Peltisarjan rakentelu

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

tekso_ kirjoitti:kuinka vaikee se on tehä ite sillai samanlailla niinkun sinä, eli ottaisin kattiladan alkuputken? minkä kokosia niitten ensimmäisten putkien pitäis olla? ja kuinka pitkät niistä pitäs tehä? sovin nimittäin pöhö-andrein kanssa että ostan siltä laipan peltisarjaa varten..
on siinä oma hommansa... ja sitä kattiladan lähtöä jotuu lyhentämään. itselle sain ängettyä n.35cm pitkät putket, en tiedä miten optimaalin mittaiset ovat mutta tuntus tuplien kanssa liikahtavan....

mutta eikös latella oo siinä tallissa 4-2-1 sarja osina ? ja se tulee jotenki oudosti suoraan alas päin tisn vaikutti aika pieniltä halkasijaltaan alkuputket
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jotenkin tuntuisi että nuo putket pitäisi saada sinne 600-800 millin tienoille että olisi muutakin vaikutusta kuin parantunut hengittävyys.

En kyllä ole itse hirveästi noihin vielä perehtynyt, suht asiallisen mitoituksen saanee tosiaan kopioimalla jonkin kaupallisen sarjan.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Stefa kirjoitti:Jotenkin tuntuisi että nuo putket pitäisi saada sinne 600-800 millin tienoille että olisi muutakin vaikutusta kuin parantunut hengittävyys.

En kyllä ole itse hirveästi noihin vielä perehtynyt, suht asiallisen mitoituksen saanee tosiaan kopioimalla jonkin kaupallisen sarjan.
juu en minä uskonutkaan että tuo nyt olis paras mahollinen mutta näin maalais järellä parempi ku omansa tai sittten katti version pakosarja+lähtö.
nyt ku sai kaasarit säätöihin ni vetää jotenki 1500-3000 mutta tuolla 4000rpm rupee vasta liikkumaan ja siten teho loppuu tuonne vähän reilu 6000 rpm kyllä siinä meni muutama ilta hireveessä hitsit että sai mahtumaan sen sinne tai sisäpuolelta siistiks.... ja kävin tarkitus maittaamassa on ne 40 cm pitkät jokainen

niin ja menee sivuun asiasta mutta kuitenki asiaan kautta rantain littyen paljonko olette rajoittanee jakajan maksimi ennakoksi ja paljon perus ennakkoa ?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
tekso

Viesti Kirjoittaja tekso »

onhan siellä se yks peltisarja osina joo, pitäs hitsailla kasaan jossain vaiheessa..se on kyllä aika avuttoman kokosta putkee mutta kaipa se vähän paremmin toimis kun vakio pakosarja. täytyy katella mitä keksii. minkä kokosta ne alkuputket muuten martti sulla on?

ja kiitosta muuten osista, jouset oottaa peltolassa asennusta ja umpiot on tossa mun huoneen lattialla odottamassa käsittelyä..toivottavasti onnistun ettei vaan ollut aloittelijan tuuria ne edelliset lasien irotukset... 8)
tekso

Viesti Kirjoittaja tekso »

ei malttanut olla rassailematta niitä umpioita... toisesta on jo lasi irti, ehjänä säilyi..en edes näyttänyt kuumailmapuhallinta sille umpiolle ja kyllähän se siitä tunnissa irtos. huomenna vois ottaa toisen lasin. sit saan jo pistää ne laten mukaan takasin. saat itse tehdä mieluisat kiinni liimaukset niihin laseihin. nyt nukkumaan.. :roll:
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

nyt kysyit pahan.... on se reilumman kokoista ku mitä laten sarjassa, täytyy mittailla
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

niin ja sen koneen haen ens kuun alkupuolella jojensuusta
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

mä lainasin kirjastosta esko maunon virittäjän käsikirjan "osa: nelitahtimoottorit" siel o pakosarjan rakentamiseen ohjeita ja kaiken näkösiä laskukaavoja.. ite ku mittailin ladaan peltisatsii noil kirjan ohjeilla, nii oli helppoo laskee ne kaavat :) pitäis kyhätä ny tollane, iha kokeilun vuoksi.
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Pistetään nyt tähän, koska valmis topic näytti olevan.

Monet tuskailevat, peltisarjaa tehdessä, ettei sopivia mutkia sopivalla putken halkaisijalla löydy ja putkentaivutussarjat ovat kalliita ostaa.
Primääriputkien, kollektorin, yms. mitoittaminen on helppoa kaavoilla ei siinä mitään, mutta valmistamisen ongelmaan voi lähestyä toistakin kautta.

Tarvitaan 0,5 - 1.0mm peltiä. 0,75 on hyväksi havaittu materiaalivahvuus.
Lisäksi tarvitaan joko rykipumppu, hydraulitunkista modattu vesipumppu tai painepesuri. Luonnollisesti myös hitsausvehkeet. Parhaat ovat kaasut, mutta magillakin saa kyllä tehtyä.

Oli pumppuna sitten mikä tahansa, on vaadittava paineteho 50 bar. Painepesurilla tehdessä ongelmana on poikkeuksetta pesurin liian suuri nopeus ja voima, jolloin hitsisaumat tahtovat revetä. Näppärä kaveri väsää väliin paineenrajoittajan autonventtiilistä ja teräskuulasta, joka aukeaa 50-60bar ja päästää ylimääräisen paineen vuotamaan ohitse.
Ilman mitään paineen rajoitusventtiiliä 100bar. painepesurilla putki pulistuu n. 5-10 sekunnissa ja putken mossauttaa todella helposti hajalle.
(kokemus puhuu)

Vaikka linkin ohjeissa valmistetaankin mopon pakoputki difuusereineen ja vastakartioineen, tehdään auton peltisarjan primäärit samalla menetelmällä, mutta ilman laajenevia tai supistuvia kohtia. Näin saadaan kätevästi aikaiseksi mutkat ja halutulla halkaisijalla.
Hydroform on tämän menetelmän nimi, joka löytyy tästä linkistä

Hydroform-menetelmää voidaan soveltaa turbon painekoteloiden, yms. valmistukseen. Vain mielikuvitus on tässä rajana.
Vastaa Viestiin