Sivu 28/48
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 20.11.2010 21:47
Kirjoittaja pvdriver
no sittenhän se sun hinkkaama pakosarja toimii, virtaa öljytki paremmin läpi...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.11.2010 15:17
Kirjoittaja 'aatee'
Kylläkait se on turha sinne mitään öljyjä on vaihdella kun kerta kohta olet aukomassa konetta !?!?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.11.2010 17:02
Kirjoittaja audiq
lada.h.s kirjoitti:...Moottorissa Teboil Gold S 5W-40. Voishan sinne vaihtaa Mobil Delvac 10W-30 kun sitä sattuu iso pönttö löytymään. Nouseeko sillä öljynpaineet yhtään?
Harvemmin paineet lirumpaan vaihtaessa nousee. Kuumana varmaan katoaa loputkin paineet 10W-30:llä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.11.2010 17:14
Kirjoittaja lada.h.s
En minä nyt niitä mihkää vaihda. Ihan turhaa.
Korjasin vuotavan syylärin vihdoin! Alkoi kyllästyttämään jaktuva nesteiden lisäily ja ostaminen. 5 litran purkki pakkasnestettä maksaa helposti
yli 10 euroa.
Juottamalla korjasin. Ensin laitoin juoksutetta ja sitten liekillä lämmitin ja lämpöiseen kohtaan syötin tavallista tinaa. Tuli ihan nätti.
Vielä pitäisi syyläri asentaa takaisin autoon, taitaa mennä huomiselle. Jos huomenna jaksaa, pitää nimittäin juoksuttaa ylä-astelaisia amiksessa
avoimien ovien päivinä AO paita päällä!

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.11.2010 19:31
Kirjoittaja Team perseauki racing
vai että tutor toimintaan mukaan... itsekkin muutaman kerran olin, mutta ei menny se tunti homma niinku luvattiin joten jätin homman innokaamille
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.11.2010 20:01
Kirjoittaja lada.h.s
Joo ajattelin lähteä kokeilemaan. Ainahan voi lopettaa jos ei tunnu omalta.
Jos nyt alkavan viikon jälkeisellä viikolla saisi vietyä tämän auton vihdoin sinne koululle.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 24.11.2010 20:02
Kirjoittaja lada.h.s
Tuo tutor homma on ollut aika letkeetä. Tuttuja on nähty.
Asiaan! Tänään laitoin äSSään imuilmanesilämmityksen toimimaan. Jospa vähenisi bensankulutus kylmäkäynnistyksissä sitäkautta että
ryyppyä ei tarvitse käyttää niin kauaa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 24.11.2010 22:54
Kirjoittaja Evreka
Ainakin mahdollisuus kaasarin jäätymiseen vähenee, mutta se, vaikuttaako mitää kulutukseen on toinen asia. Jäätymisen estoonhan tuo lämmitys on.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.11.2010 6:32
Kirjoittaja lada.h.s
Koskaan tuo ei ole minulla piha-ajossa jäätynyt. Mutta olen huomannut onnekseni ryypyn käyttötarpeen vähentyneen melko paljon
lämmityksen kanssa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.11.2010 16:51
Kirjoittaja lada.h.s
Mistähän johtuu ongelma joka on ollut koko ajan olemassa kun olen tämän auton omistanut. Nimittäin mittareiden huurtuminen lasien sisäpuolelta!
Pahiten huurtuu jostain syystä lämpömittari ja kierroslukumittari.
Huuru poistuu jossain vaiheessa, mutta mistä mittareihin pääsee kosteutta ja mitä voisin tehdä asialle?
Toinen on moottorin hitaanpuoleinen lämpiäminen tai oikeastaan sisätilojen hidas lämpeneminen. Helmessä lämpiää huomattavasti nopeammin.
Termostaatti?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.11.2010 17:30
Kirjoittaja pvdriver
sisätilanlämppäri puhaltamaan mittaritauluun, kuivattaa aika tehokkaasti...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.11.2010 17:43
Kirjoittaja lada.h.s
Vois kokeilla.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 25.11.2010 21:36
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eiväthän ne mittarit mitään umpioita ole. Lämppärin puhalluskanavat puhkuvat usein minne sattuu kun ne ovat huonosti kiinni. Se mittarilasi on sellaisessa paikassa, ettei siihen juuri puhallusta tule muuta kuin koejetaulun takaa. Kun kostea ulkoilma lämpiää lämppärissä ja sitä puhaltuu mittarin sisään se näkyy huurtumisena kylmässä mittarilasissa.
Aivan normaalia näissä TakaPotkuissa.
Mikä sitten on hidasta moottorin lämpenemistä näillä keleillä on suhteellista. Kun jäähdytysnestemäärä on niin suuri ja moottori suhteellisen pieni, niin ei se moottori aivan äkkiä lämpene vaikka termari olisi miten hyvä.
Paikallaan oleva TakaPotku tyhjäkäynnillä ei lämpene kesälläkään äkkiä siihen lämpöön, että termari aukeaa kokonaan. Vielä jos on mekaaninen lehta niin sehän puhkuu koko ajan kylmää moottoria kohti.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 26.11.2010 22:51
Kirjoittaja Lada-Mies
lada.h.s kirjoitti:Mistähän johtuu ongelma joka on ollut koko ajan olemassa kun olen tämän auton omistanut. Nimittäin mittareiden huurtuminen lasien sisäpuolelta!
Pahiten huurtuu jostain syystä lämpömittari ja kierroslukumittari.
Huuru poistuu jossain vaiheessa, mutta mistä mittareihin pääsee kosteutta ja mitä voisin tehdä asialle?
Se on ihan ominaisuus näissä, samaa tekee meikäläisen 1500 DL Combikin.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 28.11.2010 15:34
Kirjoittaja lada.h.s
Lada-Mies kirjoitti:lada.h.s kirjoitti:Mistähän johtuu ongelma joka on ollut koko ajan olemassa kun olen tämän auton omistanut. Nimittäin mittareiden huurtuminen lasien sisäpuolelta!
Pahiten huurtuu jostain syystä lämpömittari ja kierroslukumittari.
Huuru poistuu jossain vaiheessa, mutta mistä mittareihin pääsee kosteutta ja mitä voisin tehdä asialle?
Se on ihan ominaisuus näissä, samaa tekee meikäläisen 1500 DL Combikin.
Asia selvä.
Vaihdoin tulpat tähän autoon. Koulusta sain vähän käytetyt Boschin nelikärkiset ilmaisiksi. Olivat olleet Opelin Eg(c)oiluTecissa kiinni joka leipoi.
Vähän puhdistin niitä niin hyvät tuli.
Tänäaamuna lähti tämä auto harvinaisen huonosti käyntiin vaikka oli ollut lämmössä! Sahailin aika kauan ja lupaili välillä ja lopuksi lähti tulille
mustan ja sinisen savun saattamana. Ilmeisesti sai liikaa bensaa -> ryyppyä avaava kalvosysteemi oli kai jumissa jotenkin.