Sivu 4/6
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 6.10.2007 20:20
Kirjoittaja Jokari
Aijai, pahaa tuningia tuollanen, arvo laski ainakin satasen. Kyllähän se neukkuinsinöörin väljä puslahirvitys pesee kuulalaakerit 100-0

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 6.10.2007 20:30
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Jokari kirjoitti:Aijai, pahaa tuningia tuollanen, arvo laski ainakin satasen. Kyllähän se neukkuinsinöörin väljä puslahirvitys pesee kuulalaakerit 100-0

Tämä osa on vain sellainen "käyttö osa", orkkis osaa varjellaan naftaliinissä entisöinnin varalle
Pitihän minunkin tuota koittaa, mutta suurta eroa en huomannut ajossa, orkkis osa oli lähes yhtä kevyt väännellä kädessä kun toi kuulalaakeroitu, liekkö vanhan väljyydestä johtunut. Orkkis apusimpukka on varalla sillä eihän koskaan tiedä millon toi tuninki osa sanoo ittensä irti

Mihinkäs kireyksiin olette laittaneet apusimpukan-kääntövarren mutterin, vaikka tuskinpa tuo keventymättömyys siitä johtuu

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 6.10.2007 21:00
Kirjoittaja Jokari
No herkkiähän nuo minunki 2 vakiosimpukkaa on olleet irrallisina, mut silti ohjaus on laakeroidulla keventynyt, toisessä vähän ja toisessa todella paljon.
Homman jujuhan on että tuollainen muovilaakerisysteemi on varsinkin kuluneena aika huono ottaan sivuttaisvoimia vastaan ja panee hanttiin, kun ohjaus sitä vänkää sivulle.
Kuulalaakerihan ei moisesta ole moksiskaan.
Kaikkein selvimmin eron huomaa mun mielestä kadunkulmissa suht pienessä vauhdissa, kun rattia joutuu kääntään enemmän. Just tolleen enemmmän kääntäessä ohjaus jäykistyi huomattavasti.
Ei oo tuntunu olevan sillä mutterin momentilla kovin suurta merkitystä, kuhan nyt kierteet on pyöritetty ensin loppuun ja sit sellanen reipas kiristys.
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 7.10.2007 9:21
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Jokari kirjoitti:Kaikkein selvimmin eron huomaa mun mielestä kadunkulmissa suht pienessä vauhdissa, kun rattia joutuu kääntään enemmän. Just tolleen enemmmän kääntäessä ohjaus jäykistyi huomattavasti.
Juu, onhan se noissa tilanteissa hieman jouhevampi(ei tule sellaista nykivää kääntöliikettä), mutta ohjauksen välyksiä hävisi huomattavasti ja se on hyvä juttu
Jokari kirjoitti:Ei oo tuntunu olevan sillä mutterin momentilla kovin suurta merkitystä, kuhan nyt kierteet on pyöritetty ensin loppuun ja sit sellanen reipas kiristys.
Näin arvelinkin, että ei sillä ole merkitystä
Näillä mennään taas

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 13.10.2007 20:37
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Tänään hioin talven varalle helmoista ruosteet ja maalasin ne Wurthin ruostemaalilla ja sitten paksulti beessiä pintamaalia. Tuli ihan hyvät
Sitten rasvasin nopeusmittarin vaijerin, joka oli raksutellut ja mittarinneula väpättänyt jonkin aikaa normaalia kovemmin.
Outo ilmiö?: Tänään iltapäivällä ennen rasvausta ei nopeusmittari toiminut, vaikka nopeusmittari oli toiminut tänä aamuna normaalisti, matkamittari kuitenkin toimi

Rasvauksen jälkeen, alkuun nopeusmittarin neula tuli yhtä-äkkiä mukaan vasta 40 Km/h nopeudessa, mutta nyt enemmän ajon jälkeen toiminut normaalisti

