Maakaasuauto

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sitten vain kuvia ja lisäkokemuksia kunhan niitä kertyy.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Juu, ei muuta kun paljon onnea vaan.
Tätä topiikkia kannattaa ylläpitää jatkossakin.
Käyttökulut ja toimivuus kiinnostaa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Terveisiä Joensuusta! Kävin tapaamassa velmiestä ja muita kavereita. Joensuussa ei ole maakaasun tankkauspistettä, joten tiesin, että paluumatkan joudun ajamaan bensalla. Kaasulla sain ajettua 339 km, kaasua paloi 15.75 kg ja se maksoi 17.00 €. Matkasta oli maantieajoa 240 km ja loput kaupunkiajoa. Keskimäärin paloi 4.65 kg/100km kaasua, ja se maksoi 5.02 €. Maakaasun alkaessa loppua syttyi punainen tankkausvalo, ja pian se alkoi vilkkua. Vilkkumisen jälkeen pystyin ajamaan kaupungissa 40 km, sitten Combo CNG vaihtoi automaattisesti bensalle. Kun Combo CNG on vaihtanut polttoainetta, jää bensan valintavalo vilkkumaan. Tämä on kuitattava painamalla polttoaineen valintanappia. Jos painamista ei tee, niin seuraavalla käynnistyskerralla maakaasuauto yrittää käynnistää kaasulla, joka ei ole terveellistä katalysaattorille.

Joensuuhun mennessä 6-tie oli osin jäinen (-3.5 C). Kova maantiesuolaus oli kuitenkin sulattanut jäät pääosin pois. Vettä satoi paluumatkalla, mutta keli oli täysin kesäkeli (+2 C). Paluumatkan ajoin kokonaan bensalla, ja tarkoitukseni oli selvittää mihin asti 14 litran bensatankki riittää. Ajettuani 155 km, syttyi bensan varoitusvalo. Siitä en ehtinyt ajaa kuin 167 km, kun bensan varoitusvalo alkoi vilkkua. Bensamittari vajoaa silmissä, sillä ¼ tankin väli on 8 mm, joka litroissa tarkoittaa keskimäärin 3.5 litraa. Imatran moottoritien alkaessa, olin taittanut matkaa 196 km, ja koska polttoaineen mittarin neula oli ollut jonkin aikaa alle nollan, niin pysähdyin tankkaamaan muovikannusta 10 litraa bensaa. En halunnut mennä moottoritielle tankkaamaan, koska se on laitonta. Bensan kulutukseksi arvioin 7.5 l/100km, ja rahaa meni 8,84 €/100km (1.179 €/l). Jos olisin halunnut selvitä bensalla ajon 5.02 €/100km, niin polttoaineen kulutus olisi pitänyt olla 4.26 l/100km.

Mitkään paikat eivät puutuneet matkalla, mutta talvinopeusrajoitus sai väsyttämään, joten kerran oli pysähdyttävä, mennen-tullen, kahville piristymään. Käsille en tahtonut löytää ohjauspyörässä luontevaa paikkaa, pitkälle matkalle, joten käsien paikkoja oli koko ajan vaihdettava. Ehdin ajella, ennen lumien sulamista, todella liukkailla keleillä. Opel Combo Tour 1.6 CNG käyttäytyi yliohjautuvasti liukkailla – perä lähti luisuun tiukoissa mutkissa. Combon radio-mp3 yhdistelmä on hyvä. Radion kuuluvuus on erinomainen – ainoastaan Simpeleen rautatieaseman ”laakso” saa radion vähän särisemään. Kokeilin myös sormikokoisen kannettavan mp3-soittimen liitäntää Combon 3.5 mm aux-liittimeen; kokeilu toi miellyttävän äänielämyksen.

http://www.fotopankki.fi/Metaani/kuva/6492225072179025
Upo-uusi Opel Combo Tour 1.6 CNG menossa luovutushuoltoon.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuo Simpeleen laakso on tosiaan sellainen paikka, jossa autoradio testataan. Olen ajanut siitä 40 vuoden ajan ja melkoisen monella radiolla ja kyllä vaihtelut ovat olleet täydellisestä kohinasta lievään särinään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Tekniikan Maailman numerossa 22 sivuilla 12-25 on laaja vertailutesti henkilöpakettiautoista.

