Sivu 4/78
Lähetetty: 14.4.2007 13:44
Kirjoittaja AI
larssi21074 kirjoitti:Nuo letkujen klemmarit ei todista että letkut olis orkkikset!!
Neuvosto virossa ei vaan ollut saatavilla "oikeita" klemmareita eli länsityylisiä.
Todennäköisintä siis on että nuo letkut on vaihettu jossain vaiheessa.
Mutta italialaisia Pirellin letkuja Neuvosto-Virossa sitten on ollut saatavilla???
Lähetetty: 15.4.2007 7:58
Kirjoittaja AI
14.4.2007
Stereot asennettu. Kirpputorikamaa, Sony-kasettisoitin jonka ostin 300 markalla kymmenen vuotta sitten, Medalist-kaiuttimet jotka ostin seitsemän vuotta sitten 50 markalla. Hyvin tuntuvat vielä toimivan. Kasettisoittimessa kuului olevan pientä huojuntaa, ollut käytössä viimeksi pari vuotta sitten, ei kyllä silloin huojunut ääni. Jospa se siitä vetreytyisi, ellei niin pitää laittaa toinen soitin. Kaiuttimet asensin etujalkatiloihin, soittimen 2105-konsoliin. Konsolissa ei ollut DIN-aukkoa joten sellainen piti rautasahanterällä ja viilalla tehdä. Radion antennin piuhaa en mistään löytänyt joten sitä en sitten paikoilleen laittanut mutta ei paljon haittaa kun aina kasettia tulee kuunneltua.
Eiliseen vielä lisäten että vaihdoin myös laturin hihnan. Olipa helppo laittaa paikoilleen kun syyläri ei ollut paikoillaan.
Lähetetty: 15.4.2007 8:30
Kirjoittaja Jankos
AI kirjoitti:larssi21074 kirjoitti:Nuo letkujen klemmarit ei todista että letkut olis orkkikset!!
Neuvosto virossa ei vaan ollut saatavilla "oikeita" klemmareita eli länsityylisiä.
Todennäköisintä siis on että nuo letkut on vaihettu jossain vaiheessa.
Mutta italialaisia Pirellin letkuja Neuvosto-Virossa sitten on ollut saatavilla???
Onko muuten varmaa ettei nuo olekaan ihan orkkisletkut?
Koska paljon on huhuja ollut että ensimmäistä vuosikertaa kasattiin italiaano osilla? Onko kaikissa letkuissa pirellin leimat vai tuossa yhdessä vain?
Lähetetty: 15.4.2007 10:05
Kirjoittaja AI
Kaikissa letkuissa luki tuo Pirelli. Orkkiksesta en tietenkään mene vannomaan mutta kyllä niiden kunto oli sellainen että lähes 37 vuotta voi hyvinkin niiden ikä olla. Jotain numeroita letkuissa oli mutta ei mitään vuosilukuun viittaavaa.
Lähetetty: 15.4.2007 15:59
Kirjoittaja larssi21074
Voihan se tietysti hyvinkin olla että ovat orkkiksia, nuo letkut. Sit on varmaan ollu pirellin termostaattikin.. Eihän venäläinen noin kauan voi kestää..
Kannattaa nuo letkut jokatapauksessa säilyttää jos vaikka ovat alkuperäiset.
Lähetetty: 16.4.2007 7:28
Kirjoittaja AI
larssi21074 kirjoitti:
Kannattaa nuo letkut jokatapauksessa säilyttää jos vaikka ovat alkuperäiset.
Haluuxä ne? Mä voin ne vielä kaivaa pois tuolta roskiksesta...
