VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tässähän tällä hetkellä haetaan ilmapuolen vikaa. Ja saamari minä ajan sinne syyniin ja katsotaan sitten. Saapahan sieltä sen kuukauden rassausaikaa ja uusintanäytöt ovat täällä ilmaisia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja mush »

Kannattanee käydä, jos mahdollista, pakokaasutestissä ensin jossain muualla. Ihan vaan sen takia ettet vahingossakaan hanki ympäristörikollisen punaista ajokieltotarraa tuulilasiin noiden katkojen takia.

Itsellä kävi noin Samaran kanssa, kun lambda veteli viimeisiään, CE kyllä syttyili silloin tällöin, mutta vein leimalle silti "kun oli kiire" ja punatarrahan siitä napsahti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulkoot ajokieltoa jos niin pielessä ollaan. AL -turva hakee vekottimen pihaan :lol: Saa jäädä nähtäväksi tämä homma. Samanlaisia paskoja kaikki romut.

Eihän ViatonPiika nyt niin viallinen ole, että se ajokieltoihin pääsisi. NEITIä (21044) räpeltäessäni päästöt olivat ihan pielessä kun Lambda huusi LAIHA SEOS!!! vaikka oltiin kuinka rikkaalla. Siinähän pakokaasut jopa haisivat rikkaalle ja makealle. Tässä on sentään ihan kitkerät katalysaattorihajut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pari päivää yritin pitää tätä vekotinta pois silmistä pois mielestä. Onnistuin melko huontosti. Tänään sitten väkipakolla toimeen.

Onneksi t.eskola oli tulossa potkimaan minua perseelle eli kahvittelemaan oikein pikkudonitsien kanssa. Siinä sitä höpötellessä ja pyöritellessä kaiken maailman ongelmia sain taas voimaa lehteä ongelmien kimppuun. Ja elämässähän ei ole pelkästään auto-ongelmia, vaikka siltä välillä tuntuu. :lol: Moni muukin asia on ollut niin hemmetin solmussa ettei pahemmasta väliä. Se on tämä KellonKääntöAika 8) Sitä ole aina syyttänyt ja syytän edelleen.

Alettiin tutkimaan ensin sitä alunperin kiinni ollutta ilmamassamittaria ja sen vastuslankoja. Toisessa langassa oli selvä karstasilta koko vastuksen matkalla. Ei ihme jos resistansseissa olisi sanomista.

Päätettiin lähteä TI -hallilla ja sain puhuttua t.eskolan mukaan. Apumiehiä ei koskaan ole tarpeeksi ja moni ei kovin helposti viitsi lähteä katsomaan saati auttamaan kun romuja rassataan. Nyt olin onnekas.

Ostateltiin ensin kontaktipuhdistajasperitä. CRC olisi myynyt kovaan hintaan pikkupurkin, mutta korvaava tuote oli 3kertaa halvempaa. Ja samaa kamaa olivat. Varsinaisesti kuitenkin oli tarkoitus mennä ilmaamaan etujarrut ja suunnitella samalla pakoputkiremonttia. Siinä sitten pesaisisi ilmamassamittarin vastuslangat ja laittaisi pestyn vaihdetun tilalle.

Jarruhomma oli helppo ja lelut olivat hyvin kiinni. Totesin myös laittaneeni mäntien suojakumit oikein paikalleen. Oikeassa etujarrussa taisi muutama kupla ilmaa olla. Nyt ei ole. Laskettiin sen verran paljon kamaa läpi että ilmoja ei jäänyt. Samalla todettiin että neste on ikivanhaa ja rapulakusenruskeaa. Mutta nyt ei ollut aika sitä murehtia, koska priorisointia tarvitaan tällaisessa kaaostilanteessa.