Siinä Opel Combo Tour 1.6 CNG polttoaineenkulutukseksi bensalla on saatu:
km/h___ 60 70 80 90 100 110 120
l/100km 5.4 5.8 6.4 7.0 7.7 8.5 9.5

Melu:
km/h_____ 60___ 80__ 100__ 120
etu/taka 67/66 70/70 72/72 75/75

Kiihtyvyys:
km/h 0-50 0-80 0-100 0-120
sek.__4.5_ 9.5_ 14.8__ 22.1

Mittarivirheet:
km/h_ 60 80 100 120 matka 100.0 km
todell. 59 79_ 98 118 matka 100.0 km

Jarrumatka (kylmässä) 46 m, täyskuormalla 48 m. Ohituskiihtyvyys 60 – 120 km/h kolmosella 453 m, nelosella 708 m ja viitosella 1256 m. Kiihdytys 0 – 400 m 19.5 sek ja 114 metriä. Ylläpitokulut 5.77 €/100km.

Vertailutestissä Combo CNG jäi viimeiseksi pisteillä 7.8. Combosta sanottiin, että neljän vuoden takainen voittaja on vanhentunut. Pahin puute on ajonvakausjärjestelmän puuttuminen. Äänieristys on puutteellinen ja moottori on laiska. Voittaja oli Skoda Roomster 8.5 pistettä, toinen Renault Kangoo 8.4 pistettä ja Citroën Berlingo 8.0 pistettä.

Eniten minua jäi ihmetyttämään Combo CNG saamat pisteet kulutuksesta. Opel sai saman pisteen kulutuksesta kuin Skoda, eli 8. Combo CNG tuottaa CO2 133 g/km, kun Skodalla 167 g/km. Maakaasuauton kulutus on 4.9 kg/100km, eli 5.29 € (1.08 €/kg), kun Skodalla 7.0 l/100km, eli 8,25 €/100km (1.179 €/l). Kokonaiskustannuksiltaan maakaasuauto on selvästi edullisin – ekologisuuspisteistä puhumattakaan, sillä Combo CNG ei tuota hiukkaspäästöjä juuri ollenkaan.

Tekniikan maailman autotoimittajat eivät näe planeettaamme pelastamisen arvoiseksi?
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Maakaasuautoon tuli 1000 km täyteen. Sen kunniaksi, ja oman mielenrauhan kannalta, vaihdoin moottoriöljyt ja öljynsuodattimen. Suodattimen ostin Opel-liikkeestä, ja se maksoi kohtuulliset 7.80 €. Suodatin on Mahlen valmistama, varaosanro 93178952, ja siinä luki GM Long-Life. Moottoriöljyksi ostin Motonetistä 5 litran kannun GM Genuine Long-Life 5W-30 Super Synthetic –öljyä hintaan 26.50 €. Ostin myös uuden öljynsuodatinavaimen: 14-kulmaisen, Ø76mm ja 4.90 €. Vanhalla öljynsuodatinavaimella ei mahtunut vääntämään suodatinta, koska pakosarja ja muut roippeet olivat tiellä.

Öljypohjan propun saa auki tähtimeisselikärjellä T45 ja räikkävääntimellä. Propussa on ura, jossa on tiivisteenä tavallinen O-rengas. Valitettavasti unohdin mitata O-renkaan mitat. Nostin hallitunkilla Combo CNG etupäätä ylös, jotta pääsin näkemään, millä avaimella öljypohjan proppu pitää aukaista, muuten propun ylettää juuri ja juuri aukaisemaan nostamatta autoa. Uudella öljynsuodatinavaimella ja räikkävääntimellä oli helppo ottaa öljynsuodatin pois, koska se on moottorin etupuolella, jäähdyttimen takana. Yllättäen en saanut uutta suodatinta laitettua paikoilleen ongelmitta. Yritin ensin saada sen yläkautta paikoilleen, mutta en 10 minuutin aikana löytänyt oikeaa kulmaa, missä suodatin olisi mennyt paikoilleen, joten laitoin sen alakautta helposti oikeille jengoille. Kaadoin ensi 2.5 litraa uutta öljyä moottoriin, käynnistin auton, ja odotin sammuttamisen jälkeen 5 minuuttia öljyn laskeutumista, ennen kuin tarkistin öljyn määrän. Lisäsin vielä öljyä 3 dl, ja sen pinta jäi 2 dl mittatikun ylämerkin alapuolelle.

Pidin vanhoja moottoriöljyjä seisomassa astiassa 48 tuntia. Haluan aina katsoa öljystä, onko sen joukossa metallilastuja. Öljyastian pohjalla oli kohtuullinen määrä metallia: suurimmat olivat 2 mm pitkiä, mutta pääosa pienempiä. Yllättävää oli, että öljyn joukossa oli 10 mm pitkä kärpäsen toukka! Hyvä, että sain poistettua moottorista toukan ja metallilastut. Seuraavan öljynvaihdon suoritan 5000 km kohdalla. Sen jälkeen saavat takuuhuollossa vaihtaa öljyt. Öljynvaihdon kustannukset olivat: öljynsuodatin 7.80 € ja moottoriöljyt 2.8 litraa 14.84 €, yhteensä 22.64 €.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tupolev kirjoitti:Tekniikan maailman autotoimittajat eivät näe planeettaamme pelastamisen arvoiseksi?
Taisi lukea TM:n testissä, että heillä ei ole sopivaa laitteistoa kaasun kulutuksen mittaamiseksi ja siksi sitä ei mitattu. Tasaisen nopeuden kulutukset bensalla olivat Opelilla samassa sarjassa VW:n kanssa.

Mielestäni kuitenkin aika yllättävää, että TM:n kaltainen auktoriteetti ei noteerannut kaasukäyttö äjuuri kuinkaan vaan painoi vain villaisella. Kyllä varmaan painitaan samassa sarjassa muiden bensakotteroiden kanssa, jos unohdetaan koko auton tärkein pointti! :evil:

Skoda oli kyllä vakuuttava, mutta itse ostaisin ainakin opelin pelkästään erikoisuuden takia jos testin autoista pitäisi valita.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Joen musikka
Viestit: 2035
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Tämä on huipputopikki,toivottavasti vierailuni ei madalla pysyvästi alueen tasoa!
Kuvassa Combo ei näytä hääviltä,saisiko lisää kuvia?
Olen omistanut Renault 4:n ja Hillman Minxin,en sentään Renault 6,Citroen AMIa, Austin Allegroa,Jeep Wagoneeria enkä Hummeria.
En siis säikähdä rumia autoja.
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Joen musikan ja Pavlovits pyynnöstä olen laittanut http://www.fotopankki.fi lisää valokuvia. Kuvat löytyvät nimimerkin Metaanin alta, ja tagit ovat Combo ja CNG. Opel Combo CNG on aivan Aku Ankasta revästyn näköinen: matala konepelti ja korkea kori. Kuljettajan paikalta tulee omituinen ole, kun takamatkustajista näkee sisäpeilistä vain päälaen – varsinkin, jos matkustaja on 160 cm. Lyhyt takamatkustaja ei yletä kädellään kattoon. Paikka ei ole suunniteltu torikammosta kärsivälle. Kahdelle matkustajalle takapenkillä on ruhtinaalliset tilat, mutta kolmella tulee sivusuunnassa tiukkaa. Farmari Ladaan tottuneena arvostan Combon käytännöllistä tavaratilaa, jota on helppo suurentaa. Pidin Lada 111 takakontissa aina puutarhakäsineitä, jotta sain laitettua takakontin kiinni käsiä likaamatta, enää sitä ei tarvitse tehdä, kun Opelissa on kunnon vetokahva. Autossa on myös kuusi kiinnityskohtaa, joilla saa tavarat pysymään paikoillaan: Ladaan niitä ei tullut ikinä rakennettua.

Joensuun retkellä maakaasuauto sai kunnon suolakylvyn 6-tiellä. Kävin ostamassa 10 pesukerran magneettikortin 80 eurolla. Kortilla saa valita minkä pesuohjelman tahansa: valitsin Combolle kalleimman luxuspesun, johon kuuluu myös vahaus. Luxuspesu on yli 20 euron arvoinen, mutta kortilla sen saa 8 eurolla. Pesutuloksen näette Fotopankin valokuvista.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tänäpä meidän paikallislehdessä asiaa maakaasusta.
Tulevassa kaavoituksessa varaudutaan maakaasutankkauspisteiden toteuttamiseen hyvien liikenneyhteyksien varrelle Liedon kunnan alueelle.
Tankkauspaikkojen varsinaiseen toteuttamiseen palataan uudelleen siinä vaiheessa, kun maakaasuputken tulo alueelle varmistuu.
Kunnanhallitus on hyväksynyt valtuustoaloitteen, joka on tehty syksyllä.
Näin täällä Liedossa toimitaan. :D
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Terveisiä nyrkkipajasta! Tiedättehän, sellaisesta, jossa osakkeenomistaja, hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja, työnjohtaja, mekaanikko, kirjapitäjä, siivooja ja juoksupoika, on yksi ja sama henkilö. Minulla on aina ollut vakionopeussäädin autossani, ja aikaisemmin se oli helppo asentaa itse. Pyysin, että Opel-tehtaan diplomi-insinöörit laittaisivat maakaasuautoon vakionopeussäätimen – ei onnistunut. Sitten se ei onnistunut maahantuojan insinööreiltä, eikä autokaupan autonasentajilta.

Soitin nyrkkipajaan, ja kysyin, että onnistuisiko vakionopeussäätimen asennus? ”Voi tokkiinsa, kyllä onnistuu”, kuului hapan vastaus. Yksi malli oli jopa hyllyssä, ja jos se ei olisi kelvannut, niin oli mahdollista valita kahdesta muusta mallista. Halvin maksoi 400 €. Siinä oli kojetauluun liimattava säädinrasia. Hyllyssä oleva keskihintainen vakionopeussäädin oli viiksimallinen Lite-on, jossa oli mukana säädinrasia, johon pystyy laittamaan kolme nopeutta muistiin. Sen hinta oli 585 €. Sitten oli mahdollista laitaa 800 € täysin elektroninen vakionopeussäädin. Valitsin hyllyssä olevan Lite-on. Muistutin automekaanikkoa, että Combo CNG:ssä on can-väylät, ja täysin elektroninen kaasupoljin. Molemmat olivat tuttuja juttuja työnjohtajalle.

Nyrkkipajan omistaja sanoi, että saan 16 € mersun lainaksi, tai polkupyörän ilmaiseksi. Pihinä valitsin polkupyörän. Sadan metrin polkemisen jälkeen alkoi valintani kaduttaa, kun taivaalta alkoi vastatuulessa tulla räntää. Hakiessani maakaasuauton pois nyrkkipajasta, lisäsi toimitusjohtaja tuskaani, sanomalla, että olisin voinut tinkiä mersun lainaksi ilmaiseksi! Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvää: kunto koheni 12 km matkalla.

Tämä viikko on ollut onnen viikko ihmiskunnalle! EU: n 26 valtiota allekirjoitti sitovan päätöksen hiilidioksidin vähentämiseksi. Tavoite on vähentää hiilidioksidipäästöjä -20 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä! Kaksikymmentä vuotta tästä on väännetty kättä, ja nyt se onnistui. Lopussa Puolan pääministeri ei uskaltanut olla allekirjoittamatta sopimusta, koska hän ei halunnut titteliä: ”ihmiskunnan vihollinen numero 1”. Tähän EU:n rakentamaan peruskiveen on helppo saada Amerikka mukaan rakentamaan uutta uljasta maailmaa.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Kuukausi on tullut ajettua maakaasuautolla, ja tähän mennessä kokemukset ovat olleet myönteiset. Kaukosäätimestä saa kaikki ovet auki ja kiinni sekä tankkausluukun. Siitä voi laittaa kiinni myös sähköikkunat. Kaukosäädin sytyttää sisävalot, jotka sammuvat, kun on laittanut avaimen virtalukkoon. Jos autoon ei mene, niin sisävalot sammuvat automaattisesti 10 sek kuluessa. Kaukosäätimestä voi painaa ovet kiinni, vaikka ne olisivat auki. Ne menevät sitten lukkoon, kun oven laittaa kiinni.