Sunnuntaiajelu
Lähetetty: 16.4.2007 7:29
Kirjoittaja AI
15.4.2007
Lähdettiin penskojen kanssa sunnuntaiajelulle Hyvinkäälle hakemaan marsua. Ilmeisesti laturi aiheuttaa eilen asennettuun soittimeen häiriötä, oikein kunnon sirinää. Olisiko puuttuvalla diodilla jotain tekemistä tuon kanssa? Huojuntaa ei soittimesta kyllä enää kuulunut, ei vaikka auto sammuksissa tarkkaan yritti kuunnella. Nyt lämpömittari nousi normaalikorkeudelle eli termostaatti oli rikki kuten epäilin. Tuntuu kuin kone vetäisikin paremmin nyt kun käy normaalilämpöisenä. Takaisin tullessa ohjaus tuntui välillä tahmaavan samaan tapaan kuin joulukuussa. Huoltoaseman pihasta lähtiessä latauksen merkkivalo paloi, kuitenkin vilkku toimi normaalinopeudella, tyhjäkäynnillä hitaammin ja kierroksilla hieman nopeammin kuten aina ennenkin. Ensimmäisessä kuopassa valo sammui ja sitä seuraavassa syttyi ja taas sammui. Joku kosketushäiriö jossain, laturissa muovipalikka johon liitin tulee tuntui aika löysälle. Lämmityslaite puhaltaa edelleen jonkin verran lämmintä vaikka raana on kokonaan kiinni, olisi pitänyt kai se sittenkin vaihtaa samalla letkujen kanssa. Onneksi sentään raitisilman vipu toimii ja sulkee ilman tulon. Nesteet pysyivät koneessa eli kaikki letkuklemmaritkin olin perjantaina muistanut kiristää. Matkassa mukana olikin muutama litra jäähdytysnestettä varan vuoksi, kuten myös vara-akku. Myöskään öljyä ei tuolla matkalla (150 km) kulunut, öljytikussa ei alkuun mitään näkynyt kun on niin vaaleaa uusi öljy ja pinta tarkasti Max-merkissä.
Mittarivirhe todellakin on -10 km/h. Matkalla ajoin tarkalleen yhdeksääkymppiä nopeusnäyttötauluun ja tauluun tuli lukema 100. 155/80-renkaat taakse on jo ostettuna ja vanteille laitettuna, vielä jos ne saisi joku päivä alle väännettyä.
Perjantaina vaihdoin myös oikean kokoisen akun ja laitoin sille kiinnitysraudan joka siis puuttui. Olikohan rekisteröintikatsastuksessa oikean kokoinen akku ja kiinnitysrauta toisesta Ladasta lainassa kun oli läpi mennyt? Akun lainasin -71:stä kuten myös kiinnitysraudankin. Jossain autotallin nurkassa tuollainen kiinnitysrauta varmasti on mutta ei vaan sattunut silmään. Eipähän noita tuossa -71:ssä kesän aikana tarvitse.
Nyt sunnuntaina ei mitään remonttia kerennytkään tekemään, kun reissusta tultiin niin vaihdoin combiin kesärenkaat ja sitten taas pitikin lähteä reissuun iltaa myöten.
Lähetetty: 16.4.2007 10:43
Kirjoittaja AI
Tuossa aamusta piti käydä heittämässä n. 80 km lenkki. Soitin huojui pahasti minuutin-pari mutta ilmeisesti lämmettyään alkoi soida kunnolla. Latauksen merkkivalo ei kummitellut lainkaan eikä ohjaus tahmaillut. Pikkuhiljaa alkaa tottumaan tuohon isokokoiseen orkkisruoriin ja hieman erilaiseen kytkimeen sekä vaatimattomaan kiihtyvyyteen.
Lähetetty: 16.4.2007 12:10
Kirjoittaja larssi21074
AI kirjoitti:larssi21074 kirjoitti:
Kannattaa nuo letkut jokatapauksessa säilyttää jos vaikka ovat alkuperäiset.
Haluuxä ne? Mä voin ne vielä kaivaa pois tuolta roskiksesta...
Jos löytyy ni ota jemmaan!
Kyllähän ne kannattaa säästää.
Lähetetty: 17.4.2007 0:39
Kirjoittaja samarai
AI kirjoitti:
Kun tuo pesunestesäiliö oli irti niin nappasin siitäkin kuvaan. Joku voisi kertoa mitä tuossa pullossa lukee. Jotain automobiiliin liittyvää taitaa toisella rivillä lukea.
Pikkasen kun olisit hinkannut kylkeä enemmän, niin olisi noi tekstit erottunut paremmin, noita cccp-tuotteiden tekstejä on mielenkiintoista selvittää.

Kyseessä on öljykanisteri kuten Larssi jo epäilikin - aito cccp-tuote kuitenkin ja varmaan ollut toiminnassa jo "vuosikymmeniä", tuskin ollut kuitenkaan alkujaan.
масло (öljy)
автомобильное (autoille)
для карбюраторны двигателей (kaasutinmoottoreille)
М-63 1,8 Кг (M-63 cccp:ssä käytetty öljyjen/rasvojen viskositeettilyhenteitä ; 1,8 Kg – cccp:ssä käytettiin tilavuusmitan sijasta yleisesti painoa, ilmeisesti 2litran kanisteri

)
ei saa tästä rivistä mitään selvää..
