Vanteista..
Omat kokemukseni jakoeroista alumiinivanteilla:
Ostin tuupparibemarin vanteet, joista raaputin keskireijät ilman sorvia ja vinkua, kokonaan käsityönä siis, oikeaan kokoon. sitte vähä viilaa pultinreijille, kun olivat ahtaat. kiekot alle ja baanalle. olivat yhtä soittoo puolitoista vuotta alla, eikä mitään ongelmia. Ei vatkausta, eikä pulttien irtoamisia.
Ropleemat alko sitte, ku laitoon talvikiekot ladan orkkisaluvanteilla alle.
Pyörä irtosi kolmesti, ennenku kevät koitti. Sitte pultit oli niin kireellä, että tartti lähtee liikkeeseen vaihtamaan, kun ei työkalut kestäny momenttia. Samat kesäkiekot alle, ja taas huolettomia kilometrejä.
Vanteissa on siis eroja.
Ostin tuupparibemarin vanteet, joista raaputin keskireijät ilman sorvia ja vinkua, kokonaan käsityönä siis, oikeaan kokoon. sitte vähä viilaa pultinreijille, kun olivat ahtaat. kiekot alle ja baanalle. olivat yhtä soittoo puolitoista vuotta alla, eikä mitään ongelmia. Ei vatkausta, eikä pulttien irtoamisia.
Ropleemat alko sitte, ku laitoon talvikiekot ladan orkkisaluvanteilla alle.
Pyörä irtosi kolmesti, ennenku kevät koitti. Sitte pultit oli niin kireellä, että tartti lähtee liikkeeseen vaihtamaan, kun ei työkalut kestäny momenttia. Samat kesäkiekot alle, ja taas huolettomia kilometrejä.
Vanteissa on siis eroja.
Juu löytyyhän noita, noissa on irrallinen se kartioprikka ja se mahdollistaa kunnollisen keskityksen vaikka itse pultti ei ole ihan kohdallaan. Noiden kanssa on sitten oltava keskireiät kohdallaan, koska nuo eivät keskitä niinkuin tavalliset pultit.Larppis kirjoitti:Kuulin yhdeltä auto mieheltä, itse en sellainen suuremmin oleEttä olisi pultteja jotka sovittavat 100 jakoiset 98 jakoon, eli 100 jakoiset menisi larppaan ihan normaalisti ? Jostain laipastakin puhui... mutta taisi kääntyä puhe noihin pultteihin.
Eli onko tämmöisiä lainkaan ? Mistä saisi ja mihin hintaan ? Ei ainakaan vanteet pilalle
Ja vielä jos hommaa aluvanteet, niin mikä pitäisi olla ET ?
ET:hän olis hyvä pitää lähellä orkkista, mutta eihän oikeastaan ikinä toteudu. Ainakin 15" 7 tuuman vanteilla ET38 menee, mutta ET42 kolisee takajousiin ja edessä ylätukivarteen vähänkään enemmän käännettäessä. Jonkunlaisena nyrkkisääntönä voisi sanoa että melkein kaikki alle ET38 saa sopimaan. Tietysti vanteen pohjan muodolla on myös merkitystä, jos ne viettävät liian paljon sisään, niin alkaa kolina etujarrusylkkyihin (josta tietysti selviää ylimääräisillä levikepaloilla

Itselläni oli hetken aikaa nuo ooppeleihin passavat 15" alut tavallisilla pulteilla, olivat totaalisen perseestä laittaa paikalleen ja joka kerta pultteja kiriessä pultit söivät vanteen pultinrei'istä mukavaa lastua (niihin tuli kierteet aina reunaan) Mun puolesta joutivat kiertoon, ja päätyivät lopulta jonkun ooppelia rumentamaan. Siinä mun kokemukset eri jaon vanteista, ajan mieluummin orkkisvanteilla kuin leikin noiden kanssa. Mutta olivat ne p*rkele käsittämättömän komeat ladan alla!
Eli tiivistettynä: kokeilemalla selviää.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
No nyt googlettanu hieman. Ja löytyihän tuolta heti 4x98 jakoisia vanteita uusia. ET lähinnä mietityttää nyt, mutta jos se <38 on ok.
Tässä tosin 17"
et 30... ja rahlla saa ja ladalla pääsee... 15" ajatellut lähinnä.
http://www.kiiltovaunu.com/tarjoukset/vanteet/index.htm#
16" ET 38
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=31163464
14"
http://www.autovaruste.net/vanteet/rh/rh.htm
15"
http://www.lonsinkumi.com/www/order.php ... 7b05b9e3bd
Vieläkun löytäisi jostian nätimmät 15" vanteet
Ja alkuperäinen ET on ? Siitä mitään tietoa
Tässä tosin 17"

http://www.kiiltovaunu.com/tarjoukset/vanteet/index.htm#
16" ET 38
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=31163464
14"
http://www.autovaruste.net/vanteet/rh/rh.htm
15"
http://www.lonsinkumi.com/www/order.php ... 7b05b9e3bd
Vieläkun löytäisi jostian nätimmät 15" vanteet

Ja alkuperäinen ET on ? Siitä mitään tietoa

Niissä bemarin 14" vanteissa ET oli 35, jollonka 205 mahtu just eikä melkein takapyörän koteloon..
Edessä vanne hinkkas tukivarsii, kun roikku vapaana, mutta normaaliasennossa ei. Kääntösäde kasvoi silti hieman.
Kaikkihan riippuu siitä, kuinka levee vanne on. tollanen 7" levee ET 38 vie vanteen sisäsyrjää 34,4 mm sisällepäin, ja ulkoreunaa 16,4 mm ulospäin. jos sulla on tyhjä orgisvanne, niin sillä voipi mittailla, että mitä tulee eteen, vai tuleeko mitään.
Ja sihen vielä kummi päälle.. Lycka til!
Edessä vanne hinkkas tukivarsii, kun roikku vapaana, mutta normaaliasennossa ei. Kääntösäde kasvoi silti hieman.
Kaikkihan riippuu siitä, kuinka levee vanne on. tollanen 7" levee ET 38 vie vanteen sisäsyrjää 34,4 mm sisällepäin, ja ulkoreunaa 16,4 mm ulospäin. jos sulla on tyhjä orgisvanne, niin sillä voipi mittailla, että mitä tulee eteen, vai tuleeko mitään.
Ja sihen vielä kummi päälle.. Lycka til!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
minä taas olen useammin kuullut että takavedon ja 110:n ET on 35 ja Samarassa on 40, että tämä ET keskustelu voi jatkua vielä pitkään ennen kuin joku kertoo mitä se on oikeasti, konelan ohjekirjoissakaan ei tätä lukua kerrota, käsin mittaamallakin on vaikea saada millin tarkkaa tulosta. Onko muuten eroa 4,5 ja 5 tuumaa leveiden vanteiden ET luvuissa?Jokari kirjoitti:Alkuperäinen ET on 29, tosin kädenvääntöä on ollut siitäkin että se olisi 25

No ei ole lukenut yhdessäkään orkkismaalissa olevassa vanteessa, joita mä olen nähnyt. On niitä jokunen tullut vastaan. Noissa italian CMR-tarvikevanteissa lukee kyllä E29.Nonnis kirjoitti:No eikö sitä ET:tä missään vanteessa lue?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo ei venäläisissä tosiaan lue, CMR multa löytyy E-29 ja E-40 jälkimmäinen olisi ainakin Samaraan, ensimmäinen kai sitten takavetoon, mutta mikä sitä todistaa, ohan CMR varmaan tehnyt 4x98 jakoisia vanteita muihinkin ku ladaan. käykääs ny joku mittaamassa niitä orkkisvanteita!!Jokari kirjoitti:No ei ole lukenut yhdessäkään orkkismaalissa olevassa vanteessa, joita mä olen nähnyt. On niitä jokunen tullut vastaan. Noissa italian CMR-tarvikevanteissa lukee kyllä E29.Nonnis kirjoitti:No eikö sitä ET:tä missään vanteessa lue?

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kävin mittailemassa ja sain seuraavat ET-luvut
2107 vanne (tubeless versio) ET-34,5
2101 vanne ET-39,85
2108 vanne ET-40,5
kaikissa mitoissa on virhemarginaalia noin +/- 1,0
toi kyllä tukee mun näkemystä siitä että takavedon ET on 35, tosin toi kapeampi nappiksen vanne on 38-39 ja samara tosiaan olisi tuo 40.
2107 vanne (tubeless versio) ET-34,5
2101 vanne ET-39,85
2108 vanne ET-40,5
kaikissa mitoissa on virhemarginaalia noin +/- 1,0
toi kyllä tukee mun näkemystä siitä että takavedon ET on 35, tosin toi kapeampi nappiksen vanne on 38-39 ja samara tosiaan olisi tuo 40.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mä sain tuloksen 29 kun laski kiinnityskohdan ja vanteen ulkoreunan etäisyyden, mutta ET pitää laskea kiinnityskohdan ja vanteen keskikohdan väliltä, silloin tulos oli 34,5

Saamari ku ei tullu mittoja ylös keväällä ku tuota faq:a varten noita mittailin. Kuitenkin mittaamani 1200s:n vakio vanteen ET oli 35. Oiskohan mahdollista että näissä on sekä 5.5tuumasia että 6tuumasia? Tällöin leveämmässä on pienempi ET.Jusu kirjoitti:Mittasinpa uudelleen.
a= n.106mm
b= n.152mm
106-152/2=30
Sama tulos kahdesta 2105 vanteesta. Mitat suurpiirteisiä, jos menisin tihrustamaan tönärillä millin kymmenyksiä, voisi lopputulos muuttua jonkin desimaalin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton