Sivu 4/4

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 0:28
Kirjoittaja samarai
Sitä lyijytöntä ei tainnut ollakaan muuta kuin sitä 95:sta, kun noilla ruiskuSamaroilla aloin ajella (joskus 10v. sitten) - vai muistanko väärin :roll: Hyvin on ainakin itsellä sillä Samara pelannut.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 8:02
Kirjoittaja pressa
audiq kirjoitti:Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuun käsitelty.
eli audikoneistaja sanoo että: vanhaankin kaasutin koneeseen tarvitaan korkeaoktaanista polttoainetta sen toimimiseen. Perusteluna on se että ruiskukoneissa on nakutuksen tunnistin.
Minä taas olen sitä mieltä että: ehjä lada ei vieläkään ysikasia kaipaa.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 10:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyllä mä olen päätynyt samoille linjoille audikoneistajan kanssa, lada-farmilla Ladat on tunnetusti huippukuntoisia orkkiksia ja silti paremmat ominaisuudet saadaan aikaan käyttämällä 98 oktaanista.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 11:00
Kirjoittaja Qulle
pressa kirjoitti:
audiq kirjoitti:Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuun käsitelty.
eli audikoneistaja sanoo että: vanhaankin kaasutin koneeseen tarvitaan korkeaoktaanista polttoainetta sen toimimiseen. Perusteluna on se että ruiskukoneissa on nakutuksen tunnistin.
Minä taas olen sitä mieltä että: ehjä lada ei vieläkään ysikasia kaipaa.
Nyt on taas maailmankirjat sekaisin, kun olen 100% pressan kanssa samaa mieltä :)

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 19:05
Kirjoittaja START
ei se normaali vakio lada mitään 98 tarvitse
se käy vaikka löpöllä tarpeen mukaan :shock:

se on jo vähän hassun näköstä kun joskus on nähnyt rallimiesten laittavan f ryhmän starlettiin 95 oktaanista :shock: niissä kuvioissa rupee olemaan polttoaineissakin merkitystä

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 20:12
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Silloin kun Ladat tulivat Suomeen oli vain 92 ja 99 bensat. Ladat toimivat moitteettomasti 92:kin. Eivätkä ne ole tarvinneet erikoisia suoja-aineita venttiileille, koska venttiilit eivät ole olleet koskaan Ladan ongelma. Minun 1500S oli muutettu sellaiseksi jolla voi ajaa myös petroolilla. Päätankki oli petroolia varten ja pieni perämoottorin tankki oli bensiiniä varten. Kojelaudan alla oli 3-tie hana josta valittiin kumpaa p-ainetta käytettiin. Moottori sammutettiin ja käynnistettiin bensiinillä. Toimi ihan hyvin. Puristussuhdetta laskettiin asentamalla toinen kannentiiviste. Eikä siinäkään asetelmassa ollut ongelmia. Alkaisiko olla tänäpäivänä taas petrooliautojen aika? Mikä mahtaa olla hintaero ko polttoaineilla?

Re: Oktaani.

Lähetetty: 4.1.2008 20:56
Kirjoittaja Jokari
Eipä tota moottoripetrolia ole saanut Suomesta enää kuin ties milloin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli

Wikipedia tietäis kertoa ettei ole saatavilla Euroopassa ollenkaan...

Re: Oktaani.

Lähetetty: 5.1.2008 8:29
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Melkoinen harmi jos ei saa petroolia. Millä aineella mahtanevat ajella he joilla on ikiaikainen voimanlähde tämä Wikströmin venemoottori. Toisaalta mahtavat olla jo museoituina melkein kaikki. Herää myös kysymys miten kävisi noiden päästöarvojen suhteen, jos käytettäisi petroolia.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 5.1.2008 8:35
Kirjoittaja AI
Ukki kirjoitti:Silloin kun Ladat tulivat Suomeen oli vain 92 ja 99 bensat.
Eikös ollut myös 96 joka oli kyllä vain sekoitus 92:ta ja 99:ä?
Ukki kirjoitti:Alkaisiko olla tänäpäivänä taas petrooliautojen aika? Mikä mahtaa olla hintaero ko polttoaineilla?
Eikös tämäkin hauskuus tapettu jollain 20-kertaisella dieselverolla? Tässä jutussa Petro-Talbot.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 5.1.2008 9:01
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Minä muistan vain ne kaksi laatua 92 ja 99 joskus myöhemmin tuli sitten 96 mutta en panisi päätäni pantiksi. Tämä petrooliautoilu tosiaankin "tapettiin verotuksella" En muista vuosia, kun on huono tuo numeromuisti,olisiko ollut jotain 80 luvun loppupuolta. Numeromuistia ei kyllä paljon autokorjaamolla ollessa kehitettykään. Meille sanottiin aina, että ei pitäisi muistista vedettyjä säätöarvoja käyttää. Sillä ne muistaa kuintenkin väärin, kun niitä on satoja ja tuhansia eri arvoja.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 8.1.2008 0:16
Kirjoittaja Nestori
Vielä siitä oktaani tarpeesta ja lyijystä, tuolla itärajan itäpuolella ajelivat takavuosina mossella ja pappa ladoilla A76 bensalla joka ei sisällä lyijyä eikä muitakaan teknokemian ihmeaineita, en tiedä sitten jos vientimalleissa oli muutoksia koneissa. Moottori petroolia voi valmistaa kyllä itsekin, jota ollaan käytetty noissa vanhoissa petroolikoneissa, traktoreissa ja venemottoreissa, ainakin S-alkava polttoainefirma toimittaa lämmitys petroolia 200l erissä joka on lähes samaa ainetta kuin alkuperäinen moottoripetrooli ainoastaan oktaaniluku on alhaisempi mutta se on helppo nostaa lisäaineistuksella.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 8.1.2008 7:21
Kirjoittaja Lada-Jussi
monissa neukkuautoissa oli tosi matalat puristukset ja ne oli tehty 76 oktaaniselle bensiinille, oliko niin että syrjäseuduilla ei muuta saatukaan, kun mm. mossen maaseutumallissa oli matalapuristeisempi moottori. Mitenkähän Lada on mahtanut toimia 76:lla? olihan 1,5 moottorista kiinan vientimalli jossa kolot männissä ja matalampi puristussuhde, mutta neuvostoliitossa kai oli aina 8,5-8,8 puristuksilla.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 8.1.2008 10:28
Kirjoittaja RTJN65
Ladaan saa vieläkin "kuppimäntiä" joilla saa tota puristusta laskettua. Tosin ihan kuravedellä sitä ei kuulemma saa käymään mutta tuo 76 pitäisi riittämän.

Re: Oktaani.

Lähetetty: 8.1.2008 11:18
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Lada toimii hyvin 76 oktaanilla, vanhoissa Ladoissahan on se oktaaninsäädin.
Itse ajoin aikoinaan Venäjälle avolava Datsunilla ja tankkasin 76 oktaanista Venäjän puolella. Aikamoinen nakutus ääni alkoi, kylläkin 99 oktaanista oli vielä jonkin verran tankissa.
Nyt Venäjällä monet käyttää kaasua, kun se on halvempi, kuin bensa.
Petrooliautot olivat hieno idea mutta ei ne toiminut käytännössä hyvin, karstoittivat koneen.
Petrooliauto laitettiin käymään bensalla ja ajettiin petroolilla. Sammutettiin taas bensalla ja jos tämän unohti, niin eipä tahtonut käynnistyä, varsinkaan talvella.
Topicin alussa oli kyseessä vanha Datsun ja sen oktaani tarve ja lyijynkorvaava lisäaineen käytön tarpeellisuudesta.
Joku muutti sen Ladaan koskevaksi :?

Re: Oktaani.

Lähetetty: 8.1.2008 16:15
Kirjoittaja Lada-Jussi
ei kai sillä oktaanisäätimellä saa sytytystä nii paljoo säädettyä että vois ihan 76:een siirtyä, kai se vaatis vähän muutakin. eikös oktaanisäädin säätäny ennakkkoo jotain max +/- 1 aste sama ku uudemmissa kääntäis kunnolla koko jakajaa