Kaasuautoja rakentelemaan
gas gas
Juttu luettu Pravdasta ja todettu tyhjää paremmaksi. Jos joku on tuomassa kyseisiä kaasusarjoja Venäjältä, niin olisin myös itse kiinnostunut moisesta ostoksesta. Kuvia olisi kyllä kiva nähdä vähän ennakkoon. Jos ei muuta niin loppuvuodesta on pakko lähteä vaikka itse hakemaan kyseinen asunnussarja.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Jos asut itäsuomessa niin aja autosi Venäjälle ja anna asentaa siellä. Siellä on varmasti parempi ammattitaito kuin täällä. Ei varmasti työ voi olla kallis. Voit pyytää myös asennustodistuksen sieltä. Eri asia sitten kelpaako se täällä. Menen itse kyselemään katsastusasemalle miten he menettelevät jos tulen kaasuladalla paikalle. Eihän sitä ole edes pakko kertoa katsastuksen yhteydessä. Kaasupullo on takaluukussa ja voi sen vaikka irroittaa katsastuksen ajaksi jos ei muuten uskalla. Saahan konehuoneessa olla viritelmiä.
Niimpä niin..
Aamulehden tietojen mukaan maakaasulaitteisto on täysin laillinen heinäkuun ajan. Mitään e-hyväksyntöjä tai tai euro 4-normeja ei tarvita.
Ilmeisesti vain kaasulaitteiston asennuksen pitää olla jonkin kaasulaitteasennuksiin perehtyneen hyväksyvä, ja näitä henkilöitä löytyy ainakin matkailuautoliikkeistä.
Elokuun 1.päivä laki muuttuu joksikin, taitaa ainakin e-hyväksyntä tulla mukaan kuvaan, ja sitä ainakaan mitkään venäläiset järjestelmät taida olla. Tätäkään muutosta ei muuten löydy finlexistä, vaikka pitäisi.
Lempääläänkin taitaa tulla kaasuasema paikallisen lämpöyhtiön toimesta.
Viikossa ei vaan taida saada kaasulaitteita Samaran pellin alle..vai saisiko sittenkin..
Aamulehden tietojen mukaan maakaasulaitteisto on täysin laillinen heinäkuun ajan. Mitään e-hyväksyntöjä tai tai euro 4-normeja ei tarvita.
Ilmeisesti vain kaasulaitteiston asennuksen pitää olla jonkin kaasulaitteasennuksiin perehtyneen hyväksyvä, ja näitä henkilöitä löytyy ainakin matkailuautoliikkeistä.
Elokuun 1.päivä laki muuttuu joksikin, taitaa ainakin e-hyväksyntä tulla mukaan kuvaan, ja sitä ainakaan mitkään venäläiset järjestelmät taida olla. Tätäkään muutosta ei muuten löydy finlexistä, vaikka pitäisi.
Lempääläänkin taitaa tulla kaasuasema paikallisen lämpöyhtiön toimesta.
Viikossa ei vaan taida saada kaasulaitteita Samaran pellin alle..vai saisiko sittenkin..
Hyvä idea ja varmaankin ihan toimiva sekä halpa ratkaisu, mutta ei minun tapauksessani. Itse aion toteuttaa kaasuladan lopputyönä, jos vain se koulun puolesta on sopiva aihe lopputyölle. Tämä selviää tässä syksymmällä. Tarkoitus olisi raportin lisäksi päästä tekemään ja rakentelemaan mahdollisimman paljon ihan ite.vmaxari kirjoitti:Jos asut itäsuomessa niin aja autosi Venäjälle ja anna asentaa siellä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Tässä suora lainaus Aamulehden mielipidepalstan jutusta (Aamulehti 23.7.2006), jossa AKE:n ylitarkastaja Sami Peuranen vastaa samalla palstalla 20.7.2006 olleeseen juttuun, joka on selkeesti erään Lada Pravdan lukijan käsialaa. Nimittäin niin selkeästi se perustuu sen juttuun jne. Koko vastausta en alkanut naputtaa, koska osa tekstistä on vähemmän tärkeätä viitettä tuohon aikaisempaan juttuun.
"Polttoainemaksusta annettu laki (1280/2003) muuttui 1.6.2006 siten, että metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävien henkilö- ja pakettiautojen ei enää edellytetä täyttävän Euro-4-päästötasoa saadakseen vapautuksen polttoainemaksusta ja käyttövoimaverosta. Nestekaasua polttoaineena käyttävät henkilö- ja pakettiautot ovat edelleen polttoainemaksun alaisia päätötasosta riippumatta, kuten tähänkin asti.
Tällä hetkellä kaasulaitteistojen jälkiasennuksia ei ole huomioitu ajoneuvolainsäädännössä. Tämä tulee korjaantumaan 1.8. alkaen, jolloin autojen rakenteen muttamisesta annettu Liikenneministeriön päätös muuttuu siten, että kaasulaitteistojen jälkiasennukselle määritellään vaatimukset.
