
Väänsin taakia tonkosilla suoremmaksi ja vertailin muotoa varaosiin. Kaasuvivustossa on kaksi paikkaa, johon vipu voidaan laittaa. Kaikissa kolmessa varaosakaasarissani vipu on laitettu alempaan reikään. Kokeilin asentaa vivun siihen. Liike ei riittänyt edelleenkään joten laitoin vivun ylempään reikään ja nyt kaasuläppä avautui melkein yhtäaikaa ryypyn kanssa.
Kokeilin ryypyn toimintaa ja nyt se nostaa kierroksia reilusti. Jos ryypyn vetää täysin auki, kierrokset nousevat kolmen tonnin hujakoille ja lisäksi alkaa se perinteinen liikaasaaminen ja tukehtuminen. Puolella ryypyllä moottori käy noin kahta tonnia ja käynti on suht tasaista. Ryypytin antaa nyt kuitenkin ehkä liikaa kaasua joten voisi olla paikallaan vängätä siihen vipuun hieman lisää mutkaa että kaasuläppä aukeaisi vähemmän.

Jäin ihmettelemään mokomaa yksityiskohtaa, että myös varaosakaasareissa vipu on samanmittainen, mutta sen liike on kuitenkin eripituinen. Johtuuko se siitä että ne ovat tyyppiä 2105-jotakin ja autossani kiinni oleva on isompi 2107-? Kaasuvivustoissa on sen verran eroa, että käytössä olevassa ja yhdessä varakaasarissa on pakko-ohjattu kakkoskurkku. Vivustoissa tuntuu muutenkin olevan erilaisia välyksiä...

Taitavat olla yksilöitä nuo kapineet.

Onkohan tuohon kaasuläpän aukeamiseen olemassa jokin ohjearvo, jonka mukaan vivun liike pitäisi pitäisi säätää?