sitten on männät lohkon kanssa tasoissa.
Kannesta otetaan kanssa 2 milliä, mutta vinoon, ettei puhkea se heikompi/ohkaisempi puoli kannesta. Ja palotiloja suurennellaan sen mukaan kannesta sitten.

Näillä madalluksilla pitäis puristuksen olla siinä 11 pinnassa. Pitääpi sitten mittailla tarkemmin kun saa osat takas kotio.

Ja venttiileitä kevennellään ja muotoillaan.


Pitää tässä alkaa ottamaan tuota Ladaa tuolta nurkalta takaisin talliin ja ruveta suurentelemaan pyöräkoteloita, että saa isot jääpyörät pyörimään. Ja vaihelaatikon tunnelia tarvii suurentaa, että saa sen fiatin 5v laatikon mahtumaan. :)

Ja pitää alkaa alustaakin parantelemaan. Vähän parempaa jousta ja iskaria, ja ottaa ohjauksen topparit pois, että taittuu talvella radalla! Tämmöistä pientä neppailua ;)

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 23.10.2011 20:45
Kirjoittaja Anttuu
"Ruosteeton peli se on, hyvät massatkin on!"

Joo.. Niinhän ne massat on hyvännäköisiä, mutta kun vähän massaa puukolla ottaa pois niin sieltä altahan näkyykin ruoste...

Jees, eli pyöräkotelot pitää suurentaa, kun tarvitsee saada 15" piikkirenkaat pyörimään.

Takapyöräkoteloita suurennellessa tuli huomattua tuota ruostevikaa jonkun verran. Ja myöskin takaloosterin puolelta ne paksin sivukotelot olivat aika happamia. Niihin tuli uutta peltiä, mutta ruosteviat meni siinä onneksi samalla kun laajensi koteloa.

http://i7.aijaa.com/b/00241/8931822.jpg
http://i9.aijaa.com/b/00285/8931823.jpg

Eli pyöräkoteloihin ja paksin sivukoteloihin tuli laitettua uutta peltiä jonkun verran:

http://i6.aijaa.com/b/00888/8931861.jpg
http://i10.aijaa.com/b/00921/8931862.jpg

Panhard tangon rungon kiinnike oli "hieman" hapan:

http://i4.aijaa.com/b/00602/8931824.jpg

Tuli sitten tehtyä siihen aivan uusi ja järeämpi malli U-palkista. Ja samalla tuli tehtyä jäykisteet siihen. Kyllä luulisi kestävän! :

http://i5.aijaa.com/b/00755/8931892.jpg
http://i8.aijaa.com/b/00596/8931893.jpg

Ja näiden jälkeen kotelonsuoja-aineet ja massat päälle! Avot.

http://i4.aijaa.com/b/00513/8931896.jpg
http://i10.aijaa.com/b/00229/8931897.jpg
http://i9.aijaa.com/b/00708/8931937.jpg
http://i8.aijaa.com/b/00980/8931938.jpg

"Minkä pelti heittää, sen massa peittää" vai miten se menikään? :D
Pitää sitten vielä raapata tuo auton pohja puukolla läpi ja kattoo ruostekohdat, ja vetää kunnon massa koko auton pohjaan.

Tossa vielä kuva, kun otin tuosta lokarin takaosasta peltiä ja kanttia pois. Pitäisi 15" piikki mahtua. Aika huomaamaton siitä tuli...

http://i10.aijaa.com/b/00167/8931939.jpg


GT-motorilta tuli nokkakin takaisin! Nyt on hiottu GT89B1 nokka.

http://i8.aijaa.com/b/00391/8931979.jpg
http://i8.aijaa.com/b/00771/8931980.jpg


Jep, seuraava homma taitaa sitten olla tuo etulokareiden suurentaminen... :)

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 3.11.2011 19:50
Kirjoittaja Anttuu
Taas on tovi vierähtäny edelliseen kirjotukseen, mut on Lada sentään edistyny!

Etulokarit tuli suurennettua, eli lokarin reunaa nostettiin n. 5cm ylöspäin ja sisältä lokarit paukutettiin 15" pyörälle sopiviksi ;)

Soiro lokarista pois:

http://i5.aijaa.com/b/00275/8996138.jpg

Siinä hitsattuna lokari:

http://i9.aijaa.com/b/00421/8996140.jpg

Niihin vetäisin pakkelit ja niitä pitäisi hiomaan alkaa. Ja sitten vetää uutta maalia päälle.

Sisustasta hakkasin kaikki loput massat pois:

http://i7.aijaa.com/b/00782/8996139.jpg

Kylhän sitä tommonen 20litran pönikällinen tuli sitä massaa. Kevenihän se taas.. :D

Takapaksi on nyt työn alla.

