Sivu 3/5
Lähetetty: 25.12.2004 12:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
jasu35 kirjoitti:Joo,selvennetäämpä vanhana "karavaanarina" hiukan.

eli 750kg ja alle asuntovaunua ei tarvitse katsastaa eikä sen vetäminen muistaakseni vaadi pikku e korttia. Yli 750kg painavat vaunut pitää katsastaa joka toinen vuosi ja niiden vetämiseen tarvitaan se "pikku" e ajokortissa.

Tietääkseni kaikissa suomessa myytävissä asuntovaunuissa on jarrut.

Asuntovaunujen vakuutukset on noin luokkaa 50e tai jotain sinne päin,ei kalliit kuitenkaan.

eikös toi pikku-e mene kuitenkin sen auto/vaunu painoeron suhteen mukaan ja 3500 kg katon mukaan?
Lähetetty: 25.12.2004 12:14
Kirjoittaja Nonnis
Korvaako iso E pikku-E:n eli saako BCE kortilla vetää henkilöautolla peräkärryy? (Siis luulis nyt ainakin mutta mistä noista ikinä tietää

)
Lähetetty: 25.12.2004 13:16
Kirjoittaja Tiige
Kyllä isoon-e:n sisältyy myös pikku-e.
Lähetetty: 25.12.2004 17:30
Kirjoittaja jasu35
eli tässä niinkuin säädökset määrää.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
Lähetetty: 25.12.2004 21:27
Kirjoittaja samarai
kiitos vaan Jasulle, että oikaisi mitä mä olen aikaisemmin kertonut. Mä olen tosissaan ollut tähän asti uskossa, että perävaunun katsastuksen määrää noi jarrut. Ehkä se on syntynyt siitä kun tota kärryä on katsastanut, niin siitä ei ole "tosissaan" tarkastettu muuta kuin jarrut. En tiedä onko noita jarruttomia kärryjä vielä >750kg.?
Täytyykin mennä nurkkaan häpeämään puheitaan.

Lähetetty: 25.12.2004 21:59
Kirjoittaja R-J
Oon joskus takavuosina nähnyt isolohkon vaunun veturina. Nappiksia ei oo sattunut silmiin osumaan.
Lähetetty: 25.12.2004 22:07
Kirjoittaja jasu35
samarai kirjoitti:kiitos vaan Jasulle, että oikaisi mitä mä olen aikaisemmin kertonut. Mä olen tosissaan ollut tähän asti uskossa, että perävaunun katsastuksen määrää noi jarrut. Ehkä se on syntynyt siitä kun tota kärryä on katsastanut, niin siitä ei ole "tosissaan" tarkastettu muuta kuin jarrut. En tiedä onko noita jarruttomia kärryjä vielä >750kg.?
Täytyykin mennä nurkkaan häpeämään puheitaan.

Älä suotta häpeile,ei noita asioita oikein mistään voi tietää ellei ole ollut asuntovaunua.

Yli 750kg vaunuissa ne katsastuksessa ainakin tarkistaa jarrut,valot ja kaasulaitteiden kunnon eli onko ne koe ponnistettu ja saattavat vielä tarkistaa että vaunusta löytyy mm. sammutin. Se on sinäänsä järjen vastaista että kevyempiä vaunuja ei tarvi katsastaa vaikka niissä on sama varustus.

Onhan noita peräkärryjä yli 750kg ilman jarruja olevia esim.vanha traktorin peräkärry.

