VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jännitteensäätimeen hiilet vaihdettu kun en sopivaa säädintä löytänyt. Loppupeleissään aika helpot nuo oli vaihtaa. Löytyi nappiksen irto laturista kohtuulliset hiilet. Harmi kun ei toista pitempää löytynyt niin joutui tyytymään että toinen on lyhyempi.

Joku varmaan miettii että onko tuossakaan järkeä alkaa hiiliä vaihteleen niin varmaankaan ei mutta tulipahan harrasteltua kun ei uuttakaan raskinu ostaa eikä sitä tähän hätään edes olisi saanutkaan.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 5.8.2017 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Eipä kuulu enää vikinää eli ilmeisesti laturin laakerit oli siihen syyllinen.

Huomenna voisi käydä vikalistan tähänkin hakemassa. Päästöt varmaan on sellaiset josta pomppaa vaan huono tuollekkaan mitään tehdä vielä tässä vaiheessa kun ei ole vehkeitä millä mittoa. Sain kuitenkin perussäädöt kohdilleen eli nyt suunnilleen käy kunnolla eikä enää haise pakokaasukaan sille että kävisi kovin rikkaalla. Pikku säätöjä varmasti joutuu vielä tekemään.

Samalla tutkailin että miksi ei vettä tule kunnolla lasille niin oli suuttimet vähän tukkeessa niin käytin irti ja putsailin. Säätelin nuokin sitten kohdilleen kun oli suuntaus päin helvettiä. Toinen ruutasi suoraan katolle ja toinen aivan lasin alaosaan. Samoiten ihmettelin kun ei lasinpyyhkijät toimi vaikka sulakkeet on ehjät. Kopistelin moottoriakin josko olisi jumissa vaan ei ollut siitäkään apua. Aloin sitten katteleen kun oli liittimen ympärillä teippipatentti niin sieltähän se vika löytyikin. Oli yksi johto päässyt irti liitinkotelosta. Sen kun tuikkasi takaisin paikoilleen niin alkoi nuokin pelaan.

Tuossa samalla kun käyttelin autoa niin aloin huuhteleen vesiletkulla nuo lasinpesunesteet pois katolta ja samalla huuhtasin vielä moottoria vesiletkulla niin sammui samontein. Ei näköjään virranjakaja kestä vettä yhtään eli menee ainakin jakajankansi vaihtoon. Vaihdella samalla lähetyssaarnaaja ja tulpanjohdot kun taitaa olla nuo kaikki alkuperäisiä.
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Päästömittausta ajatellen hyvä indikaattori on kaasuvaste, jonka tulee olla hyvä. Jos kaasua painettaessa puutuu tai muuten pöpeltää tai nylkyttää, systeemissä on vielä korjattavaa. Samalla kannattaa mitata lambda-anturin liittimestä jännitteen vaihtelu sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Jos lukemat eivät ole oikeanlaisia, ei päästöjä kannata mitata, koska systeemi ei toimi. Hyvän kaasuvasteen ja oikeanlaisen lambdasignaalin yhdistelmä taannee ehjän katin kanssa päästöjen läpimenon, edellyttäen että muut asiat ovat autossa kunnossa.
Nuo tulpanjohdot ovat jotkin tarvikemallit. Alkuperäiset ovat sinisiä. Mikä muuten on tuo lähetyssaarnaaja?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

13.30 varattu aika katsastukselle.

Tuo lähetyssaarnaaja eli siis pyörijä. Jostain kaukaa kumpusi tuollainen nimitys mieleen. Taisi aikoinaan koulussa opettaja käyttää tuota nimitystä välillä.

Eipä hoksannutkaan tuota lambdaa mitata mutta ei tuossa kyllä ainakaan mitään huomattavia puutumisia tai pöpeltämisiä ole mutta silti jotenkin tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan. :lol: No sepä selviää tuossa vähän ajan päästä että miten käy. Pitää vaan kohta lähtiä lämmitteleen konetta kun ei tuo ryyppy pelaa kunnolla eli joutuu nyt käsin käänteleen päälle ja pois. Tuon vian korjaan siinä samalla kun vaihdan uuden kohon ja neulaventtiilin jotka Mansesta tilasin. Samalla vaihtaisi sen ehjän kannenkin tuohon kaasariin.

Pitänee vielä vähän jarrutella tuossa konttorin vieressä että saa enimmät ruosteet levyistä pois kun ei tässä pihalla pysty oikein jarrutteleen. Tuo nurmikko ei oikein anna sopivaa vastusta.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Noniin. Eipä päästy katsastukseen asti. Taisi alkaa nyt neulaventtiili vuotaan ja lopulta kävi ettei saanu enää bensaa ollenkaan. Ei nosta suodattimelle asti bensaa enää. Taisi mennä tankilta sihti tukkoon kun suodattimeenkin oli tullu melkosesti mujua ja bensakin minkä kerkesin nähdä niin oli sellaista ruskean sameaa. Menee näköjään tankkikin putsaukseen. Lievä ketutus iski kun konttorin oven eteen hyytyi eikä millään enään käyntiin. Meinasi katsastusmiestäkin virnuiluttaa kun kävin sanoon että oli nyt aika varatttuna vaan nyt on sellanen homma että auto on tuossa oven edessä vaan se ei enää suostu käynnistyyn.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja AI »

Kerkesitkö edes maksamaan katsastusta? (Kääntää vielä puukkoa haavassa...)
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

:lol: En sentään kerinny maksaan. Olin justiinsa parkkiruutuun kurvaamassa kun hyytyi.

Oli muuten ensimmäinen kerta kun Lada jätti tielle siten että on joutunut hinaamalla tuleen kotia eli nyt on sitten tuokin koettu. :D
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jotain pientä saatu taas aikaseksi tässä parin päivän aikana. Eilen irrottelin tankin ja tyhjäsin. Aivan sameaa tuo bensa ja haisee edelleenkin aivan hirveälle. Kävi ilmi että tuossa bensan imuputkessa on joskus ollut sihti mutta se on ajansaatossa kadonnut jonnekkin eli on täysin murentunut tankkiin. Myöskin lähes ruostunut umpeen tuo putken pää. Kattoa että saisko tuota hapolla putsattua vai pitääkö katella että oisko purkuosissa parempaa.

Ja paluu puolen letkukin oli ajansaatossa painunut lähes tukkoon kun ollu jotenkin kummallisesti väännätyksessä.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tänään sitten aloin tuota kaasaria tutkiin. Olihan sitä näköjään sinnekkin jo kertynyt pohjalle tuota moskaa melkosesti. Laitoin uudet tiivisteet, neulaventtiilin ja kohon. Noista kahdesta kaasarista rakentelin yhden kunnollisen ja samalla putsasin, herkistelin ja rasvasin vivustot hyvin. Samalla tein vivuston säädöt kun nekin oli ruuvattu miten sattuu.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 5.8.2017 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Karmeen näkönen tuo tankin anturi. Toivottavasti tuo neulaventtiili toimii, sillä minulla on samanlainen purettava vena ja se vuoti jo uutena. Joskin miun venttiili oli alumiinia.
Alkuperäinen neulaventtiili on edelleen täysin toimiva.
Mistä tuo imusarjan ja kaasuttimen väliset tiivisteet on ostettu?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

On tullut joskus itelläkin vastaan noita uutenakin vuotavia neulaventtiileitä mutta toivon mukaan tämä ei vuotaisi kun on kumipinnoitettu tuo kärki.

Nuo tiivisteet on omaa tuotantoa lukuunottamatta tuota kaasarinkannen tiivistettä joka on manselta. Pitäisi noitakin taas pyöräyttää muutama varulta valmiiksi kun on taas malli mistä tehdä.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään laitettu hapot tankkiin ja parin tunnin likoamisen jälkiin ensimmäinen tarkastus. Aivan uskomaton määrä törkyä mitä jo tuossa ajassa lähti irtoaan. Jätin nyt yöksi vielä hapot vaikuttaan niin josko irtoaisi loppukin töhnä. Tuossa odotellessa vaihtelin kontin puolelle uudet bensaletkut ja värkkäsin uudet pissapojan suuttimet kun vanhat ei meinanneet pysyä paikoillaan enää. Laitoin samalla uudet letkut pissapojallekkin ja sen t-haaran sellaiseksi missä on se takaiskuventtiili ettei päästä letkuja valuun tyhjäksi. Vaihtelin myöskin uudet sytkäosat paikoilleen eli virranjakajankannen, pyörijän ja tulpanjohdot.

Aika hyvin lähti tuo imuputkikin puhtaaksi kun tunnin likosi hapossa. Pitää huomenna vielä laittaa uudelleen joksikin aikaa.
Kuva Kuva

Törkyä. Kolmannessa kuvassa on jo laskeutunut astian pohjalle tuo niin on noin puolen sentin kerros töhnää. Tuossa ei edes ole kaikki mitä tuolta irtosi.
Kuva Kuva Kuva

Pissapojan suuttimet. Hieman joutui reikää muokkaamaan että sopivat paikoilleen.
Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 5.8.2017 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Torstaina otin hapot pois tankista niin aika hyvin oli jo lähteny puhtaaksi. Muutaman tunnin liottelin tuota anturiakin tuolla tankissa hapossa niin aika hyvin lähti puhtaaksi sekin. Tekaisin myöskin metalliverkosta karkean sihdin tuonne imuputken päähän niin ei ainakaan isommat roskat pääse enää tukkimaan tuota. Oli suodattimessakin melkosesti roskaa eli en ihmettele yhtään jos hyytyi konttorin pihaan.

Tuossa ämpärissä on vasta osa siitä mujusta mikä irtosi tankista.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva


Jos tuota kohta lähtis tuonne pihalle touhuaan taas kun eilinen meni selkää potiessa. Vieläkin liikkuminen kankeaa mutta jospa se tuosta taas vetreytyis.
Viimeksi muokannut jta, 5.8.2017 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Laittelin tänään vähän maalia tankin pintaan ja masentelin sen takaisin paikoilleen. Vaihtelin myös ne bensaletkut tuonne auton allekkin mitkä pääsi aikaisemmin unehtuun.
Kuva Kuva Kuva

Pohjapanssarillekkin annoin vähän ehostusta.
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 5.8.2017 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Sehän taas heräsi tänään henkiin kun täytti kaasarin bensalla ja laitteli uudet bensat tankkiin. Suodattimessakin nyt ihan bensan näköistä tavaraa. Vaan ainahan sitä jotain pitää tulla ettei liian helpolla pääse. Kaasariin kun vaihtelin tuon kannen niin siitähän olikin sitten korkannu bensaputken liitännästä kierteet niin ruutasi aika mukavasti bensaa sieltä. No tiivisteprikat pois välistä ja kokeilin että nyt tarttuu taas kierteille niin muutakuin moottorisilikoonia väliin ja kiinni. Ainakin toistaseks pitää.

Tuon jälkiin kun sai konetta käytellä lämpimäksi niin aloin ihmetteleen että miksi käynti vain huononee sitä mukaa kun ryyppy lähtee pois päältä ja lopulta tyhjäkäynti hävis kokonaan. Muistin taas sen vaihdetun kaasarinkannen ja samalla vaihtuneen tyhjäkäynnin solenoidisuuttimen että tuohan se ei tietenkään toimi. Vaihdoin sen toisen suuttimen tilalle niin kas kummaa, löytyi taas tyhjäkäyntikin. Sai nyt sellaiset perussäädöt tuohon kaasariin että nyt ainakin käy ihan hyvin.

Ja taas meni sitten vähän tyhjän värkkäämiseksi eli aloin tuota takakonttia puhdisteleen hiekasta. Verhoilumuovit irti ja harjalla ensin enimmät hiekat pois ja sen jälkiin vesiletkulla huuhdoin loput ja kuivasin rätillä. Pitää vielä jossain välissä pyyhkiä puhtaalla rätillä nuo loput pois ja laitella muovit takaisin paikoilleen ja pyyhkästä niistäkin loput hiekat samalla pois.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Lauantaina pesasin tuon vararenkaan suojapussinkin.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Huomenna jos yrittäis taas käydä tarjoamassa tuota konttorille josko pääsisis tällä kertaa halliin asti. En usko että vielä läpi menee mutta saa ainakin sen vikalistan.
Viimeksi muokannut jta, 5.8.2017 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään kokeilin käyttää konttorilla.

https://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM

Herkempi saattaisi jo rasvata köyttä tämän kans. Ei taas menny niinkuin elokuvissa. Aluksi en meinannu saada käyntiin sitten millään tuota. Kaasariin huikkaa niin aina hörähteli ja lopulta lähti käyntiin vaan sammui heti kun loppui bensa kaasarista. Muutaman kerran kun sai tuollain käymään niin jäikin lopulta käyntiin. Ajattelin että jes nyt kone kuumaksi ja äkkiä konttorille. No pääsin mä tuohon aidan toiselle puolelle asti. Ei muutakuin kaasari auki kun ei tuo kerta bensaa saa. Kohokammio tyhjä ja pohjalla jotain ihmeellistä törkyä. Ei muutakuin putsaten ja paineilmalla puhdistaen ja kaasari kasaan. No nythän tuo lähti käyntiin vaan kävi humpaamalla. Onneksi se kuitenkin tasoittui ja alko käymäänkin ihan hyvin. Ei muutakuin ilmanputsari paikoilleen ja konttorille.

Katsastusmies hyppäsi autoon ja lähti testiradalle ja odotukset korkealla kun auto ilmestyi oven eteen vaan siinä alko sitten käymään huonosti ja lopulta sitten sammui haliin eikä käyntiin sitten millään. Aikamme yritettiin houkutella tuota käyntiin vaan ei. Jätettiin sitten pakokaasut mittaamati mutta käytiin muuten jarrut ja alusta lävitte. Siinä nosturilla vielä kokeiltiin pilottia antaa niin kävi aina niin kauan kun suihkutteli ainetta kaasariin. No joka tapauksessa muuta vikaa ei löytynyt eli jarrut meni kirkkaasti läpi ilman isompia heittojakaan ja ei väljääkään ollu missään eikä tuo uusia reikiäkään löytänyt mistään. Jotain positiivistä sentään. Auto pukaten pihalle parkkiin ja soittoa isännälle että tuuhan köyden kans hakeen. Alkaa tuleen jo tapa tästä.

Kohta lähtiä pihalle ja ottaa tuo kaasari taas vaihteeksi auki ja kattoa että mitä se nyt on syöny. Sen verran tuolla pihalla kuitenkin näki että on taas kaasari kuiva. Neulaventtiilille asti kuitenkin bensa tulee.
Vastaa Viestiin