1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Taikinoin itselleni mittalaitteen aurauksen mittausta varten ja kompuroin virman monttuun niitä mittailemaan. Haritusta oli millin verran, tuntuu hurjalta että se riittäisi kuluttamaan renkaat piloille... Liekö muuta vikaa?
Säädin nyt millin aurausta, syököön ulkosivuja jos vaan maistuu. Uudet renkaat ostan kyllä vasta kun otan kompin alle, se kun ei nakerra renkaita pieleen.
Vesipumppu näyttäisi noruneen hieman vettä, kun aamulla tiirasin kylmän moottorin alta. Käyntilämmin kone taas oli kuiva, kun montusta katselin, joten vuoto on perin pieni, eikä vettäkään ole juuri kadonnut. Täytyy vaihtaa pumppu joskus myöhemmin kun siinä on vähän välystäkin.
Jarrut ne vaan vislaa, mutta vislatkoon. Eipähän jää kukaan kylällä alle kun hiljentelee suojateiden eteen ja risteyksiin.
Säädin nyt millin aurausta, syököön ulkosivuja jos vaan maistuu. Uudet renkaat ostan kyllä vasta kun otan kompin alle, se kun ei nakerra renkaita pieleen.
Vesipumppu näyttäisi noruneen hieman vettä, kun aamulla tiirasin kylmän moottorin alta. Käyntilämmin kone taas oli kuiva, kun montusta katselin, joten vuoto on perin pieni, eikä vettäkään ole juuri kadonnut. Täytyy vaihtaa pumppu joskus myöhemmin kun siinä on vähän välystäkin.
Jarrut ne vaan vislaa, mutta vislatkoon. Eipähän jää kukaan kylällä alle kun hiljentelee suojateiden eteen ja risteyksiin.
21023
Tänään satuin kerkiämään virka-aikaan konttorille ja otin tuon värivikaisen kartanoladani taas liikenteeseen.
Kotosalla iskin sitten näppini siihen. Ensin tarkistin etujarrut, eikä yksikään mäntä ollut vähääkään jumissa. Saati tapit. Takajarrut tulikin jo vaijerisulkeisissa katsastettua.
Jarruletkutkin käänsin nyt viimein oikeinpäin. Oikeanpuoleisen kanssa ei ollut mitään vaikeuksia, mutta vasemmalta meni putki poikki nipan juuresta, kuten osasin odottaakin. Se lähti pyörimään nipan mukana ja murtui. Tarkistin motonetin luettelosta sen pituutta teettääkseni sen, mutta listasta selvisi että vasemmalla takapyörällä on samanmittainen, josta muistinkin että sinnehän minulla on valmis uusi putki, joten ei tarvinnut sitäkään lähteä kylille teettämään.
Kytkinpoljin jäi taas pohjaan joten piti palauttaa työsylinteri vasaralla. Saatuani jarrut kasaan purin työsylinterin ja putsasin sen ja laitoin samalla uuden kumin ja pölysuojan.
Pesulaitteen laitoin paikalleen ja lainasin sulat nappiksesta että pääsen huomenna ajamaan. Laitoin nappiksesta ne paremmat umpiotkin takaisin, niin ei tarvitse sitten ennen katsastusta erikseen rassata.
Renkaat on vielä vaihtamatta. Ajelen nyt ainakin huomenna noilla ryssänkumeilla ja jos siitä hengissä selviän niin vaihdan jossain välissä nuo paremmat kesärenkaat alle. Laitan ne pieleen kuluneet nyt taakse jos tulee vaikka polteltua isolohkolla baarumia, niin ei mene ne paremmat kaksi pilalle...
Pesaisin auton painepesurilla. Katosta lähti palanen maalia, sillä katon urasta oli maalipinta rikki ja talven aikaan ilmeisesti siinä seisova vesi tehnyt tuhojaan. Täytyy kaivaa maalitörppö esiin ja paikkoa läntti joskus.
Kotosalla iskin sitten näppini siihen. Ensin tarkistin etujarrut, eikä yksikään mäntä ollut vähääkään jumissa. Saati tapit. Takajarrut tulikin jo vaijerisulkeisissa katsastettua.
Jarruletkutkin käänsin nyt viimein oikeinpäin. Oikeanpuoleisen kanssa ei ollut mitään vaikeuksia, mutta vasemmalta meni putki poikki nipan juuresta, kuten osasin odottaakin. Se lähti pyörimään nipan mukana ja murtui. Tarkistin motonetin luettelosta sen pituutta teettääkseni sen, mutta listasta selvisi että vasemmalla takapyörällä on samanmittainen, josta muistinkin että sinnehän minulla on valmis uusi putki, joten ei tarvinnut sitäkään lähteä kylille teettämään.
Kytkinpoljin jäi taas pohjaan joten piti palauttaa työsylinteri vasaralla. Saatuani jarrut kasaan purin työsylinterin ja putsasin sen ja laitoin samalla uuden kumin ja pölysuojan.
Pesulaitteen laitoin paikalleen ja lainasin sulat nappiksesta että pääsen huomenna ajamaan. Laitoin nappiksesta ne paremmat umpiotkin takaisin, niin ei tarvitse sitten ennen katsastusta erikseen rassata.
Renkaat on vielä vaihtamatta. Ajelen nyt ainakin huomenna noilla ryssänkumeilla ja jos siitä hengissä selviän niin vaihdan jossain välissä nuo paremmat kesärenkaat alle. Laitan ne pieleen kuluneet nyt taakse jos tulee vaikka polteltua isolohkolla baarumia, niin ei mene ne paremmat kaksi pilalle...
Pesaisin auton painepesurilla. Katosta lähti palanen maalia, sillä katon urasta oli maalipinta rikki ja talven aikaan ilmeisesti siinä seisova vesi tehnyt tuhojaan. Täytyy kaivaa maalitörppö esiin ja paikkoa läntti joskus.
21023
Ajelin päivän kuin jakomielitautinen eikä mitään uutta vikaa ilmaantunut. Moottori pauhaa yhtä rumasti kuin ennenkin ja pyörii kuumana startattaessa jotenkin nihkeästi, ihan kuin koettaisi jumittua koko paska. Saas nähdä kauanko pääsee. On siihen nyt taas katsottuna moottori, tein sulovileenit ja ostin lahon aksteekin kun halavalla sain.
Jokin vähän ravistaa kun koettaa vähän liukkaampaa lähtöä, kävin nykimässä kartaaniakin mutta eipä ristikoissa tahi kannatinlaakerissa tuntunut mitään klappia.
Katselin siinä samalla ettei pohjassakaan näytä mitään vikaa olevan sitä viimekesänä havaitsemaani pikku reikää lukuunottamatta.
Jokin vähän ravistaa kun koettaa vähän liukkaampaa lähtöä, kävin nykimässä kartaaniakin mutta eipä ristikoissa tahi kannatinlaakerissa tuntunut mitään klappia.
Katselin siinä samalla ettei pohjassakaan näytä mitään vikaa olevan sitä viimekesänä havaitsemaani pikku reikää lukuunottamatta.
21023
Sain ne renkaksetkin vaihdeltua ja painelin taas menemään. Moottori on kyllä kerrassaan rumaääninen ja öljynpaineet välillä huonot, täytyy varmaan alkaa kohta repimään aksteekista myllyä valmiiksi irti.
Vilkaisin latausjännitettäkin kun pyyhkijät huitoo aika laiskasti. Jännitettä on reippahasti joten moottori lie vain väsynyt. Jospahan tuota joskus vilkaisisi vähän tarkemmin.
Miellyttävämpi tällä kompilla on kyllä ajaa kuin tuolla nappiksella.
Nappiksessa on onnettoman puhditon pikkulohko, kovempi ajomelu ja kerrassaan surkeat suomisoffat ja on se jotenkin veltompikin ajettava vaikka luulisi vähemmän ajettuna olevan paremmassa kunnossa.
Vilkaisin latausjännitettäkin kun pyyhkijät huitoo aika laiskasti. Jännitettä on reippahasti joten moottori lie vain väsynyt. Jospahan tuota joskus vilkaisisi vähän tarkemmin.
Miellyttävämpi tällä kompilla on kyllä ajaa kuin tuolla nappiksella.
Nappiksessa on onnettoman puhditon pikkulohko, kovempi ajomelu ja kerrassaan surkeat suomisoffat ja on se jotenkin veltompikin ajettava vaikka luulisi vähemmän ajettuna olevan paremmassa kunnossa.
21023
Kerkesin kiikuttamaan kompinreuhkaa katsastukseenkin.
Eipä siinä sitten muuta, mutta raidetangonpäät oli väljät. Hain samantien uudet nupit ja vaihdoin ne, täytyy huomenna vaikka ruokatunnilla sukeltaa monttuun ja katsoa jäikö auraukset kovasti harakoille.
Ja uusintarahastukseen sitten kun kerkiää.
Eipä siinä sitten muuta, mutta raidetangonpäät oli väljät. Hain samantien uudet nupit ja vaihdoin ne, täytyy huomenna vaikka ruokatunnilla sukeltaa monttuun ja katsoa jäikö auraukset kovasti harakoille.
Ja uusintarahastukseen sitten kun kerkiää.
21023
Haritusta oli reilusti kuten arvelinkin. Ruuvasinkin vasemman pään vähän syvempään jengalle, koska sisemmästä päästä oli kierretty jenka lähes loppuun asti. Säädin nyt vasenta raidetankoa vähän pitemmäksi ja aavistuksen aurausta.
Vaihdoin uudet 15w40 kuratkin koneeseen.
Vaihdoin uudet 15w40 kuratkin koneeseen.
21023
Pyörähdin taas A-rahastuksella romuineni. 22 euroa on kyllä törkyhinta siitä että ukko kipaisee monttuun pällistelemään uutuuttaan kiilteleviä raidetangonpäitä. Taisi se niitä kyllä jostain kumman syystä nykiäkin, vaikka luulisi uusien osien välyksettömiä olevan...
21013
Nappis alkoi siitepöllyistä jo hieman kellertää, joten huuhtaisin sitä vähän painepesurilla. Otin matotkin lattioilta ja molskautin nekin puhtaiksi, pistän ne taas kompiin kun sillä tulee nyt suhattua enimmäkseen. 
Jospas vaihtaisi kohta sen vasemman jarrusatulan ja samalla jarruletkut ja joskos sen vesipumpun vaihtoakin suunnittelisi. Pakoputkikin olisi syytä uusia koko matkalta.
Ja niitä ruostepilkkujakin pitäis... pitäis ja pitäis... paljonhan sitä pitäis vai?:


Jospas vaihtaisi kohta sen vasemman jarrusatulan ja samalla jarruletkut ja joskos sen vesipumpun vaihtoakin suunnittelisi. Pakoputkikin olisi syytä uusia koko matkalta.
Ja niitä ruostepilkkujakin pitäis... pitäis ja pitäis... paljonhan sitä pitäis vai?:

Umpivintti kirjoitti:Tietty vielä parempi vaihtoehto olisi myydä auto törkyhintaan johonkin oikeasti hyvään kotiin.

-
- Viestit: 105
- Liittynyt: 6.10.2006 18:02
- Paikkakunta: Olkkola, paikka jossa asuu villi ja vapaa kansa
Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc & 1200 Luxus
Simolta saa muuten alkuperäisiä venäläisvalmisteisia pakoputkia vielä larppaan. Kävin omaan kikottimeen kysymässä ja Simo sano,että otatko 1200:sen vai laitetaanko1500:sen keskiputki. Siinä 1500:sen putkessa on kaks pönttöö,mutta vaatimattomana sanoin minulle riittävän yksi pönttö.Ykkösvaraosa liikkeen hinnasto ja kuvasto ei enää tuntenut kyseistä putkea eli ei ole valikoimassa enää. Simolla vielä on kasa näitä putkia onneksi. Osta koko läjä ja myy etiäpäin alkuperäisputkia hirveeseen hintaan, kun näitä ei enää muualta saa.
21013
Ajattelin sitten kuitenkin sen haperon pakoputken vaihtaa ja kävin ostamassa koko paskan.
Eipä Simolla sen venäläisempiä putkia ollut vaan tarvikerojua piti ostaa ja satanen meni siihenkin.
Etuputkessa on tosin sen verran miehekkäät mutkat, että sitä ei saa pujotettua paikoilleen tunkkaamatta laturinkorvasta konetta ylöspäin. Sitten kun sen sai paikalleen niin jää ruhtinaalliset pari milliä korista irti. Täytyy kai siirtää moottoria sen verran vasemmalle että mahtuu olemaan.
Asentamatta se sitten kyllä lopunviimein jäikin, kun pakosarjan pinnapulteista yksi katkesi ja toisesta meni jenka.
Katiska on nyt sitten ilman pakoputkea, täytyy ruveta rassaamaan pakosarjaan pinnapultteja. Irti kai se prrkele on otettava.
Olisi kannattanut antaa tuonkin mokoman olla...
Eipä Simolla sen venäläisempiä putkia ollut vaan tarvikerojua piti ostaa ja satanen meni siihenkin.
Etuputkessa on tosin sen verran miehekkäät mutkat, että sitä ei saa pujotettua paikoilleen tunkkaamatta laturinkorvasta konetta ylöspäin. Sitten kun sen sai paikalleen niin jää ruhtinaalliset pari milliä korista irti. Täytyy kai siirtää moottoria sen verran vasemmalle että mahtuu olemaan.
Asentamatta se sitten kyllä lopunviimein jäikin, kun pakosarjan pinnapulteista yksi katkesi ja toisesta meni jenka.
Katiska on nyt sitten ilman pakoputkea, täytyy ruveta rassaamaan pakosarjaan pinnapultteja. Irti kai se prrkele on otettava.
Olisi kannattanut antaa tuonkin mokoman olla...
21013
Ostin uudet tilkkeet imu- ja pakosarjojen alle ja rassasin ne irti.
En alkanut kuitenkaan niiden pinnapulttien kanssa taikinoimaan, kun oli irrallinen pakosarja ehjillä pinnapulteilla, joten vaihdoin yhtäkyytiä koko paskan. Puhdistin ensin kierteet hyvin ja lyhensin vielä jokaisesta pultista mutterin läpi pilkistävät joutavat viisi milliä.
Löysäsin moottorin kumityynyjen mutterit ja nostin konetta että sain putken helposti paikoilleen ja siirsin samalla moottoria hieman vasemmalle. Laitoin lisäksi oikeanpuoleisen tyynyn väliin paksun prikan. Putken ja korin väliin jäi edelleen vain kolme milliä. Täytyy laittaa lisää topinkia väliin jos ottaa kiinni.
Kasasin sitten kaikki loput roinat, mutta eipä siinä vielä kaikki. Kun aloin laskea vettä syyläriin, hetikohta alkoi lorottaa vesipumpulta maahan.
Lämmityslaitteelta tulevaa putkea kun piti pakosarjaa siirrellessä hieman kangottaa sivuun ja pelkäsinkin, että putki olisi murtunut tyvestä. Avasin liitoksen ja huomasin että mutterit eivät olleetkaan kovin lujassa. Ilmeisesti liitos oli päässyt väännellessä sen verran liikkumaan että paperitiiviste hajosi, sillä vuoto lakkasi kun vaihdoin sen tilalle lämppärin kraanan kumitiivisteen. Onkohan tuo ollut 19 vuotta noin huonosti kiinni? 
Huomenna loput rööristä kiinni, en jaksanut nyt enää kääntää autoa saadakseni persusta korkeammalle.
Jopa on helvetillinen savotta yhden pakoputken takia...
En alkanut kuitenkaan niiden pinnapulttien kanssa taikinoimaan, kun oli irrallinen pakosarja ehjillä pinnapulteilla, joten vaihdoin yhtäkyytiä koko paskan. Puhdistin ensin kierteet hyvin ja lyhensin vielä jokaisesta pultista mutterin läpi pilkistävät joutavat viisi milliä.
Löysäsin moottorin kumityynyjen mutterit ja nostin konetta että sain putken helposti paikoilleen ja siirsin samalla moottoria hieman vasemmalle. Laitoin lisäksi oikeanpuoleisen tyynyn väliin paksun prikan. Putken ja korin väliin jäi edelleen vain kolme milliä. Täytyy laittaa lisää topinkia väliin jos ottaa kiinni.
Kasasin sitten kaikki loput roinat, mutta eipä siinä vielä kaikki. Kun aloin laskea vettä syyläriin, hetikohta alkoi lorottaa vesipumpulta maahan.


Huomenna loput rööristä kiinni, en jaksanut nyt enää kääntää autoa saadakseni persusta korkeammalle.
Jopa on helvetillinen savotta yhden pakoputken takia...
Re: 21013
Toivottavasti ei ala raidetangon sisäpää ottamaan kiinni alkukäyrän sisäkaarteeseen, ihan liikaa tilaahan siinä(kään) kohtaa ei ole.Jusu kirjoitti:Laitoin lisäksi oikeanpuoleisen tyynyn väliin paksun prikan. Putken ja korin väliin jäi edelleen vain kolme milliä. Täytyy laittaa lisää topinkia väliin jos ottaa kiinni.
T.Nimim. Kokemusta on.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
21013
No raidetangon puolella sitä tilaa kyllä näkyi olevan ja nyt on korinkin puolella kun rassasin putkenrämmäleen hitoille autosta.
Sen hyvän lisäksi että se hädin tuskin sopi pakosarjan ja korin väliin, sen takapään mutka oli niin paljon lattiaa kohti ettei väliosaa saanut sovitetuksi siihen niin ettei se olisi tavannut jokaiseen tyrkyllä olevaan korin osaan. Putken valmistajalla ei liene ollut autoa mallina lainkaan kun prototyyppi on väännetty.
Tunkkasin siis putken pois autosta ja käväisin myyjätahon juttusilla ja vaihdoin sen uuteen vesipumppuun.
Pakoputkiasian ratkaisin lopulta sillä, että katkaisin alkuperäisestä etuputkesta haperon takapään poikki ja hitsasin siihen ehjää putkea tilalle. Hieman pieleenhän se tietty ensin meni joten takaosa ei tahtonut sittenkään sattua kohdalleen, piti sahata uudestaan poikki ja hitsata vähän eri asentoon, mutta onpahan nyt kuitenkin siellä. Lähempänä lattiaa tuo putki toisin paikoin sittenkin on ja kolisee kiinni vähän sieltä täältä...
Sen hyvän lisäksi että se hädin tuskin sopi pakosarjan ja korin väliin, sen takapään mutka oli niin paljon lattiaa kohti ettei väliosaa saanut sovitetuksi siihen niin ettei se olisi tavannut jokaiseen tyrkyllä olevaan korin osaan. Putken valmistajalla ei liene ollut autoa mallina lainkaan kun prototyyppi on väännetty.
Tunkkasin siis putken pois autosta ja käväisin myyjätahon juttusilla ja vaihdoin sen uuteen vesipumppuun.
Pakoputkiasian ratkaisin lopulta sillä, että katkaisin alkuperäisestä etuputkesta haperon takapään poikki ja hitsasin siihen ehjää putkea tilalle. Hieman pieleenhän se tietty ensin meni joten takaosa ei tahtonut sittenkään sattua kohdalleen, piti sahata uudestaan poikki ja hitsata vähän eri asentoon, mutta onpahan nyt kuitenkin siellä. Lähempänä lattiaa tuo putki toisin paikoin sittenkin on ja kolisee kiinni vähän sieltä täältä...
21023 & 21013
Kompi taukosi välillä starttaamasta kokonaan, edes solenoidi ei naksahtanut. Annoin akulta herätejohtoon suoraan virtaa jolloin startti kyllä hurahti.
Vilkaisin sitten virtalukon pohjan vointia ja siitä olikin starttiasennon kärjet vähän kuumentuneet joten vaihdoin koko paskan kun noita on nurkkiin kerääntynyt ja taasen starttaileepi.
Nappikseen vaihtaa narautin sitten sen uuden vesipumpun. Tällä kertaa ei mennyt mitään edes rikki, vaikka kaikki osat olivat tehtaan jäljiltä. Ei katkennut yhtään ruuvia eikä pinnapultitkaan auenneet väärästä paikasta. Klemmarit olivat ryssän orkkiksia ja vesiletkut melko lujassa. Laitoin pumpun kiinni uusilla muttereilla ja vesiletkut uusilla klemmareilla.
Täytin järjestelmän taas puhtaalla vedellä ja kävin ruovittamassa pellolla moottorin lämpimäksi, ei tipu eikä lirise mistään.
Vilkaisin sitten virtalukon pohjan vointia ja siitä olikin starttiasennon kärjet vähän kuumentuneet joten vaihdoin koko paskan kun noita on nurkkiin kerääntynyt ja taasen starttaileepi.
Nappikseen vaihtaa narautin sitten sen uuden vesipumpun. Tällä kertaa ei mennyt mitään edes rikki, vaikka kaikki osat olivat tehtaan jäljiltä. Ei katkennut yhtään ruuvia eikä pinnapultitkaan auenneet väärästä paikasta. Klemmarit olivat ryssän orkkiksia ja vesiletkut melko lujassa. Laitoin pumpun kiinni uusilla muttereilla ja vesiletkut uusilla klemmareilla.
Täytin järjestelmän taas puhtaalla vedellä ja kävin ruovittamassa pellolla moottorin lämpimäksi, ei tipu eikä lirise mistään.