Sivu 3/4

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 17:54
Kirjoittaja äölkjhgf
Lattarauta kirjoitti:Onko kokemuksia esikatin tuhoutumisesta?
Tarkoittanetko pakosarjaan integroitua katalysaattoria?

Tiedän muutaman tapauksen jossa kyseinen katti on hajonnut tavalla tai toisella, ja joissa korjauksena on kyseisen pömpelin tyhjennys ja uuden tarvikekatin asennus putkeen sopivaan paikkaan. Tarvittaessa lambda-anturia/antureita siirtäen.

Tai jos autossa on olemassaan 2 kattia, riittää että hajonneen tyhjentää sekä puhdistaa putken. 1 katti yleensä riittää pakokaasupäästöjen hyväksyntään. Pakokaasun valvontalambdan joutuu joissain tapauksissa siirtämään, esim. jos on ollut esikatin jälkeen ja kyseinen katti tyhjätään joutuu sen siirtämään seuraavan katin perään.

Kun tuo pakosarjakatti kuitenkin maksaa hunajaa 8)

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 18:18
Kirjoittaja pressa
Tiistaina olin juuri koulutuksessa jossa käsiteltiin diisselin hiukkasloukkua. Näitähän on tukkeutunut ja niitä on tyhjätty ja poistettu. Autot on läpäiseet sen jälkeen kyllä katsastuksen savutus mittauksen. Mutta asia on tarkistettu trafista ja lausunto oli seuraavanlainen. Hiukkasloukkua ei saa poistaa koska auto ei enää täytä tyyppihyväksynnän (eli veron peruste) savutusarvoja, vaikka katsastuksessa vaaditun alittaa. Auto josta hiukkasloukku poistetaan pitäisi tyyppikatsastaa uudelleen mutta sitä ei enää voi suuremmalle päästöarvolle tehdä. Sama koskee katalysaattoreita, eli älkää poistako vaan tyhjentäkää, älkäkä missään tapauksessa kertoko tyhjäyksestä kenellekkään...

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 18:24
Kirjoittaja äölkjhgf
pressa kirjoitti: Sama koskee katalysaattoreita, eli älkää poistako vaan tyhjentäkää, älkäkä missään tapauksessa kertoko tyhjäyksestä kenellekkään...
Tuo tyhjäys ei välttämättä onnistu jos autossa on puhdistustuloksen valvontalambda, siis jos autossa on vain yksi katti joka sekin tyhjennetty.

Voi olla että antaa vikakoodia viallisesta katista. Tuokin voi olla estettävissä ecun resetoimalla, tai ohjelmollisesti poistaa käytöstä 2-lambdan.

Toisaalta laki ei kieltäne sitä että pakosarjakatti korvataan putken väliin asennettavalla.

Tuo pakosarjakatti on ilmeisesti heikompi perinteiseen verrattuna, johtuneeko siitä että lämpeäminen on nopeampaa josta voisi seurata eroja eri materiaalien lämpölaajenemishommissa.

Olen kuullut että pakosarjakatti hajoaa usein autoissa, joissa on suurehko öljynkulutus. Esim. VW POLO 1.4 2004, 70tkm ajettu on sattunut lähipiiriin, kallis kuulemma oli uusia. Öljynkulutuskin oli normaali eli 1l/1500km.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 18:40
Kirjoittaja äölkjhgf
Tarkempaa tietoa ei edellämainitusta autosta ole, aiheuttiko suuri öljyn kulutus katin tukkeentumisen vai katin tukkeentuminen suuren öljynkulutuksen 8)

Jokatapauksessa bensankulutus oli 9l/100km ja toiminta tehotonta

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 18:45
Kirjoittaja äölkjhgf
pressa kirjoitti:älkää poistako vaan tyhjentäkää
Tuo tyhjäyshän voi periaatteessa tapahtua itsekseen, sopivasti kolahtaa kiveen metsätiellä ja keramiikka hajoaa tullen ulos putken päästä. Tästä on todisteena iso klommo katissa 8)

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 21:12
Kirjoittaja Zapsky
Ei muuta kuin vasaran kanssa auton alle ja kunnon kolaus katille! Sitten vaan pyörittelee silmiään katsastuksessa :roll:

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 16.3.2013 21:15
Kirjoittaja äölkjhgf
Zapsky kirjoitti:Ei muuta kuin vasaran kanssa auton alle ja kunnon kolaus katille! Sitten vaan pyörittelee silmiään katsastuksessa :roll:
Juuri näin :lol: Kunhan varmistaa että se putki oksentaa ne sisälmykset ulos.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 18.3.2013 0:21
Kirjoittaja t tulppu
Mina ainakin vaihdan uuden katalysaattorin jos rikki menee enka ala leikkimaan.. vaikka 110. 93 heppaa voisi muuttua 100 hepaksi .. korjaisin ihan vaan periaatteesta. mulla ainakin kulkee ihan riittavasti vaikka sakoille asti kaupunki alueella.
Miks ihmeessa pitaa kieroilla ja muutella totuuksia. Mulla ainakin heti poliisit kimpussa kun solifieterilla kaks paalla ajoin. ja vahan aikaisemmemmin 3 pyoralla ajelin pikkupoikana makea alas ja poliisit silloinkin otti kiinni ..meinasin lastenkotiin joutua yoksi.. Onneksi isi tuli hakemaan kotia..

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 18.3.2013 16:49
Kirjoittaja äölkjhgf
t tulppu kirjoitti:Tarvike katalysaattori maksoi 106 euroa. Piti vain laipat ottaa entisestä putkesta. Deltalta en edes kysellyt silloin vuosi 2005-6 ..
Tuota ensisijaisesti ajoin takaa, eli ei aina kannata ostaa uutta alkuperäistä varaosaa. Eli tilanteessa jossa pakosarjakatti hajoaa, sen voi korvata tarvikekatilla jonka voi asentaa sitten vaikka putken väliin. Ja tyhjentää sen pakosarjakatin, jonka uusiminen voisi tulla niin kalliiksi että 10v vanhassa, 400 tkm ajetussa autossa se ei olisi välttämättä järkevää. Ei ainakaan taloudellisesti kannattavaa ottaen huomioon jäljellä olevat kilometrit.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 23.3.2013 15:39
Kirjoittaja äölkjhgf
Yksi keino selvittää onko katalysaattori tukossa, on se että irroittaa lambda-anturin ennen kattia (savu pääsee ulos anturin reiästä). Jos tehot nousee merkittävästi, voi olettaa että jokin osa pakoputkesta on tukossa.

Anturin irroitus tietenkin antaa vikakoodin, jonka joutuu kuittaamaan pois.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 23.3.2013 21:19
Kirjoittaja t tulppu
Minusta voi katalysaattoria kopistella jos sisältä kuuluu sellainen kuin hiekkaa tai muuta pehmeää olisi irrallaan..kun taka pöntöstä sisäkalut irti niin siinä kovempi metallinen ääni ja kolina... Uskoo saa jos huvittaa ei pakko...

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 23.3.2013 21:27
Kirjoittaja äölkjhgf
t tulppu kirjoitti:Minusta voi katalysaattoria kopistella jos sisältä kuuluu sellainen kuin hiekkaa tai muuta pehmeää olisi irrallaan..kun taka pöntöstä sisäkalut irti niin siinä kovempi metallinen ääni ja kolina... Uskoo saa jos huvittaa ei pakko...
Kyllä minä uskon, vaikkei pakko olisikaan 8) Mutta ainakin jalometallilla sisustettu katalysaattori voi sulaa umpeen niin ettei kolise vaikka kuinka kopistelisi.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 23.3.2013 21:47
Kirjoittaja t tulppu
Se on aika kevyttä metallia minulla varmaan tallissa jossakin se irto muru. Mulla se oli irrallaan ja pyöri reijjän edessä kuin tanssija välillä antoi kaasun virrata ja välillä sulki aukon...kiva ajella kun hyyty välillä meno...

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 24.3.2013 15:05
Kirjoittaja äölkjhgf
Niin sitä siis tarkoitin, että jos katalysaattori on tukkeutunut liiasta palamattomasta karstasta niin se ei kolistelemalla selviä kun kuitenkin on tavallaan ehjä. Jos taas on tukkeutunut siksi kun on sisukset menneet palasiksi niin sitten se voikin pitää helinää.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara

Lähetetty: 25.3.2013 7:55
Kirjoittaja pressa
Jos on mahdollista niin oikealla lampda-hylsyllä tai sitten avolenkillä. Irtoaa aikahyvin kun terävällän napauksen antaa avaimeen. Huonolla lehtiavaimella tai jakoavaimella saat vain kannan pyöritymään ja huonossa tapauksessa rungon hajalle.