Lähetetty: 17.11.2004 21:20
^Onko se joku naurun asia?
Kyllä hymy hyytyy, kun pelli vääntyy. -Vanha viidakon sanonta-Lada-Jussi kirjoitti:kohta pääsee testailee samaraa tonne iltapakkasiin kesärenkailla
No ei siinä sitten mitään. Tärkeintähän on että ajonopeuden ja -tavan sopeuttaa vastaamaan auton ominaisuuksia ja sen hetkistä keliä yms. asioita. En kuitenkaan luottas ihan sokeena että noi hiekotus- ja suolausautot siellä teillä aina suhaa niin että tie on pitävä kaikkialla aina samalla tavalla.Lada-Jussi kirjoitti:joo ei mitään ongelmaa, hiekkatiet on kestohiekoitettu, moottoritien liittymät suolalla kostutettu, moottoritie muuten vaan kuuma. vähän varovaisemmin täytyy ajaa risteyksissä ja jyrkissä kaarteissa.
no nämä liukkaat ja kesärenkaat on ihan riittävä yhdistelmä noille 40 km/h ohikulkuteille, nyt tuntuu ihan hyvältä körötellä nopeusrajoitusten mukaan. ja eihän mulla ole tonne sulalle motarille ku 4 km.... kyllä se siitä, itketään sit jos menee ojaanveli alexei kirjoitti:No ei siinä sitten mitään. Tärkeintähän on että ajonopeuden ja -tavan sopeuttaa vastaamaan auton ominaisuuksia ja sen hetkistä keliä yms. asioita. En kuitenkaan luottas ihan sokeena että noi hiekotus- ja suolausautot siellä teillä aina suhaa niin että tie on pitävä kaikkialla aina samalla tavalla.Lada-Jussi kirjoitti:joo ei mitään ongelmaa, hiekkatiet on kestohiekoitettu, moottoritien liittymät suolalla kostutettu, moottoritie muuten vaan kuuma. vähän varovaisemmin täytyy ajaa risteyksissä ja jyrkissä kaarteissa.
Voi olla, pitkäaikaistyötön kun on. Minä taas luulen että se on tulossa vanhaksi...Mosse-Aksu kirjoitti:Onkos Jusu sun isälläsi tekemisen puutetta, kun tykkää niitä kumeja ees taas vaihdella.
Taisi yhdessä muussa topicissa olla juttua renkaista ja oikeasta tilannenopeudesta. Edelleen olen sitä mieltä, että se oikea tilannenopeus ei aina ole niin yksiselitteinen juttu. Yllättävään luistoon tai yllättävään väistöön voi joutua kuka hyvänsä varovastikin ajava ja silloin voi renkailla olla merkitystä. Toki parhaankin renkaan pidon pystyy ulosmittaamaan. Myös rengaspaineilla ja alustan kunnolla on merkitystä. Jäiset urat ovat kyllä pahoja etenkin takavetoisille. Voi se irtolumi edesauttaa sitä luistoa, mutta ainakin se piilottaa jään hyvin ja sitä ei ehkä tule niin varoneeksi.Misha kirjoitti:Talvi yllätti minut.
Ajoin risteykseen vähän turhan lujaa ja auto lähti totaalisesti vannttuista ja kierähti nokka väärään suuntaan. Onneksi ei ollut yhtään liikennettä.
Pitänee varoa. Kun jäiselle tielle sataa höttölunta niin tiestä tulee varmaan liukkaampi kuin missään muussa tilanteessa.
Kyllä meilläkin oli hauskaa kun kivat poliisi sedät tuli ja sakotti liikenteen vaarantamisesta. Ja uhkasivat ottaa seuraavan kerran kortin pois jos näkevät että perä menee yhtään luisussa.R-J kirjoitti:Heitelkäähän kohtuullisesti sitä perää sivulle. Hauskaahan se on, mutta vielä hauskempaa on kanssaihmisillä, jos lipsahtaa.
Jenkit painaa kaikkiin renkaisiin nuo M+S merkinnät, niin niitä saa myydä ympäri vuoden Canadan puolellakin. Mullakin on kerran ollut ilo omistaa auto jossa oli BFG:n tekemät M+S kumit. Aivan holtiton ajettava pelkällä takavedolla, silti lailliset ja pintaa oli uutena yli 13mm. Rengasmyyjä sanoi että kestävät vähintään 40tkm ja jotku ovat jopa 80tkm ajaneet ympärivuotisessa käytössä. Itse ajoin kaksi vuotta, eikä ne juuri ollut kuluneet.Misha kirjoitti:Tästä keskustelusta tuli toinenkin mehukas anekdootti mieleen. Kaverilla on tyttöystävä jenkeistä Iowasta. No se oli sitten menossa appikokelaiden luokse ja noin pohjoisessa on jo kelit samaa luokkaa kuin täällä ja tietysti sukuun naitavat tuli kentältä hakemaan ja sinä päivänä pyrytti oikeen kunnolla.
No ne sitten ajeli takaspäin moottoritiellä ja oli ihan sama keli ku täällä Suomessa ja kaveri sitten kyseli, kun ne ajeli ilmeisen normaalivauhtia kuitenkin, että teillä on sitten varmaan nastarenkaat kun kelit on tämmöset. No appiukko siinä sitten rauhoitteli, että ei hätää, että tässä on "all weather tyres" eli jokasään renkaat.
No kun oon joskus sattunu jenkeissä oleen rengasostoksilla, niin "jokasäänrenkaat"on printattu kaikkien kesärenkaiden pintaan paitsi tosi kalliiden performance kumien pintaan. Ilmeisesti kyseessä on paikallinen määritelmä jonka mukaan kesäkumit joissa on tietynsyvynen kuvio on jokasään renkaita, siis niillä voi ajaa märässä