E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Enemmänkin arvailua, mutta arvaillaan nyt:

Bensiiniperäistä karstaa, syynä jalostusvaiheessa krakatut komponentit.

Lyijystä tuskin on kyse. Kyseessä voisi olla myös eräs voiteluöljykomponentti (ns. bright stock), mutta pidän sitä kuitenkin epätodennäköisempänä "syyllisenä".

***

Varsinkin takavuosina bensiinin karstanmuodostus oli jonkin asteinen ongelma. Jalostus- ym. tekniikan kehitys on parantanut tilannetta.

***

Jos bensiinin eri komponenttien ominaisuuksista keskusteltaisiin mahdollisiin ongelmiin verrattuna yhtä paljon kuin etanolista viime aikoina, olisi tämäkin foorumi ajat sitten ollut tukossa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jta »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Enemmänkin arvailua, mutta arvaillaan nyt:

Bensiiniperäistä karstaa, syynä jalostusvaiheessa krakatut komponentit.

Lyijystä tuskin on kyse. Kyseessä voisi olla myös eräs voiteluöljykomponentti (ns. bright stock), mutta pidän sitä kuitenkin epätodennäköisempänä "syyllisenä".

SvS
Voi hyvin olla noinkin. Ite en mitenkään nero näissä asioissa ole että mitkä tuollaista karstoittumista voivat aiheuttaa. Oli itelle uutta se valkoinen karsta.
Tuli tässä jostain muistin sopukoista vielä mieleen että joissakin noista venttiileistä se valkoinen kerros paljastui vasta kun mustaa karstaa sai vähän poistettua.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lisäksi lämmityslaittteen teho laskee.Koska etanolin/bensiinin lämpösuhde on 27/43 sisältää etanoli vain 63% bensiinin sisältämästä lämpömäärästä.10%:n etanoliseoksella ajettaessa lämmityslaitteen kehittämä lämpö laskee 6,3%.No voihan laittaa auton penkinlämmittimet pääälle jos niitä on tai Biltemasta ostettu vastuspuhallin.Tämä taas aiheuttaa lisääntynyttä pa kulutusta.Ensimmäiniset kilometrit kylmäkäynnistksen jälkeen muuttuvat vaarallisemmaksi kun vasemmalla kädellä hinkataan tuulilasia :lol:
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mitenkäs päin tuo meneekään. Ehkäpä moottorin lämpeneminen hidastuu, eli sitä kautta sisätilat lämpenee hitaammin. Mutta kun kone on saatu normaalilämpöiseksi, niin sen jälkeen termostaatti säätää koneen lämmön kuten ennen etanolikuraakin. Näin mun mielestä. :wink:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Lattarauta kirjoitti:95E10 Käyttöönotto saattaa poikia ongelmia, joihin korjaamoiden on hyvä varautua etukäteen.

• E10 polttoaine voi sisältää vettä, joka taas aiheuttaa käyntihäiriöitä sekä suodattimen ja ruiskusuuttimien tukoksia ja likaantumista.
• E10 voi aiheuttaa merkittävästi enemmän karstaa kuin perinteinen bensiini.
• E10 voi syövyttää polttoainejärjestelmää. Etanoli on lievästi hapan molekyyli, joka nopeuttaa korroosiota polttoainejärjestelmän eri metalliseoksissa.
• E10 voi hapettua varastoidessa enemmän kuin perinteinen bensiini joka aiheuttaa kumimaisia jäänteitä ja erittäin vaikeaa käynnistystä varastoinnin jälkeen.

http://www.finntest.fi/index.taf?_page= ... 1546514C3A
Terve!

Jos näitä ihan vakavissaan kirjoitetaan, ei voi muuta sanoa, kuin että pölhöys saavuttaa uusia ulottuvuuksia.

Mutta pari kommenttia:

Finntest kauppaa polttoaineen lisäaineita, joten "informaatio" on ymmärrettävää.

Suomessa kaupan olevat polttoaineet ovat lisäaineistettuja mm. vanhenemisen, vedenerottumisen, korroosion ja sekä polttoainejärjestelmän että moottorin likaantumisen varalta. On vaikea uskoa, että summamutikkaisella taika-aineiden lisäyksellä saavutettaisiin mitään etua. Pikemminkin on vaarana, että lisäainetasapaino menee pieleen tai lisäaineistus tulee yliannostelluksi.

Periaate lisäaineistuksessa on sama kuin maustamisessa vaikkapa suolalla: jos vähän on hyvä, ei tosi paljon ole parempi.

