Ladan turvallisuus

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Vielä tuohon perään maantieajossa törmäämistä varten pieni vinkki. Kun vasemmalle kääntyvä joutuu pysätymään odottamaan vastaantulevaa liikennettä, ei kannata kääntää pyöriä valmiiksi kääntymissuuntaan. Jos tässä tilanteessa joku törmää perään, se odottava auto lähtee juuri sinne suuntaan, mihin päin pyörät on käännetty. Ja niskatuet kannattaa säätää oikein. Ne estävät pään retkahtamisen taakse, joka taas voi aiheuttaa kaularangan murtumisen. Halpa, mutta toimiva turvalaite.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kyllähän se näin on mutta useasti tuo niskatuki on säädetty autoissa juuri niskan korkeudelle (nimestä johtuen) vaikka sen pitäisi olla takaraivon korkeudella että se estää pään taakse paiskautumisen ja sitämyötä niskan katkeamisen
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Kyllä se on korvien välissä se suurin turva. Itellä on melkeen 10 vuotta ilman yhtään kolaria ja vain muutama läheltä piti tilanne. Isäukolla myös, jopa puoli vuosisataa ilman kolaria. Kerran liukkaalla se ajo ojaan joskus 80 luvulla mutta sekin oli ihan harmiton tapaus eikä autoon tullut kolhuakaan.

Ja kun sanon kolaria, tarkoitan että ei minkäänlaista kolaria, ei edes tolppaan pakittamista.

Koitan jatkaa samaa rataa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Misha kirjoitti:Kyllä se on korvien välissä se suurin turva. Itellä on melkeen 10 vuotta ilman yhtään kolaria ja vain muutama läheltä piti tilanne. Isäukolla myös, jopa puoli vuosisataa ilman kolaria. Kerran liukkaalla se ajo ojaan joskus 80 luvulla mutta sekin oli ihan harmiton tapaus eikä autoon tullut kolhuakaan.

Ja kun sanon kolaria, tarkoitan että ei minkäänlaista kolaria, ei edes tolppaan pakittamista.

Koitan jatkaa samaa rataa.
Vahinkoja sattuu, itselle ja muille tielläliikkujille. Niin kauan ku ihmiset niitä autoja ohjaa. Jos jokaisessa peltotien liittymässä hidastaa vain sen takia, että jos sieltä tulee traktori, ni on matkan teko aika hidasta. Tai kaupungissa pysähtyy vihreilläkin, jos sattuu että joku muu ajaa päin punaisia. Paljoon voi itse vaikuttaa, mutta vaikka mitä tekisi niin 100% varmuutta ei saa.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

pressa kirjoitti:kyllähän se näin on mutta useasti tuo niskatuki on säädetty autoissa juuri niskan korkeudelle (nimestä johtuen) vaikka sen pitäisi olla takaraivon korkeudella että se estää pään taakse paiskautumisen ja sitämyötä niskan katkeamisen
Tästä näkee, että nimikkeiden tai suomenkielisten vastineiden keksiminen uusille tuotteille ei aina ole helppoa. Tässäkin tapauksessa harhaanjohtavuus vähentää tuotteen tuomaa hyötyä. Vasta kuukausi sitten piti selostaa tuo asia tyttärelle. Se kun runttasi niskatuen selkänojan tasalle (Fiatin takapenkki) sillä perusteella, että ei siihen voi niskaa lepuuttaa kuitenkaan, kun se on liian kaukana siitä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

laboratorio ja käytäntö

Viesti Kirjoittaja pena »

Otsakeasiaan mennen on syytä todeta, että kyseessä on ollut laboratoriokoe ja tavallaan auto koetilanteessa ilman kuljettajaa.
Kun auto menee liikenteeseen, niin sen toimintaa ohjaavat kuljettajan aivoitukset ja asenteet; niillä on hyvinkin ratkaiseva merkitys onnettomuuteen joutumisessa.
Käytännön onnettomuusmäärissä ja uhrien lukumäärissä suhdeluvut ovat todennäköisesti hyvinkin erilaisia ja tuskin ainakaan ns. turvallisempien autojen eduksi.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

voisimpa sanoa että jos oisin reilun vuoden aikana mitä olen kortin omistanut pitänyt aina etuajo-oikeudestani kiinni, olisin kuollut tai vähintään vammautunut usean kymmenen kertaan. eli tämmösellä autolla ajaessa on pakko ajaa rauhassa, joustaen ja ennakoiden tai muuten menee henki.

helppoahan se jollain uudella farkkuvolvolla on vetää kännykkä korvalla ja jätski kourassa pitkin kyliä hurjastellen kun ei kolarissa itselle käy mitään kun jätski korkeintaan putoo munille. alle jääneelle kotterolle käy pahemmin.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Tuolla välissä oli jotain hirvikolari testeistä. Kuuleman mukaan ruotsissa tehdään Volvoille ja Saabeille hirvikolaritestit. Pohjolassa on kuitenkin aika yleinen turma tuo hirvikolari. Sen takia ko kulkimet olisivat turvallisempia hirven kanssa törmätessä, mene ja tiedä sitten onko näin.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ruotsalaisethan ovat olleet edelläkävijöitä turvallisuusasioissa. Tuo hirvikolaritestauskin on ollut jo useita vuosia osa suunnittelutyötä. Lisäksi ruotsalaistehtaat ovat jo vuosikymmeniä hankkineet vakuutusyhtiöiltä valmistamiaan kolareihin joutuneita autoja ja tutkineet perin pohjin niihin tulleita vaurioita. Mutta mikään ei ole kuin ennen. Volvon nykyinen omistaja taitaa antaa vielä melko vapaat kädet ja ilmeisesti haluaakin Volvon erottuvan muista myös turvallisuusimagonsa puolesta. Saabi taitaa sen sijaan valua Ruotsista pois kokonaan.

Tosin kyllä turvallisuusasiat ovat kaikilla valmistajilla osa suunnittelua ja kehitystyötä, niistä vaan ei piedetä sen kummempaa ääntä. Näin myös Vazilla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

No, kun ajaa Trabantilla, niin osaa suhtautua ajamiseen hieman varovaisemmin.Onhan Trabantissa ajateltu turvallisuuttakin:Bensatankki, moottori ja akku ovat kaikki eripuolella konehuonetta :lol: :lol:
Eihän Trabantissa ole apukuskin Airbagia, koska bensatankki on sillä paikalla :lol:
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vastaa Viestiin