Ford Escort 1.3 Laser -89 tuli taloon kaksi viikkoa sitten ja tänään toimitti ensimmäistä päivää "ykkösauton" virkaa.
Kone vanha luotettava OHV "kent", ei uudempi -89 tullut HCS. Mittarissa 136tkm. Kulutus on pieni ja lämmintäkin piisaa. Kaasarina juutt.. siis muuttuva kurkkuinen Ford VV. Kone on äänekäs, venttiilin välykset pitäisi säätää. Ääni vielä korostuu kun kyseinen yksilö on 4-vaihteinen joten satasen vauhdissa jenkaa on ~3200rpm
Ratti pitäis säätää suoraksi raidetangonpään vaihdon jäljiltä. Tyhjäkäynti hieman aaltoilee, tosin oli tänään illalla jo paljon parempi kuin aiemmin kun on seissyt pidempään, nyt pari päivää ajeltu taajama ajoa ja tänään sitten moottoritielle kotka-kouvola-kotka väliä.
Tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodattimen, virranjakajan kannen ja pyörijän uusin, ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin mitenkään. Sytkänennakon voisi tarkistaa, toimii kyllä nyt hyvin ysivitosella nakuttamatta, edellistä yksilöä ei saanut mitenkään toimimaan ysivitosella fiksusti ja nakuttamatta.
Konehuoneessa kuuluu jostain suhinaa, kuin olisi alipainevuoto, en ole saanut paikallistettua ainakaan mistään vielä vuotoa, joku päivä voisi starttispreitä suihkutella letkuihin. Vaihteisto on uudempaa mallia kun entisessä -86:ssa. Vaihdekeppikin on jämäkkä eikä wanhalle Fordille tyypillinen soppakauha.
Mittariston lämpötila-anturi tuli vaihdettua kun mittari ei pelittänyt, nyt toimii. Vaihdoin myös jäähdytin nesteet ensimmäistä kertaa elämässäni

Kolmeen kertaan piti huuhdella. Myös sisätilanpistoke tuli asennettua, semmoseen kun on kerran tottunut niin ei osaa enää ilman olla.
Pakoputki vuotaa useammastakin kohtaa kun sauhuja tulee auton alta ja pörinä on kova

Tammikuussa 2010 kuitenkin katsastettu että katellaan sitä putkea kesällä sitten.