цена 2 P. 62 ( hinta 2 Ruplaa 62 kopeekkaa)
Lähetetty: 17.4.2007 1:03
Kirjoittaja larssi21074
joo itekin tuota öljykannua tutkailin ja kattelin että eikös tuo ole ollu ihan hirveen hintasta siihen aikaan!? On tietysti siitä kiinni milloin tuo on tehty ja sen hetken kurssista.
Lähetetty: 17.4.2007 8:42
Kirjoittaja AI
samarai kirjoitti:
Pikkasen kun olisit hinkannut kylkeä enemmän, niin olisi noi tekstit erottunut paremmin
цена 2 P. 62 ( hinta 2 Ruplaa 62 kopeekkaa)
Kyllä ne tekstit alkuperäisessä kuvassa erottui, meni pikkutekstit mössöksi kun pienensin. Mutta selvisi mitä tarvitsi. Ilmeisesti viisivuotissuunnitelmassa on tuo öljyn hintakin päätetty kun on ihan valumuottiin laitettu.
Lähetetty: 17.4.2007 8:43
Kirjoittaja AI
16.4.2007
Asentelin helmalistat paikoilleen. Ovat peräisin tuosta 1985 combista. Teräsvillalla putsailin spraymaaliroiskeet sekä ruuveista levinneet pinttyneet ruosteet sekä tinnerillä alustamassat pois. Eivät mitkään priimakuntoiset listat ole mutta kelpaavat kyllä. Kiinnitin ne helmoihin ruuveilla, listoissa kun oli jo valmiiksi poratut reiät kun combissakin ne ruuveilla kiinni olivat. Vääränlaisen takaheijastimen otin pois ja laitoin uuden oikeanmallisen tilalle. Samalla vaihdoin toisenkin kun oli niin suuri ero uudella ja vanhalla. Vääränlaista heijastinta varten oli porattu ylimääräinen reikä jonka peittämiseksi jouduin uuden laittamaan pari senttiä liian keskelle. Ei kai tuota kukaan huomaa (nyt kyllä huomaa kun tästä on lukenut). Rekisterikilven siirsin maskista puskurin alle. Sitä varten ostin kaksi 90 asteen kulmarautaa, maksoivat 40 senttiä kappale. Kiinnitämistä varten kilvissä oli reiät väärissä kohdissa joten jouduin poraamaan reiät oikeisiin kohtiin. Otin etulokareista nuo ylimääräiset helkutin rumat sisälokarin jatkeet pois. Vasemmalta puolelta lähtikin helposti kun ei ollut millään missään kiinni, oli vain pujotettu alumiinilokarin väliin. Eikä kyllä alumiininen sisälokarikaan ollut oikein millään kiinni. Asentoa korjatessa se nimittäin tipahti. Oli kyllä tukevan näköisesti alareunasta kiinni etupoikittaispalkissa. Palkissa on n. 2 x 3 cm kokoinen neliskulmainen leikattu reikä jonka sisään kiinnitysrautaan ruuvattu paksu ruuvi meni mutta en hoksannut millään miten se siellä kiinni oli joten poistin koko lokarin. Alumiinilokarista olikin jo revennyt kuraläppä pois sekä osa lokaria ja helmakotelo oli täysin avoimena ja sisällä on kilokaupalla hiekkaa ja savea. Täytyy tilalle asentaa muovilokari ja pestä hiekat ja savet kotelosta pois. Oikealla puolella sisälokarin jatke olikin kunnolla kiinni. Jatkeet oli tehty kahdesta muovipalasta ja niiden välissä joku muotoiltu haurastunut lasikuitusysteemi. Oikealta puolelta revin ulomman muoviosan pois sekä näkyviin jääneet lasikuidut leikkasin pois. Myös alumiinilokari tuntuu tällä puolella olevan kunnolla kiinni jossakin. Vielä illan päätteeksi saunaa lämmittäessä asensin pissapoikaan takaiskuventtiilin paikoileen. Olikin kallis osa, noin kolme euroa. Kummasti tuo Ladan ulkonäkö noilla muutoksilla parani, kuvia otan joku päivä kun kerkiän.
Lähetetty: 17.4.2007 14:33
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti:kuvia otan joku päivä kun kerkiän.
Toivottavasti tasapuolisesti joka suunnasta

Lähetetty: 17.4.2007 15:32
Kirjoittaja AI
Vanja-eno kirjoitti:
Toivottavasti tasapuolisesti joka suunnasta

Katosta ja pohjasta vähemmän...