Ladan Kallistuksenvakaajasta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Oskar

Viesti Kirjoittaja Oskar »

Siis jääkö siihen uuteen vakaajatankoonkin omat puslat/kumit siten että molemmissa vakaajissa on omat puslat/kumit?

Ja jos joku on tällasen tehny niin mielellään kuvia kehiin!
Avatar
pressa
Viestit: 10492
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

lisä vakaajaa luhennetään niin että se voidaan kiinittää vanhan vakaajan alle ilman mitään kumeja
eli alkuperäinen vakaaja on kiinni alkuperäisillä kiinikkeillään (rakenne ei muutu)
lisävakaaja joka on päistä sen kiinityksen verran lyhennetty laitetaan vaijerisakkeleilla kiinni alkuperäisen vakaajan alapuolelle
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

käykö siihen kiinnitys kohtaan ihan ladan omat kumit? Meinaan tolla sitä kohtaa mikä on ladan etupalkissa kiinni eikä tukivarressa.. ja lähinnä meinaan sitä ylä kumia... eli extra vakaajan kumia... :shock:
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Esto_r kirjoitti:käykö siihen kiinnitys kohtaan ihan ladan omat kumit? Meinaan tolla sitä kohtaa mikä on ladan etupalkissa kiinni eikä tukivarressa.. ja lähinnä meinaan sitä ylä kumia... eli extra vakaajan kumia... :shock:
Kyllä ne käy :wink:
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

HUH :D Hyvä! meinaan tänää kattelin ja rupesin miettii et riittääkö se kumi nii paljo että puristuu runkoo kiinni ja kiristää sillee sopivasti... näytti nii pieneltä se kumi :o
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Vähän kun olen pöljä ja mitään en näistä hommista tajua niin ihmettelen miksi pitää laittaa kaksi vakaajaa. Eikö se riitä jos tekee yhden ja kerralla paksuman. Eli sopivaa tankoa ja taivutusta niin jo kelpaa, myös katsastusmiehelle.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Vähän kun olen pöljä ja mitään en näistä hommista tajua niin ihmettelen miksi pitää laittaa kaksi vakaajaa. Eikö se riitä jos tekee yhden ja kerralla paksuman. Eli sopivaa tankoa ja taivutusta niin jo kelpaa, myös katsastusmiehelle.
Tätä mietin kanssa, ongelmana saattaa olla löytää sopivanlaista tankoa ettei mene liian jäykäksi (vai haittaako se jotain?) ja onhan sellaisen kangen taivuttelu vaativampaa kuin toisen vakaajan lisääminen edellisen päälle. Pitääköhän tuo vakaaja olla jotakin jousiterästä tai muuten erikoista ettei mikätahansa akseli käy siihen? Jos sen voi oikeasti mustasta akselista tehdä niin kohta minulla on vähän paksumpi vakaaja siellä. Kumipuslat on sitten kanssa tärkeä jäykistää tuosta vakaajasta, laakerointi olisi paras mutta kovat muoviholkit käy kanssa.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuskinpa tuo mistään kovin erikoisesta metallista on tehty, periaatteessa kipinäkokeella voisi saada tuohon selvyyttä. Mielestäni ihan perustanko kelpaa tuohon tarkoitukseen hyvin ja sitähän pystyy taivuttelemaan kohtuu mukavasti.

Ainakin yhteen Impalaan tekivät naapurin pojat vakaajan ja olivat kysyneet siihen ihan luvan konttorilta. Lienee ollut ainoa muutos mihin yleensä kyselivät mitään lupia ja se kyllä näkyi ja kuului.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Kyllä sen voi tehdä myös yhdestä PAKSUMMASTA tangosta mutta,mutta kun kaikilla ei ole tuota raudantaivutus vehjettä. Se kun tarvisi taittaa mieluummin kylmänä.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

No niin, nythän tässä ei ole enää mitään ongelmaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10492
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

jotkut konttorit vaativat jotain lujuus papereita vakaajasta
mutta isävakaajasta ei
tämähän on konttoreittain vaihteleva juttu
jossain kelpaa joku8 ja jossain ei
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Lyhensin tuon toisen vakaajani tänään ja huomasin ettei se todellakaan ole mitään tavallista terästä. Vannesaha puri siihen huonosti ja kun rälläkällä sen sitten pätkin niin jätin pienen osan katkaisukohdasta laikkaamatta ja väänsin sen lopun käsin poikki niin katkeamiskohta muistuttaa murtunutta valua (harmaa ja tasainen murtojälki, ei yhtään venymää tai muitakaan muutoksia metallissa). Aine ei yhtään taipunut kun sitä väänsin vaan napsahti heti poikki. Ilmeisen kovaa ainetta siis.

Helppohan tuo toinen vakaaja sinne on laittaa, korikiinnikkeet käyvät suoraan kun laittaa tangon edellisen yläpuolelle, pienellä lisäkumilla varustettuna niin tulee tiukempi ja päistä toiseen vakaajaan vaikka hydrauliputkenkiinnikkeillä kiinni.

Vaijerisakkeleista en löytänyt sopivaa kokoa ollenkaan.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

nii tota jos oikeen ymmärsin ni ton lisä vakaajan voi kiinnittää päistä vaik tol pakoputki klemmaril.. ja väliin jotai kumia?? :roll:
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Patarauta ei oikein toimi. Helpoin on tosiaan laittaa toinen rinnalle, eikä tuo mene edes vielä liian jäykäksi. Toisaalta jos on epätasainen alusta niin tuo voi viskellä, ainakin jäällä moinen on vain positiivista..
Vauhdin tae - alamäki
E__R

Viesti Kirjoittaja E__R »

Viime viikolla vaihdettiin vakaajan runkokiinnikkeet sellaisiin vihreisiin hydrauliputki kiinnikkeisiin. Tukivarren päätä ei vielä uskallettu muuttaa, koska epäilytti kestääkö se muovi vai halkeaako se ja kun testaamaan ei joutanut tarpeeksi ennen kisoja niin tyydyttiin vielä tukivarren päässä vakio kiinnitykseen ja kumeen siellä välissä. Kyseisen operaation vaikutusta ei huomattu lyhyellä testauksella ja kolme minuuttia kestäneessä kisassa.

Mutta asiaa tutkitaan ja testataan taas kunnes innostusta löytyy.
Vastaa Viestiin