Sivu 3/5
Lähetetty: 14.4.2006 23:17
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:Jokari kirjoitti:
Helmoistakin paistaa ruoste läpi jostain kohtia, kyllä se maalin ja kiveniskusuojankin läpi löytää tiensä puolessa vuodessa, vaikka pohjat olivat hyvät...noihinkin pitää keksiä jotain.
No putsailin pohjaa vähän teräsharjalla ja päälle Dinitrolin ML:ää...mitähän tuollekin keksisi. Täytynee varmaan jotain vastaavaa koktailia tehdä niinkuin Jyrki-boy kertoi.
Noissa helmoissa ei tavalliset maalit ja massat oikeen kestä, se on huomattu.. Kylmägalvanointi elikkäs sinkki-spray pysyy paremmin, joskaan ei sekään ikuista ole. Eli puhtaalle pellille ensin sinkkiä ja sitten noita massoja yms., niin ei mätäne aivan käsiin.
Tohon pohjaan mulla on ollu tapana vetää ensin muutama kerros kotelo-suojaa ja sen päälle massaa, ja mitä äsken kattelin tota auton pohjaa niin melko hyvin on pysyny talven yli. Pelkän massan levittäminen pellin päälle ei hyödytä yhtään mitään ,mutta sillä voi kyllä kätevästi naamioida ruosteet vaikka myyntiä varten..
Maalasin nuo helmat ensin mustalla Ferrexillä, jonka päälle laitoin pari kerrosta kiveniskusuojaa...kaikkia ruosteita ei saanut mitenkään pois, koska olivat jo syöneet kuopalle pellin parissa kohtaa. Helman pystysaumatkin kukkii aika iloisesti kummassakin päässä.
Muualle pohjaan olen suihkutellut vain kotelosuojaa ja on täysin virheetön eikä eikä ruostetta ole näkyvissä.
Ladaan on vaihdettu koko vasen helma muutama vuosi sitten, ja näin nopeasti se on jo huonossa jamassa, pohjatyöt on varmasti silloin tehty todella surkeasti. Oikealta puolelta löytyy alkuperäinen helma, eikä siinä ole kuin yksi pieni täplä, muuten se oli lähes virheetön. Tietysti Suomessa vasen kylki joutuu aina kovemmalle rasitukselle kuin oikea.
Tuppaavat nuo ruostekorjaukset vaan olemaan tuollasia katsastuksen kestäviä, jos ei käytä kunnon ammattilaisella (sikakallista) Ei nuo nyt tosin ihan hetkeen läpi mene...no pitää vähän keväämmällä koittaa puhdistellä paremmin. Itse korista pitäisi korjata muutamat kiveniskemät, ja pari muuta paikkaa. Ongelmana on vain oikean värisen maalin löytäminen, robbarin maaleista ei mikään satu kunnolla kohdalleen ja tuo venäläinen tosi lähellä olevan värinen maalikin on ihan just loppu. Tolla venäläisellä maalilla saa kivan kiiltävän pinnan, noilla "tavallisilla" saa aikaan vaan mattapinnan.
Maali
Lähetetty: 15.4.2006 7:27
Kirjoittaja Jyrki-boy
Rämän SEO:lla on maalinmyynti ja ilmeisesti myös sävyjen sekoitusmahdollisuus. Haminassa olen käynyt hakemassa Auto-Apu liikkeestä neljänneslitran maaliannoksia. Pikku korjaukset tekee sillä parhaiten. Ei muuta kun ruoste pois, pinta tasaiseksi ja pensselillä maali päälle. Samaten kiveniskemät saa heti hoidettua, kun on maalipurkki kotona.
Pensselimaalauksella on tuloksen tarkkailu helppoa. Jos pintamaali menee ketuiksi, niin pyyhkii sen heti pois rätillä ja yrittää uudelleen. Kyllä se viimeseltään onnistuu, kun on vain sitkeyttä. Tietysti todellisuuden taju pitää olla mukana ja ajatella auton tasoa ja siihen tehtävää korjausta. Jos miljoonan euron Ladaa alkaa sohraamaan pensselillä, niin kannattaa vaihtaa mietintämyssy uuteen. Puolestaan sadan euron Mersulla ei ole niin väliä.
Jyrki-boy
Lähetetty: 15.4.2006 8:44
Kirjoittaja pressa
minä olen pensselillä paikka maalannut 76tuhannen euron mersua
mustassa autossa se yksikin kivenisku näkyi konepellissä
pieni maalitippa oli paljon huomaamattomampi
Töherretty
Lähetetty: 15.4.2006 18:58
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt on Samaran helmat hiekkapuhallettu ja maalattu tervamaali pohjalle. Jos joku muu tekee tai enemminkin on alkamassa tuota savottaa, niin tollanen hiekkapuhalluslaite jossa on pistooli ja letku sekä alumiiniputkenpätkä toimii aivan hyvin tuossa hommassa. Itellä on kakspyttynen kompressori malli halpa, ja siinä riitti paineet. Se kannattaa huomioida, ettei yritä muulla hiekalla, kun 0,1 -0,6 mm. Seuraava koko teki tukkeita letkuun. Samalla puhaltelin Nivan pitkän pohjapanssarin ja tervamaalia pintaan. Vielä joka paikkaan kiveniskumaali ja sen päälle musta Miranol tai vastaava. Täytyy sanoa että on jotenkin saaneen makuine olo, kun sulhasella ja morsiaimella hääyön jälkeen. Hiekkaa on joka kolossa, minne sitä vain voi mennä. Hiekkaa meni muuten kaksi säkkiä eli viisikymmentä kiloa.
Jyrki-boy
Lähetetty: 15.4.2006 21:20
Kirjoittaja Jokari
Eikös olekkin komeassa kunnossa ladan kuskinpuolen ovet? Eipä ole tästä ladasta taidettu ihmeempää huolta pitää ikinä. Apukuskin puolella on samoissa paikoissa maalailtu jotain, ei näytä kukkivan yhtään ja on muutenkin siistit.
No joku kaunis päivä taas porakone pyörimään ja valkosta ferrexiä niskaan. Turha tuollaisia on ihmeemmin yrittääkään, kun ruoste on jo purrut kunnolla. Ei kuitenkaan läpi pitäisi mennä vielä tänä kesänä. Pitää jotain yrittää, että kehtaa aukoa oviakin.
Lähetetty: 15.4.2006 21:50
Kirjoittaja Kimmo86
Noh ei sentään ole vielä ulkopelti lahonnut puhki niinkun tuossa minun rotiskossa.. Maalia pintaan ja kotelosuojaa sisäpuolelle niin noi menee vielä monta vuotta

Homma kondikseen
Lähetetty: 15.4.2006 23:28
Kirjoittaja Jyrki-boy
Noi kulmat saa tehtyä kyllä aika hyväksi. Kuppi teräsharja rälläkkään ja irtonaiset pois. Sen jälkeen hiekkapuhallus noilla halvoilla vehkeillä kuten mulla on. Ja sitten ruosteensyöjä pohjamaaliksi. Ferrexi päälle, jos sulla sitä jo on. Päälle maali, joka pitää kosteuden poissa. Yksi hyvä juttu on käydä sekotuttamassa sitä väriä, jota autossa on ja vedellä sillä pinta.
Eiköhän se tosta tokene.
Jyrki-boy
Re: Homma kondikseen
Lähetetty: 15.4.2006 23:34
Kirjoittaja Jokari
Jyrki-boy kirjoitti:Noi kulmat saa tehtyä kyllä aika hyväksi. Kuppi teräsharja rälläkkään ja irtonaiset pois. Sen jälkeen hiekkapuhallus noilla halvoilla vehkeillä kuten mulla on. Ja sitten ruosteensyöjä pohjamaaliksi. Ferrexi päälle, jos sulla sitä jo on. Päälle maali, joka pitää kosteuden poissa. Yksi hyvä juttu on käydä sekotuttamassa sitä väriä, jota autossa on ja vedellä sillä pinta.
Eiköhän se tosta tokene.
Jyrki-boy
Mitään hiekkapuhallusvehkeitä mulla olekkaan eikä vieläkään edes rälläkkää, ja pelkkä ferrexi saa kelvata ainakin alkuun. Tietysti olishan se kiva juttu jos olis korinvärinen mutta pääasia että saadaan tuolle vähän lisää jatkoaikaa. Tai sitten uhraan noita venäläisiä paikkamaaleja pintamaaliksi
Täytyy kuitenkin pitää järki päässä näissä hommissa ja muistaa kärrin arvo ja se että mätääntyminen on väistämätöntä vaikka mitä tekisi. Edellä mainittu ei kuitenkaan tarkota sitä, ettenkö pitäisi huolta Ladasta. Tämä nykyinen on tälläinen harjoittelukappale, ja hyvä onkin.
Josko sitten seuraavaksi se "helmi", kun tuosta aika jättää

Homma kondikseen
Lähetetty: 16.4.2006 15:53
Kirjoittaja Jyrki-boy
Olitkos sie Jokari Haminassa intissä. Sellanen valkonen takapotku, mikä seiso Pampyölin kasarmien parkkipaikalla kerhon viiri peilissä. Jos olit niin samaa tietä eteenpäin talo numero 11 on miun petipaikka. Tie on Cygnaeuksentie.
Jos et tiedä paikkaa, niin E18 tietä Venäjän suuntaan ohi Haminan keskustan, jonka jälkeen tienviitat Tallinmäki ja Ruukki vasemmalle, josta T -risteykseen Viipurinkadulle vasempaan noin kolkytkaks pilkku neljä metriä, jonka jälkeen oikealle Savonkadulle, jossa ylität töyssyn, Itäristin seurakuntatalon ja oikealla puolella rivitalot, joiden jälkeen vastassa on vaarallinen risteys, josta oikealle Cygnaeuksentielle ja vasemmalta puolelta löytyy numero 11, jonka katolla on tuuliviirinä moottoripyöräilijä. Sen jälkeen etusormi suorana ulko-ovelle, jossa painat ovikellon näppylää.
Mulla on rälläkkä, siihen kuppiharja, hiekkavehkeet, purkki ruosteensyöjää, ja vähän muutakin maalijutskuja, joten soita mulle numeroon 0400 831 744, niin sovitaan milloin tulet meille tekemään homman, jotta saat auton ovet kuntoon. Mukaan tarvii hiekkapuhallushiekkaa yksi 25 kg säkki, mutta varoiksi osta kaksi. Hinta jää noin kymppiin.
Tervetuloa Jyrki-boy
Re: Homma kondikseen
Lähetetty: 16.4.2006 20:07
Kirjoittaja Jokari
Jyrki-boy kirjoitti:Olitkos sie Jokari Haminassa intissä. Sellanen valkonen takapotku, mikä seiso Pampyölin kasarmien parkkipaikalla kerhon viiri peilissä. Jos olit niin samaa tietä eteenpäin talo numero 11 on miun petipaikka. Tie on Cygnaeuksentie.
Jos et tiedä paikkaa, niin E18 tietä Venäjän suuntaan ohi Haminan keskustan, jonka jälkeen tienviitat Tallinmäki ja Ruukki vasemmalle, josta T -risteykseen Viipurinkadulle vasempaan noin kolkytkaks pilkku neljä metriä, jonka jälkeen oikealle Savonkadulle, jossa ylität töyssyn, Itäristin seurakuntatalon ja oikealla puolella rivitalot, joiden jälkeen vastassa on vaarallinen risteys, josta oikealle Cygnaeuksentielle ja vasemmalta puolelta löytyy numero 11, jonka katolla on tuuliviirinä moottoripyöräilijä. Sen jälkeen etusormi suorana ulko-ovelle, jossa painat ovikellon näppylää.
Mulla on rälläkkä, siihen kuppiharja, hiekkavehkeet, purkki ruosteensyöjää, ja vähän muutakin maalijutskuja, joten soita mulle numeroon 0400 281 744, niin sovitaan milloin tulet meille tekemään homman, jotta saat auton ovet kuntoon. Mukaan tarvii hiekkapuhallushiekkaa yksi 25 kg säkki, mutta varoiksi osta kaksi. Hinta jää noin kymppiin.
Tervetuloa Jyrki-boy
En miä ole vielä inttiä käyny, ja ladakin on vaaleanbeige
Itseasiassa kerkesin jo putsata ja maalata tuon ladan oven. Vähän kun putsasi niin tietty löytyihän sieltä pientä reikää
Ulkopelti ei ole vielä onneksi hetkeen puhki.
Takaovea en arvannu edes käydä putsaamaan, koska sisimmäinen pelti on parista paikkaa niin haperoa, että siitä ei jää kauhiasti jäljelle jos puhdistaa.
Tuollanen siitä etuovesta sitten tuli.
Kiitoksia vaan Jyrki-boy avuntarjouksesta, mutta noihin oviin ei auta muu kuin uusi pelti. Ovien pohjatkin on jonkunverran ruosteessa, mutta täytyy käydä ostamassa jotain tollasta ruosteensyöjää jolla "maalaa" nuo ovien pohjat, tietenkin ensin koittaa puhdistaa riittävästi...jos jaksaa
Saishan tuohonkin kärriin upotettua työtunteja loputtomiin, mutta pitää miettiä mikä on järkevää ja mikä ei.
Ovet uusiksi
Lähetetty: 16.4.2006 20:51
Kirjoittaja Jyrki-boy
Se on ilmeisesti kirkonkellot lyöneet jo noille oville ja tuskaa voi enää lievittää lopun lähestyessä. Jos joskus tarttet apuja niin ota yhteyttä. Mie oon aika monena päivänä kotona, niin silloin voidaan pitää verstaa auki ja vierailija tekee ja mie annan hyviä neuvoja. Se vasta on mukavaa . . . .
Jyrki-boy
Lähetetty: 25.4.2006 19:57
Kirjoittaja sinihelmi
nyt sitten pohjan suojaus edessä kun en syssyllä ehtiny.kunhan warjorannan ladakaksoset saavat rampin valmiiksi.eli massakoktaililla.hyviä ohjeita tullu ja varmasti muutkin saaneet vinkkejä kuin minä.
Lähetetty: 25.4.2006 20:16
Kirjoittaja Jokari
Tutkimpahan ladaa taas eräs päivä, hyvin alkanut kyllä mätänemään. Oikean takalokarin takaosassa, kuraläpästä ylöspäin on ihan ruskea kohta, ja pelti on näkkäriä, ei ihan mene läpi vielä. Sama juttu renkaan toisella puolella, siinä kohdassa jossa on helmaan vievä tulppa, ruskeaa ja aavistuksen pehmeän tuntuista.
Kuskin puolelle takalokarin etuosaan on sen koritulpan viereen tullut sormenmentävä reikä...mutta ei ole muualla ruosteessa
Tais vain pahentaa asiaa, kun viime syksynä pesin takalokarit sisältä huolella ja vedin pintaan kotelosuojaa...
Naurettavan helppoja paikkoja fiksata jos vaan olis hitsauskalustoa ja osaamista, mutta kun ei ole niin täytyy vain tyytyä katsomaan pellin happanemista....p*rkele
No yllämainittu onkin tuttua puuhaa, viitisen vuotta tuli seurattua vanhan 1200S:n mätänemistä...aika hurjassa jamassa se kyllä olikin loppupeleissä, totaalisen katsastuskelvoton. Onneksi meni hyvään käyttöön autourheilun merkeissä...siellä ei ne pienet ruosteet haittaa

ladan peltityöt
Lähetetty: 26.4.2006 10:34
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Itse korjasin ladani ruosteet siten että ensin raaputin ruosteet pois ja laitoin ruosteen muunto aineen päälle ne jäi vähän montulle joten vedin niitten päälle lasikuitu kitin ja sitten hioin ne tasasiks ja maalaasin. TULI LADASTA KUIN UUSI.

Lähetetty: 27.4.2006 7:46
Kirjoittaja ,_,/ukka
Tahtoo olla ne kohdat joissa on kaksi peltiä päällekäin melko mahdottomia pysäyttää alakanut ruostuminen. Ovien alasaumat, helmojen alasaumat ja muut saumakohdat. Ainoa keino on ennalta ehkäisy, kunnon kotelosuojaus uutena ja estää sade- ja kondensioveden pääsy koteloihin. Sekä pitää huolta että sinne päässyt vesi pääsee jostakin pois. Ainakin mun ladassa ikkunatiivisteetkin irvistää sen verran, että sateella ovien sisään valuu ämpäritolkulla vettä. Sisätila lämmittimen käyttö lisää myös ovien ruostumista.
Mutta eipä näitä ole alun alkujaankaan ikuiseksi suunniteltu.
,_,/ukka