Oltiin hämähäkkinosturilla. Muutenhan ei olisi saatu jarruhommia tahtyä. Pohjan kimpuun ja pakoputkea rassaamaan. Olin katsellut Motonetin tarvikeluettelosta että 2litrainen Variant (ei 16V) Välipätkä takapöntöllä 95e!!! Saamari. Hitsauksiahan minä suunnittelin. Ensin pällistettiin että olisiko paikkausnauhasta apua. Välipätkän aluka oli nimittäin hitsattu. Siinä oli selvä räityy murkula. Ja seulaksihan sen sain kun hakkailin ruuvarilla. Ei paikkauksella mitään saataisi aikaan.

Aloimme sitten irrotelle putkiliittimiä ja keskipätkän ja kiinteän etuputken välistä kiristyspantaa eli noin 20cm pituista putkenpätkää, joka on kiinni päistään pulteilla. Ensi takapönttöpätkää irti. Helposti. Saatiin heti katki putkiliittimen pultit. Ja siinä pällistellessä löydettiin takasillan kohdalta toinen liitos! Jippii!!! Siitähän lähti ihan suora putki eteenpäin. Ei ei tarvittaisi kun vaihtaa suora pätkä keskipöntöltä eteen. Ei mitään järjettömiä 95e töttöröitä. Irroteltiin tuokin liitos ja lopulta myös etupanta.

Etuliitos olikin yllättävän löysä ja varmasti helposti irrotettava. Meinattelin ensin jättää sen auki kokonaan tai siis pannan varaan. Ei se siitä mihinkään olisi lörpähtänyt, mutta järkeistettiin asiaa ja laitettiin se kiinni toisesta päästä pultilla. Molemmat takaliitokset jätettiin ilman putkiliittimiä. Lähtisivätpähän hieman irti kun ajeltaisiin. Katsottiin kyllä tarkkaan että onko mahdollista putken pudota roikkumaan jos liitokset irtoavat kokonaan. Takapönttö on kiinni takaa ja putken etupäästä eli ei mahdollista pudota. Sama oli välipöntönkin kanssa. Siis jätettiin irti liittimet ja täristysirrotukseen.

Vaihdeltiin sitten se pesty ilmamassamittari. En tiedä onko sillä mitään vaikutusta toimintaan. Ja kun putki oli kuin paraassakin putkiviritteisessä katuraaserissa niin johan kuuli pätkimisen melko selvänä. Kun ne putkaukset kuuluuvat ennen ensimmäistäkään äänenvaimentajaa suoraan kusin perseen alla niin johan huomaa.

t.eskola totesi että vähän Rikkaaltahan tuo haisee. Vithutti, mutta sitten keksin että Komeet on Pörinät ja Rikkaalta eli Rahalta Haisee, joten mikäs meillä pojilla voisi olla paremmin. Harvoin sitä voi sanoa että Komeelta Kuulostaa ja Rikkaalta Haiseen kun meikäpojat ajelee! :mrgreen:

No, käytiin sitten pörinöiden kanssa hakemassa kanki 50,8mm putkea, muutama putkiliitin ja ajeltiin reteesti Kännykkätielle. Jatkossa mennään taas hallille, Pudotetaan keskipätkä, leikataan sopuva kanki tilalle ja lelut kiinni. Keskipönttöhän siitä seuraavaksi joskus menee tai siis sen edessä ja takana olevat putket, mutta kaikkea ei voi hommata kerralla. Eihän sitä tiedä missä ja kenen käsissä ViatonPiika silloin on kun se pitää vaihtaa.

Kun putki saadaan kuntoon niin ajetaan tuohon lähelle ja lyödään haistelija perssiiseen (15e) ja jos tarvetta ilmenee niin luetutetaan vikakoodit (25e). Tämän ikäiseen Vaginaattoriin ei kaikilla enää lukulaitteita ole. Jos päästöistä menee läpi niin sitten syyniin ja katsotaan miten käy. Jos ei päästä päästöistä ja saadaan vikakoodeja niin räpelletään.

Mutta homma siis etenee vaikka vähän taas usko meinasi loppua eikä niin vähänkään.

