Ladan Kallistuksenvakaajasta
lisä vakaajaa luhennetään niin että se voidaan kiinittää vanhan vakaajan alle ilman mitään kumeja
eli alkuperäinen vakaaja on kiinni alkuperäisillä kiinikkeillään (rakenne ei muutu)
lisävakaaja joka on päistä sen kiinityksen verran lyhennetty laitetaan vaijerisakkeleilla kiinni alkuperäisen vakaajan alapuolelle
eli alkuperäinen vakaaja on kiinni alkuperäisillä kiinikkeillään (rakenne ei muutu)
lisävakaaja joka on päistä sen kiinityksen verran lyhennetty laitetaan vaijerisakkeleilla kiinni alkuperäisen vakaajan alapuolelle
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Kyllä ne käyEsto_r kirjoitti:käykö siihen kiinnitys kohtaan ihan ladan omat kumit? Meinaan tolla sitä kohtaa mikä on ladan etupalkissa kiinni eikä tukivarressa.. ja lähinnä meinaan sitä ylä kumia... eli extra vakaajan kumia...

http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tätä mietin kanssa, ongelmana saattaa olla löytää sopivanlaista tankoa ettei mene liian jäykäksi (vai haittaako se jotain?) ja onhan sellaisen kangen taivuttelu vaativampaa kuin toisen vakaajan lisääminen edellisen päälle. Pitääköhän tuo vakaaja olla jotakin jousiterästä tai muuten erikoista ettei mikätahansa akseli käy siihen? Jos sen voi oikeasti mustasta akselista tehdä niin kohta minulla on vähän paksumpi vakaaja siellä. Kumipuslat on sitten kanssa tärkeä jäykistää tuosta vakaajasta, laakerointi olisi paras mutta kovat muoviholkit käy kanssa.Pöhö-Andrei kirjoitti:Vähän kun olen pöljä ja mitään en näistä hommista tajua niin ihmettelen miksi pitää laittaa kaksi vakaajaa. Eikö se riitä jos tekee yhden ja kerralla paksuman. Eli sopivaa tankoa ja taivutusta niin jo kelpaa, myös katsastusmiehelle.
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tuskinpa tuo mistään kovin erikoisesta metallista on tehty, periaatteessa kipinäkokeella voisi saada tuohon selvyyttä. Mielestäni ihan perustanko kelpaa tuohon tarkoitukseen hyvin ja sitähän pystyy taivuttelemaan kohtuu mukavasti.
Ainakin yhteen Impalaan tekivät naapurin pojat vakaajan ja olivat kysyneet siihen ihan luvan konttorilta. Lienee ollut ainoa muutos mihin yleensä kyselivät mitään lupia ja se kyllä näkyi ja kuului.
Ainakin yhteen Impalaan tekivät naapurin pojat vakaajan ja olivat kysyneet siihen ihan luvan konttorilta. Lienee ollut ainoa muutos mihin yleensä kyselivät mitään lupia ja se kyllä näkyi ja kuului.
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Kyllä sen voi tehdä myös yhdestä PAKSUMMASTA tangosta mutta,mutta kun kaikilla ei ole tuota raudantaivutus vehjettä. Se kun tarvisi taittaa mieluummin kylmänä.
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Lyhensin tuon toisen vakaajani tänään ja huomasin ettei se todellakaan ole mitään tavallista terästä. Vannesaha puri siihen huonosti ja kun rälläkällä sen sitten pätkin niin jätin pienen osan katkaisukohdasta laikkaamatta ja väänsin sen lopun käsin poikki niin katkeamiskohta muistuttaa murtunutta valua (harmaa ja tasainen murtojälki, ei yhtään venymää tai muitakaan muutoksia metallissa). Aine ei yhtään taipunut kun sitä väänsin vaan napsahti heti poikki. Ilmeisen kovaa ainetta siis.
Helppohan tuo toinen vakaaja sinne on laittaa, korikiinnikkeet käyvät suoraan kun laittaa tangon edellisen yläpuolelle, pienellä lisäkumilla varustettuna niin tulee tiukempi ja päistä toiseen vakaajaan vaikka hydrauliputkenkiinnikkeillä kiinni.
Vaijerisakkeleista en löytänyt sopivaa kokoa ollenkaan.
Helppohan tuo toinen vakaaja sinne on laittaa, korikiinnikkeet käyvät suoraan kun laittaa tangon edellisen yläpuolelle, pienellä lisäkumilla varustettuna niin tulee tiukempi ja päistä toiseen vakaajaan vaikka hydrauliputkenkiinnikkeillä kiinni.
Vaijerisakkeleista en löytänyt sopivaa kokoa ollenkaan.
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
Viime viikolla vaihdettiin vakaajan runkokiinnikkeet sellaisiin vihreisiin hydrauliputki kiinnikkeisiin. Tukivarren päätä ei vielä uskallettu muuttaa, koska epäilytti kestääkö se muovi vai halkeaako se ja kun testaamaan ei joutanut tarpeeksi ennen kisoja niin tyydyttiin vielä tukivarren päässä vakio kiinnitykseen ja kumeen siellä välissä. Kyseisen operaation vaikutusta ei huomattu lyhyellä testauksella ja kolme minuuttia kestäneessä kisassa.
Mutta asiaa tutkitaan ja testataan taas kunnes innostusta löytyy.
Mutta asiaa tutkitaan ja testataan taas kunnes innostusta löytyy.