Sivu 4/14

Lähetetty: 23.4.2007 15:18
Kirjoittaja Jaska HKI
- 7 liikuvaa osaa moottorissa.Warburg

-rättinivel ohjausakselissa.Warburg

-aaltopellistä tehdyt koripellit.Ensimmäiset Rättisitikat

-yksi ajovalo eteen.Rättisitikka

-jäähdyttimen kenno toimii myös lämmityslaitteena.Fiat 600

-edessä yksi jousi.Fiat 600

-takana yksi jousi.Fiat 128,Fiat Regata

-akseliväli vasemmallapuolella lyhyempi kuin oikealla puolella.Renault 6 vääntötankojousitus.

Lähetetty: 23.4.2007 15:53
Kirjoittaja Jaska HKI
-Jopa 1,5mm:n koripellit.Volga M 21

-variaattoriveto.Daf

-Hydrolastic jousitus.Ensimmäiset minit.Morris Marina

-kytkimen säätö sokan paikkaa siirtämällä rintapellissä.DX-Corolla

-moottorin ulkopuolinen öljypumppu.Esiintyy vanhoissa työntötakomoottoreissa,jotka nekin on historiaa.

-virranjakajan oktaanisäätö.Esiintyi ennen lähes kaikissa autoissa.

-tuulilasin jaksokytkimen asennus tarvikesarjalla.Näitä sai vielä 70-luvulla.

-kammella avattava kattoluukku.Fiat Uno,Wartburg

Lähetetty: 23.4.2007 16:09
Kirjoittaja max-mannerlaatta
Miten variaattoriveto eroaa variattorivaihteistosta vai eroaako mitenkään ?

Lähetetty: 23.4.2007 16:30
Kirjoittaja Jaska HKI
Variaattori veto on ehkä hieman epätarkka ilmaus.Vaihdelaatikon paikalla on keskipakosäätöiset pyörästöt jotka muuttavat välityssuhdetta kierrosnopeuden ja kuormituksen mukaan.Variaattorin jälkeen tulee tasauspyörästö ja taka-akseli.

Lähetetty: 23.4.2007 16:34
Kirjoittaja max-mannerlaatta
Ja variaattori vaihteistojako ei sitten enää käytetä ?

Lähetetty: 23.4.2007 16:56
Kirjoittaja Jaska HKI
No mopoissa ja moottorikelkoissa...mutta autoista en tiedä :?

Lähetetty: 23.4.2007 17:00
Kirjoittaja max-mannerlaatta
Jossain ranskalaisessa oli mielestäni v.2000´ käytössä ja saattaa nuita olla muitakin mutta varmaksi en mene sanomaan :shock: :wink:

Lähetetty: 23.4.2007 18:48
Kirjoittaja ladamaster
Pavlovits kirjoitti:
Staattisen sähkön poistava laahain:
Auton alle kiinnitettävä läpyskä, jonka piti poistaa tulipalon vaara tankatessa. radion häiriöt, auton sähköhäiriöt, jalkasilsa ja anopin narinat.
Venäjällä ne on ihastuneet vielä näihin nykyäänkin.

Lähetetty: 23.4.2007 20:59
Kirjoittaja Pavlovits
Merkkikohtaiset kromikoristeet:

1964 kuplavolkkarin Standard- versioon, jossa ei ollut alunperin yhtään kromikoristetta hankin merkkiliikkeestä (Laakkosten mafian ensimmäinen autoliike, Joensuun Autokalusto) kromikoristeet etupeltiin. ovenkahvojen alle, etu- ja takailmanottoritilöihin sekä jo ylempänä mainitut pölykapseleiden ympärysrenkaat.

Lähetetty: 24.4.2007 10:42
Kirjoittaja IL02
max-mannerlaatta kirjoitti:Jossain ranskalaisessa oli mielestäni v.2000´ käytössä ja saattaa nuita olla muitakin mutta varmaksi en mene sanomaan :shock: :wink:
Honda Jazzissa ja Mitsu Coltissa ainakin on jonkunlainen portaaton (variaattori?) vaihteisto.

Lähetetty: 24.4.2007 10:55
Kirjoittaja Jaska HKI
Dynastart.Kyseinen laite toimi starttimoottorina ja auton käynnistyttyä laturina.Tällainen oli esimerkiksi vuoden 1957-1959 mallisessa pienautossa nimeltä Coccomobil.Muutenkin 2-sylinterinen 300 kuution ilmajäähdytteinen boxeri on autossa "harvinainen"

Lähetetty: 24.4.2007 11:27
Kirjoittaja Pavlovits
Pisarapeili
Tuulilasin aurinkolippa
Ajovalojen kromilipat
Sivulasiin kiinnitettävä antenni
Teline, jolla matkaradio kytketään auton antenniin ja virtapiiriin
Ralliteippi

Lähetetty: 24.4.2007 11:39
Kirjoittaja Jaska HKI
-kammella avattava tuuletusikkuna
-vaakatasossa liukuva ikkuna.Cirtoen 2CV ja Renault 4
-puskurien "kävyt"

Lähetetty: 24.4.2007 11:50
Kirjoittaja Jaska HKI
Takaovi samanlainen farmarimallissa ja sedanissa.Volvo 240-Volvo245
-Tällaista ei enää tapaa.Vaikka koriin tuli muotovirhe.Volvon tehtaalla ei alettu tekemään farmariin ovea jossa lasin takaosa jatkuisi suoraan.Vastaava aukko korvatiin pellillä.Rationaalista...vaan ei kaunista.

Lähetetty: 24.4.2007 19:56
Kirjoittaja jimi
Pavlovits kirjoitti:Kumikartiojousitus (Mini)

Hirvipilli:
Pikkurillin kokoinen, tarralla auton keulaan kiinnitettävä vempain, jonka väitettiin tuottavan ihmiskorvalle kuulumatonta ääntä, joka taas .säikyttäisi hirvet pois tieltä. Näitä oli todellä myynnissä huoltiksilla 60-70 lukujen vaihteessa.
Näitä hirvipilejä näkee nykyäänkin yllättävän usein, kukahan näitä nykyään myy?

-Jimi-