Nivan tekniikkakysymyksiä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
hessu

Viesti Kirjoittaja hessu »

Joo,niinkuin kirjoitin oli tuo hiluxin akseleilla oleva niva offroad-laite,ei siis katuliikenteessä oleva... Tosin on tässä maassa leimalle talutettu mitä ihmeellisempiä laitteita :shock:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10253
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

katselin juuri samasta paikasta ja sitä edellistä kuvaa myöskin.

Jotkut puhuu koko akselista peränä, toiset taas siitä valukuoresta minkä sisässä takavetopyörät on, nyt siis noi varsinaiset vetopyörät. Ne tosiaan varmasti onkin vaihdettavissa keskenään, mutta jos alkais vaikka 1200 Ladan perävalua yrittää Nivan etuakseliin niin ei tule onnistumaan
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

napalukot niva

Viesti Kirjoittaja 99 »

Mitenkähän olis noitten etuvetareitten kestävyys kun lisätään 40-50mm
joustoa? katkee meinaan poorista olkapään kohalta ja etu perästä
kannattaa tarkistaa kiinnitys pultit välystä=katkee pultit lohkee
murikankuoret = sitten alko talkoot. taka akselin tuentatangot kannattaa
vahvistaa vääntyvät helposti. jakolaatikkoon kannattaisi pienelle
puolelle laittaa vielä hitaampaa välitystä teettää hammaspyörät
vai saisko itänaapurista muuten kyllä ihan kohtuullinen mettäpeli.
99
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tuon lukon sopivuuden kannalta on juurikin oleellista se, onko nuo perämurikan sisälmykset samanlaiset, eli siis tasauspyörästö. Taka-akselin nimityksien kanssa saattaa kyllä joskus mennä sekaisin, ja joku voi tietysti käsittää/tarkoittaa eri termillä eri asiaa.

Mutta jos Nivan etu- ja takatasauspyörästöt (elikkä siellä taka- ja etuakselien sisällä keskellä olevat hammaspyörä/lautashässäkät) ovat samanlaiset kuin takaveto-Ladassa, niin silloin myös samat lukot käyvät niihin.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: napalukot niva

Viesti Kirjoittaja kapa »

99 kirjoitti:Mitenkähän olis noitten etuvetareitten kestävyys kun lisätään 40-50mm
joustoa? katkee meinaan poorista olkapään kohalta ja etu perästä
kannattaa tarkistaa kiinnitys pultit välystä=katkee pultit lohkee
murikankuoret = sitten alko talkoot. taka akselin tuentatangot kannattaa
vahvistaa vääntyvät helposti. jakolaatikkoon kannattaisi pienelle
puolelle laittaa vielä hitaampaa välitystä teettää hammaspyörät
vai saisko itänaapurista muuten kyllä ihan kohtuullinen mettäpeli.


Joo, tuo etuperän kiinnitys on kyllä vähän heppoinen. Siinä Nivassa mikä mulla oli kaverin kanssa oli ilmeisesti pultit löystyneet, ja siinä kävi juuri noin, eli pultti poikki ja lohkesi etuperän kuoresta se kiinnityskohta. Ja kun se kuori on vielä jotain kevytmetallivalua, niin siinähän sitten koitat sitä hitsailla...

Ja takatukivarret on kanssa Ladassa vähän surkeat. Mulla vääntyi 1200L:stä takatukivarsi kun nostin autoa sen alta tunkilla (oli pakko kun kys. tunkki ei muualle mahtunut). Ja muistaakseni Nivassa on aikalailla samaa kaliiperia nuo takatukivarret kuin takavedossakin.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

On se Niva sentään vähän eri maata mitä Uatsi...

