Sivu 4/7
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 9:32
Kirjoittaja Lada Scandinavia
PECTOPAH MECTA HOMEP kirjoitti:Mäkeähän olisi liukkailla parasta nousta takamoottorisella takavetoautolla. Pompannappi olisi loistava talviauto. Sen jaksaa nostaakin jos se jää kiinni johonkin.
Mulla on ollu kaksi kuussatasta(80 luvulla) ja ei ollenkaan talviauto.
On niin kevyt etupää, että puskee joka mutkassa ja lämpöä ei tahdo riittää etupenkeille saakka, noin 50km ajoa, niin alkaa takapenkillä ahteri palaa.
Kaasari jäätyy helposti pakkasilla ja talviajossa piti säännöllisesti jäänestoa käyttää tankissa.
Myös kaasu ja kytkinvaijeri jäätyvät ja tuottavat siten ongelmia.
Akku etutavaratilassa, eli aina pakkasessa ja se tuottaa ongelmia.
Akku pitää ottaa yöksi lämpimään tai työpaikan pukukoppiin.
Kuussatanen on niin kevyt koirankoppi, että jos pitää hinata käymään ja maantie jäinen, niin takapyörät vaan liukuvat jään päällä.
Tästä henkilökohtaista kokemusta -20 pakkasessa.
Kuussatanen on kyllä kiva kesäauto, mutta ei helteillä, koska jäähdytys ongelmia.
Kupla volkkari on 10 kertaa parempi.
Kuplassa isot pyörät(15) ja hyvä maavara ja ei ongelmia jäähdytysvesien kanssa. Lämpöäkin tulee paremmin tuulilasille, jos kaikki kunnossa. Näiden yllämainittujen autojen rinnalla on Lada ollut ja on, lyömätön talviauto.
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 10:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Kaipa täällä on sellaisia porvareita,joilla on varaa ottaa talviauto erikseen käyttöön.Minun pitää kärvistellä satakympillä.
-ovet ja lukot herkät jäätymään,saa alvariinsa rasvata
-huurtuminen vaivaa
-lämmityslaite työntää kuumaa jalkoihin,ja kylmää tuulilasille
-lumet valahtaa penkille jos kattosaumaa ei ensin puhdista
+peto etenemään lumessa ja huonoilla teillä
+hyvä ajotuntuma liukkailla
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 10:42
Kirjoittaja 1500i
Eikös sitä lunta tipahda vähän joka autossa kun oven avaa pitäis olla lumiharja auton ulkopuolellakin ettei tarvitsisi sisältä ottaa

. Tuleehan sitä samarassakin kun oven ja karmin väliin on satanut.
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 11:05
Kirjoittaja BME316
Talviauto on erikseen ja sanotaanko että halvemmaksi tulee näin jos sattuu penkkaan joskus vähän osumaan.
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 14:50
Kirjoittaja Jokari
Jaska HKI kirjoitti:Kaipa täällä on sellaisia porvareita,joilla on varaa ottaa talviauto erikseen käyttöön.Minun pitää kärvistellä satakympillä.
Kyllä 110-mies on se porvari eikä se kahden takavedon omistaja jonka romujen hankintahinta on yhteensä hiukan päälle tonnin
Eikä ole ole ollut senttiäkään velkaa ja tasan nolla Deltalla käyntiä!
Minulta takaveto saa kiitosta vain seuraavista:
+ kohtuullinen maavara
+ kohtuullinen etenemiskyky lumessa yms jos vain pitää kaasupedaalin matossa
+ takavetoisuus varauksin
Miinuksia sitten riittääkin:
- hidas lämpenemään
- lämpö haihtuu todella nopeasti
- huurtuminen jos enemmän populaa kyydissä tai todella kostea keli, auto on kuin pullo, ilma ei vaihdu kunnolla
- lämmön jakautuminen perseestä, jalat palelee ja pää palaa
- lämpöä ei mahdollista säädellä KÄYTÄNNÖN tasolla
- kauhea jarrutettava liukkaalla vaikka jarrut on viimeisen päälle kunnossa, koko etupää tai jompikumpi etunen napsahtaa lukkoon tunnottomasti pienelläkin poljinvoimalla eikä meinaa pysähtyä ollenkaan..
- kelvoton iskunvaimennus vakiona ajatellen röykkyisiä teitä, tähän on onneksi lääkkeet olemassa
Ei minusta mikään häävi talviauto. Mut niinkuin sanoin, legendat istuu tiukassa vaikka mitään todellisuuspohjaa niillä ei olisikaan.
Lähetetty: 25.12.2008 15:49
Kirjoittaja Jusu
Kyllä Jokarin olisi jo syytä vaihtaa merkkiä.
Re:
Lähetetty: 25.12.2008 16:28
Kirjoittaja Jokari
Jusu kirjoitti:Kyllä Jokarin olisi jo syytä vaihtaa merkkiä.
Ainiin unohdin taas että täällähän ei saanut ruotia eri autojen ominaisuuksia, ilman että tulkitaan a) trolliksi b) seinähulluksi (jota kyllä olen) c) trolliksi
Siis eihän se Pekka Perusladailija huomaa ainuttakaan noista mainitsemistani miinuksista, vaan sietää kaikki viat ja häiriöt ominaisuuksina. Se että näistä ominaisuuksia ja vioista puhutaan ääneen täällä, tuntuu olevan aika arka paikka.
Esimerkiksi minun ladoissani ei ole juurikaan näitä normaali takavedolle tyypillisiä raivostuttavia pikkuvikoja ja ajoon selkeästi vaikuttavia häiriöitä, koska en voi sietää niitä.
Nyt kuitenkin tämä mun mun ehkä hieman kyyninen, pikkutarkka ja takuulla realistinen suhtautuminen takavetoladoihin tulkitaan siten että jotenkin vihaisin näitä tai haluaisin näistä eroon jatkuvasti.
Onneksi kuitenkin tuntemieni todellisten ihmisten kanssa voi keskustella näistä paskoistakin ominaisuuksista ja nauraa ihan ääneenkin niille, ilman että pidetään jotenkin vajaana.
Lähetetty: 25.12.2008 17:02
Kirjoittaja Jusu
No saitpa paljon irti tuosta yhdestä pikku lausahduksesta.
Tarkoitin tosin vain että miksi viitsit mokomalla virvelillä edes sinnitellä kun markkinoilla on oikeasti kelvollisiakin autoja?
Se sinusta seinähullun kyllä tekee eikä tuo jatkuva ladan vikojen ruotiminen. Moinen jankuttaminen nyt on ihan inhimillistä toimintaa.
Re:
Lähetetty: 25.12.2008 17:27
Kirjoittaja Jokari
Jusu kirjoitti:No saitpa paljon irti tuosta yhdestä pikku lausahduksesta.
Tarkoitin tosin vain että miksi viitsit mokomalla virvelillä edes sinnitellä kun markkinoilla on oikeasti kelvollisiakin autoja?
Se sinusta seinähullun kyllä tekee eikä tuo jatkuva ladan vikojen ruotiminen. Moinen jankuttaminen nyt on ihan inhimillistä toimintaa.
Tikusta asiaa katsos, siinä olen mestari
Olen kyllä esittänyt perusteeni täällä moneenkin kertaan, joskus myös rivien välissä joten en niitä käy enää kertaamaan.
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 18:46
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
110:n talviominaisuuksista ja niiden puutteesta. Tähän asti mitä olen pannut merkille sen 3v:n aikana mikä se on ollut minulla, niin kaikki kavareiden kertoma pitää paikkansa. Lisään vielä siihen, että takapyörien takalaidan ja korin väli on kovin ahdas ja se kerää talvisin lunta ja jäätyy ikävästi pitäen ääntä. Tuulilasin ja konepellin kouru hankala puhdistaa lumesta. Etuvetoiseksi harvinaisen voimakkaasti aliohjautuva. Tuntuu siltä, että raideleveys ei jostain syystä sovi yleisesti kuluneisiin ajouriin, vaan etsii hieman sopivaa ajolinjaa jatkuvasti. Ei ole paha mutta ajettaessa jotenkin sellainen hermostuneen tuntuinen. Tuulilasinpyyhkijöiden tihkunopeuden säädön puute. Siinä muutamia havaintoja talvikäyttäytymisestä.
Ei millään pahalla, vaan pelkkiä havaintoja. Toivottavasti ottaisivat seuraavassa mallissa huomioon tälläisiä puutteita ja pyrkisivät korjaamaan niitä.
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 25.12.2008 23:02
Kirjoittaja 1500i
Saahan sitä toivoa kaikkea mutta tuleeko niitä suomeen? Eikös ladojakin ole jo ihan "auton" näköisiä mutta milloin niitä saadaan suomeen jos saadaan ja kuinka sitkeä ostaja/ladisti pitää olla että sellaisen saa ostettua "tiskin takaa" tä?
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 26.12.2008 9:47
Kirjoittaja Nonnis
Jokari, oletko ikinä ajatellut avata sitä luukkua mihin kuskin jalkatilassa on vipu, saat lämmintä jaloillekin

Re: Talviautosi?
Lähetetty: 26.12.2008 17:30
Kirjoittaja Jokari
Nonnis kirjoitti:Jokari, oletko ikinä ajatellut avata sitä luukkua mihin kuskin jalkatilassa on vipu, saat lämmintä jaloillekin

Mulla on se luukku sopivasti nipparilla auki laitettu että puhaltaa sekä ylös että alas. Kokonaan sitä ei voi aukaista kun viittäkymppiä hipovat sirot jalkineet kolisee muuten luukun vipuun.
Lähinnä se puhallus sieltä on sellanen puntin kärventävä hornan liekki..

Re: Talviautosi?
Lähetetty: 26.12.2008 21:15
Kirjoittaja Joen musikka
Näinä nykytalvina se voisi olla tuunattu VW kupla,mutta käytännössä kaikki takavetoladat on jees!
Re: Talviautosi?
Lähetetty: 12.1.2009 17:45
Kirjoittaja jones
kyllä se lada on hyvä talviautona ja on varsinkin lämmin auto
