Sivu 3/3

Lähetetty: 6.10.2005 19:44
Kirjoittaja Team perseauki racing
tekso_ kirjoitti:kuinka vaikee se on tehä ite sillai samanlailla niinkun sinä, eli ottaisin kattiladan alkuputken? minkä kokosia niitten ensimmäisten putkien pitäis olla? ja kuinka pitkät niistä pitäs tehä? sovin nimittäin pöhö-andrein kanssa että ostan siltä laipan peltisarjaa varten..
on siinä oma hommansa... ja sitä kattiladan lähtöä jotuu lyhentämään. itselle sain ängettyä n.35cm pitkät putket, en tiedä miten optimaalin mittaiset ovat mutta tuntus tuplien kanssa liikahtavan....

mutta eikös latella oo siinä tallissa 4-2-1 sarja osina ? ja se tulee jotenki oudosti suoraan alas päin tisn vaikutti aika pieniltä halkasijaltaan alkuputket

Lähetetty: 6.10.2005 20:26
Kirjoittaja Stefa
Jotenkin tuntuisi että nuo putket pitäisi saada sinne 600-800 millin tienoille että olisi muutakin vaikutusta kuin parantunut hengittävyys.

En kyllä ole itse hirveästi noihin vielä perehtynyt, suht asiallisen mitoituksen saanee tosiaan kopioimalla jonkin kaupallisen sarjan.

Lähetetty: 6.10.2005 21:42
Kirjoittaja Team perseauki racing
Stefa kirjoitti:Jotenkin tuntuisi että nuo putket pitäisi saada sinne 600-800 millin tienoille että olisi muutakin vaikutusta kuin parantunut hengittävyys.

En kyllä ole itse hirveästi noihin vielä perehtynyt, suht asiallisen mitoituksen saanee tosiaan kopioimalla jonkin kaupallisen sarjan.
juu en minä uskonutkaan että tuo nyt olis paras mahollinen mutta näin maalais järellä parempi ku omansa tai sittten katti version pakosarja+lähtö.
nyt ku sai kaasarit säätöihin ni vetää jotenki 1500-3000 mutta tuolla 4000rpm rupee vasta liikkumaan ja siten teho loppuu tuonne vähän reilu 6000 rpm kyllä siinä meni muutama ilta hireveessä hitsit että sai mahtumaan sen sinne tai sisäpuolelta siistiks.... ja kävin tarkitus maittaamassa on ne 40 cm pitkät jokainen

niin ja menee sivuun asiasta mutta kuitenki asiaan kautta rantain littyen paljonko olette rajoittanee jakajan maksimi ennakoksi ja paljon perus ennakkoa ?

Lähetetty: 6.10.2005 23:38
Kirjoittaja tekso
onhan siellä se yks peltisarja osina joo, pitäs hitsailla kasaan jossain vaiheessa..se on kyllä aika avuttoman kokosta putkee mutta kaipa se vähän paremmin toimis kun vakio pakosarja. täytyy katella mitä keksii. minkä kokosta ne alkuputket muuten martti sulla on?

ja kiitosta muuten osista, jouset oottaa peltolassa asennusta ja umpiot on tossa mun huoneen lattialla odottamassa käsittelyä..toivottavasti onnistun ettei vaan ollut aloittelijan tuuria ne edelliset lasien irotukset... 8)

Lähetetty: 7.10.2005 1:12
Kirjoittaja tekso
ei malttanut olla rassailematta niitä umpioita... toisesta on jo lasi irti, ehjänä säilyi..en edes näyttänyt kuumailmapuhallinta sille umpiolle ja kyllähän se siitä tunnissa irtos. huomenna vois ottaa toisen lasin. sit saan jo pistää ne laten mukaan takasin. saat itse tehdä mieluisat kiinni liimaukset niihin laseihin. nyt nukkumaan.. :roll:

Lähetetty: 7.10.2005 16:08
Kirjoittaja Team perseauki racing
nyt kysyit pahan.... on se reilumman kokoista ku mitä laten sarjassa, täytyy mittailla

Lähetetty: 7.10.2005 16:16
Kirjoittaja Team perseauki racing
niin ja sen koneen haen ens kuun alkupuolella jojensuusta

Lähetetty: 10.10.2005 18:33
Kirjoittaja larkkeni
mä lainasin kirjastosta esko maunon virittäjän käsikirjan "osa: nelitahtimoottorit" siel o pakosarjan rakentamiseen ohjeita ja kaiken näkösiä laskukaavoja.. ite ku mittailin ladaan peltisatsii noil kirjan ohjeilla, nii oli helppoo laskee ne kaavat :) pitäis kyhätä ny tollane, iha kokeilun vuoksi.

Lähetetty: 7.2.2007 15:17
Kirjoittaja Xorron
Pistetään nyt tähän, koska valmis topic näytti olevan.

Monet tuskailevat, peltisarjaa tehdessä, ettei sopivia mutkia sopivalla putken halkaisijalla löydy ja putkentaivutussarjat ovat kalliita ostaa.
Primääriputkien, kollektorin, yms. mitoittaminen on helppoa kaavoilla ei siinä mitään, mutta valmistamisen ongelmaan voi lähestyä toistakin kautta.

Tarvitaan 0,5 - 1.0mm peltiä. 0,75 on hyväksi havaittu materiaalivahvuus.
Lisäksi tarvitaan joko rykipumppu, hydraulitunkista modattu vesipumppu tai painepesuri. Luonnollisesti myös hitsausvehkeet. Parhaat ovat kaasut, mutta magillakin saa kyllä tehtyä.

Oli pumppuna sitten mikä tahansa, on vaadittava paineteho 50 bar. Painepesurilla tehdessä ongelmana on poikkeuksetta pesurin liian suuri nopeus ja voima, jolloin hitsisaumat tahtovat revetä. Näppärä kaveri väsää väliin paineenrajoittajan autonventtiilistä ja teräskuulasta, joka aukeaa 50-60bar ja päästää ylimääräisen paineen vuotamaan ohitse.
Ilman mitään paineen rajoitusventtiiliä 100bar. painepesurilla putki pulistuu n. 5-10 sekunnissa ja putken mossauttaa todella helposti hajalle.
(kokemus puhuu)

Vaikka linkin ohjeissa valmistetaankin mopon pakoputki difuusereineen ja vastakartioineen, tehdään auton peltisarjan primäärit samalla menetelmällä, mutta ilman laajenevia tai supistuvia kohtia. Näin saadaan kätevästi aikaiseksi mutkat ja halutulla halkaisijalla.
Hydroform on tämän menetelmän nimi, joka löytyy tästä linkistä

Hydroform-menetelmää voidaan soveltaa turbon painekoteloiden, yms. valmistukseen. Vain mielikuvitus on tässä rajana.