Etanolin kumijäänteet ja karsta ovat jo ihan humoristinen juttu, katsomalla vuosikertakossua tai spriikeitintä asia selviää. Sen sijaan normaaleilla bensiinikomponenteilla, erityisesti olefiineilla, on suuri "kumiutumis-" ja karstanmuodostustaipumus. Olefiinipitoisuuksille onkin siksi asetettu maksimiarvo. Olefiineja käytetään mm. siksi, että niillä saadaan bensiinin nakutuskestävyys paremmaksi.

***

Lämmityslaitteen tehoon yms. ei etanolibensiini vaikuta sitä eikä tätä,varsinkaan 6,3:a prosenttia. Tämä tiedoksi mm. uusille foorumilaisille, jotka eivät välttämättä ole huomanneet, että tämä "Hiekkalaatikko"-osio on tarkoitettukin hömpän kirjoittamiseen.

***

"Uudemman ajan" ensimmäinen etanolibensiini oli muuten Nesteen Futura 98 vuonna 2006. Silloin etanoli ei syövyttänyt mitään, ei tankit sulaneet, eikä kone savuttanut kolisten, vaan Neste tiedotti asiasta näin:


3.4.2006
NESTE OILIN FUTURA 98 -BIOBENSIINI, SUOMEN ENSIMMÄINEN BIOBENSIINI

Kysymyksiä ja vastauksia

Mikä tekee Neste Oilin Futura 98 -biobensiinistä biobensiinin?
98-oktaanisen Futura-biobensiinin valmistuksessa käytetään biokomponentteja.

Mitä tarkoittaa biokomponentti?
Biokomponentti on uusiutuvista raaka-aineista valmistettu polttoaineen osa.

Mitä hyötyä biokomponentista on bensiinissä?
Biokomponentti vähentää bensiinin käytössä vapautuvaa raakaöljyperäistä hiilidioksidia ja korvaa uusiutumatonta öljyä uusiutuvalla raaka-aineella. Biokomponentit sisältävät happea ja toimivat samoin kuin nykyisin käytössä olevat happea sisältävät komponentit pakokaasupäästöjen alentamisessa.

Miksi Neste Oil haluaa käyttää biokomponentteja?
Neste Oil näkee, että 20 vuoden sisällä merkittävä osa liikenteen polttoaineita valmistetaan uusiutuvista tai vaihtoehtoisista raaka-aineista. Nyt on myös Suomessa sopiva aika aloittaa liikenteessä biopohjaisten polttoaineiden käyttö.

Mitä biokomponenttia bensiinissä käytetään?
Bensiinissä biokomponenttina voidaan käyttää etanolia tai ETBE:tä. Futura 98 -biobensiinissä on aluksi käytössä etanoli.

Minkälaiset polttoaineominaisuudet biokomponenteilla on?
Ne ovat hyviä polttoainekomponentteja kohtuullisina pitoisuuksina. Niillä on korkea oktaaniluku ja niiden sisältämä happi auttaa alentamaan pakokaasupäästöjä. Voimassa olevan suomalaisen lainsäädännön ja EU-standardien mukaan saa bensiinissä olla etanolia enintään 5 tilavuusprosenttia ja eettereitä kuten ETBE:tä enintään 15 tilavuusprosenttia.

Mitä tarkoittaa biopolttoaine?
EU:n virallinen määritelmä liikenteen biopolttoaineelle on ”nestemäinen tai kaasumainen liikenteen polttoaine, joka on tuotettu biomassasta ja/tai jätteen biohajoavasta osasta”.

Tarvitseeko autoa säätää ennen uuden biobensiinin käyttöä?
Ei tarvitse, biobensiinin on valmistettu siten että sen käyttö ei vaadi mitään toimenpiteitä käyttäjiltä.

Miten biobensiini vaikuttaa autoon?
Hiilidioksidipäästöt alenevat kun fossiilista raaka-ainetta korvataan biopohjaisella. Muulla tavoin Futura 98 -biobensiini ei vaikuta autoon. Polttoaineen kulutus, teho tai muut käyttöominaisuudet eivät muutu nykyisin käytössä olevaan bensiinin nähden.

Vaikuttaako biobensiini katalysaattoriin?
Biobensiinillä ei ole vaikutusta katalysaattoriin.

Vaikuttaako biobensiini autoni päästöihin?
Hiilidioksidipäästöt alenevat kun fossiilista raaka-ainetta korvataan biopohjaisella. Auton säännellyt pakokaasupäästöt eivät muutu nykyisestä tilanteesta.

Vaikuttaako biobensiini autoni bensiinin kulutukseen?
Kulutusmittauksissa ei ole havaittu eroa nykyiseen 98-oktaaniseen bensiiniin.

Mitä ympäristövaikutuksia biokomponentilla on?
Biokomponentti vähentää osaltaan raakaöljyperäisiä hiilidioksidipäästöjä. Nettovähennykseen vaikuttaa tietenkin myös komponentin valmistuksessa syntyneet hiilidioksidipäästöt.

Mistä lisättävä biokomponentti on peräisin?
Tällä hetkellä käytössä on eurooppalaista alkuperää olevaa etanolia.

Miksi ei käytetä kotimaista alkoholia?
Kotimaasta ei ole saatavissa polttoainelaatuista etanolia
.
Voiko Suomessa valmistaa etanolia polttoainekäyttöön?
Suomessa voitaisiin valmistaa etanolia peltopohjaisista raaka-aineista tai metsäteollisuuden sivutuotteena. Myös metsäpohjaisen raaka-aineen käyttöä etanolin valmistukseen tutkitaan eri puolilla maailmaa.

Mitä uusi Futura 98 -biobensiini maksaa?
Tukkuhinta määräytyy samojen maailmanmarkkinoiden periaatteiden mukaan kuin "perinteisen" 98-oktaanisen bensiinin hinta. Biokomponentit ovat raakaöljypohjaisia komponentteja kalliimpia, joten niiden osuus lisää lopputuotteen hintaa.

Saako biokomponentin käytölle verohelpotusta?
Ei. Tällä hetkellä Suomessa ei saa verohelpotusta biokomponenttien käytöstä. Biokomponentin korkeammat kustannukset siirtyvät suoraan kuluttajahintoihin.

Mistä uutta Futura 98 -biobensiiniä saa?
Neste-asemilta ja vihreiltä A24-automaattiasemilta Hanko-Tampere-Jyväskylä-Joensuu-linjan eteläpuolelta 98-oktaanisen bensiinin mittarista.

Milloin biokomponenttia lisätään 95-oktaaniseen Futura-bensiiniin?
Aika näyttää. Lainsäädännön ja markkinoiden kehitys ohjaa biokomponenttien käyttöä. Jos biokomponentin käyttö määrätään pakolliseksi, niin haetaan kustannustehokkainta ratkaisua, jolla vaatimukset täyttyvät. Silloin biokomponentin lisääminen joko bensiiniin tai dieseliin saattavat olla vaihtoehtoja keskenään.

Milloin Futura-dieseliin lisätään biokomponentti?
Neste Oilin biodiesellaitos valmistuu 2007, jolloin komponenttia on käytettävissä. Sen käyttö Futura -dieselissä riippuu valmisteltavana olevasta lainsäädännöstä ja markkinoiden kehityksestä.

Miten uusi Futura 98 -biobensiini merkitään mittareissa tai Neste-asemilla?
Biokomponentin käyttö Futura 98 valmistuksessa ei vaadi mitään uusia merkintöjä jakelumittareihin. Asemalla on mainos- ja infomateriaalia tuotteesta.

Voiko Futura 98 -biobensiiniä käyttää sekaisin tavallisen 98-oktaanisen bensiinin kanssa?
Biobensiiniä voi sekoittaa vapaasti muihin 95- ja 98 -oktaanisiin bensiineihin kunhan auton oktaanilukuvaatimus täyttyy.

Voiko biobensiinin sekoittaa jäänestoainetta?
Biobensiini ei välttämättä tarvitse jäänestoainetta, mutta jos sitä halutaan käyttää, on se täysin mahdollista.

Miten Futura 98 -biobensiini toimii venttiilisuojalisäaineen kanssa?
Se ei vaikuta venttiilisuojalisäaineen toimintaan.

Saako Futura 98 -biobensiiniä ympäri vuoden?
Kyllä, biobensiini on jakelussa ympäri vuoden.

Kauanko uutta Futura 98 -biobensiiniä on saatavilla?
Markkinoille tulo ei perustu mihinkään määräaikaiseen kokeiluun, vaan Neste Oil aloittaa nyt biokomponenttien käytön liikennepolttonesteiden valmistuksessa. Uskomme, että liikennepolttonesteiden biosisältö lisääntyy tulevaisuudessa ja biokomponentteja sisältävät tuotteet jäävät pysyvästi markkinoille.

Miksi uutta Futura 98 -biobensiiniä ei saa Länsi- tai Pohjois-Suomesta?
Toistaiseksi sitä valmistetaan vain Porvoossa ja toimitetaan vain sieltä säiliöautoilla asemille. Kuljetusetäisyyksien ja -kustannusten vuoksi jakelualue ei ole laajempi.

