VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Tuosta kun vielä muutat kakkoskurkun mekaanisesti aukeavaksi ja säädät kaikki vivut ja tangot ohjeen mukaan niin saat oikeasti hyvin toimivan kaasarin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Toi kyl kävi mielessä että helpostihan tuosta repäisee irti tuon avaruusaluksen ja hitsaamalla tai jollain muulla keinolla laittaa kakkoskurkun vipuun silleen että kun ykköskurkku aukeaa niin se samalla aukaisee kakkoskurkun. Tuossa farkussa kun on se vanhan mallinen kaastuin niin siinä toimii juuri tällä tavalla.jta kirjoitti:Tuosta kun vielä muutat kakkoskurkun mekaanisesti aukeavaksi ja säädät kaikki vivut ja tangot ohjeen mukaan niin saat oikeasti hyvin toimivan kaasarin.
Tänään tuli taas tätäkin tehtyä. Sää oli loistava kun oli kylmä, tuuli paljon, aurinko paistoi välillä, vettä tuli taivaalta ja sitten taas aurinko paistoi. Laturi tuli ensimmäisenä otettua irti ja siihen pitää vaihtaa laakerit. Hiilet tähän on vaihdettu silloin kun ostin tämän auton. Siitäkin on kyllä jo 1,5 vuotta. Pitää ihmetellä että miten tuon saa purettua.
Venttiilivälykset tuli säädettyä myös kohilleen. Ensimmäistä kertaa ikinä tein ja ilmeisesti onnistuin siinä hommassa. Loppujen lopuksi melko yksinkertainen homma. Samalla vaihtui uusi venttiilikopan tiiviste ja venttiilikoppa muutti väriään punaiseksi. Vanhoja maaleja tuossa ei oikeastaa edes ollut, kun ne olivat joko rapistuneet pois tai ruostuneet.
Heitin uuden syylärin myös kiinni. Alavesiletkua ei saanut paikoilleen, kun vanha oli liian pitkä ja siinä oli turha mutka. Alkuperäisessä alavesiletkun paikka on yläviistossa kun tässä uudessa syylärissä se on suorassa. Pitää käydä ostamassa vesiletkua jossain vaiheessa että saa tuon tehtyä.
Katkojan kärkiväli tuli tarkastettua ja se oli juuri niin kuin pitääkin. Tulppien kärkivälejä joutui hieman säätmään kohilleen. Pitää jossain vaiheessa ottaa tuo ajoituslamppu mukaan ja katsoa onko tässä ajoitus kohillaan. Sinänsä melko turha homma, mutta ei siinä kovin montaa minuuttia mene ja kun tietää mitä tekee niin ei mitään ongelmaa.
Tästä voisi myös karsia kaikki turhuudet pois. Lamppujen pesimien moottoreilla ei kyllä tee yhtään mitään eli ne voi huoletta ottaa pois. Lasinpesunesteen säiliö on ehkä vähän överisuuri tässä kanttilampussa. Pienempikin riittäisi hyvin.
Ja sitten tähän loppuun vielä pieni kysymys. Mulla rojuu tossa pihalla yksi samaran moottori aivan turhana ja siinä on kiinni lohkolämmitin. Onko mitään tietoa sopiiko tuo lohkolämmitin takavetoon suoraan? Ja lähteekö se tulppa takavedon lohkosta helposti pois? Kun tällä olisi tarkoitus ajella ensi talvi ja olisi hyvä että välillä pääsisi vähän esilämmittämään moottoria. Samaraan en kyllä enää luota kun se on jo kahtena talvena lyönyt pelin poikki helmikuussa



Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Siisti Moottori Patinoituneessa Ympäristössä...
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Laturin laakerit tuli vaihdettua ja heitettyä laturi takaisin kiinni ja samalla uusi hihna paikoilleen. En vielä päässyt kokeilemaan toimiiko koko vekotin enää kun avaimet jäi kotiin. Kokeillaan sitten huomenna ja luulen että eiköhän tämä toimi juuri niin kuin pitääkin 

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Auto otettu nyt ajoon ja tämä vaatii hieman totuttelua kun on ajanut sillä farkulla. Kytkin tässä toimii liian hyvin ja jarrut ovat liian tehokkaat
Kaasutin kyllä ei vieläkään toimi kunnolla vaikka siihen tuli vaihdettua kaikki sisuskalut uudeksi. Kyllä auto käy tyhjäkäyntiä ja kulkee kaasua painamalla, mutta nytkyttelee ja kaasua painamalla ei tunnu lähtevän oikein minnekkää toisin kuin tuo farkku jossa on mekaanisesti aukeava kakkoskurkku kun tässä on alipaine hässäkkä. Mieli kyllä tekisi tilata jo se Weberi, mutta katsotaan nyt

Kaasutin kyllä ei vieläkään toimi kunnolla vaikka siihen tuli vaihdettua kaikki sisuskalut uudeksi. Kyllä auto käy tyhjäkäyntiä ja kulkee kaasua painamalla, mutta nytkyttelee ja kaasua painamalla ei tunnu lähtevän oikein minnekkää toisin kuin tuo farkku jossa on mekaanisesti aukeava kakkoskurkku kun tässä on alipaine hässäkkä. Mieli kyllä tekisi tilata jo se Weberi, mutta katsotaan nyt
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Näin tuli tänään tehtyä tuolle kaasuttimelle ja kyllä heti huomaa että toimii aika paljon paremmin. Aikaisemmin kun painoi kaasun pohjaan niin ei oikeastaan tapahtunu yhtikäs mitään ennen kuin kierrokset nousivat tarpeeksi jolloin kakkoskurkkukin aukeni. Nyt toimii silleen kun painaa kaasun pohjaan niin tää lähtee melkein kuin rakettijta kirjoitti:Tuosta kun vielä muutat kakkoskurkun mekaanisesti aukeavaksi ja säädät kaikki vivut ja tangot ohjeen mukaan niin saat oikeasti hyvin toimivan kaasarin.

Ei enää oikein tän paremmaksi voi tuota vakiokaasutinta saada. Weberi kyllä houkuttelee, mutta jätetään rahat nyt vielä säästöön. Mennään nyt tällä kun tämä toimii paremmin kuin aikaisemmin.
Pitää käydä päästöt mittauttamassa tässä lähiaikoina ja kesäkuun lopulla sitten käyttää tätä autoa katsastuksessa
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Katsastus ja päästömittaus lähenee. Vuosi sitten tämän sai juuri ja juuri päästöistä läpi, joten jotain oli nyt tehtävä. Päätin sitten aloittaa pienen kokeilun ja tankkasin tankkiin puolet 95 E10 benjaa ja puolet E85 viinaa
Tällä hetkellä kaasuttimeen ainoat muutokset jotka on tehty, on tuo kakkoskurkun muuttaminen mekaaniseksi. Se ei merkitse tähän viina hommeliin yhtään mitään joten suuttimia pitää ruveta seuraavaksi miettimään. Tällä hetkellä siellä on kaikki vakio kilkkeet mitkä tässä kuuluu alunperin olla. Ykkösen pääsuutin on se 107 ja kakkosen 162. Ilmasuuttimet molemmat 170.
Tuossa ajelin lähimmältä E85 asemalta kotiin (noin 15 km) ja paluumatkalla tuli huomattua jo muutama juttu joita joutuu muuttelemaan. Tyhjäkäyntiä auto käy samallalailla kuin aina ennenin. Kaasu pohjassa kiihdytys toimii samallalailla kuin normaali bensalla. Pintakaasulla ajaessa sen sijaan nytkyttää, koska seos on liian laihalla. Ryyppyä kun pistää hieman päälle niin toimii normaalisti. Huomenna pitää kokeilla vaihtaa ykkösen pääsuutin isompaan, mulla on tuossa 125 ja 135 suuttimet ja luulen että jommalla kummalla päästään jo siedettävämpään ajamiseen


Tällä hetkellä kaasuttimeen ainoat muutokset jotka on tehty, on tuo kakkoskurkun muuttaminen mekaaniseksi. Se ei merkitse tähän viina hommeliin yhtään mitään joten suuttimia pitää ruveta seuraavaksi miettimään. Tällä hetkellä siellä on kaikki vakio kilkkeet mitkä tässä kuuluu alunperin olla. Ykkösen pääsuutin on se 107 ja kakkosen 162. Ilmasuuttimet molemmat 170.
Tuossa ajelin lähimmältä E85 asemalta kotiin (noin 15 km) ja paluumatkalla tuli huomattua jo muutama juttu joita joutuu muuttelemaan. Tyhjäkäyntiä auto käy samallalailla kuin aina ennenin. Kaasu pohjassa kiihdytys toimii samallalailla kuin normaali bensalla. Pintakaasulla ajaessa sen sijaan nytkyttää, koska seos on liian laihalla. Ryyppyä kun pistää hieman päälle niin toimii normaalisti. Huomenna pitää kokeilla vaihtaa ykkösen pääsuutin isompaan, mulla on tuossa 125 ja 135 suuttimet ja luulen että jommalla kummalla päästään jo siedettävämpään ajamiseen

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Ykköskurkun pääsuutin vaihdettu 107 -> 125 ja nykiminen lakkasi. Nyt toimii niin kuin normaali bensallakin. Torstaina on sitten päästömittaus ja katsotaan mitä käy
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Päästöistä meni heittämällä läpi. Maanantaille varasin katsastusajan ja katsotaan mitä käy.


Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Hoh hoijjaa, ei sitte mennyt läpi katsastuksessa. Jarruvalot eivät toimineet ollenkaan, yritin kopauttaa niitä mutta ei auttanut. Kurkkasin sitten siinä sulakkeita ja yksi oli palanut. Pistin uuden tilalle ja se pamahti heti kun oven avasi. Katsastusmies sano että pistä kuntoo ja tuu kuukauden sisään uudestaan käymään.
Kotona sitten tarkemmin tutkin että minkä takia se pamahtaa heti. No selvisi siihen asti että kun oven avaa niin poksahtaa. Kurkkasin sitten ne sisävalot kun ne on saman sulakkeen takana. Nyppäsin kuskin puolen polttimon irti ja kokeilin uudella sulakkeella ja enää ei pamahtanut. Poltin oli ihan valkoiseksi muuttunut ja jostain kumman syystä se sitten poltti sulaketta. No nyt ei enää sulake palanut ja pitänee käydä tässä joku päivä jälkitarkastuksessa niin saa taas vuoden ajella
Kotona sitten tarkemmin tutkin että minkä takia se pamahtaa heti. No selvisi siihen asti että kun oven avaa niin poksahtaa. Kurkkasin sitten ne sisävalot kun ne on saman sulakkeen takana. Nyppäsin kuskin puolen polttimon irti ja kokeilin uudella sulakkeella ja enää ei pamahtanut. Poltin oli ihan valkoiseksi muuttunut ja jostain kumman syystä se sitten poltti sulaketta. No nyt ei enää sulake palanut ja pitänee käydä tässä joku päivä jälkitarkastuksessa niin saa taas vuoden ajella
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
E85:lla ajessa aika lailla kokemusperäinen toteamus oli, että pääsuuttimet noin 30% suuremmiksi ja lisäilmat sinne 150:n korville, niin on aika hyvä. Ja sitten imuilman lämmitys päälle kun vähänkin keli kylmenee. Ja ilman lohkista yli 10 asteen pakkasella ei toivoakaan käyntiinlähdöstä. E85 myös vanhenee tosi nopeesti ja sitten ei saa enää kun bensahuikalla kaasaariin käyntiin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Nyt on käyty jälkitarkastuksessa ja nyt saa taas vuoden ajaa. Ei oo koskaa ennen jälkitarkastus ollu näin nopeeta. Hurautin siihen katsastusaseman pihaan ja kävelin lappujen kanssa sisään. Menin tiskille ja löin laput tiskiin ja se oli sama katsastusmies siinä tiskillä joka katsasti tämän auton. Sanoi vaan että nyt näyttää jarruvalot toimivan ja tulosti uuden otteen
Jätin tämän nyt sitten seisontaan ja otin farkun käyttöön. Ennen talvea pitää ainakin vaihtaa kaasuttimen ja imusarjan välinen tiiviste kun on vähän imuvuotoa siinä

Jätin tämän nyt sitten seisontaan ja otin farkun käyttöön. Ennen talvea pitää ainakin vaihtaa kaasuttimen ja imusarjan välinen tiiviste kun on vähän imuvuotoa siinä
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Tähän autoon tuli nyt asennettua lohkolämmitin kun tässä ei ole koskaan semmoista ollut. Purkusamaran lohkosta nappasin lämmittimen pois ja pistin tähän. Proppua kun hakkasin pois niin se meni sinne lohkon sisään ja sitä kun yritti sormilla/rukarilla/pihdeillä nykiä pois siitä aukosta niin ei sitä saanut, jätin sen sitten sinne sisään. Jotain oon lukenut että siitä ei pitäisi mitään haittaa olla kun proppu on vesitilassa, mutta katsotaan nyt käykö mitään vakavaa. Pitää vielä piuha rakennella tuolle lämmittimille ja ajattelin etää laitan siihen sellaisen ison pistokkeen kun se on paljon helppokäyttöisempi kovalla pakkasella ja pimeässä kuin semmoinen pieni
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Ei haittaa vesitilasssa, eräs konelan asentaja kertoi kun urakalla lohkolämmittimiä asensi ettei koskaan vetänyt proppua pois, aina löi vasaralla sisään ja lämmitin paikalleen.
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Joo näin mä vähä luin noita vanhoja keskusteluja täältä foorumilta ja niistä sai sen selville ettei siitä haittaa ole. Puoli tuntia tuli kummiskin yritettyä vääntää sitä proppua ulos siitä aukosta, mutta eihän siitä mitään tullut niin tiputin sen sitten sinne vesitilaan kun rupesi ketuttamaan ja kolautin lohkolämppärin paikalleen.
Sitten kun tuohon lohkolämppäriin on piuhat rakennettu niin sitten enää oikeastaan pitää ostaa nastarenkaat tähän niin sitten tämä on valmis talvikäyttöön. Loka- taikka marraskuussa sitten tämä tulee käyttöautoksi ja farkku jää talvi tauolle
Sitten kun tuohon lohkolämppäriin on piuhat rakennettu niin sitten enää oikeastaan pitää ostaa nastarenkaat tähän niin sitten tämä on valmis talvikäyttöön. Loka- taikka marraskuussa sitten tämä tulee käyttöautoksi ja farkku jää talvi tauolle