Asetusmuutosesityksen mukaan kaasulaitteiston asennus tulee tarkastaa Turvatekniikan keskuksen (TUKES) hyväksymässä asennus-, huolto- ja tarkastusliikkeessä. AKE ei siis ole tässä asiassa toimivaltainen viranomainen, kuten kirjoittaja olettaa. Asetusmuutosesitys edellyttää myös, että nestekaasulaitteiston asennuksessa käytetään E-säännön numero 67 mukaan hyväksyttyjä osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön numero 110 vaatimuksia vastaavia osia. Lisäksi muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät pakikaasupäästövaatimukset tulee täyttää."
"Polttoainemaksusta annettu laki (1280/2003) muuttui 1.6.2006 siten, että metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävien henkilö- ja pakettiautojen ei enää edellytetä täyttävän Euro-4-päästötasoa saadakseen vapautuksen polttoainemaksusta ja käyttövoimaverosta. Nestekaasua polttoaineena käyttävät henkilö- ja pakettiautot ovat edelleen polttoainemaksun alaisia päätötasosta riippumatta, kuten tähänkin asti.
Tällä hetkellä kaasulaitteistojen jälkiasennuksia ei ole huomioitu ajoneuvolainsäädännössä. Tämä tulee korjaantumaan 1.8. alkaen, jolloin autojen rakenteen muttamisesta annettu Liikenneministeriön päätös muuttuu siten, että kaasulaitteistojen jälkiasennukselle määritellään vaatimukset.
Asetusmuutosesityksen mukaan kaasulaitteiston asennus tulee tarkastaa Turvatekniikan keskuksen (TUKES) hyväksymässä asennus-, huolto- ja tarkastusliikkeessä. AKE ei siis ole tässä asiassa toimivaltainen viranomainen, kuten kirjoittaja olettaa. Asetusmuutosesitys edellyttää myös, että nestekaasulaitteiston asennuksessa käytetään E-säännön numero 67 mukaan hyväksyttyjä osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön numero 110 vaatimuksia vastaavia osia. Lisäksi muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät pakikaasupäästövaatimukset tulee täyttää."
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
No nyt on aika polkaista projekti pikkuhiljaa käyntiin. Näin alustavasti koulukaan ei tyrmännyt ajatusta kaasuauton (Ladan) rakentamisesta, koska samasta aiheesta tehtyjä töitä ei muitakaan ole.
Niinpä ajattelin aloittaa aineiston hankintaa hiljalleen ja tuossa syyslomalla otan koneen irti 1200S:stä remontointia varten. Tavoitteena olisi saada myös kyseinen kaasuasennussarja täydellisenä haltuuni tämän vuoden puolella, mahdollisimman pian kuitenkin!!
Jos on uutta asiaan liittyvää tietoa tai hyviä sivustoja, linkkejä yms., niin otan vastaan mielelläni. Esim. Lakiasiat kiinnostavat. Kiitos!
Niinpä ajattelin aloittaa aineiston hankintaa hiljalleen ja tuossa syyslomalla otan koneen irti 1200S:stä remontointia varten. Tavoitteena olisi saada myös kyseinen kaasuasennussarja täydellisenä haltuuni tämän vuoden puolella, mahdollisimman pian kuitenkin!!
Jos on uutta asiaan liittyvää tietoa tai hyviä sivustoja, linkkejä yms., niin otan vastaan mielelläni. Esim. Lakiasiat kiinnostavat. Kiitos!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Hyvä kysymys! Aihe-idea seminaari oli juuri toissapäivänä. Nyt tarviis hoomata jostain se sekoitinlaippa tai sitten sen joutuu suunnittelemaan ja toteuttamaan itse. Venäjällähän niitä varmaankin on, mutta jollain opilla pitäs saada se tänne. Kaiken kaikkiaan hankalia asioita nuo rajantakaset, kun ei ole suhteita. Moottorille en ole vielä kerennyt tehdä mitään, mutta osat on jo tiedossa. Joululomalla koneen kimppuun ja tiedonhankintaa siinä sivussa kokoajan.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Voisko joku kertoa tuota periaatetta miten tuo toimii, tuo kaasu Lada?
Ilmeisesti siinä on jokin sekoitin joka sekottaa kaasuun sopivasti ilmaa??
Käykö siihen normaali Ladan kaasari? Tuo koko sarjahan ei olisi pahan hintainen venäjällä jos se on 370 dollaria, niin kuin tässä topickissa sanotaan:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... c&start=15
Oishan se eri hieno kun ois kaasu lada
Ilmeisesti siinä on jokin sekoitin joka sekottaa kaasuun sopivasti ilmaa??
Käykö siihen normaali Ladan kaasari? Tuo koko sarjahan ei olisi pahan hintainen venäjällä jos se on 370 dollaria, niin kuin tässä topickissa sanotaan:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... c&start=15
Oishan se eri hieno kun ois kaasu lada

Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Laitteisto: Moottorikaasupullo, shokkiventtiili, sähkömagneettiventtiili (solenoidisuodatin), höyrystin (pääelin), kuristinventtiili ja sekotinlappa. Tietysti letkut ja putket näiden välille sekä sähkömagneettiventtiili bensapuolelle sekä näille oma erillinen ohjaus, vaikka releillä tai pelkillä katkaisijoilla.
Nestekaasu höyrystyy jo -42 asteessa eli höyrystimessä kaasu höyrystyy helposti, vaikka siellä kiertäisikin -20 asteinen jäähdytinneste. No lämpimällä moottorilla tietysti höyrystyy helpommin, koska jäähdysnestekkin on lämmintä. Sekotinlaippa tulee orkkiskaasuttimen läppärungon ja ite kaasuttimen rungon väliin eli sen vakio bakeliittilaipan tilalle, joten pientä modausta joutuu tekemään ainakin kiihdytyspumpun vivulle ja kakkoskurkun vivulle sekä yhdelle alipainesäätimen tangolle. Asteekista tai muista kaasareista en tiedä. Mahdollisia ongelmia tulee sekotinlaipan tiivistyksessä, koska valmiita uusia tiivisteitä ei ole, vaan ne joutuu tekemään ite. Kaikki liitokset kannattaa muutenkin tarkastaa saippuaspräyllä.
Sarjan asennukseen tarvitset pienkaasuasennusluvat eli P-luvat ja kiinteät asennukset tulee tarkastuttaa Tukesin hyväksymällä kaasuasennusfirmalla. Lisäksi muutoskatsastus on välttämätön toimenpide, koska auton käyttövoimassa tapahtuu muutoksia. Katsastukseen tarvitset tehonmittaustodistuksen (vaikka tehot hieman laskeekin), kaasuasennusliikkeen tarkastustodistuksen, auton punnitustodistuksen ja tietenkin Konelatodistuksen jarrujen riittävyydestä.
Venäjältä voi haahuilla tuota sarjaa, mutta epäilempä vaan, että jää yritystasolle (näin ainakin mulla). Äläkä muutenkaan ala pelleilemään näillä kaasuhommilla, älä ainakaan nestekaasulla, sillä ei tuu kun harmia. Kaikesta tästä saamme kiittää rakasta Suomen lakia ja Arkadian mäen ISOJA VIISAITA herroja. Joudut maksamaan käyttövoimaveron, polttoainemaksun, autoveron yms. Polttoainemaksu yksistään 330€ per päivä ajoitpa missä tahansa ja vaikka rekisteröimättömällä peltoautolla!! Jos eivät saa ratsiassa auton omistajaa selville (runkonumero revitty pois), niin maksun maksaa kuljettaja. Treenaa siis juoksutaitojasi.
Lakipykäliä, momentteja sekä muuta matskua asiasta löytyy finlexistä. Maakaasu eli metaani onkin sitten eri asia (mm. vapaa polttoainemaksusta). Laitteisto on kuitenkin vähän vaativampi lähinnä suuren säilytys- ja käyttöpaineen takia. Näin tällä kertaa.
Nestekaasu höyrystyy jo -42 asteessa eli höyrystimessä kaasu höyrystyy helposti, vaikka siellä kiertäisikin -20 asteinen jäähdytinneste. No lämpimällä moottorilla tietysti höyrystyy helpommin, koska jäähdysnestekkin on lämmintä. Sekotinlaippa tulee orkkiskaasuttimen läppärungon ja ite kaasuttimen rungon väliin eli sen vakio bakeliittilaipan tilalle, joten pientä modausta joutuu tekemään ainakin kiihdytyspumpun vivulle ja kakkoskurkun vivulle sekä yhdelle alipainesäätimen tangolle. Asteekista tai muista kaasareista en tiedä. Mahdollisia ongelmia tulee sekotinlaipan tiivistyksessä, koska valmiita uusia tiivisteitä ei ole, vaan ne joutuu tekemään ite. Kaikki liitokset kannattaa muutenkin tarkastaa saippuaspräyllä.
Sarjan asennukseen tarvitset pienkaasuasennusluvat eli P-luvat ja kiinteät asennukset tulee tarkastuttaa Tukesin hyväksymällä kaasuasennusfirmalla. Lisäksi muutoskatsastus on välttämätön toimenpide, koska auton käyttövoimassa tapahtuu muutoksia. Katsastukseen tarvitset tehonmittaustodistuksen (vaikka tehot hieman laskeekin), kaasuasennusliikkeen tarkastustodistuksen, auton punnitustodistuksen ja tietenkin Konelatodistuksen jarrujen riittävyydestä.