Missä muualla käytetään biokomponentteja bensiinissä ?
Ruotsissa on käytetty 5 % etanolia 95-oktaanisessa bensiinissä jo useampia vuosia samoin siellä on jakelussa E85 etanolipolttoainetta, joka on 85%:sta etanolia. Muita suuria biokomponentin käyttäjiä on USA, Brasilia, Saksa ja Ranska.

Miten biobensiini vaikuttaa pienmoottoreihin?
Biobensiini ei vaikuta mitenkään pienmoottorien toimintaan. Moottorit toimivat samalla tavalla kuin nykyiselläkin 98-bensiinillä. Mitään säätöjä ei tarvitse muuttaa. Pienmoottorikäyttöön parasta bensiiniä on Futura Green -erikoisbensiini.

Miten biobensiini vaikuttaa 2-tahtimoottoreihin?
Biobensiini ei vaikuta 2-tahtimoottereihin. 2-tahtiöljyä on käytettävä kuten tavallisen bensiinin kanssa.

Mitä biobensiini vaikuttaa ralliautoihin?
Biobensiini ei vaikuta mitenkään ralliautojen toimintaan. Moottoriurheilussa moottorin säätäminen on yksi osa kilpailuihin osallistumista. Parhaan suorituskyvyn löytämiseksi moottorit tulisi säätää jokaiselle polttoaine-erälle erikseen. Näin kannattaa toimia biobensiininkin kanssa.

Mitä biobensiini vaikuttaa veteraaniautoihin?
Biobensiini ei vaikuta mitenkään veteraaniautojen toimintaan. Sen kanssa voi toimia samalla tavalla kuin nykyisenkin bensiinin kanssa. Jos oktaanivaatimuksen vuoksi ei ole syytä käyttää 98-oktaanista bensiiniä, on taloudellisinta käyttää 95-oktaanista bensiiniä ja venttiilinsuoja-ainetta. Futura Green -pienmoottoribensiinimme on parasta bensiiniä veteraaniautojenkin säilytykseen.

Kysymyksiin, joihin tässä ei ole vastausta, voi kysyä vastauksia Öljytuoteneuvonnalta puhelimitse 0800 1 9696.
Neste Markkinointi Oy Y-tunnus 1626490-8
Kotipaikka Espoo


SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mahtava vedätys jos ja kun etanoli valmistetaan viljasta ja sokerruoósta.Mahtaa vijapörssien hinnat nousta tappiin ja köyhä kolmas maailma ilman ruokaa.No viljahan taas tehdään kaivamalla maasta mineraaleja,maata lannoittamalla,diesel traktoreilla möyrimällä ja myrkyttämällä.Tehomaatalous ei ole kestävällä pohjalla maapallon väestöön nähden.No maksetaan sitten jyväjemmareille lisää maataloustukia.EU:n budjetista 2/3 on maataloustukiaisia.Näin se maailma "pelastuu".
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

8) Juuri näin tuota olen itsekkin ajatellu, että mikä se todellinen hyöty edes on :roll: mistäs asti tuo etanoli kuskattiinkaan tuskin sekään ihan ilmaista ja viisasta on?
Vaikka meneehän tämä siinä sivussa "jätevesien puhdistus" kuuhauksien kanssa :lol: Putsataan muka pska vesiä niin voivat sitten mennä ojaa pitkin pitkiä matkoja vesistöön lantrautuen jo alkumatkasta luonnosta tuleviin vesiin jos niitä on edes kumpiakaan kesä kuivan aikaan liikentessä. Sitten, kun tämä oja tai mikä se sitten onkaan päätyy vesistöön tulee siihen vesitön viereiseltä pellolta apulantaa sen kylvönaikaan ja mahd. sadeveden huuhtomana samoin, kun virtsan/lietteen levitys, mutta nehän eivät ole pahoja eihän verrattuna vessan vetoon tai tiskivesiin verrattuna :lol: Kuhan siis jotain väsätään, onko se sitten viisasta/kannattavaa on eriasia :evil:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Jos näitä ihan vakavissaan kirjoitetaan, ei voi muuta sanoa, kuin että pölhöys saavuttaa uusia ulottuvuuksia.
Jaaha. Alkaa SvS käymään jo hiukan ylimieliseksi. Mekö kaikki olemme pölhöjä jotka emme ole samaa mieltä kanssasi??? Nuo kannanottosi etanolibensiineistä alkavat tosissaan tuntua E10 mainoksilta.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos kirjoitetaan esimerkiksi, että etanolibensiini voi aiheuttaa "merkittävästi enemmän karstaa" tms, on kyllä kyse joko vääristelystä tai sellaisesta tietämättömyydestä, että nimitän sitä autoalalla toimivien kohdalla pölhöydeksi. Eikä siinä ole mitään arviota muiden foorumilaisten mahdollisesta pölhöydestä.

