VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
1971 kärtsyä
Valot päällä ajaessa 1971 Ladalla silloin tällöin on tullut palaneen kumin käryä sisälle. Tätä on tapahtunut jo pidemmän aikaa, vuoden-pari, ehkä kauemminkin. Aina kun on yrittänyt tutkia mistä haju tulee niin hajua ei enää tulekaan. Eikä mikään kytkin tms. ole tuntunut lämpimältä. Eilen taas illalla kotiin tullessa pöllähti haju sisään, nyt hoksasin tunnustella virtalukkoa ja sehän lämmin oli! Pitänee valot kytkeä releen kautta ennen kuin kärvähtää koko virtalukko! Yksi pohjahan jo kärvähti viitisen vuotta sitten, sillä juuri valot lakkasivat toimimasta mutta ikivanha pohja lienee vahvempaa tekoa. Tuolloin vaihdoin varmuudeksi uuden pohjan joka siis toimi kai kuukauden verran, sen tilalle vaihdoin sitten vanhan takaisin.
Muuten Lada on toiminut täysin ongelmitta. Ajokilometrejä on tosin aika vähän kertynyt kun osa ajoista on tullut ajettua museoraadolla ja sika säkissä-Ladalla.
Muuten Lada on toiminut täysin ongelmitta. Ajokilometrejä on tosin aika vähän kertynyt kun osa ajoista on tullut ajettua museoraadolla ja sika säkissä-Ladalla.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
1971 sauhua
Eilen ajelin Lahteen valot päällä, ei tullut hajua mutta virtalukon alapuoli tuntui melkoisen lämpimältä. Kokeeksi ajoin takaisin kotiin ilman valoja, ei lämmennyt. Illalla sitten reissussa alkoi käryämään ihan savun kera, oli pakko sammuttaa valot. Tänään otin ratin ympärysmuovin pois ja aloin tutkimaan missä vika. Muoviin oli sulanut liitoskohdastaan valonvaihtimelle menevä johto kiinni. Joskus vuonna 2002 kun tuon vaihdoin niin en saanut liitintä esille vaan katkaisin kylmästi piuhat ja liitin ne uuteen viikseen. Jostain ihmeen syystä yksi liitos oli hapettunut ihan vihreäksi ja virta kai kulki enää yhtä säiettä pitkin. Johto poikki ja uusi liitos ja taas toimii. Sitä vaan en kyllä ymmärrä miten auton sisällä voi johto hapettua poikki. Tarkistin samalla pari muutakin liitosta ja minkäänlaista hapettumaa ei ollut havaittavissa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
Rupesi takakontin lukko temppuilemaan, ei meinaa avain irrota kunnolla. Yritin sinne öljyä ruiskia, tuloksetta. Irroitin koko lukon ja ihmettelin miten näin yksinkertaisessa värkissä voi vikaa olla. Ruiskin lisää öljyä kun lukko oli osasina ja laitoin sen takaisin paikoilleen ja se toimi. Eilen se sitten lakkasi toimimasta, tuntui kun avainta otti pois niinkuin jokin olisi loksahtanut pois paikoiltaan. Nyt ei sitten avain enää irtoa lukosta lainkaan. Pitää kai vaihtaa toinen lukko.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
Takakontin lukon juuri vaihdoin. Vanhasta oli näköjään lukkosylinteri (vai mikä lie) jumissa, ei toiminut vaikka otti irti avainosan lukosta. Tilalle lainasin lukon -74 sammaloituneesta projektista, saapa nähdä kauanko sekin toimii kun on perin lonksuvan oloinen. Täytynee tilata rajan takaa uusi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
Irroittelin 1971-Ladasta ovipahvit kun ovia pitäisi vähän hitsailla. Näköjään vasemmanpuoleiset ovet eivät ole alkuperäiset, etuovi on ollut vihreä ja takaovi beige. Ilmankos nuo oikeanpuoleiset ovet ovat kehnommassa kunnossa. Vielä pitäisi bensatankki siirtää paikoiltaan pois että saa sinnekin uuden pohjapellin hitsattua.
1970-Ladan pistin tallissa käymään. Eihän se bensapumpun käsivipu toimi edelleenkään. En jaksanut startillakaan pyörittää bensaa kaasuttimelle asti joten kaadoin reilusti bensaa suoraan kaasuttimeen. Kolmannella bensankaadolla ja käynnistyksellä se jäi jo käymäänkin.
1970-Ladan pistin tallissa käymään. Eihän se bensapumpun käsivipu toimi edelleenkään. En jaksanut startillakaan pyörittää bensaa kaasuttimelle asti joten kaadoin reilusti bensaa suoraan kaasuttimeen. Kolmannella bensankaadolla ja käynnistyksellä se jäi jo käymäänkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1970 & 1971
Jos hitsaat tankin lähelläkään -> tankki kontista ulos ja mahdollisimman kauas jemmaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada 1970 & 1971
Jokari tuossa suosittelee HätäVarjelun Liiottelua 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lada 1970 & 1971
No ite hitsasin mm. sen pyöräkaaren katon eikä todellakaan tehnyt mieli hitsata ilman että kannoin tankin ovesta pihalle...
Liioittelu on joissain asioissa ihan hyväksi. Kipinöitä roiskusi tuossakin hommassa pitkin paksin reunaa, paikkaan jossa tankki höyryineen on.
Liioittelu on joissain asioissa ihan hyväksi. Kipinöitä roiskusi tuossakin hommassa pitkin paksin reunaa, paikkaan jossa tankki höyryineen on.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lada 1970 & 1971
Olen täällä jo pariin kertaan selostanut isä Pavelin tankin räjäyttämisen, joten se siitä. Jos itse osaisin hitsata, olisin siitä ottanut opiksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
1971 Ladasta on jonkin aikaa kuulunut jonkinasteista kolinaa perästä. Nyt siellä tuntuu välillä koputtelevan enemmänkin. Ryömin auton alla eikä ainakaan kardaani ole irtoamassa eikä pakoputkikaan mihinkään kolise. Vasemmanpuoleinen iskunvaimennin näkyy olevan aivan märkä ja kulmasta painelemalla tuntusi olevan tehottomampi kuin oikeanpuoleinen. Ilmankos tuo perä tuntuu urissa heiluvan. Minkähänlaiset iskarit tuohon kannattaisi ostaa? Mitä eroa mahtaa olla kaasuiskareilla perinteisiin verrattuna muuta kuin kalliimpi hinta? Tällöin toki vaihdan kaikki neljä, perinteisillä pääsee kahden vaihdolla ja jos oikein nuuka olisi niin vaihtaisi vain rikkinäisen tilalle ehjän käytetyn. Mutta tässä kulkineessa ei muutama kymppi sinne tänne haittaa.
Samalla tutkin alustan ruostevaurioiden varalta läpi kunnolla ja aika hyvältä näyttää. Keväällä havaittujen lisäksi vasemmalla tunkinkorvanjämien ja takalokarin välissä oli pieni reikä, siitä kun sormella painoin niin tuli koko kotelon pohja naamalle. Samoin varapyörän koteloon sain pienen reiän aikaiseksi kun kunnolla hakkasin. Irtonaista alustamassaa lähti puolisen kiloa pois.
Samalla avasin konepellin, enpä muista milloin viimeksi olisin avannut, kai sentään kesällä joskus. Kaikki tuntui tallella olevan, paisuntasäiliö kyllä tyhjä oli mutta niin se on aina vaikka sen täyttäisi, syyläri sentään oli täynnä. Öljyn pinta oli laskenut lähelle tikun viivojen puoltaväliä mutta onhan tuolla yli 8000 km ajettukin eli vajaa 0,5 dl on öljynkulutus tuhannella kilometrillä. Sekin näyttäisi kuluvan vuotamalla, sen verran sotkuisen näköinen kone on.
Samalla tutkin alustan ruostevaurioiden varalta läpi kunnolla ja aika hyvältä näyttää. Keväällä havaittujen lisäksi vasemmalla tunkinkorvanjämien ja takalokarin välissä oli pieni reikä, siitä kun sormella painoin niin tuli koko kotelon pohja naamalle. Samoin varapyörän koteloon sain pienen reiän aikaiseksi kun kunnolla hakkasin. Irtonaista alustamassaa lähti puolisen kiloa pois.
Samalla avasin konepellin, enpä muista milloin viimeksi olisin avannut, kai sentään kesällä joskus. Kaikki tuntui tallella olevan, paisuntasäiliö kyllä tyhjä oli mutta niin se on aina vaikka sen täyttäisi, syyläri sentään oli täynnä. Öljyn pinta oli laskenut lähelle tikun viivojen puoltaväliä mutta onhan tuolla yli 8000 km ajettukin eli vajaa 0,5 dl on öljynkulutus tuhannella kilometrillä. Sekin näyttäisi kuluvan vuotamalla, sen verran sotkuisen näköinen kone on.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1970 & 1971
Onko tuo tikun puoliväli todella vain 0,5dl?
Huoltiksella kesätöissä ollessa tyrkytettiin asiakkaalle aina 0,5 litraa öljyä, jos oli tikun puolivälissä.
Huoltiksella kesätöissä ollessa tyrkytettiin asiakkaalle aina 0,5 litraa öljyä, jos oli tikun puolivälissä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lada 1970 & 1971
Ei tuossa kyllä ole missään puhuttu että tikun puoliväli olisi puoli desiä vaan laskettu kulutus on puoli desiä/1000 km jolloin 8000 km jälkeen ollaan aika lähellä tikun puoliväliä...luetun ymmärtäminen?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
Nyt toi peräpää ei enää kolise. Olipa helposti korjattu, nosti perän ylös ja laski takaisin alas! Kyllä sieltä reikäisessä asfaltissa jonkinlaista kolinaa kuuluu mutta pahin paukutus on poissa. No, kyllä ne iskarit vaihdan kuitenkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
Perjantaina tuli ulkoilutettua 1970 Ladaa kun piti -74 museoraato ajaa talliin. Kylläpä se näyttää kalpealta auringossa, valkoinen kun on. Kolmen tunnin projekti oli ajaa kaksi autoa ulos ja kaksi sisään! Mistä hitosta tuota romua kertyy, niitä edes takaisin autojen tieltä roudatessa meni tuo aika.
1971 Ladasta on alkanut kuulumaan kolinaa enemmänkin. Mahtaako kuulua pelkästään iskarista moinen? Ylämäessä se kuuluu perästä, alamäessä kuulostaisi jostain vaihdelaatikon kohdalta kolisevan. Ensi viikolla Lada lähtee nosturille hitsausta varten, pitää samalla kardaani tutkia. Sen verran sitä jo parisen viikkoa sitten tutkin että kiinni se ainakin on. Kunhan tuo ilma aamun aikana vähän lämpenee pitää lähteä siirtämään bensatankkia pois paikoiltaan, kaksi metriä on uutta bensaletkua, kai sen avulla se johonkin takakonttiin mahtuu.
Noi viime talvena ostetut Aurora talvirenkaat sain viime viikolla laitatettua vanteille. Hyvä että rupesin katsomaan tarkemmin, rengasliikkeessä on tehty kolme vasemman puoleista ja yksi oikeanpuoleinen pyörä! Täytyy yrittää käydä joku päivä reklamoimassa.
1971 Ladasta on alkanut kuulumaan kolinaa enemmänkin. Mahtaako kuulua pelkästään iskarista moinen? Ylämäessä se kuuluu perästä, alamäessä kuulostaisi jostain vaihdelaatikon kohdalta kolisevan. Ensi viikolla Lada lähtee nosturille hitsausta varten, pitää samalla kardaani tutkia. Sen verran sitä jo parisen viikkoa sitten tutkin että kiinni se ainakin on. Kunhan tuo ilma aamun aikana vähän lämpenee pitää lähteä siirtämään bensatankkia pois paikoiltaan, kaksi metriä on uutta bensaletkua, kai sen avulla se johonkin takakonttiin mahtuu.
Noi viime talvena ostetut Aurora talvirenkaat sain viime viikolla laitatettua vanteille. Hyvä että rupesin katsomaan tarkemmin, rengasliikkeessä on tehty kolme vasemman puoleista ja yksi oikeanpuoleinen pyörä! Täytyy yrittää käydä joku päivä reklamoimassa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970 & 1971
Bensatankki on nyt siirretty vararenkaan viereen ja kiilattu pikkulavalla ja laudanpätkällä paikoilleen.
Konepellin alta huomasin että kattipaskan "modifioidun" imusarjan minkälieputken tukkeeksi laitettu bensaletkunpätkä (jossa pultti toisessa päässä) on alkanut pahan kerran lohkeilla. Vaihdoin uuden letkunpätkän. Kun otin vanhan letkunpätkän pois putkesta valui melkoinen määrä bensaa. Tästäpä hoksasinkin että tämäkö olisi syynä tuon kaasuttimen huonoon toimintaan lämpimillä ilmoilla? Esim. liikennevaloista lähtiessä se välillä rytkäyttää ja nykii, imaisisiko tuolta ylimääräisen annoksen bensaa? Samoin kun käy kaupassa niin ensimmäiset puoli kilometriä meno on hieman nytkyttävää. Alkuperäisessä imusarjassahan on joku hukkaputki, tässä sellaista ei ole ollenkaan. En nyt kuitenkaan arvannut tuota putkea auki jättää hukkaputkeksi, kuitenkin sen verran paksu on. Pitää kai keksiä miten sen saisi ihan yläpäästä tukkoon. Tai jos jostain vaihtaisi oikeanlaisen imusarjan...
Konepellin alta huomasin että kattipaskan "modifioidun" imusarjan minkälieputken tukkeeksi laitettu bensaletkunpätkä (jossa pultti toisessa päässä) on alkanut pahan kerran lohkeilla. Vaihdoin uuden letkunpätkän. Kun otin vanhan letkunpätkän pois putkesta valui melkoinen määrä bensaa. Tästäpä hoksasinkin että tämäkö olisi syynä tuon kaasuttimen huonoon toimintaan lämpimillä ilmoilla? Esim. liikennevaloista lähtiessä se välillä rytkäyttää ja nykii, imaisisiko tuolta ylimääräisen annoksen bensaa? Samoin kun käy kaupassa niin ensimmäiset puoli kilometriä meno on hieman nytkyttävää. Alkuperäisessä imusarjassahan on joku hukkaputki, tässä sellaista ei ole ollenkaan. En nyt kuitenkaan arvannut tuota putkea auki jättää hukkaputkeksi, kuitenkin sen verran paksu on. Pitää kai keksiä miten sen saisi ihan yläpäästä tukkoon. Tai jos jostain vaihtaisi oikeanlaisen imusarjan...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974