Taas raadettiin Venäjää. Hyvinhän tuo PIIKA jälleen kuljetti.
Tuli todettua nuo huonot Nokialaiset talvitassut minulle ihan kelvollisiksi. Ainakin näin kesäkelissä.

Vähän taas kampeaa vasemmalle, mutta pitänee tarkastaa uudelleen vielä rengaspaineet. Vedin kaikkiin renkaisiin saman paineen, mutta ohjekirjasta tarkasettuna pitäisi mennä vähän toisin: ADY 85kW:
Edessä 2,5 / 2,7 ja Takana 2,5 / 3,4. Jälimmäiset täydellä kuormalla. Samat 175, 185 levyisillä.
Laiton kaikkiin 2,9 ja vähän kovahathan ne edessä olivat. Pitää säätää. Ja harvoinhan tällä ajetaan ns. täydellä kuormalla eli 5aikuisella ja 2viikon lomakamoilla.
Ostin uudet Bosch -pyyhkijänsulat Suomesta. Ihan perusmallia eikä sitä rungotonta. 25e/pari! En tiennytkään että nämä "hyvät" sulat ovat tätä hintaluokkaa. Etten vaan hassannut rahojani Bosch -merkkin lisähintaan? Saapa nähdä. Entisillä ei kyllä edes minun mittapuuni mukaa tehnyt mitään. Tihkulla pyyhittäessä ei näe mitään.
En paljon jaksanut pällistellä Sortavalassa. Pitäisi olla kaveri mukana. Ainahan siellä jotain näkee. Esim. pieni 2pyöräraktoriveturi peräkärryllä ja karvareuhkakuskilla. Ei se perinteinen pelloillakin käytetty vaan ihan pieni putputin ilman mitään moottorikoppaa. Saattoi olla omarakentamakin. Ja taas nähtiin hieno vihreä Jalta vai mikä IZZI se nyt oli. Eli kyllä niitä liikkuu vaikka ovatkin liikuntakyvyttömiä.
Ja kunnon kolari 40km/h alueella. Kun ei ole Militsiä enää missään pistoolien ja ratsijoiden kanssa niin nopeudet ovat nousseet todella paljon. Pojilla oli joku melko uusi Ford ja toisena osapuolena oli 211x -sarjalainen. Pojilla oli koko vasen etukulma ja keula tohjona ja toisella vain keula. Poikien autossa oli vielä etuosassa joku erikoismaalaus. Mitä lie kuvia siihen oli kynä(ruisku)ilty. Varmaan hyvät viilikset.
Huvittava piirre muuten on se, että kun kaupungissa on hidastenyppylät eli sellainen kapea korote tiessä niin kaikki hidastavat. Niin ökymaasturit kuin tavantakavedot. Ja siis suorastaan ryömivät sen yli. Ja sitten kun muualla on vaikka mitä pommeja niin täysillä. No, kun siinä töyssyssä lukee että "hidaste" niin sitä uskotaan. Mutta kun tiellä on "PotHole" niin siinä lukee lisää vauhtia että lentää yli. Siis perusteltuahan tuo on.
Kävin katsomassa uusinta varaosaputkaa jossa on kokonaisia moottoreita myynnissä. Jonkun verran yli 1000e näyttäisi maksavan TakaPotkun moottoripaketti. Ja siellähän nyt on kaikkea. Pitänee joskus ostella sieltä ja vertailla hintoja. Ristiinhän nuo kyllä näyttävät menemään eri liikkeiden välillä.
Eipä kannata PIIKAan (eikä muihinkaan) 92tyrkätä. Laskennallisia tuloksia:
92 26,10 ruplaa:
95 28,00 ruplaa:
Säästö 1,90ruplaa:
Pannaan 60litran tankkiin. 60 x 1,90r = 95,4ruplaa säästöä.
Paljonko tuolla säästöllä saa: Ei neljää litraa 92 oktaanista tuon 60litran lisäksi. Kun otetaan huomioon mahdollinen tehohäviö ja kulutuksen kasvu niin... Tämä ainakin PIIKAn suhteen.
Miten paljon tämä PIIKA ohjekirjan mukaan kuluttaa:
85kW Käsivaihteisto: Kaupunki 11,1 Maantie 6,5 Yhdistetty 8,2 CO2 202 g/km
Kauhea syöppö ja saastuttaja! Ja nämä VAG -konsernin ilmottamia. Varmaan menee minulla enemmän. Olisi pitänyt vähän katsoa millaisen rohmun ostelee. Hulluutta vai mitä?
Eihän noita ole osannut ennen ajatella. Verotetaankohan tätä jo CO2 -päästöjen perusteella? Taisi juuri tulla Trafilta autoverolappu. Toivottavasti on tällaiselle luonnonvaratuhlarille ja saastuttajalle kunnon verot!
Eivät näköjään verota CO2 päästöjen mukaan. Massan mukaan mennään.
Verotettuna Kokonaismassan mukaan: 1601 - 1700kg: 124,10e/vuosi
Verotettuna CO2 -päästöjen mukaan: 202g/km: 159,87e/vuosi
Eli saastuttajana tämä maksaisi enemmän. Taas tuli säästöä se PitkäMarkka asuntoa varten.