Olen löytänyt käyttöä ratissa oleville radion säätönapeille. Niitä on paljon helpompi käyttää hanskat käsissä, kuin radion omia nappeja. Testasin menevätkö radion kanavat sekaisin, kun akun irrottaa: eivät mene, vaan kanavat säilyvät muistissa. Kello menee sekaisin akun irrotuksessa, mutta se palautuu aikaan automaattisesti rds-signaalin avulla – käyttäjäystävällistä. Mittasin vuotovirraksi 0.01A, ja latausjännitteeksi täydellä akulla 14.3V. Valohälytin on vakiovarusteena, ja se myös ilmoittaa virta-avaimesta virtalukossa. Käyttäjäystävällistä ovat automaattivalot, ja radion automaattinen päällekytkeytyminen. Ajovalot sammuvat, kun sammuttaa moottorin, ja radio sammuu, kun ottaa avaimen pois virtalukosta.

Lämmitys on riittänyt hyvin. Sitä ei ole vielä täysin pystynyt testaamaan, kun pakkasta ei ole ollut kuin alle 10 astetta. Huurteenpoisto on hyvä. Tuulettimessa on neljä nopeutta: 1 asento on kuiskaava, 2 asento on hiljainen, 3 asento on kuuluva ja 4 asento on meluisa. Ladassa pääsi lehdet imeytymään lämmityslaitteen puhaltimeen, mutta Combo CNG:ssä on sisäilman suodatin esteenä, ja ilmanotto on suunniteltu niin, ettei sinne mene helposti roskia. Sisävalot ovat riittävät, mutta takakontin valot ovat hyvät. Takakontissa on kahta puolta hyvät valot, joiden loisteessa näkee kaikki tavarat hyvin.

Pesurit ovat hyvät. Niissä on automatiikkaa: ensin tulee vesi, ja sitten pyyhkijät pyyhkivät neljä kertaa. Takalasi likaantuu helposti, mutta automatiikka toimii hienosti: vettä tulee ensin runsaasti, ennen kuin pyyhin alkaa pyyhkiä. Olen edelleen innoissani säädettävästä tihkukytkimestä. Polttoainemittari on tarkka, eikä heilu ajaessa. Liukuovet ovat kätevät. Niistä on helppo laittaa tavaroita sisään ja pois ahtaissa tiloissa – erityisesti ne ovat kätevät käyttää autotallissa.

Combo CNG:ssä ei ole etukuraläppiä. Kävin kysymässä autoliikkeestä: onko etukuraläppiä saatavilla? Niitä ei kuulemma ole lisävaraosina, eikä niitä ole laitettu jälkiasennettuna. Tämä johtuu varmaankin siitä, että helmapellit ovat suojattu kimmoisalla muovipeitteellä. Pitää tarkkailla tilannetta.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Maakaasuautossa on nyt 2000 km matkamittarissa. Olen joutunut sekalaissa ajossa käymään kaasutankkauksessa 260 - 270 km välein, kun polttoaineen varoitusvalo on alkanut vilkkua. Maakaasua on mahtunut 14.5 kg tankkauskerralla – 5.4 kg/100 km eli 5,83 €/100 km. Kaasutankkaus on siisti homma: letku kiinni ja sitten voi mennä kävelylle 2 minuutiksi ja 30 sekunniksi. Katsomattakin kuulee milloin tankki alkaa olla täynnä. Tankkaamisessa ei tule hajuja, eikä se läiky yli, eikä sotke auton kylkeä. Haittana on Ladaan nähden kaksi kertaa tiheämpi tankkausväli, sillä pitää varoa, ettei vahingossakaan mene bensankäytölle.

Kovasti eri lehdissä moititaan Combo CNG ”laiskaa” moottoria. Vaihteiston välitykset ovat pitkät; tällä on haettu taloudellisuutta maantieajoon. Viitosvaihteella ovat moottorin kierrokset: 40 km/h 1000 rpm, 50 km/h 1300 rpm, 60 km/h 1600 rpm, 70 km/h 1900 rpm, 80 km/h 2200 rpm, 90 km/h 2500 rpm ja 100 km/h 2800 rpm. Paras vääntömomentti on 4200 rpm 133 Nm, joka vastaa 140 km/h nopeutta. Viitosvaihde on käyttökelpoinen 60 km/h lähtien, mutta nopeuden nostamiseksi on parempi käyttää pienempää vaihdetta. Maantieajossa jyrkissä mäissä suurin vaihde ei jaksa pitää nopeutta – pahimmillaan nopeus laskee 10 km/h. Duuniautossa on Opel Zafiran CNG testiajo, siinä on sama moottori kuin Combo CNG. http://www.duuniauto.fi/arviot_ja_testi ... =-30122008. Hauskaa oli duuniauton jutussa se, että maakaasuauto ei sovellu kaasun jakelupiirin ulkopuolelle! Nerokas huomio.

Huomasin ensimmäisen vahingon: vastaantuleva auto on heittänyt kivenmurikan, joka on tehnyt konepellin maalipintaan neliömillimetrin maalinpoistuman; tästä se alamäki alkaa. Toinen vahinko menee takuukorjaukseen. Kuljettajan kumimatolle oli kerääntynyt hiekkaa, jonka päätin heittää pois. Kumimatto on kiinni muovinastoilla lattiassa, ja kun nykäisin mattoa irti, niin toinen muovinastoista tuli maton mukana. Mittasin pyyhkimien sulkien pituudet: kuljettajan puolella on 50 cm pitkä, matkustan 43 cm ja takana 40 cm. Sulat ovat perinteistä mallia, ja niitä saa joka paikasta.

Naurattaa tai paremminkin itkettää, uusien autojen vakiovarusteet ja valinnaisvarusteet. Combo CNG vakiomallissa ei ollut vasenta takaovea! Se piti ostaa 1700 euron hintaan, jonka mukana tuli ilmastointilaite, sähkösäätöiset lämmitettävät ulkopeilit, korinväriset kotelot ja lämmitettävät etuistuimet. Haluaisin nähdä ihmisen, joka ei ota tätä valinnaisvarustepakettia! Ilmastointilaitteesta on merkittävä hyöty syksyn kosteilla ilmoilla, sillä onnistuu huurteenpoisto erittäin tehokkaasti, koska ilmastointilaite kuivattaa sisään tulevaa ilmaa.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Mara »

Minkä takia Opel Combo CNG ei saa ajaa vahingossakaan bensalla?

Noi pakolliset lisävarusteet on just niitä silmänkääntötemppuja, joilla saadaan painettua ovh-hintaa näennäisesti alas. Näköjään Opel Combo CNG on tästä toiminnasta karrikoitu esimerkki.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

[quote="Tupolev"]Kuukausi on tullut ajettua maakaasuautolla, ja tähän mennessä kokemukset ovat olleet myönteiset. Kaukosäätimestä saa kaikki ovet auki ja kiinni sekä tankkausluukun. Siitä voi laittaa kiinni myös sähköikkunat. Kaukosäädin sytyttää sisävalot, jotka sammuvat, kun on laittanut avaimen virtalukkoon. Jos autoon ei mene, niin sisävalot sammuvat automaattisesti 10 sek kuluessa. Kaukosäätimestä voi painaa ovet kiinni, vaikka ne olisivat auki. Ne menevät sitten lukkoon, kun oven laittaa kiinni.

Kun avaat kaukosäätimellä ovien keskuslukituksen ja jos et auton menekkään niin meneekö ne 10s kuluttua automaatisesti lukkoon, vai pitääkö kauko laitteella erikseen laittaa lukkoon?
Mun Seatissa menee automaattisesti lukkoon ja myös VW Transportterissa. Kun sammutan auton, enkä avaa ovea ja otan virta-avaimen lukosta pois, niin syttyy sisävalo. Jos en poistu autosta, niin valo sammuu hetken päästä. Opelissa varmaan sama toiminto.?
Vastaa Viestiin