Tankiksi tulee 23litran veneen tankki:

Vetäsin siihen oikeen uuden maalin päälle:

http://i7.aijaa.com/b/00366/8996216.jpg

Tuli kiinnitettyä tankkiin nuo kiinnityslattaraudat oikeen kuparifosforijuotoksella:

http://i4.aijaa.com/b/00176/8996215.jpg
Pitäisi kestää..

Tuossa takapaksin näkymää, vaikka kesken vielä onkin :D

http://i6.aijaa.com/b/00301/8996218.jpg
Ja akku tulee koteloon! :D

Lohko, kansi ja venttiilit tuli koneistuksesta.

Siinä lohko 2milliä madallettuna:

http://i4.aijaa.com/b/00852/8996217.jpg


Pitää saada tässä tuo takapaksi valmiiksi ja maalaukset tehtyä seuraavaksi. Pitää sitten taas laittaa kuvaa, mitä on tullut tehtyä :D

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 4.11.2011 18:58
Kirjoittaja 'aatee'
Hyvältä näyttää 8)

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 29.11.2011 13:08
Kirjoittaja Anttuu
Nyt on ladan sisusta taas askeleen lähempänä valmistumista.

Joo, eli hakkasin sisustasta loput bitumip*skat pois ja tein alumiinista tulipellin. Laitoin taaksemenevien sähköjohtojen päälle suojasukkaa, niin on hyvässä suojassa ja ihan asiallisen näköinenkin! Sitten maalasin sisustan mattamustaksi, ja vielä kaaret maalasin pariin otteeseen valkoisella. Tuli aika asiallisen näköinen! Siitä ei oo nyt vielä kuvaa, mut pistän täs kun kerkeen!

Ja nyt on moottorinkasauskin päässyt vauhtiin, elikkä alakerta rupiaa olemaan valmis.

http://i3.aijaa.com/b/00072/9137259.jpg
Uuet laakerit.

http://i1.aijaa.com/b/00747/9137260.jpg
Kasattuna.

http://i1.aijaa.com/b/00439/9137261.jpg
Männät töjöttää siellä!

Tossa kantta mallailin paikoilleen, että ottaako venttiilit kiinni mäntiiin, männän ollessa ylhäällä, ja imuventtiilit otti vähän kiinni, niin piti vingulla vähän vielä pyöräyttää lisää nuista männistä imuventtiilin lovea isommaks.

http://i7.aijaa.com/b/00606/9137258.jpg
Sit viel santapaperil pyöristelin kulmat, nii ei nakuta!


Tänään jos laittais kannen suurinpiirtein valmiiksi, ja alkais ehkä suunnittelemaan sitä jo kiinni ;)

Homma jatkuu! -->

Toiveet hyvän talven ja varsinkin hyvien jäiden puolesta on korkealla!!

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 8.12.2011 18:04
Kirjoittaja Anttuu
Tähän väliin laittaisin kysymyksen!!

Mulla on tuolla tallin perällä tuo 4,4 perävälitys. Ja mulla on nyt ladassa kiinni tuo perus 4,1 välitys kemppilukolla. Sitä vaan kysyisin, että onko tuosta hirveätä hyötyä vaihtaa 4,4 välitys, kumminki ero on vain 0,3? Vai onko se kuinka pienestä kiinni se hyöty?

Ja en halua kehua tai elvistellä, mut ladaan pitäisi tulla n. 150 hevosvoimaa tehoa, niin onko hyötyä perän vaihtamisesta näillä tehoilla?

Meinasin ite, että testaa ens jääkauden tolla 4,1 perällä et miten kulkee, jos tuntuu puutuvan (luultavasti ei pitäisi puutua..) niin sitten vaihdan tuon lyhyemmän, tai jos sitten jo jostain löytäis välikoppa escortin lyhyen välityksen! :D hehe.

Kertokaahan! :)

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 7:30
Kirjoittaja kappa12
Anttuu kirjoitti:Mulla on tuolla tallin perällä tuo 4,4 perävälitys. Ja mulla on nyt ladassa kiinni tuo perus 4,1 välitys kemppilukolla. Sitä vaan kysyisin, että onko tuosta hirveätä hyötyä vaihtaa 4,4 välitys, kumminki ero on vain 0,3? Vai onko se kuinka pienestä kiinni se hyöty?
Jos lasketaan huippuja tuosta niin 7000rpm keksintö kulkee pidemmällä perällä n.190km/h nelosella(suora) 13" renkaalla... Sama tuolla 4,4 perällä 177km/h... Nopeuden laskukaavoja löytyy netistä...

Tuskimpa tarvit tuollaisia nopeuksia jääradalla joten laittaisin suosiolla tiheämmän perän... Ei se tehoista oo kiinni, vaan siitä mikä on suurin tarvittava nopeus ja siitä sitten laskeskellaan tarvittavat välitykset...

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 8:30
Kirjoittaja pressa
kappa12 kirjoitti:lasketaan huippuja... 7000rpm keksintö... perällä n.190km/h...13" renkaalla... 4,4 perällä 177km/h... Nopeuden laskukaavoja löytyy netistä...
Minkäkokoisella renkaalla? Yllättävän isot erot on kolmetoistatuumaisten korkeuksissa ja siten kehämitoissa...

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 8:50
Kirjoittaja kappa12
pressa kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:lasketaan huippuja... 7000rpm keksintö... perällä n.190km/h...13" renkaalla... 4,4 perällä 177km/h... Nopeuden laskukaavoja löytyy netistä...
Minkäkokoisella renkaalla? Yllättävän isot erot on kolmetoistatuumaisten korkeuksissa ja siten kehämitoissa...
13" piikkirenkaat on korkeudeltaan pääasias n. 590mm(+-10mm)...

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 11:48
Kirjoittaja Anttuu
Joo, eli huippunopeuksiahan tässä ei haeta, rata jolla ajetaan, niin siellä huippunopeudet menee siellä n. 120 km/h hujakoilla suorilla, kurveissa sitten jo alle 100km/h.

Ja autoonhan tulee 15" piikit taakse. Eli varmaan järkevää sitten olisi vaihtaa tuo 4,4 välitys..

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 12:10
Kirjoittaja kappa12
Anttuu kirjoitti:Ja autoonhan tulee 15" piikit taakse. Eli varmaan järkevää sitten olisi vaihtaa tuo 4,4 välitys..
Tai vieläkin tiheämpi... Tätä huippunopeuden pudotusta juurikin tarkoitin... Että jos huippuja riittää n.150km/h niin perä/laatikko sais olla tiheämmätkin niin auto kiihtyy paremmin...

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 13:12
Kirjoittaja jaketech racinteam
ainakin mun 1600 corollassa oli iso ero ku vaihto volvon välityksen ekkerin välityksen tilalle. volvo 5.385 ja ekkeri jotain 5.2???
ekkerin välityksellä kone kierti max 7000 suoralla 5 vaihteella. volvon välityksellä kone kiertää nyt 8500.

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 9.12.2011 15:50
Kirjoittaja Anttuu
Joo-o. No kait se on vaan vaihettava tuo 4,4 välitys, kun ei tihiämpää tähän hätään löydy. :(

Re: 1600 Icerallye Lada projekti.

Lähetetty: 28.1.2012 22:47
Kirjoittaja Anttuu
Jaahas!

Aikaa on taas vierähtäny edellisestä kirjootuksesta ja nythän on Ladarojekti jo edenny hurjasti. Savut on otettu koneesta ja sisäänajoa olen ajellu nyt sen vajaa 20km. Kone kehrää ja on todella kierrosherkkä. Vielä ei ole kaasareitten säädöt kohillaan ja imutorvetkin puuttuu. Mutta imutorvet saan korvakkeiden hitsauksesta varmaan huomenna tai ensiviikon alussa, ja suuttimia saan lainaksi myös ensiviikolla. (Niin ja imutorvien pituushan oli 45mm)

Suuttimet ovat tällä hetkellä ihan mitä sattuu. Bensat tais olla jotain 155 luokkaa, Ilmat on 195, F16 putket. Noilla suuttimilla käy todella rikkaalla. Pitää saada vähän pienemmät laitettua, varmaan kokeilen eka bensoja sinne 135-140 välille ja ilmoja sinne 170 hujakoille. F16 putkilla mennään!

Siitä sitten lisää, kun saan osat ensiviikolla. :)

Tähän voisi sitten kuvia taas laittaa, kun ne kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. :D

http://i4.aijaa.com/b/00812/9451977.jpg

http://i1.aijaa.com/b/00085/9451978.jpg

http://i8.aijaa.com/b/00876/9451979.jpg
Öljynpaineiden testailua porakoneella. Kyllä sitä öljyä ainaki nokalle näky tulevan! :D

http://i4.aijaa.com/b/00562/9451980.jpg

http://i6.aijaa.com/b/00691/9451981.jpg

http://i3.aijaa.com/b/00363/9452006.jpg
Pohjapanssarin mallausta!

http://i5.aijaa.com/b/00299/9452059.jpg
Penkit ja vyöt paikoillaan! :)

Tämmöisillä eväillä tänään, huomenna ehkä toisilla! :D