Jos Finntestin väitteissä kyse ei ole pölhöydestä - mitä tässä kyllä toivon - tulee mieleen, että kyse on oman myynnin edistämisestä tosiasioihin perustumattomalla "informaatiolla". Sitä nimitetään kauniisti disinformaatioksi (suomeksi: valheeksi), mikä on mielestäni pölhöyttäkin pahempi juttu.

Olen hieman jo odotellutkin, missä vaiheessa näitä ihmeaineita aletaan tämän etanolibensiinihysterian varjolla kaupata.

Tov. Uitukki arvelee, että kirjoitukseni ehkä olisivat E10-mainosmielessä laadittuja. Siitä ei ole kyse. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että pyrin antamaan ladailijoille tietoja mm. siitä, miten energian saa edullisimmin ja ilman ongelmia tankkiin.

***

Tov. Lattarauta on lainannut viestiäni tavalla josta saa käsityksen, että ko. lainausten sisältö olisi minun tekstiäni. Täytyy nyt kuitenkin antaa kyseisistä otteista kunnia sinne, minne se kuuluu:

Tekstit:

"Mistä lisättävä biokomponentti on peräisin?
Tällä hetkellä käytössä on eurooppalaista alkuperää olevaa etanolia.
"

ja

"Vaikuttaako biobensiini autoni bensiinin kulutukseen?
Kulutusmittauksissa ei ole havaittu eroa nykyiseen 98-oktaaniseen bensiiniin.
"

ovat Nesteen viiden vuoden takaisesta tiedotteesta, kuten viestissäni mainitaankin.

Etanolibensiiniä on ollut käytössä 100 vuotta - ehkä joku kohta kertoo, mikä tiivistemateriaali ei sovi -terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mobilistin häkäpönttöjutussa mainittiin, että sota-aikana Suomessa lisättiin bensaan etanolia enimmillään 28%
Tätä rajoitti se, että paitsi bensiinistä, myös etanolista oli pulaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Myös Ilmavoimien harjoituskoneissa kokeiltiin sota-aikana etanolin käyttöä bensiinin jatkeena. Ainakin yksi lento-onnettomuus tapahtui VL Pyry koekoneelle.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jta »

Jouska kirjoitti:Moi,

Myös Ilmavoimien harjoituskoneissa kokeiltiin sota-aikana etanolin käyttöä bensiinin jatkeena. Ainakin yksi lento-onnettomuus tapahtui VL Pyry koekoneelle.
Tapausta tuntematta, johtuiko tuo etanolista vai jostain muusta?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Majuri E. O. Ehrnroothin lentämä VL Pyry syöksyi maahan Utin lentokentän lähellä 27.3.1943.

Syynä oli koneen rakenteiden murtuminen taitolennossa. Ehrnrooth sai onnettomuudessa surmansa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Majuri E. O. Ehrnroothin lentämä VL Pyry syöksyi maahan Utin lentokentän lähellä 27.3.1943.

Syynä oli koneen rakenteiden murtuminen taitolennossa. Ehrnrooth sai onnettomuudessa surmansa.

SvS

Moi Sdelano,

Kyse ei ollut tästä onnettomuudesta, vaan samana tai edellisenä vuonna sattuneesta, koelentueen Pyry koneelle jota käytettiin näihin etanoli-Benziini kokeisiin. Tämän koneen tunnuksena oli eräänlainen valkoinen risti koneen siipien yläpinnalla. Ilmeisesti moottori sammui liian matalalla tai leikkasi kiinni ja kuolonuhreilta ei vältytty tässäkään onnettomuudesssa.

Tunnen myös tuon Ehrnrootin tapauksen. Olen luullut tähän asti Majuri Ehrnrootin onnettomuuden olleen puhtaan arviointivirheen tai kärkisakkauksen aiheuttama, ei rakenneheikkouden.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

äSSänkin pakoventtiileistä löytyi tuollaista valkoista karstaa, toisista enemmän ja toisista vähemmän. Niissä oli myös maitokahvin väristä erittäin kovaa
karstaa, jonka sai armottomalla hiekkapaperin ja teräsharjan käytöllä pois.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin