Sivu 30/218
Lähetetty: 30.11.2004 6:22
Kirjoittaja R-J
Jaska HKI kirjoitti:Tuo Pressan mainitsema tieto termostaattikotelon puhaltimesta oli kullanarvoinen ja helposti hoidettava asia.Täysin kylmässä ja täysin lämpimässä asennossa puhalinta ei tietenkään tarvitse kun termostaatin ei tarvitse tarkkailla auton sisälämpötilaa.Entä jos puhallin pysähtyy kokonaan ja lämpö jää termostaatin sisälle kuin "taskuun"? Silloin normaaleissa lämmittimen asennossa auto jää normaalia kylmemmäksi kun termostaatti antaa väärää tietoa ilmaläpän ohjaukselle.Olisikohan tässä yksi syy kun sanovat 110:n lämpiävän huonosti?
Kävin ostamassa öljyt moottoriin.Öljynvaihdosta on vuosi ja kilometrejä noin 10 000.Mobil ykkösen valitsin.Ei halpa,mutta hyvä uudehkolle moottorille.Myyjä kysyi että 1,5 vaiko 2,0 litran koneelle se suodatin pitäisi olla?Sanoin,että käsittääkseni kahden litran koneella 110:aa ei ole ollenkaan myyty Suomessa.
Minä en kyllä muita kakslitrasia satakymppejä tiiä, kun sen GTIn. Sehän on kakslitranen, mut Opelixin koneella.
Lähetetty: 30.11.2004 18:50
Kirjoittaja Jaska HKI
Kuulin autokorjaamosta jutun,jossa Lada 110 oltiin myyty Toyota-autoliikkeeseen,josta se oli myyty uudelle asiakkaalle.Toyota liikkeessä ei oltu ymmärretty mikä se pieni musta pampula tarkoittaa ja se oli rapsittu avainnipusta pois.Vasta myöhemmin asia oli selvinnyt kun oli myöhäistä.Auto oli kuitenkin saatu käyntiin sillä tavalla,että akulta lähtevän +-kaapeilin kenkää kytketty toistamiseen akun napaan kunnes oli kuultu bensapumpun hurahtavan,jollin kaapelia ei oltu enää irroitettu.Auto oli käynnistynyt startilla ja ajettu ajonestolaiteen uudelleen viritykseen.Uskokoon ken tahtoo!

Lähetetty: 30.11.2004 21:06
Kirjoittaja samarai
Jaska HKI kirjoitti:Kuulin autokorjaamosta jutun,jossa Lada 110 oltiin myyty Toyota-autoliikkeeseen,josta se oli myyty uudelle asiakkaalle.Toyota liikkeessä ei oltu ymmärretty mikä se pieni musta pampula tarkoittaa ja se oli rapsittu avainnipusta pois.Vasta myöhemmin asia oli selvinnyt kun oli myöhäistä.Auto oli kuitenkin saatu käyntiin sillä tavalla,että akulta lähtevän +-kaapeilin kenkää kytketty toistamiseen akun napaan kunnes oli kuultu bensapumpun hurahtavan,jollin kaapelia ei oltu enää irroitettu.Auto oli käynnistynyt startilla ja ajettu ajonestolaiteen uudelleen viritykseen.Uskokoon ken tahtoo!

Niin se musta pampula on varmaan monille vieras juttu. Jos jättää esim. muualle huoltoon kuin Deltaan niin kannattaa ehdottamasti ilmoittaa sen pampulan merkitys (muuten soittelevat, että tää ei lähde käyntiin)