Henki maailman asioita vai onko mittari menossa rikki

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 22.10.2007 15:46
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Olen tuossa ihmetellyt sitä kun Kombini muka tulleessa työkalulaatikossa on
TANG- merkkisiä työkaluja eikä Made in USSR työkaluja. Onko nuo työkalut jossain tietyissä malleissa, vai ovatko ne Konelan myymiä varaosa työkaluja, jotka saa laittaa hävinneiden orkkisten tilalle, vai ovatko ne ihan orkkikset ja kuuluvat Ladaani. Onko muilla vastaavia
Työkalut ovat täysin vastaavia kuin nuo Mada in USSR työkalut, paitsi niissä on vain TANG- merkit, ruuvimeisselin kahva on musta ja ne vaikuttavat parempi laatuisilta

Eli tietääkö joku noista vähän paremmin???
TANG- Työkalut
Made in USSR- Työkalut

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 7:28
Kirjoittaja sinihelmi
moikka tatu.työkalut ovat fiiun sarjaa ja ne on ollu sen kombin mukana alusta asti.
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 13:10
Kirjoittaja AI
Minullakin on tullut noita TANG-työkaluja vastaan. Luulin että Ladatehdas ostaa työkalut halvemmalla Kiinasta. Ei sitten sen enempää jaksanut asiaa ihmetellä.
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 13:30
Kirjoittaja Tatu Waloranta
AI kirjoitti:Minullakin on tullut noita TANG-työkaluja vastaan. Luulin että Ladatehdas ostaa työkalut halvemmalla Kiinasta. Ei sitten sen enempää jaksanut asiaa ihmetellä.
Joo, nimi viittaisi vinkukiinaan

Itsellä tuli mieleen, että ne on jotain Konelan myymiä korvaus työkaluja hävinneiden tilalle
Sinihelmi sanoi, että ne olisivat fiiatin työkalut.
Tietääkö Lada-Jussi tai joku fiiatti harrastaja noista tarkemmin

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 15:01
Kirjoittaja Lada-Jussi
kai ne jostain fiiatista on otettu Ladan kyytiin, ite en ole vastaavia nähnyt, saattaa olla rahanarvoinen satsi jollekin Fiat 124 entisöitsijälle, oletettavasti siinä on tuollainen samanlainen satsi saattanut olla, ovat sitten Ladan kopioineet työkaluja myöten tosta Fiatista.
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 15:39
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Joo, kotelo kylläkin on Ladan oma harmaa "kilpikonna kuviolla" ja siinä lukee BA3 2101-3901011 0A

Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 18:35
Kirjoittaja sinihelmi
124 fiatissa
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 19:50
Kirjoittaja Jaakkima
Hitsi kun en muista minkälaiset työkalut on Lemmessä (1200L-87), eikä pääse tarkistamaan kun talliin jossa auto on talviseisonnassa ei ole avaimia. Harmaa on laatikko, mutta ei muuta muistikuvaa. On itsellekin noita TANG-työkaluja kyllä tullut vastaan ja jossain varaston perukoilla niitä on. Palataan asiaan keväällä, kun auto kaivetaan kesän rientoihin.
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 23.10.2007 22:19
Kirjoittaja Kimmo86
On mullakin tommoset TANGit.
Re: Lada 21043 vm. 1986
Lähetetty: 11.11.2007 15:16
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Tänään tuli taas laitettua Kombia, vaihdoin uuden lämmityslaitteen hanan, koska vanha orkkisosa meni rikki
Noista TANG-työkaluista vielä sen verran, että niitä näyttäisi olevan noissa vaalean harmaissa "kilpikonna kuviollisissa" työkalulaatikoissa, koska kaveri osti Lada 2107 1600SL -92 ja siinä oli myös tuollainen samanlainen satsi
EDIT: Taas tuli yksi tollainen TANG-työkalulaatikko, ruuvimeisselissä lukee MADE IN YUGOSLAVIA.