VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen oli paperia tuon raanan alla eikä tippaakaan nestettä vuotanut. Voisikohan kuitenkin syynä olla kumitiivisteet, jos ne pakkasessa surkastuu tms. eli kiristämällä korjaantuisi. Sehän selviää kokeilemalla, kun muistaisi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

AI kirjoitti:Eilen käytin pajalla, vaihdettiin vuotava jarrusatula uuteen sekä laitettiin nelivaihteisen vaihdelaatikon tukikumi viisivaihteiseen laatikkoon, sopi täydellisesti paikoilleen. Eli ainakin -88 ja -89 viisivaihteisiin laatikoihin joita itsellä on ollut kuuluu nelivaihteisen laatikon tukikumi. Olisiko sitten jossain vaiheessa 90-luvulla muuttaneet tukikumia ja laatikon valua?


Tähän mysteeriin löytyi vähän aikaa sitten ratkaisu, kun setvittiin 4- ja 5- vaihteisten lootien tuntomerkkejä. Kävi ilmi, että nelivaihteisen kuoren sisään on mahdollista kasata pienin muutoksin viisipykäläinen rattaisto. Ja parin vuoden aikana tämmöistä on tehtaalla myös harrastettu. Sinulla on tällainen hybridiloota. Kyljessä lukee nelivaihteisen askin numero, mutta sisus on muuta.

Homma taisi aiheuttaa harmeja, huono juttu että ei kenellekään tullut mieleen. Mutta keräilijä voi varmaan suhtautua tuohon niin kuin postimerkkeilijä virhepainokseen tai vikahammastukseen.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Lesnaja Sobaka kirjoitti:Mutta keräilijä voi varmaan suhtautua tuohon niin kuin postimerkkeilijä virhepainokseen tai vikahammastukseen.
Ja myydessä laatikon hinta on kymmenkertainen normaaliin verrattuna?

Kyllä ainakin itse varmaan nyt loppuikäni muistan varata kyseistä remonttia varten molempia tukikumeja!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

AI kirjoitti:Eilen oli paperia tuon raanan alla eikä tippaakaan nestettä vuotanut. Voisikohan kuitenkin syynä olla kumitiivisteet, jos ne pakkasessa surkastuu tms. eli kiristämällä korjaantuisi. Sehän selviää kokeilemalla, kun muistaisi.
Meillä töissä riipuen kemikaaleista tiivisterenkaat saattavat kutistua tai venyä 30%,kisäksi esiintyy haavaumia ja pykimistä.Ei muuta kuin vaihtoon vain.Parhaimmillaan rannerenkaan kokoinen silikonivahvistettu rengas voi maksaa 100€/kpl
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

AI kirjoitti:Ja myydessä laatikon hinta on kymmenkertainen normaaliin verrattuna?
No, keräilyarvo ja markkina-arvo ovat kaksi eri asiaa...
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen aamuna -25 mittarissa kun töihin piti lähteä. Avaimesta käänsi niin jonkinlainen möö kuului eikä siis pyörittänyt käymään. En jaksanut sisälle lähteä rymistelemään lämmintä akkua hakemaan vaan laitoin kakkosnelosen (modifioitu sopivaksi muutama vuosi sitten) penkin ja kytkinpolkimen väliin, veivi paikoilleen, kymmenkunta kierrosta pyöritystä, virrat päälle (ryyppyhän olikin jo) ja rivakka tempaisu veivistä ja kerrasta käymään, tosin lohkolämmitin oli ollut jo lähes kolme tuntia päällä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Missäs pakastinrekassa tätä on käynnistelty -25astetta jos liikutaan salpausselän alueella välillä Kuusaa - Lahti???
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2706
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ei tarvi mistään pakastinrekasta käynnistää. Yöt ovat olleet täällä etelässä hyvin kylmiä, kun taivaalla pelkkä tähtitaivas.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taisin vain olla itsekin täällä päin silloin vai mitenhän se meni.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
lada2101

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja lada2101 »

Aivan uskottavaa ajelin silloin töihin pakkasta oli -22c.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

En tiedä minkä hiton pakastinrekan ovat tänne raahanneet mutta pirun kylmä oli. Lahteen kun pääsin niin siellä oli vain 20 astetta pakkasta. Ei tänä aamuna ollut mitään ongelmaa kun oli vain vajaa kaksi astetta pakkasta. Ensi talveksi uusi akku jotain muuta merkkiä kuin Zap.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Aurinko paistoi niin pahasti tänään että päätin vaihtaa tuon 1971:n konepellin kun joku molopää sen talvella pakkasella murjaisi nurkasta auki. No, priima se ei ennen sitäkään ollut. 1974-raadosta sen otin ja paikoilleen sovitin, saranat olivat vaan käytön puutteesta ruostuneet jumiin ja toinen niistä jo viime kesänä meni poikki joten ne sitten otin 1971:n konepellistä. Jäkälät ja sammalet hioin pois, samalla pinta karheni sen verran ettei uusi maali heti kuivuttuaan hilseile irti. Maalasin Miranolilla ja kiinalaisella pensselillä, en tiedä tuliko siitä niin hyvä mutta ainakin sininen tuli, paremmalta se näyttää kuin muu auto.

Akulla ei taida enää ensi talveen asti pärjätä. Kaksi päivää kun on ajamatta niin juuri ja juuri pyöräyttää käymään, yön yli seistessäänkin selvästi tyhjän puoleinen on. 5-6 tuntia riittää jo selvästi tyhjentämään akkua kun töissä sen aikaa ja vielä sisällä lämpimässä on. Kymmenen minuuttia ajoa riittää lataamaan sen niin että lyhyen ajan päästä käynnistys tapahtuu normaalilla pyörityksellä. Eikä minkäänlaisia ongelmia ole ennen seuraavaa aamua! 2,5 (vai liekö jo 3,5) vuotta on Zapille liikaa. Mikähän mahtaa olla sellainen akkumerkki joka kestää nykyään? Exide kesti yhdeksän vuotta, vieläkin se toimii muttei pakkasella. Sellainenkohan sitten pitää ostaa tilalle? Akkuliikkeestä jos kysyy niin myyvät tietysti sellaisen josta paras kate tulee...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mä oon edelleen siitä zapista sitä mieltä että se on hyvä akku. Nyt on sitten puhe lada kokoisesta akusta, taisi olla 60A. Sain sen kaverilta. Se on jäätänyt, sitä on ladattu jäisenä, annettu jumppereilla virtaa väärin päin ja ties mitä. Aina vain toimii hyvin. Puristuspainemittauksessakaan ei hyytynyt yhtään vaikka pyöritin kyllä sitten reilusti, että varmasti tulee paineet (olkoonkin että pyörittäminen on selkeästi keveämpää). Se on leiman mukaan 2 vuotta vanha. Kaipa nuokin ovat sitten yksilöitä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään tuli seitsemän vuotta kuluneeksi siitä kun tuo 1971 tuli rekisteröintikatsastettua. Merkkipäivänä sillä lähdetään iltapäivällä ajamaan Joensuuhun. Hyvin on tuo laite tämän seitsemän vuoden ajan palvellut. Kaksi kertaa on matka katkennut hetkeksi teknisen vian takia, ensimmäisen kerran oli puolan johto pompannut virranjakajan kannesta irti, toisen kerran kun piti kaasuttimen takia vaihtaa vivusto pidempään ja sen mukana tullut muovinippeli joka kaasuttimen "palloon" kiinnittyy petti kun oli liian kovaa ja haurasta muovia, kestihän se pari viikkoa. Onneksi mukana oli alkuperäinen nippeli ja sain sen tien päällä vaihdettua. Kolmannen kerran matka katkesi kun pyörän pultit hävisivät mutta tätä on kai paha mennä auton viaksi sanomaan. Kuka lie oli pultit löysyttänyt, itse ainakin ne olin jälkikiristänytkin. Ja olihan tuossa joku vuosi sitten starttien kanssa ongelmaa, kaksi niitä hajosi noin vuoden välein, ensimmäinen oikein kunnolla, toinen, uusi kesti vuoden verran kunnes alkoi "naks, naks, naks...". Tuo aiheutti jonkinlaisia käyttörajoituksia. Ensimmäisenä talvena ei yksi aamu käynnistynyt millään, muistin että aikaisemmassakin Ladassa oranssit Hot Wires -sytytysjohdot aiheuttivat samanlaisia ongelmia kosteilla kylmillä ilmoilla. Sytytysjohdot pois ja toiset (käytetyt tietysti) tilalle ja heti lähti käymään eikä sen jälkeen ole ongelmia ollut. Kesärenkaita vaihtaessa kerran huomasin että toinen alatukivarsi edestä oli melkein poikki pallonivelen kohdalta, tästä seurasi reilun viikon käyttökielto. Tarkoitus on tämä Lada käyttää ihan loppuun, eli niin kauan kuin kulkee tai kasassa pysyy. Ruoste sitä jonkin verran on jo syönyt mutta ei mitään hälyyttävää, ei ne kämmenen kokoiset ruostepilkut kyljissä menoa haittaa... Ainakin 40-vuotispäivänsä tuo varmasti näkee ellei jostain ulkoisesta syytä Lada tuhoudu, 50-vuotispäivää en kyllä sen enää usko näkevänsä, paitsi jos sen säilöö talliin kymmeneksi vuodeksi mutta sitä tarkoitusta varten on tuo 1970 Lada jolla tämän kesän ajan, seuraavasta en tiedä. Korvaavan laitteenhan minä jo vuosi sitten tälle valmiiksi hommasin, sen museorekisteröidyn 1974:n.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

1970 Ladalle on nyt varattu katsastusaika 27.4.2010. Ensimmäisen kerran kokeilin netin kautta tilata ajan, ihan helppo systeemi näkyi olevan. Nyt vaan pitäisi vähintään takajarrut tuohon taikoa, koko taka-akselin kyllä meinasin siihen vaihtaa, sen verran persoonallisen oloinen korotus siellä on joka kyllä rekisteröintikatsastuksesta on läpi mennyt. Eikä kampiakselin etupään stefan vaihtokaan pahaa tekisi. Enpähän tuota rakkinetta aikaisemmin olekaan katsastanut vaikka se minulla 3,5 vuotta on ollutkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin