Nivan tekniikkakysymyksiä
-
hessu
- Lada-Jussi
- Viestit: 10253
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
katselin juuri samasta paikasta ja sitä edellistä kuvaa myöskin.
Jotkut puhuu koko akselista peränä, toiset taas siitä valukuoresta minkä sisässä takavetopyörät on, nyt siis noi varsinaiset vetopyörät. Ne tosiaan varmasti onkin vaihdettavissa keskenään, mutta jos alkais vaikka 1200 Ladan perävalua yrittää Nivan etuakseliin niin ei tule onnistumaan
Jotkut puhuu koko akselista peränä, toiset taas siitä valukuoresta minkä sisässä takavetopyörät on, nyt siis noi varsinaiset vetopyörät. Ne tosiaan varmasti onkin vaihdettavissa keskenään, mutta jos alkais vaikka 1200 Ladan perävalua yrittää Nivan etuakseliin niin ei tule onnistumaan
napalukot niva
Mitenkähän olis noitten etuvetareitten kestävyys kun lisätään 40-50mm
joustoa? katkee meinaan poorista olkapään kohalta ja etu perästä
kannattaa tarkistaa kiinnitys pultit välystä=katkee pultit lohkee
murikankuoret = sitten alko talkoot. taka akselin tuentatangot kannattaa
vahvistaa vääntyvät helposti. jakolaatikkoon kannattaisi pienelle
puolelle laittaa vielä hitaampaa välitystä teettää hammaspyörät
vai saisko itänaapurista muuten kyllä ihan kohtuullinen mettäpeli.
joustoa? katkee meinaan poorista olkapään kohalta ja etu perästä
kannattaa tarkistaa kiinnitys pultit välystä=katkee pultit lohkee
murikankuoret = sitten alko talkoot. taka akselin tuentatangot kannattaa
vahvistaa vääntyvät helposti. jakolaatikkoon kannattaisi pienelle
puolelle laittaa vielä hitaampaa välitystä teettää hammaspyörät
vai saisko itänaapurista muuten kyllä ihan kohtuullinen mettäpeli.
99
Tuon lukon sopivuuden kannalta on juurikin oleellista se, onko nuo perämurikan sisälmykset samanlaiset, eli siis tasauspyörästö. Taka-akselin nimityksien kanssa saattaa kyllä joskus mennä sekaisin, ja joku voi tietysti käsittää/tarkoittaa eri termillä eri asiaa.
Mutta jos Nivan etu- ja takatasauspyörästöt (elikkä siellä taka- ja etuakselien sisällä keskellä olevat hammaspyörä/lautashässäkät) ovat samanlaiset kuin takaveto-Ladassa, niin silloin myös samat lukot käyvät niihin.
Mutta jos Nivan etu- ja takatasauspyörästöt (elikkä siellä taka- ja etuakselien sisällä keskellä olevat hammaspyörä/lautashässäkät) ovat samanlaiset kuin takaveto-Ladassa, niin silloin myös samat lukot käyvät niihin.
Re: napalukot niva
99 kirjoitti:Mitenkähän olis noitten etuvetareitten kestävyys kun lisätään 40-50mm
joustoa? katkee meinaan poorista olkapään kohalta ja etu perästä
kannattaa tarkistaa kiinnitys pultit välystä=katkee pultit lohkee
murikankuoret = sitten alko talkoot. taka akselin tuentatangot kannattaa
vahvistaa vääntyvät helposti. jakolaatikkoon kannattaisi pienelle
puolelle laittaa vielä hitaampaa välitystä teettää hammaspyörät
vai saisko itänaapurista muuten kyllä ihan kohtuullinen mettäpeli.
Joo, tuo etuperän kiinnitys on kyllä vähän heppoinen. Siinä Nivassa mikä mulla oli kaverin kanssa oli ilmeisesti pultit löystyneet, ja siinä kävi juuri noin, eli pultti poikki ja lohkesi etuperän kuoresta se kiinnityskohta. Ja kun se kuori on vielä jotain kevytmetallivalua, niin siinähän sitten koitat sitä hitsailla...
Ja takatukivarret on kanssa Ladassa vähän surkeat. Mulla vääntyi 1200L:stä takatukivarsi kun nostin autoa sen alta tunkilla (oli pakko kun kys. tunkki ei muualle mahtunut). Ja muistaakseni Nivassa on aikalailla samaa kaliiperia nuo takatukivarret kuin takavedossakin.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
On se Niva sentään vähän eri maata mitä Uatsi...
Itse kans olen kaipaillut vähän hitaampaa välitystä tuolle maastovaihteelle, vaikka kyllähän se sillä jaksaa mennä. Kysymys on lähinnä siitä että kun on oikein epätasaista, niin kuski lyö päänsä kattoon
Itse kans olen kaipaillut vähän hitaampaa välitystä tuolle maastovaihteelle, vaikka kyllähän se sillä jaksaa mennä. Kysymys on lähinnä siitä että kun on oikein epätasaista, niin kuski lyö päänsä kattoon
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
napalukot niva
Joo se on pahassa paikassa joutuu meneen kauheella muulilla
tai sitten kytkin savuaa. itellä oli joskus uatz tosin siinä oli volvon
kone ,laatikko.kazin jakolaatikko. auto oli oiken kilvissä,ite kyllä
tykkäsin siitä ajaa mettässä. harmittaa kun tuli myytyä se laite.
jos sulla nestehukka olis kaverin nivaan myydä takakardaania??
vanteita 15" tai 16" renkaitten kanssa.
tai sitten kytkin savuaa. itellä oli joskus uatz tosin siinä oli volvon
kone ,laatikko.kazin jakolaatikko. auto oli oiken kilvissä,ite kyllä
tykkäsin siitä ajaa mettässä. harmittaa kun tuli myytyä se laite.
jos sulla nestehukka olis kaverin nivaan myydä takakardaania??
vanteita 15" tai 16" renkaitten kanssa.
99
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
-
hessu
Tässä olisi linkki sivuille jossa on räjäytyskuvat kaikista Nivan osakokonaisuuksista
http://www.turboniva.ca/diagrams/diagrams.html
http://www.turboniva.ca/diagrams/diagrams.html
-
RYSSA
NIVA
nivaan saa muokattua fiat 131/132:n palalukon(pienempi perä)
tai kilpurista kitkalukko niitä ilmoitellaan keltaisessapörssissä kilpaauto osastolla.(talveksi taakse voi laittaa hitsilukon)
vanhoissa nivoissa 43 välitys,ehkä 86 ylöspäin 41 ja uusimmissa 39
takatukivarret samat perus ladassa kun nivassa(kannattaa vahvistaa maastoon).
omasta nivasta otin kallistuksenvakaajan pois,lyhensin pohjaanlyöntikumeja puolella ja laitoin yläpallonivelen ja ylätukivarren väliin kolmen sentin laipat ja vaihdoin mersunjouset etupää toimii kuin kello,välillä saattaa ulompi nivel katketa mutta pitää niitä mukana maastossa sen vaihtaa puoleentuntiin.
etuperään vaihdoin pinnapultit ne on tarkoitettu renkaan pinnapulteiksi.
kuljettajan puoleinen moottorin korvake kannattaa vahvike hitsata ennestään pistehitsattu.
jakolaatikon välityksiä tekee arvi kauhajoella 040-5912766.(lyhyestä alueesta tulee melkein puolta lyhyempi rupee kytkin kestämään)
jos metsään haluat mennä ni soita vinkkejä multa 0405378364
sähköposti ei toimi
-
RYSSA
ei kokemusta että lukot molemmissa akseleissa.luulisin että vaikuttaa vasta jyrkissä käännöksissä.kemppi vänkäsi niin p..keleesti.pala sama kun torsen.luulisin että pala parempi kun levy(nivaan ainakin taakse).mulla oli tommonen fiiatin lukko auttoi paljon mut katkesi vetari ja hajotti lukon.jos laitat lukkoperän niin joudut lyhentämään akselia boorin päästä ainakin sen viisteen verran pätee myös tavan ladaan.
-
tiksu