. Kaverin 110 on ollut kahdessa eri (huoltoaseman)merkkihuollossa (ford ja toyota) ja pampula on ollut tuntematon.
Lähetetty: 1.12.2004 17:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Autokorjaamossa oli oven muoviholkki vahvistettu pokatulla pellinkappaleella,joka oli hepattu migillä kiinni.Korjaaja sanoi samanlaisia holkkeja käytettävän myös Samarassa.Termostaattikotelon tuulettimen vinkuminen oli kuulema myös tuttu juttu.Lämmityslaitteen säätö jää yleensä "täysille"-asentoon vanhemmissa satakympeissä.Parempi hikoilla kuin jäätyä-ainakin talvella ja voihan ikkunoitakin raottaa.Oven liikkuvat mekanismit oli rasvattu aseöljyllä ja herkästi tuntui toimivan.
Lähetetty: 4.12.2004 18:02
Kirjoittaja Jaska HKI
Eilen illalla luulin jo,että toinen lähivalopolttimoista on palanut kun valokeila näytti niin vajavaiselta.Perillä katsoin tarkemmin ja havaitsin,kuinka jääkökkö oli tarttunut umpion pintaan linssin kohdalle.Linssivalojen rakenteen takia umpion ulkopinta ei lämpene pakkasella niin pajon,että se irtoaisi itsestään,vaan jää pitää irroittaa.Jään ei tarvitse olla suuri ennenkuin valokeila on pilalla.Vanhemmissa H-4 lampuissa lampun pinnat puhdistuivat itsestään jäästä lämpenemisen vaikutuksesta.
Lähetetty: 5.12.2004 11:06
Kirjoittaja Jaska HKI
Palaneen parkki- tai jarruvalon merkkivalo ilmoittaa,että vikaa olisi.Se ei tee sitä joka käynnistyksen jälkeen.Pitää kokeilla tekeekö se käynnistyksen jälkeisen jarrutuksen jälkeen,tai pyydän jonkun katsomaan,palaako kaikki kolme jarruvaloa?Kontaktihäiriö varmaan?
Lähetetty: 5.12.2004 11:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
Samaran jarruvalovikaa tutkiessa löytyi mielenkiintoinen liitos tavaratilasta josta oli haaroitettu molemmat jarruvalot. Onko sit 110:ssä samanlainen? Veljellä oli hajonnut kaikki jarruvalot kerralla, deltassa olivat viaksi löytäneet katkenneen johdon jossain päin tavaratilaa, olisiko vika kyseisessä liitoksessa, tuskin johto ihan tosta vaan poikki leikkaantuu? tosin olivat kyllä autoon laittaneet 3 metriä uutta johtoa

Lähetetty: 5.12.2004 17:13
Kirjoittaja Jaska HKI
Havaitsin,että vika oli oikeassa takajarruvalossa.Käskin pojan painaa jarrua auton käydessä.Kädellä taputtelemalla sain jarruvalon syttymään,eikä vikaa enää ole.Jos vika uusiutuu täytyy siirtyä järeämpiin toimenpiteisiin

.
Lähetetty: 7.12.2004 20:30
Kirjoittaja Largoidi
Jaska HKI kirjoitti:Havaitsin,että vika oli oikeassa takajarruvalossa.Käskin pojan painaa jarrua auton käydessä.Kädellä taputtelemalla sain jarruvalon syttymään,eikä vikaa enää ole.Jos vika uusiutuu täytyy siirtyä järeämpiin toimenpiteisiin

.
Samanlainen vika oli minulla vasemmassa takavalossa. Pari kuukautta toipui taputtelemalla, sitten jouduin uusimaan polttimon. Polttimon vaihto on todella helppoa ainakin HB:ssä.
Lähetetty: 8.12.2004 13:56
Kirjoittaja Sepi
Minulla oli myös samanlainen vika 110:n vasemmassa "taka-ajovalossa". Siinä vika ei ollut polttimossa, vaan polttimon muovisessa istukassa. Polttimo oli nähtävästi kuumentunut (en tiedä miksi) niin, että sen "kiinnitystapit" olivat sulattaneet istukassa olevia uriaan. Näin poltimo pääsi liikkumaan istukassaan eikä sen kanta aina koskettanut vastakappalettaan, vai mikä se nyt lienee. Tee-se-itsemiehenä paikkasin sulaneet kohdat superliimalla ja hyvin on valo toiminut sen jälkeen

.
Lähetetty: 8.12.2004 18:46
Kirjoittaja ,_,/ukka
Polttimon kannan sulaminen johtuu siitä, että siellä on hapettumaa tms. joka estää kunnollisen kontaktin. Huonossa kontaktissa syntyy jännite häviö ja koska lampussa kulkee virta, niin syntyy tehohäviö, josta taas syntyy lämpöä. Jos siis lampussa on vika joka menee koputtelemalla ohi, kannattaa lamppu avata ja korjata.
,_,/ukka
Lähetetty: 11.12.2004 11:25
Kirjoittaja Jaska HKI
Valovian merkkilamppu syttyy ja merkkiääni ilmoittaa silloin tällöin että vikaa olis.Täytyy parannella jarruvalon kontaktia.Taputtelu kun varsinaisesti ei ole huoltamista niinkuin kirkaan lampun alla auton seisottaminenkaan.

.
Tänään marketteihin mennessä vaimo havaitsi,että minuuttiviisari oli hävinnyt ajotietokoneen kellosta.Paluumatkalla minuuttiviisari oli "palannut takaisin"oltuaan "hukassa" vajaan tunnin

.
Lähetetty: 16.12.2004 19:06
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänä iltana marketissa käydessäni pysäköin hienon Volvo S80:n viereen.Takaisin tullessani huomasin että omistaja pyöri Volvonsa ympärillä poikansa kanssa.Hän oli unohtanut avaimensa peräkontiin ja oli paiskannut luukun kiinni.Ovea avattaessa oli taas murtohälytys mennyt päälle,mikä taas esti peräkontin avaamisen sisäpuolelta.Kaveri asui parin kilometrin päässä,jonne vein hänet vara-avaimia hakemaan ja sieltä vielä takaisin.Väkisin hän työnsi käteen muutaman €uron,vaikka estelin-sen verranhan joulumieltä pitää olla.
Testeissä Lada 110 saa arvosteluissa jotakuinkin "tuulahdus menneeltä vuosikymmeneltä".Edelläselostettua episodia ei satakympissä olisi voinut tapahtua,koska ajonestolaite estää vain moottorin käynnistymisen ja peräkontin saa painonapilla auki.Lisäksi farmarissa ja HB:ssä peräkonttiin pääsee sisäpuolelta kaatamalla takimmaiset selkänojat.Ainakin tässä tapauksessa Wanhassa Wara Parempi.
Lähetetty: 18.12.2004 1:26
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jaska HKI kirjoitti:Tänä iltana marketissa käydessäni pysäköin hienon Volvo S80:n viereen.Takaisin tullessani huomasin että omistaja pyöri Volvonsa ympärillä poikansa kanssa.Hän oli unohtanut avaimensa peräkontiin ja oli paiskannut luukun kiinni.Ovea avattaessa oli taas murtohälytys mennyt päälle,mikä taas esti peräkontin avaamisen sisäpuolelta.Kaveri asui parin kilometrin päässä,jonne vein hänet vara-avaimia hakemaan ja sieltä vielä takaisin.Väkisin hän työnsi käteen muutaman €uron,vaikka estelin-sen verranhan joulumieltä pitää olla.
Testeissä Lada 110 saa arvosteluissa jotakuinkin "tuulahdus menneeltä vuosikymmeneltä".Edelläselostettua episodia ei satakympissä olisi voinut tapahtua,koska ajonestolaite estää vain moottorin käynnistymisen ja peräkontin saa painonapilla auki.Lisäksi farmarissa ja HB:ssä peräkonttiin pääsee sisäpuolelta kaatamalla takimmaiset selkänojat.Ainakin tässä tapauksessa Wanhassa Wara Parempi.
Hienoa, pulaan joutuneen auttaminen on parasta pr-toimintaa.

Aina siitä tosin ei saa eses kiitosta.
Mitähän varten sedanissa on pelkkä suksiluukku?
Lähetetty: 18.12.2004 1:28
Kirjoittaja Mosse-Aksu
pressa kirjoitti:tervehdys aksu
kuuntelemasi ääni tulee katossa olevasta termostaatti kotelosta ja tarkemmin sanottuna sielä olevan puhaltimen moottorista
kyseinen termostaattikotelo irtoaa vetämällä ja siinä on kaksi johto liitintä jotka irtoavat vatämällä
sen jälkeen ruuvimensselillä kangottamalla saat termostaattiyksikön auki
ota jotain crc tai vastaavaa ohutta öljyä ja ruiskuta sen pienen sähkömoottorin suojakumin välistä moottoriin
kokoa päinvastaisessa järjestyks3essä ja nauti äänettöpmästä autosta
( ääni oli todella inhottava ja minultakin meni muutama päivä että löysin äänen aiheuttajan )
Kiitos, nyt on asia hoidossa. Pieni vaiva, iso ilo.