Saamari ne VAZ -etuläpät olivat juurin niin hutta hommaa kun voi kuvitella. Revitettiin irti. Onhan nuo VAG -läpät vielä tuossa. On muuten mahtavasti hioutuneet etujalkatilan etutaiteesta massat. Eli siitä mihin kaikki röppö suihkuaa noilla pikkuläpillä. Näytti vielä siltä, että poiskuoriutuneiden massojan päälle oli ruosteiselle pellillä vedetty massamössökuori lisäämään syöpymistä. Takalattiareikään en koske ennen kuin huomautetaan tai on kesä. Ja viime Venäjänretkellä uiminen off-road oloissa (siis normaaliautoille) oli irrottanut kuljettajan etujalkatilan kohdalta kumitulpan. Vai olikohan se pitkittäispalkista. Täytyy katsoa olisiko Ladan lukuisissa tulpissa yhtään sopivaa. Niitähän on aika monen kokoisia.

Näistä jatketaan ja taisin saada t.eskolan puhuttua apumieheksi tuohon jatkohommaankin. Kyllä siitä vaan on suuri apu kun on joku edes ihmettelemässä ja antamassa vähän eri näkökulmia. Vielä tässä SuurKiitos t.eskolalle, kuten muillekin jotka pähkäsivät esim. tuota ilmamassamittarimittailu -asiaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja kun on vaikeaa niin on Järjettömän VAIKEAA!!! :evil:

2 Miestä vääntää auton alle suoraa putkenpätkää vajaat 4tuntia ja kun ei saada pitämään liitoksia niin ei saada millään. Toinen vääntäjistä, en minä, ei vielä ole mikään täystumpelo, mutta kun kaikki alkaa mennä pieleen niin varmasti menee.

Alkuhan eli purkaminen näytti todella lupaavalta. Suora putkenpätkä katalysaattorilta etummaisen äänenvaimentimen liitokseen lähtee todella mukavasti irti. Äänenvaimenninta mylkäten liitos pienen naputtelun jälkeen lähtee lähes käsittämättömän helposti irti. Myös katalysaattorin jälkeisen liitoksen panta irtoaa melko kivuttomasti. Pantakin jää ehjäksi.

Välipätkän etuosassa oli kuitenkin levenne ja tämän levennyksen jälkeen oli se vuotava kohta, jota oli hitsailtu. Välipätkä menee etummaisen äänenvaimentimen putken sisään. Kaikki siis näytti vielä hyvältä.

Siitä sitten se vääntö alkoi. Oltiin mitattu suoran putken ulkohalkaisija. Aika lähelle 50mm saatiin tulokseksi huonohkolla työntömitalla. Eilen ostettiin se 2m kanki 50,8mm suoraa putkea. Tästä sitten rälläköitiin tasan saman mittainen pätkä.

Etupäästähän tämä ei sitten sopinut. Levenne puuttui! No t.eskola keksi että leikataan levikepanta vanhasta putkesta uuden päälle. Ja sehän onnistui koska levenne ei ollut ruosteessa. Siinä oli sitten aika monenlaista värkkäämistä että leivike saatiin sopivaksi ja pysymään putken päässä.

Mutta se sovittaminen sinne taakse. Ei saamari mene millään ilveellä sinne takapöntönputkenpätkän sisään se uusi putki. Leivitettiin liitosta, ajettiin viilokset sisäänmenevään, hiottiin rälläkällä putkea ohuemmaksi ja mitä kaikkea hemmettiä.

No, lopputulema oli että takaliitos jäi vuotamaan sekä pannan etuliitos katalysaattoriin päin. Se meidän värkäämämme pannan taaempi liitos sen sijaan piti. Klemmarit ja pultit olivat uusia.

Ei tästä tule hittojakaan. Aina samaa mahdottomuutta ja loputonta ongelmaa. Yritä tässä sitten leikkiä automiestä. Voi Vhithut!

Ainoa positiivinen juttu oli että sain taas hyvän alennekusen. Naismyyjälle harmittelin taas hukkaan kulunutta rupeamaan. Sanoi että laitetaan vähän alennusta: 18e tuli hinnaksi.

