Jatkossa aion välttää käytettyä bensapumppua aina jos vain mahdollista, mansemotorsilta maksaa korjaussarja huimat 8€ niin empä taida enää laittaa käytettyä bensapumppua mihinkään autooni...
Eilen koko päivän Ladafarmilla puuhastellessa, lähinnä koko päivän W123 farmari mersun koritöitä tehdessä mietin taas tätä Viron Ladaani, tulipa siinä mieleen että hetkonen joo, kohtahan on jo Kevätpörähdys Mansossa, että sinnehän olisi hienoa päästä tällä autolla, siinä illasta joskus 9 jälkeen tuli inspiraatio ja ajattelin että vaihdampa viimein nuo takavalojen kuoret jotka Mobiliasta ostin alkuvuonna, näpräilin uudet takavalojen kuoret paikoilleen ja tulihan siitä taas paljon siistimmän näköinen.
Mieleeni juolahti ajatus että voisimpa käynnistää tuon auton ja tehdä sillä pienen lenkin pitkästä aikaa, milloin lienee viimeksi käynyt ja ajettu, olisiko ollut siinä heinäkuun lopulla eli joskus 10-11kk sitten? No akkuhan oli tietysti mennyt tyhjäksi, ei muuta kuin jostain varaosa-autosta akkua etsimään ja löysimpäs yhden hyvän, akkua vaihtaessa vähän ihmettelin että bensa haisee aika voimakkaasti autoni ympärillä ja eteenkin konehuoneessa, en siihen vielä kiinnittänyt hirveästi huomiota ja vaihdoin akun, sain virrat päälle ja jäin ihmettelemään bensamittaria että hieman yli puolitankkia on jäljellä?... Yleensä olen ollut tosi tarkka siitä että kun jätän paremmat autoni seisomaan niin aina olen katsonut että koneessa on öljyä, löytyy jäähdytysnestettä tarvittava määrä ja oikea seos ettei vahigossakaan pelkkää vettä, on jarrunesteet yms ja aina olen kanisterista kaatanut tankin korkkia myöten täyteen, hetken aikaa raavin päätäni ja mielessäni oli että olisiko joku perheen jäsenistäni tai joku muu imaissut letkulla parikymmentä litraa pois Ladani tankista, ja p*erkele sehän ei käy päinsä!!

Kyseenalaistin muistini ja koitin kovasti miettiä että olisinko muka itse mennyt imemään bensaa tankista, en varmasti... Ja aivan varmasti olin laittanut sen korkkia myöten täyteen kun jätin sen auton seisomaan halliin sisätiloihin.
Olin lähes valmis ryntäämään sisälle ja herättämään kaikki että kuka on uskaltanut kajota autooni, mutta ajamisen himo vei voiton

Kovasti poltteli päästä ajamaan pieni lenkki pitkästä aikaa ja käsipumpulla kun pumppasin bensaa kaasariin niin hyvin se tuntui paineen tekevän kohokammioon, mutta bensapumppu olikin hieman kostea ja osoittautui hajun aiheuttajaksi, enempää ihmettelemättä pari polkaisua kaasua ja ryyppy päällä käyntiin, hyvinhän se lähti

Hetken aikaa käytin, minuutin tai pari ja tarkistin että takavalot toimivat vielä asennuksen jälkeen, hyvin toimi, koitin lähteä liikkeelle niin kuskin puoleinen takajarru oli sitten minun kanssani eri mieltä, oli mokoma hirttänyt kiinni... 2000-3000 kierroksilla koitin eteen ja taakse, tuloksena että toinen takarengas vain raapaisi tyhjää betonilattialla, sammutin auton, asettelin paksun lankun pätkän nätisti vannetta vasten jottei jää rumaa jälkeä ja lekalla pari napautusta, jarrut aukesi. Uudestaan Lada käyntiin, hallin ovet auki ja menoksi, ennen kuin pääsin hallista ulos niin silmääni pisti se kun öljynpaine valo hieman välähti, öljynpaineet olivat aivan nollassa...

Sammutin auton ja koitin nostaa öljytikkua, sepäs oli tiukkaan tarttunut, ei muuten lähtenyt kovin helposti irti, siihen tarvitsi ihan 2 kättä että sain nyhdettyä sen lohkosta irti ja tikku haisi todella voimakkaasti bensalle, se myös näytti että "öljyä" olisi reilusti yli 3 kertainen määrä kuin mitä pitäisi olla... Haistelin öljyntäyttöaukosta venttiilikopasta ja sekin kärysi tosi paljon bensalle, ensimmäisenä tuli mieleen että ei kai vaa männänrenkaat voi olla hajalla näin vähän ajetusta pelistä, mutta miten ihmeessä sitä bensaa siellä alakerrassa niin paljon oli? Öljytikun kumi oli turvonnut todella suureksi, sitä ei saanut painettua takaisin ei sitten millään, hain yhdestä varaosa-autostani öljytikun ja sillä katselin että ei hyvänen aika, tuntui et koko lohko on täynnä bensaa ja sitten sen keksin kun katsoin sitä märkää pumppua...
Se bensapumppu oli paskana, viime kesän lopulla otin vain hyllystä kotoani käytetyn pumpun ja löin kiinni, parit koeajot ja toimi, sen jälkeen Lada jäi seisomaan, mutta nythän se vuoti kuin seula joka suuntaan, ilmeisesti se oli kussut melkein puoli tankkia öljypohjaan... Laskin "öljyt" pois, toki öljyäkin oli mukana mutta aika lirua oli, silmämääräisesti noin 10-15 litraa tuli tavaraa ulos koneesta... Onneksi olen varautunut ja minulla on paljon uusia Ladanosia pahan päivän varalta, hain bensapumpun korjaussarjan ja näpräilin kaikki tiivisteet uusiksi, myös pumpun ja lohkon väliin tulevat, uudet öljyt koneeseen, viime öljynvaihdosta ei tainnut ollakkaan kuin 1000-2000km ja toisesta autosta lainattu öljytikku paikoilleen. Lada uudestaan käyntiin, nyt tuntui öljynpainettakin olevan ja tein sillä noin 10km mittaisen lenkin, remontti menikin sitten vähän myöhempään kuin ajattelin, vasta joskus 12 aikoihin suljin hallin ovet, sitä vaan jäin miettimään että mahtoiko tuo bensa tehdä mitään tuhoa kun öljytikku oli turvonnut aivan mahdottomaksi? Mites stefat, kestäväkö ne tuommoista? Tänään olisi tarkoitus hakea iltapäivällä päästölappu ja varailla katsastusaikaa, jospa viikonloppuna pääsisin Mansoon vai uskaltaakohan tuolla pitkälle reisulle lähteäkkään?...