Itse kans olen kaipaillut vähän hitaampaa välitystä tuolle maastovaihteelle, vaikka kyllähän se sillä jaksaa mennä. Kysymys on lähinnä siitä että kun on oikein epätasaista, niin kuski lyö päänsä kattoon :D
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

napalukot niva

Viesti Kirjoittaja 99 »

Joo se on pahassa paikassa joutuu meneen kauheella muulilla
tai sitten kytkin savuaa. itellä oli joskus uatz tosin siinä oli volvon
kone ,laatikko.kazin jakolaatikko. auto oli oiken kilvissä,ite kyllä
tykkäsin siitä ajaa mettässä. harmittaa kun tuli myytyä se laite.
jos sulla nestehukka olis kaverin nivaan myydä takakardaania??
vanteita 15" tai 16" renkaitten kanssa.
99
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla on Niva ollut vasta muutaman kuukauden, että eipä ole osia ehtinyt kertyä :-/
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Siinä meidän ex-Nivassa oli tosiaan automaattilaatikko, se oli kyllä tosi hyvä metsässä ajettaessa. Veto oli koko ajan päällä, ei tarvinnut kytkimen kanssa puljailla.
hessu

Viesti Kirjoittaja hessu »

mulla olisi yksi etukardaani,tosin ilman ristikoita kun ei meinaa sopivia saada mistään... en tosin ole varma käykö taakse? Talvirenkaitakin taitaa olla 4kp nokia hakkapeliitan 9. Pintaa niissä vielä muistaakseni on,nastat puuttuu ja eivät ole vanteilla.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tässä olisi linkki sivuille jossa on räjäytyskuvat kaikista Nivan osakokonaisuuksista

http://www.turboniva.ca/diagrams/diagrams.html
RYSSA

NIVA

Viesti Kirjoittaja RYSSA »

:shock: nivaan käy eteen ja taakse perusladan välitys ja tasauspyörästö.
nivaan saa muokattua fiat 131/132:n palalukon(pienempi perä)
tai kilpurista kitkalukko niitä ilmoitellaan keltaisessapörssissä kilpaauto osastolla.(talveksi taakse voi laittaa hitsilukon)
vanhoissa nivoissa 43 välitys,ehkä 86 ylöspäin 41 ja uusimmissa 39
takatukivarret samat perus ladassa kun nivassa(kannattaa vahvistaa maastoon).
omasta nivasta otin kallistuksenvakaajan pois,lyhensin pohjaanlyöntikumeja puolella ja laitoin yläpallonivelen ja ylätukivarren väliin kolmen sentin laipat ja vaihdoin mersunjouset etupää toimii kuin kello,välillä saattaa ulompi nivel katketa mutta pitää niitä mukana maastossa sen vaihtaa puoleentuntiin.
etuperään vaihdoin pinnapultit ne on tarkoitettu renkaan pinnapulteiksi.
kuljettajan puoleinen moottorin korvake kannattaa vahvike hitsata ennestään pistehitsattu.
jakolaatikon välityksiä tekee arvi kauhajoella 040-5912766.(lyhyestä alueesta tulee melkein puolta lyhyempi rupee kytkin kestämään)

jos metsään haluat mennä ni soita vinkkejä multa 0405378364
sähköposti ei toimi
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Onko kokemuksia miten käyttäytyy jos laittaa sekä etu- että takaperään kitkalukon? Vaikuttaako miten normaali maantieajoon?

Ja noista lukoista vielä sen verran, että onko palalukko sama asia kuin Torsen-lukko?
RYSSA

Viesti Kirjoittaja RYSSA »

ei kokemusta että lukot molemmissa akseleissa.luulisin että vaikuttaa vasta jyrkissä käännöksissä.kemppi vänkäsi niin p..keleesti.pala sama kun torsen.luulisin että pala parempi kun levy(nivaan ainakin taakse).mulla oli tommonen fiiatin lukko auttoi paljon mut katkesi vetari ja hajotti lukon.jos laitat lukkoperän niin joudut lyhentämään akselia boorin päästä ainakin sen viisteen verran pätee myös tavan ladaan.
tiksu

Viesti Kirjoittaja tiksu »

Terve!
Oisko kellään niitä lukkoperiä tai tietoa mistä saa, kiinnostaisi laittaa omaan nivaan :?:
Vastaa Viestiin