Kai se on kokeiltava paikkaustökötti, lasikuituteippiä ja näiden päälle vielä ylimääräiset putkiliittimet. Katsastukseen viikko.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Latikka »

^
Hei!

Olette kaiketi käyttäneet pakoputken kovettuvaa asennustahnaa liitoksissa.

Toisinaan olen tehnyt omaan kulkimeeni noitä röörihommia, eikä mitoitus ole mennyt aina ihan kohdalleen. Mun pelastus on ollut tuo asennustahna. Eli riskisti tahnaa liitokseen, siteet kiinni ja sitten lämmittämään liitosta kuumailmapuhaltimella sen verran, että mömmöt kovettuvat , eikä pakokaasujen paine pursuta niitä ulos liitoksesta.
t.eskola

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tällästää kiwwoo tää harrastaminen on 8) Selvis oman latankin käynnistymättömyys, jotenkin oli saanu melkein kaikki venttiilit kantamaan venttiilejä säätäessä :shock: Jotenkin sitä onnistuu pöljäilemään.

Eipä tuota tahnaa tainnut tulla kuin yhteen liitokseen ja juuri se piti.. Joku pari milliä paksumpi oli uusi putki kuin vanha, joten sitä pahoinpideltiin sen verta, että sekin vaikutti pitävyyteen. Pitäisi saada sopivasti lutattua putkea ja kunnolla tiivistysröpöä väliin. Kyä se siittä!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja mush »

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hommahan on helppoa kuin hankeenajo! Putki pitää nyt ja ollaan taas todella paljon viisaampia kuin ennen näitä viritelmiä. Eilen ei vaan enää jaksanut laittaa lopulliseen tikkiin.

Nyt jälkeenpäin kun on tehty, väännetty, menty mönkään ja huomattu että pelkkä tekeminen ilman taukoja johtaa epäonnistumiseen. Ja kai se sitten taas lopulta on niin, että väärin tekemällä oppii paljon enemmän kuin vahingossa onnistumalla ensimmäisellä kertaa.

Kerrataanpa lähtötilanne:

1. Pakosarjalta lähtee alkuputkenpätkä, joka sisältää kiinteänä katalysaattorin jonka jälkeen on pieni pätkä kiinteää putkea.
2. Tämän jälkeen putkessa on n. 15cm panta liitos, jonka molemmissa päissä on paksut putkiliittimet.
3. Pantaliitos liittää suoran keskipätkän kiinni alkuosaan.
4. Suora pätkä päättyy reilusti ennen takasiltaa.
5. Seuraavana on ensimmäinen äänenvaimennin, joka kokonausuudessaan menee takasillan yli.
6. Viimeinen äänenvaimennin on edellisessä kiinni varsin lyhyellä putkella.

Koko putkistossa oli siis reikiä vain siinä osassa suoraa välipätkää joka meni katalysaattoriin päin ja sen putken sisälle. Siinä oli levenne, joka oli rikki heti katalysaattorin jälkeen. Sitä oli paikattu aiemmin hitsaamalla.

Takaäänenvaimennin oli vaihdettu. Ensimmäisen äänenvaimentimen putket ovat huonot, mutta itse pönttö on hyväkuntoinen.

Jos nyt alkaisin tuohon hommaan niin tajuaisin, että jos haluan katsastuskorjauksen tälle putkistolle niin paikkaisin vain sen pienen osan, joka oli puhki. Kunnon paikkausmassaa, paikkausnauhaa ja homma on siinä. Suora keskipätkä oli hyväkuntoinen kaikkialta muualta. Ja kun suoran keskipätkän jälkeinen ensimmäinen äänenvaimenninkokonausuus on huono se menee kuitenkin viimeistään seuraavaan katsastukseen uusiksi (jos ViatonPiika minulla silloin vielä on). Nyt jouduttiin siis sitten 2liitosta paikkaamaan massalla ja päälle vielä paikkausnauhalla.

Luulin ja kuulin jonkun kertovan, että niillä paikkausmassoilla ja nauhoilla ei tee mitään. Siksipä hylkäsin ajatuksen niiden käytöstä AJATTELEMATTA tilannetta kokonausuutena. Ja miten helppoa olisi ollut paikata se 5cm mittainen reikäinen osa näillä samoilla kamoilla joilla nyt sitten tiivistin ne 2liitosta. Reikäinen pätkä oli vieläpä tukeva ja sain siihen 5reikää ruuvimeisselillä.

Mutta kun tehdään tällaista pakoputkiremonttia ensimmäistä kertaa niin tietäähän sen että minä teen ensin aina paljon virheitä ja sitten vasta viisastun. Se on näissä hommissa vielä minun kohtaloni. Paljon on opittu, mutta aina kun mennään uuden kohteen ja systeemin kimppuun niin turhaa työtä tulee järjettömän paljon.

Nyt on helppoa ajatella FINEn pakoputkiremonttia kun on kokemusta tuosta. FINE ei kaipaa putken alkupätkän loppuun kuin kunnon paikkausmassauksen ja paikkausteipin. Ei tarvitse ruveta hitsaamaan alkupätkää tai vaihtamaan sitä. Ne 2pienokaista reikää sadaan aina paikattua katsastusta varten, koska TakaPotkun etupätkähän ei aivan hirveästi ruostu muuta kuin silloin kun autoa seisotetaan.

Nyt siis nuo kaksi saumaa on paikkausmassattu ja laitettu leveältä paikkausteippiä päälle. Kuivatin kaman TI -hallissa ja uskon noiden nyt pysyvän ainakin 20.4. asti jolloin auto on viimeistään katsastettava. Ja voihan sen viedä jo maanantaina. Muuta en nyt ennen katsastusta rupea tekemään.

Jälkitarkastus voi tulla 2 pohjassa olevasta reiästä, jotka kyllä ovat pohjan muuhun kuntoon nähden minimaalisia, mutta niistä saa ruuvarin läpi jos haluaa. Takajarrujen kunnosta ei ole varmuutta, mutta auto jarrutti suoraan kun kokeilin aiemmin jäisellä parkkipaikalla. Pakokaasuista ja käyntihäisiöistä en nyt tiedä, mutta jos tuolla peloteltua Ajokieltoa tulee niin sitten en kyllä tiedä katalysaattoriautoista mitään. Nivelet ja suojakumit ovat ehjiä.

Tiedossa on se, että ohjaustehostimen hihna on vaihdettava tai kiristettävä. Jakohihna on vaihdettava (Lue: VAIHDATETTAVA), koska ei ole varmuutta koska se on vaihdettu ja samalla menee Vesipumppu vaihtoon. Jostain VorkkaliVoorumielta lueskelin, että vesipumppu kestää vähintään hihnanvaihtovälin, mutta voi olla ettei paljon enempää. Ja sieltä jakopään puolelta kuuluu rolinaa toisinaan kun kuuntelee auton alta ja tätä kuunteluahan tein kun kuivattelin paikkauksia ja sulattelin paikkausnauhaa kiinni putkeen.

Mutta onpahan taas raadettu. Pieniä juttuja, mutta kun tehdään TI -hallissa ja ei pääse pällistelemään ja pitämään reippaita taukoja katsellen työmaata niin tätä se on. On se hienoa että noita halleja vielä on ja kohtuu hintaan. Nuo pitkät remontit saa aina puoleen hintaan. Tänään vielä kysyivät että onko minulla leimakorttia, jonka kanssa saa kuudennella käynnillä tunnin ilmaiseksi. Eihän minulla ollut korttia. Puhuttiin siinä ja Täti löi minulle korttiin samantien 5leimaa. 11 olisi voinut lyödä, mutta hinosti se meni noinkin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävinpähän sitten Motonetissä mittaamassa 2puolan Toisiokäämin resistanssin, kuten uhkasin.

