VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Outo tapaus sattui lauantaiaamuna 3:30 aikaan. Yön aikana oli lämpö laskenut plussasta -11 pakkasasteeseen. Käännyin valtatielle 12 reilun 90 asteen risteyksessä ja tuulilasi meni huuruun ja sivulasit jäähän, ihan kuin joku olisi heittänyt löylyä kiukaalle kun tuntui sisälle vesihöyryä tulevan. Mitään öljyistä hajua ei sisälle tullut eli mistään huohottimen jäätymisestäkään ei ollut kyse. Perillä töissä kurkkasin pellin alle ja kaukalossa tuulilasinpyyhkimien moottorin alla killui vesilammikko, oli ilmeisesti hörpännyt vettä lämmityslaitteelle. Se kumiletkunpätkä joka valuttaa kaukalon tyhjäksi oli täynnä havunneulasia jotka putsailin pois ettei kaukalo uudelleen täyty vedestä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Palaneen muovin käryä sen verran tuli sisään että piti ihan pysähtyä ja sauhua tuli auton alta. Kurkkasin alle ja pakoputkeen oli jostain tarttunut Siwan muovipussi joka sauhusi. Repäisin irti mutta putkeen jäi puolet pussista kiehumaan ja käryämään. Ei se enää kotipihalla kärynnyt.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään ostin uudet kesärenkaat noille viime sunnuntaina Mobiliasta ostetuille aluvanteille. Aurora 165/80 13, jotain kiinalaisia renkaita olisi saanut vielä halvemmalla mutta esim. Ässä pinnoitetut olisivat olleet huomattavasti kalliimmat. Vanteiden kanssa kustannuksia tuli noin 250 €. Todennäköisesti noilla en aja kuin vähän keväällä ja syksystä kun -71 Lada on tarkoitus poistaa tilapäisesti liikenteestä kesän ajaksi ja -70 Ladaan ei mitään aluvanteita alle laiteta! Tosin ihan varma en ole ajanko -70 Ladallakaan ensi kesää kun tuli tehtyä uusi hankinta jolla on tarkoitus ensi kesä ajaa. Hankintaa en ole saanut vielä pihaan enkä maksanut mutta kauppa on sovittu. Hankinta majailee sisätiloissa jossain pohjoisessa josta se tuodaan keväällä lumien sulettua pihaan. Mikäli tuossa uushankinnassa vikojen määrä on se mitä myyjä on kertonut niin se on helppo ottaa käyttöön ja ajaa sillä kesä mutta jos tekemistä riittää enemmän niin ajan -70 Ladalla kesän.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen loppui tuulilasin pesuneste ja juuri olin tulossa Kärkkäisen ostoshelvetistä, olisi nyt menomatkalla loppunut niin olisi sieltä voinut ostaa ja lisätä. Töissäkään ei talon pesunestettä ollut kun olisin tarvinnut, piti sitten pelkkää vettä laittaa, tänään kotona lisäsin sitten pesunestettäkin sekaan ettei jäädy.

Samalla tarkistin öljyn määrän, alkaa jo minimiviiva lähestymään. Sen verran ihmetytti että tarkistin "huoltokirjasta" (ryppyinen A4 aurinkolipassa) milloin on öljy vaihdettu, vajaa puoli vuotta sitten ja reilua kahtasataa kilometriä vajaa 10.000 km ajettu. Oudon paljon noita kilometrejä kyllä nykyään kertyy! Kertaakaan en siis ole öljyä lisännyt. Täytyy ensi viikolla ostaa öljyä ja suodatin ja vaihtaa jossain vaiheessa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Joku eestiläinen on onnistunut ostamaan vähän uudemman kuin minun 1970:
http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=17633
Eikös noita 1970 Ladoja pitänyt olla alle 22000 valmistettu, tuossa menee numero jo lähellle 24000?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja markku »

Mitä minä sanoin , no kunhan löytyy vanhempi kuin ai:n niin se on pakko hakea kymenlaaksoon :twisted:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

aika siistin oloinen peli, mut taitanee mennä tuuninkiin, kuten noilla eestiläisillä usein on tapana, se siitä siisteydestä :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tämä yksilö on kuitenkin ihme kyllä onneksi säilyy ainakin näillä näkymin orkkiksena, tekstin perusteella omistaja on hakemassa sille museokilpeä. Virolaiset Ladan omistajat on todella poikkeuksetta tuunareita, ja sama juttu näyttää olevan myös muissa Baltian maissa ja Venäjällä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen sitten lämmityslaitteen raanan vaijerisysteemi irtosi nupin päästä, kuului vain rämps ja lämmintä vain tulee. Toki tuolla ilmamäärän nupilla saa säädettyä lämpimän ilman määrää ettei ihan saunaksi Lada muutu ja toki säätää voi suoraan raanasta mutta ajaessa on hieman hankalaa. Ihan paskoja noi kuulaventtiili- ja keraamiset raanat. 1970:een laitoin kuulaventtiiliraanan joka tuntui käsissä tiukemmalta, siihen kun yritti vaijeria laittaa kiinni niin kiristäessä se kampesi vaijerin aina pois paikoiltaan. Käsikäyttöinen raana tuli siitä siis. Tähän keraamiseen sai vaijerin ongelmitta paikoilleen mutta oli tautisen tiukka. Hiukan käytössä on keventynyt että aukeaa herkemmin mutta kiinni päin liikkuu todella tiukasti. Olisi vaan pitänyt alkuperäismallinen raana paikoilleen laittaa, tuo ikivanhakin kesti viisi ja puoli vuotta käyttöä ennen kuin alkoi hieman vuotamaan.

Eilen vaihdoin öljyt ja suodattimen, 10400 km tuli vanhoilla ajettua. Öljyksi tuli sama Teboil Gold mitä ennenkin. Käytetyt öljyt menee Combiin ja suodattimenkin taidan vaihtaa siihen, parempi varmaan kuin nelisen vuotta kiinni ollut. Samalla lisäsin perään öljyä, noin 4 dl sinne sain menemään. Stefa on jo hankittuna, vielä kun sen saisi vaihdettua niin ei tarvitse öljyä lisäillä. Nyt hommaa helpotti kun ostin 12 eurolla "Öljynvaihtopumpun". Aikaisemmin homman olen tippakannulla hoitanut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos ne hanat on yhtään tiukkoja käteen, niin ei se onneton vaijeri silloin jaksa niitä liikuttaa eikä niitä myöskään silloin kannata asentaa. Mulle ei ole tullut vastaan kuin yksi juminen keraaminen hana.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Alkoi Lada kuseskelemaan pitkin pihoja, bensaa tiputteli tankista. Oli kiva työreissulla kun joka paikkaan mihin pysäköi jäi haiseva läiskä. Onneksi ei kukaan tupakkaa viskannut alle, olisi vielä lentänyt koko kottero ilmaan. Parisen litraa oli yön aikana astiaan kertynyt mustaa bensaa. Tänään vaihdoin tankin, tilalle tuli kattipaskasta joskus purettu tankki. Aika helppo homma kun on vain yhdellä pultilla kiinni. Huohotinsysteemin letku oli tietysti vanhassa ohuempi kuin uudessa tankissa, siihen piti viritellä bensaletkunpätkä johon huohotinletkun sai tungettua sisään. Idioottimainen luukkusysteemi tuossa uuden tankin täyttöputkessa, siihen ei millä tahansa astialla bensaa lisätä jonka huomasin kun vanhan tankin imettyjä bensoja sinne takaisin laitoin. Eikä huoltoasemallakaan saa enää näköjään tankkia tankattua piripintaan kuten ennen. Tuo luukkuhan on kai siksi ettei sinne voi lyijyllistä bensaa vahingossa tankata kun pistoolin putki on paksumpi eikä mahdu enää sisään. Tosin tätä vaaraa ei ole 15 vuoteen enää ollut olemassa tässä maassa.

Samalla vaivalla kun pihalla olin niin vaihdoin kesärenkaat alle. Niillä jo lähes 100 km tuli nyt iltasella ajettua, hyvin pyörii korealaiset kumit. Takaisin tultua jälkikiristin vielä pultit, aluvanteet kun ovat.

Bensatankin alta kotelon pohja on melkein kokonaan ruostunut pois, täytyy kevään mittaan jossakin hitsauttaa uusi. Samalla joutuu ovia hitsaamaan kun on jo paloja tippunut tielle. Ei enää toimi korjauksena "Miranolia ruosteen päälle" kuten tähän mennessä on tullut tehtyä. Muita ruostereikiä ei löytynytkään kun auton alla rengasraudan kanssa könysin. Taka-akseliin lisäsin samalla öljyä, melkein desilitra sinne menikin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen kun oli päivällä lämmintä alkoi kaasutin temppuilemaan. Lämpimänä pienen tauon jälkeen kun lähti ajamaan rynkytti niin pirusti. Rynkytystä kesti parisen kilometriä ennen kuin alkoi kulkemaan kunnolla. Käänsin ilmanputsarin imemään kylmää ilmaa ja sen jälkeen on toiminut hyvin. Oli pakko ajaa perille asti ennen kuin sain putsarin käännettyä, avain oli kyllä takakontissa mutta kontti oli täynnä tavaraa ja työkalut kaikkien alla. Tuollainen tuo on aina ollut että ei tykkää lämpimällä yhtään olla talviasennossa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Kuva
Pyörähti 1971-Ladan mittari nollille. Kuinka monennen kerran, sitä en tiedä. Meno jatkuu...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Aijai laittomuuksia ilmassa... :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vai olisikohan tuo ViisariVärähdys niitä Ominaisuuksia? 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin