Sivu 3/3
Lähetetty: 15.6.2005 19:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
Lähetetty: 15.6.2005 20:16
Kirjoittaja Lada-Mies
no nyt mulla ois täyttä asiaa tästä
hommasta kirjasta nimeltä "autoni on lada" josta kirjotan pätkän mitä eroa oli fiat 124:llä ja 71´ ladalla
MALLIT JA NIITTEN EROT
-kori on tukevampi.levynpaksuuksia on lisätty,
kattopilarit ovat tukevammat ja
korin kannattimia on lisätty
-moottori on uusittu.aikaisemmassa moottorissa
oli kansiventtiilit ja kampikammiossa oleva
nokka-akseli(ohv-moottori).nykyisessä
moottorissa on ylä-puolinen nokka-akseli(ohc-moottori)
,suurempi kytkin,vahvempi vaihteiston synkronointi ja
nivelakselisto.
-vahvemmat iskunvaimentimet(heilahtelunvaimentimet)
-parannettu jarrujärjestelmä edessä levy-
ja takana rumpujarrut.
-parannettu lämmitysjärjestelmä
(joka on muuten kieltämättä totta

).
tota tarkemmin varmaan on hankala enää kertoa eroja.
no,jokos AI:TÄ rupee miellyyttään

Lähetetty: 16.6.2005 12:31
Kirjoittaja Magnum2300
Lada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CIH
Lähetetty: 16.6.2005 21:25
Kirjoittaja Lada-Jussi
Magnum2300 kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CIH
no niin heti meni mettään, mut on toi CHV:kin jotain?
Lähetetty: 17.6.2005 1:19
Kirjoittaja samarai
Jokari_ kirjoitti:lada-mies kirjoitti:ohv=työntötankokone
ohc=?
Niin, OHV tulee sanoista "Over Head Valve(s)" eli yläpuoliset
venttiilit
Kun taas OHC tulee sanoista "Over Head Cam(shaft)" eli yläpuolinen
nokka-akseli
Eiköhän se noin menny, viisaammat korjatkoot

tuskin ollaan viisampia, noinhan se varmasti on. Ohv kai yleisesti kuitenkin tunnetaan työntötankokoneena, onhan niitä tietysti muitakin systeemejä -desmot ja hydraulinostajat? SV (sidevalve) taas on sivuventtiilikone, jollainen löytyy omastakin tallista (arska600).
Lähetetty: 17.6.2005 1:49
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:Magnum2300 kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CIH
no niin heti meni mettään, mut on toi CHV:kin jotain?
googlestahan sitä tietoa löytyy:
CVH (Compound Valve angle Hemisperical combustion chambers)
Kannen yläpuolisella nokka-akselilla jossa on puolipallonmuotoiset palotilat sekä molempiin suuntiin kallistetut venttiilit. Muuten sama kuin OHC mutta venttilinnostajat mekaanisten sijaan ovat hydraulisia.
Lähetetty: 17.6.2005 2:49
Kirjoittaja veli alexei
Jos nyt viä huudellaan niin ei se OHC:tä tee enempää tai vähempää OHC:tä olpai sitten venttiiliennostajat mekaaniset tai hydrauliset.
Lähetetty: 17.6.2005 8:53
Kirjoittaja estate
OHC=kannen yläpuolinen nokka-akseli, venat kannessa (esim. ladan kone)
SOHC=OHC
DOHC=2 kannen yläpuolista nokkaa, venat kannessa (esim fiatin TC, lähes kaikki uudet koneet)
TC=DOHC (tai sitten tuplakaasuttimet (Twin Carburetor) kuten Morris Marina TC)
OHV= nokka-akseli lohkossa, työntötankojen käyttämät venat kannessa (esim. fordin Kent-koneet)
CIH=o**lin kone, en haluakaan tietää enempää
CVH=fordin OHC-kone 80-luvun alusta, nokka kannessa, hydrauliset venttiilin nostajat (venttiilivälystä ei tarvitse eikä pysty säätämään)
Lähetetty: 17.6.2005 12:06
Kirjoittaja Laduri
Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
Lähetetty: 17.6.2005 12:41
Kirjoittaja Kamaz
Kuulemani mukaan uudessa Yamaha Wild Starissa (V2 moottori työntötangoilla) on hydraulinen venttiilinsäätö, mutta ne pitää siitä huolimatta säätää aika ajoin käsin. En käsitä mikä tehtävä hydraulisella säädöllä siinä tällöin on.
Lähetetty: 17.6.2005 13:42
Kirjoittaja noose01
Kamaz kirjoitti:Kuulemani mukaan uudessa Yamaha Wild Starissa (V2 moottori työntötangoilla) on hydraulinen venttiilinsäätö, mutta ne pitää siitä huolimatta säätää aika ajoin käsin. En käsitä mikä tehtävä hydraulisella säädöllä siinä tällöin on.
Eipä nuo tunnu sierroissakaan toimivan kovin vahvasti....

Lähetetty: 17.6.2005 18:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
Laduri kirjoitti:Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
joo henkilöautoissa Pobedaan / ensimmäisiin Volga GAZ-21 malleihin asti 57 vuoteen, kuorma-autopuolelle GAZ-52 vielä 80-luvun lopulle asti, GAZ-69 maastohenkilöautossa loppuun asti 70-luvun alkupuolelle.
Lähetetty: 21.6.2005 18:03
Kirjoittaja Laduri
Yhessä aika oisko ollu peräti tämän vuoden Ajolinjassa oli artikkeli noista Gaz'n sivuventtiilikoneista.Ja Kamaz'sta oli kans.
Lähetetty: 22.6.2005 19:50
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Lada-Jussi kirjoitti:Laduri kirjoitti:Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
joo henkilöautoissa Pobedaan / ensimmäisiin Volga GAZ-21 malleihin asti 57 vuoteen, kuorma-autopuolelle GAZ-52 vielä 80-luvun lopulle asti, GAZ-69 maastohenkilöautossa loppuun asti 70-luvun alkupuolelle.
Mossessa taisi sivuventtiili vaihtua kansiventtiiliksi myös -57 tai -58. Mitenkähän länsiautot. Eiköhän sivuventtili ollut aika yleinen ennen. Tuo oli kyllä aika yllätys, että noinkin myöhään kuin 80-luvulla sitä vielä käytettiin autoissa.