Molemmat puolat kävivät heidän tiedostojensa mukaan VAG ADY eli Simons 4nelipisteruisku -järjestelmään.

Jokseenkin alkuperäisen näköinen puola. Ei kuitenkaan alkuperäinen: 5.85 kilo-ohmia. En menisi ostamaan tätä omaan autooni.

Surkean näköinen tarvikepuola: Ei arvoa 20 kilo-ohmin asteikolla. Varmaan todella hyvä puola. EN OSTAISI TÄTÄ MISTÄÄN HINNASTA!!!

Vai olenko käsittänyt väärin sen, että lämpeneminen lisää vastusta???
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tänään pyörähti mittariin pyöreät 275 000km.

Syyniin maanantaina.

Tänään ToivoElmeriArmas kysyi: Mennäänkö sinne KuuMiehiin, kun puhuttiin autokatsastuksesta. En ajatellut sinne mennä. Toivo oli jo aiemmin kysellyt sinne menosta. Muisin, että Hän oli mukana kolme ja puolivuotiaana kun käytiin siellä yhtä autoa syynäyttämässä ja olipa tosiaan mukana myös hallissa jossa kertoilin mitä tapahtuu. Q -katsastukseen hän halusi kun siellä oli niin hyvää Makeaa Teetä. Menemme kuitenkin Kovalaiseen ja varmasti sieltäkin saamme herkkuja ja hyvää palvelua.

Näyttäisi hintavertailujen mukaan tällä hetkellä siltä, ettei yksikään Joensuun katsastusasema ota jälkitarkastuksesta penninjeniä. Muutama ottaa yli 3500kg -vekottimista jälkitarkastusmaksun. No, menen joka tapauksessa Kovalaiseen, vaikka Q -katsastus pesee sen hinnassa 100 - 0 eli 29e päästötesteineen ilman OBD - 39e päästötesteineen ilman OBD.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jälkitarkastukseen päästään. Ei tosin mistään sellaisesta mitä olin tuolla epäillyt.

Takatukivarsien kumiholkit uusiksi. Kallistuksenvakaajan toinen kumi uusiksi.

Näillä näkymin teetetään Venäjällä. En hemmetti ala moiseen hommaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Varasin sitten ajan pajalle. Korjaajalla on itsellä näitä Variantteja. Hinta-arvioksi tuli 140e. Lisäksi helat n. 16,90e x4 ja kallistuksenvakaajan korihela 3,50e x2. Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin siitähän tullee n. 235e. Eihän tuo nyt mahdoton hinta ole.

On se siistii kun luulee ostelevansa autoja, joilla vaan ajellaan. Kyllä minulla on turhat luulot näistä vekottimista. Ostele muka hyväkuntoisia autoja pelkkään kovaan ajoon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ohjaustehostin rupesi tässä jo kylläkin aikaa sitten vähän temppuilemaan. Mylkytti alhaisilla kierroksilla ja kiilahihna luisti. Nesteetkin saattoivat olla vaikka missä kunnossa.

Sopiva välipäivä ja hommiin. Pakkasin vielä mukaan hiontavehkeet ja massat. Ajattelin että muutaman paikan voisi pohjasta hioa, pohjamaalata ja massata. Kävin ostamassa kiilahihnan ja tehostinöljyt. TI -hallille ja hämähäkkinosturiin vehe. Otin kerrankin kunnon työvalon mukaan.

Lueskelin kunnolla korjausopasta ennen remonttiin lähtöä. Hommanhan piti olla helppo. Löysytetään ohjaustehostimen säätöruuvin lukitus ja löysytetään hihna. Ja sama toisinpäin. Eipä vaan ollutkaan.