Asuntovaunun vetäminen
Lähetetty: 27.12.2004 9:39
Kirjoittaja Jouska
Luin Jouluna vanhaa Tuulilasi lehteä vuodelta 1992. Siinä oli 20 000 kilometrin väliraportti Kanttiladasta ja sen vetämästä asuntovaunusta. Se oli kai kanttiladan kestotesti ja sillä oli vedetty asuntovaunua muutama tuhat kilometreiä. Muistaakseni kanttiladaan oli vaihdettu pidemmät tai jäykemmä jouset taakse. Lehdessä kerrottiin että kovasti sutii takapyörät (talviaika). Lehdessä kerrottiin myös kuinka vaikeaa oli saada Axtec (vai miten se nyt kirjoitetaan) kaasutin toimimaan tyydyttävästi. Lehdessä oli myös tarinaa siitä asuntovaunusta jota vedettiin.
Lähetetty: 30.12.2004 21:17
Kirjoittaja Lada Kardaan
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewt ... &start=345
kyl takavetosella voi kiskoo vaunuja, etenkin jarrullisia.... itellä ei oo koukkua. aikasemmin tuli tuossa v.96-97 kierrettyä kärryn kanssa ympäri suomee kisareissuilla. tosin saksalaisen korvikekulkine veturina...
Re: Asuntovaunun vetäminen
Lähetetty: 30.12.2004 21:46
Kirjoittaja Misha
Luna kirjoitti:Luin Jouluna vanhaa Tuulilasi lehteä vuodelta 1992. Siinä oli 20 000 kilometrin väliraportti Kanttiladasta ja sen vetämästä asuntovaunusta. Se oli kai kanttiladan kestotesti ja sillä oli vedetty asuntovaunua muutama tuhat kilometreiä. Muistaakseni kanttiladaan oli vaihdettu pidemmät tai jäykemmä jouset taakse. Lehdessä kerrottiin että kovasti sutii takapyörät (talviaika). Lehdessä kerrottiin myös kuinka vaikeaa oli saada Axtec (vai miten se nyt kirjoitetaan) kaasutin toimimaan tyydyttävästi. Lehdessä oli myös tarinaa siitä asuntovaunusta jota vedettiin.
Kun tänne listalle on muutkin laittanu skannauksia, niin ois hienoo nähdä toi artikkeli kans netissä.
Testi
Lähetetty: 31.12.2004 10:51
Kirjoittaja Jouska
Olin muuten aikanaan ostanut sen lehden silloin kun en Ladoista mitään tietänyt ja kaikkein vähiten olisin uskonut joskus sellaisen hankkivani. Nyt vahingossa huomasin sen artikkelin.
Valitettavasti en ole kovin osaava näissä skannauksissa, tietotekniikassa tai nettiin laittamisessa. Harmikseni se lehtikin on 70 km:n välimatkan päässä jonne ei kovin usein tule ajeltua ehkä kerran kahdessa kuukaudessa

. Juttuna se on ihan mielenkiintoinen ja siinä olis varmaankin ainesta päästä julkaistavaksi ihan LadaPravdaan asti?
Lupaan ainakin ottaa valokopioita siitä jutusta (yksi A4) ja lähettää sulle vaikka kotiin asti (sitten kun saan lehden käsiini) kunhan jätät mulle osoitteesi. Varmaan hoitaisit sen skannauksenkin? Voin tyrkyttää sitä juttua tonne LadaPravdan toimitukseenkin.

Re: Testi
Lähetetty: 31.12.2004 12:52
Kirjoittaja Misha
Luna kirjoitti:Lupaan ainakin ottaa valokopioita siitä jutusta (yksi A4) ja lähettää sulle vaikka kotiin asti (sitten kun saan lehden käsiini) kunhan jätät mulle osoitteesi. Varmaan hoitaisit sen skannauksenkin? Voin tyrkyttää sitä juttua tonne LadaPravdan toimitukseenkin.

Lähetä se vaikka suoraan Pravdan toimitukseen niin luen sen sitten seuraavasta Pravdasta vaikka

Testi
Lähetetty: 31.12.2004 14:23
Kirjoittaja Jouska
Tehdään silleen, lähetän aineistoa Pravdaan.
Lähetetty: 15.3.2005 17:56
Kirjoittaja Nonnis
Up!
Rahoituspäätöstä Pallas 5500:een odotellessa...

Lähetetty: 15.3.2005 18:17
Kirjoittaja Kamaz
Meidän perheessä on Piccolo 320 -mallinen vaunu joka painaa alle 750 kg. Sitä ei tarvitse katsastaa, mutta kyllä siinä silti jarrut on. Kesällä vetelin sitä 1.6 litraisella Kadetilla ja ihan hyvin tuli perässä. Sillä tehtiin jopa kesälomareissu Savon perukoille.
Eipä tarvitse noista ajokorttiluokituksista välittää kun on taskussa ABECE-kortti. Siihen väliinputoaja ikäluokkaan kuulun, että olin ensimmäinen jonka piti ajaa erikseen kortti moottoripyörälle. Ajoin siis peräkkäin inssin kuormurilla ja mopolla. Toisaalta olin viimeinen ikäluokka, jonka piti panna kasikympin lätkä takalasiin. Armeijassa sitten lätkäisivät korttiin vielä tuon E:n. Pikku E tuli toki siinä samalla.