Pistetään nyt tähän, koska valmis topic näytti olevan.
Monet tuskailevat, peltisarjaa tehdessä, ettei sopivia mutkia sopivalla putken halkaisijalla löydy ja putkentaivutussarjat ovat kalliita ostaa.
Primääriputkien, kollektorin, yms. mitoittaminen on helppoa kaavoilla ei siinä mitään, mutta valmistamisen ongelmaan voi lähestyä toistakin kautta.
Tarvitaan 0,5 - 1.0mm peltiä. 0,75 on hyväksi havaittu materiaalivahvuus.
Lisäksi tarvitaan joko rykipumppu, hydraulitunkista modattu vesipumppu tai painepesuri. Luonnollisesti myös hitsausvehkeet. Parhaat ovat kaasut, mutta magillakin saa kyllä tehtyä.
Oli pumppuna sitten mikä tahansa, on vaadittava paineteho 50 bar. Painepesurilla tehdessä ongelmana on poikkeuksetta pesurin liian suuri nopeus ja voima, jolloin hitsisaumat tahtovat revetä. Näppärä kaveri väsää väliin paineenrajoittajan autonventtiilistä ja teräskuulasta, joka aukeaa 50-60bar ja päästää ylimääräisen paineen vuotamaan ohitse.
Ilman mitään paineen rajoitusventtiiliä 100bar. painepesurilla putki pulistuu n. 5-10 sekunnissa ja putken mossauttaa todella helposti hajalle.
(kokemus puhuu)
Vaikka linkin ohjeissa valmistetaankin mopon pakoputki difuusereineen ja vastakartioineen, tehdään auton peltisarjan primäärit samalla menetelmällä, mutta ilman laajenevia tai supistuvia kohtia. Näin saadaan kätevästi aikaiseksi mutkat ja halutulla halkaisijalla.
Hydroform on tämän menetelmän nimi, joka löytyy
tästä linkistä
Hydroform-menetelmää voidaan soveltaa turbon painekoteloiden, yms. valmistukseen. Vain mielikuvitus on tässä rajana.