Liruttelin öljyt pihalle ja jätin valumaan. Meinattelin sitä pohjaa ropeltaa. Kuskin puolella 2paikkaa, joista massa oli irti. Liekö alla hitsauspaikka. Selvästi oli massattu jonkun päälle ja saattoipa olla että pelkän ruosteen. Tai sitten kosteus oli päässyt kipittämään siellä massan alla ja haperoa on. En viitsinyt tutkia, koska harmia vaan olisi tullut. Enkä sitten viitsinyt käydä niiden pitkittäisten kotelopalkkien eturaunankaan kimppuun. Kun kerran pohjassa on entrattavaa myöhemmin niin tekee sitten kerralla.

Enpä sitten saanut ohjaustehostimen kiilahihnaa vaihdettua. En saanut ohjaustehostinta liikkeelle kuin pienen nykäisyn eikä ohjekirjasta ollut apua, kun olikin aivan erilaiset ripustukset tuolle härvalillä. Löysyttelin kaikkia mahdollisia pultteja tehostimen ja asetelman ympäriltä, mutta ei se liikkunut. En uskaltanut enempää hämmentää.

Ja vieläpä se, että joku valopää oli jo aiemmin kai yrittänyt kiristellä kiilahihnaa. Sitä kiristetään ja löysytetään pultista, jossa on hampaat ja nämä hampaat menevät asetelmassa olevaan myöskin hampaalliseen hahloon. Ja tietysti pultista oli hampaan saatu mössöksi ja pyöristymään lähes kokonaan. Ja vaikka pultin otti kokonaan pois, niin ei se tehostin suostunut liikkumaan.

Paniikki alkoi hiipiä kroppaan. Vanhaa hihnaa ei saa pois ja jos ei saada sitä enää pitämään ollenkaan niin ajokelvottomaksi muuttuu vehe. Sain sitten kiristettyä hivenen sitä vanhaa hihnaa ja sain kaikki pultit paikoilleen ja pitämään. Ei tuolla kauaa parane noin ajella tai tehostinpumpusta menee laakarit. Mitä lie 200e - 300e välillä maksaa uusi pumppu.

Nesteet vaihtelin ja ilmasin järjestelmän korjausoppaan ohjeilla tunnollisesti ja ajan kanssa. Näytti onnistuvan. Ohjaus parani ja pienilläkin kierroksilla tehoa on eli paine riittää.

Kun mennään vaihdattamaan takatukivarsien kumiholkit niin vahtakoon hihnan siellä. Ostelen vaan etukäteen uuden kiristyspultin. Mutta alkoipa ihmetyttää niiden kallistuksenvakaajan kumien kohtalo. Eipä tuosta katsastuslapusta käykään tarpeeksi selvästi selville se, mitä niistä 4kumista tarkoitetaan. Ostin jo keskimmäiset ja kai ne päissä olevat on myös vaihdettava. Menee varmaan samaan työhön. Eipähän tarvitse sitten arpoa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä ole paljon tarvinnut avautua siitä, miten ViatonPiika toimii, koska mitään ihmeellistä ei ole ollut havaittavissa.

Käyntihäiriöt ovat menneen talven lumia. Toimenpiteinähän oli 2x ruuttaputsariaine täyteen tankkiin ja ilmamassamittarin vastuslankojen puhdistus.

Katsastusremontissa pajalla vaihdettiin takatukivarsien kumiholkit, kallistuksenvakaajan vasemman pään holkki, ohjaustehostimen hihna (jota ei olisi tarvainnut vaihtaa) sekä TAKALAAKERIT! Se nyt tuli yllätyksenä, mutta annoin vaihtaa, kun arvioitiin että ovat aivan loppu. Itse en ollut osannut moisia havainnoida kun on tottunut metelöivämmillä vekottimilla ajella. Oikea umpiokin oli päässyt kiinnikkeistään irti ja sojotteli mihin sattuu.

Tulihan tuosta kohtuullinen lasku, mutta korostan että kohtuullinen.

Pajalla korjaaja vinkkasi, että kannattaa vähentää painoa avaimenperistä. Hakkaa kuulemma virtalukon äkkiä sököksi. Varsinkin Venäjän rytyytyksessä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin