Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

- 7 liikuvaa osaa moottorissa.Warburg

-rättinivel ohjausakselissa.Warburg

-aaltopellistä tehdyt koripellit.Ensimmäiset Rättisitikat

-yksi ajovalo eteen.Rättisitikka

-jäähdyttimen kenno toimii myös lämmityslaitteena.Fiat 600

-edessä yksi jousi.Fiat 600

-takana yksi jousi.Fiat 128,Fiat Regata

-akseliväli vasemmallapuolella lyhyempi kuin oikealla puolella.Renault 6 vääntötankojousitus.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

-Jopa 1,5mm:n koripellit.Volga M 21

-variaattoriveto.Daf

-Hydrolastic jousitus.Ensimmäiset minit.Morris Marina

-kytkimen säätö sokan paikkaa siirtämällä rintapellissä.DX-Corolla

-moottorin ulkopuolinen öljypumppu.Esiintyy vanhoissa työntötakomoottoreissa,jotka nekin on historiaa.

-virranjakajan oktaanisäätö.Esiintyi ennen lähes kaikissa autoissa.

-tuulilasin jaksokytkimen asennus tarvikesarjalla.Näitä sai vielä 70-luvulla.

-kammella avattava kattoluukku.Fiat Uno,Wartburg
max-mannerlaatta

Viesti Kirjoittaja max-mannerlaatta »

Miten variaattoriveto eroaa variattorivaihteistosta vai eroaako mitenkään ?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Variaattori veto on ehkä hieman epätarkka ilmaus.Vaihdelaatikon paikalla on keskipakosäätöiset pyörästöt jotka muuttavat välityssuhdetta kierrosnopeuden ja kuormituksen mukaan.Variaattorin jälkeen tulee tasauspyörästö ja taka-akseli.
max-mannerlaatta

Viesti Kirjoittaja max-mannerlaatta »

Ja variaattori vaihteistojako ei sitten enää käytetä ?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

No mopoissa ja moottorikelkoissa...mutta autoista en tiedä :?
max-mannerlaatta

Viesti Kirjoittaja max-mannerlaatta »

Jossain ranskalaisessa oli mielestäni v.2000´ käytössä ja saattaa nuita olla muitakin mutta varmaksi en mene sanomaan :shock: :wink:
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Pavlovits kirjoitti:
Staattisen sähkön poistava laahain:
Auton alle kiinnitettävä läpyskä, jonka piti poistaa tulipalon vaara tankatessa. radion häiriöt, auton sähköhäiriöt, jalkasilsa ja anopin narinat.
Venäjällä ne on ihastuneet vielä näihin nykyäänkin.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Merkkikohtaiset kromikoristeet:

1964 kuplavolkkarin Standard- versioon, jossa ei ollut alunperin yhtään kromikoristetta hankin merkkiliikkeestä (Laakkosten mafian ensimmäinen autoliike, Joensuun Autokalusto) kromikoristeet etupeltiin. ovenkahvojen alle, etu- ja takailmanottoritilöihin sekä jo ylempänä mainitut pölykapseleiden ympärysrenkaat.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

max-mannerlaatta kirjoitti:Jossain ranskalaisessa oli mielestäni v.2000´ käytössä ja saattaa nuita olla muitakin mutta varmaksi en mene sanomaan :shock: :wink:
Honda Jazzissa ja Mitsu Coltissa ainakin on jonkunlainen portaaton (variaattori?) vaihteisto.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Dynastart.Kyseinen laite toimi starttimoottorina ja auton käynnistyttyä laturina.Tällainen oli esimerkiksi vuoden 1957-1959 mallisessa pienautossa nimeltä Coccomobil.Muutenkin 2-sylinterinen 300 kuution ilmajäähdytteinen boxeri on autossa "harvinainen"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pisarapeili
Tuulilasin aurinkolippa
Ajovalojen kromilipat
Sivulasiin kiinnitettävä antenni
Teline, jolla matkaradio kytketään auton antenniin ja virtapiiriin
Ralliteippi
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

-kammella avattava tuuletusikkuna
-vaakatasossa liukuva ikkuna.Cirtoen 2CV ja Renault 4
-puskurien "kävyt"
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Takaovi samanlainen farmarimallissa ja sedanissa.Volvo 240-Volvo245
-Tällaista ei enää tapaa.Vaikka koriin tuli muotovirhe.Volvon tehtaalla ei alettu tekemään farmariin ovea jossa lasin takaosa jatkuisi suoraan.Vastaava aukko korvatiin pellillä.Rationaalista...vaan ei kaunista.
Avatar
jimi
Viestit: 254
Liittynyt: 31.8.2006 21:29
Paikkakunta: Panttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jimi »

Pavlovits kirjoitti:Kumikartiojousitus (Mini)

Hirvipilli:
Pikkurillin kokoinen, tarralla auton keulaan kiinnitettävä vempain, jonka väitettiin tuottavan ihmiskorvalle kuulumatonta ääntä, joka taas .säikyttäisi hirvet pois tieltä. Näitä oli todellä myynnissä huoltiksilla 60-70 lukujen vaihteessa.
Näitä hirvipilejä näkee nykyäänkin yllättävän usein, kukahan näitä nykyään myy?

-Jimi-
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Vastaa Viestiin