Venäjältä voi haahuilla tuota sarjaa, mutta epäilempä vaan, että jää yritystasolle (näin ainakin mulla). Äläkä muutenkaan ala pelleilemään näillä kaasuhommilla, älä ainakaan nestekaasulla, sillä ei tuu kun harmia. Kaikesta tästä saamme kiittää rakasta Suomen lakia ja Arkadian mäen ISOJA VIISAITA herroja. Joudut maksamaan käyttövoimaveron, polttoainemaksun, autoveron yms. Polttoainemaksu yksistään 330€ per päivä ajoitpa missä tahansa ja vaikka rekisteröimättömällä peltoautolla!! Jos eivät saa ratsiassa auton omistajaa selville (runkonumero revitty pois), niin maksun maksaa kuljettaja. Treenaa siis juoksutaitojasi.
Lakipykäliä, momentteja sekä muuta matskua asiasta löytyy finlexistä. Maakaasu eli metaani onkin sitten eri asia (mm. vapaa polttoainemaksusta). Laitteisto on kuitenkin vähän vaativampi lähinnä suuren säilytys- ja käyttöpaineen takia. Näin tällä kertaa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Jaa hah, niin se vaan aika rientää. On tässä ollu sitten vähän motivaatio-ongelmia tämän jutun päivityksen suhteen. No projekti sitten tuli ja meni. Mitä tästä jäi sitten käteen 54 sivuisen raportin lisäksi...vajaan tonnin kustannukset ja inssin paperit hyppysiin (viimeksi mainitut ainakin luultavasti!). Vertailututkimuksessa havaittua:
- Tehot laskee vähän nestekaasulla ajettaessa
- Vääntö laskee hieman nestekaasulla ajettaessa
- Imuilman massassa ei merkittävää eroa
- Pakokaasun lämpötila on hieman korkeampi nestekaasulla ajettaessa
- Jäähdytysnesteen lämpötilassa ei merkittäviä muutoksia (johtuen todennäköisesti moottoripenkin Ladan moottorille ylisuuresta jäähdytyskapasiteetista)
- HC ja CO laskevat nestekaasulla ajettaessa
- Moottori käy tasaisemmin nestekaasulla ajettaessa ja on siten joutokäynnillä hiljaisempi.
- Sytytysennakon optimialueet ristiriitaisia
Tutkimus suoritettiin SuperFlow SF-901 nestejarrutoimisella moottoripenkillä. Tuossa yllä onkin sitten selvitys siitä tieliikennekelpoisuudesta. Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä!
- Tehot laskee vähän nestekaasulla ajettaessa
- Vääntö laskee hieman nestekaasulla ajettaessa
- Imuilman massassa ei merkittävää eroa
- Pakokaasun lämpötila on hieman korkeampi nestekaasulla ajettaessa
- Jäähdytysnesteen lämpötilassa ei merkittäviä muutoksia (johtuen todennäköisesti moottoripenkin Ladan moottorille ylisuuresta jäähdytyskapasiteetista)
- HC ja CO laskevat nestekaasulla ajettaessa
- Moottori käy tasaisemmin nestekaasulla ajettaessa ja on siten joutokäynnillä hiljaisempi.
- Sytytysennakon optimialueet ristiriitaisia
Tutkimus suoritettiin SuperFlow SF-901 nestejarrutoimisella moottoripenkillä. Tuossa yllä onkin sitten selvitys siitä tieliikennekelpoisuudesta. Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Niin ja kiitosta vaan. Kyllä kaikille kaasuautoille voitaisiin (lue pitäisi) säätää yhtenevät lait, koska ei niiden määrä lisääntyisi siitä sen kummemmin. Ja nestekaasu tulee jäämään muutenkin auttamattomasti maakaasun jalkoihin, koska eihän ne nyt panosta kuin yhteen kaasutankkausverkostoon, jos edes siihenkään. Polttoaineyhtiöt saavat hyvät voitot normaaleilla polttoaineilla nykyiseltään, siis miksipä ne haluaisivat muuttaa mitään tai alkaa rakentaa jotain todella kallista uutta tankkausinfrastruktuuria. Se olisi suoraan heidän tuloksestaan pois, näin se vaan tuntuisi menevän. Ja vielä on otettava huomioon myös suurten autovalmistajien suuntaukset, sielläkään nestekaasua ei pidetä potentiaalisena vaihtoehtona. Näin ollen esim. Suomessa ajettaisiin vielä nykyiseltäänkin moottorikaasupulloilla kiinteiden säiliöiden puuttuessa, joka nyt ei vaan ole aivan kätevin ratkaisu, koska toimintasäde jää vain muutamaan 100 kilometriin.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...